Sidor

2022-12-27

Batteridrivet containerfartyg med över 500 nautiska mil räckvidd inom räckhåll!

Här kommer en liten julhälsning från mig och Evolution Show med önskan om god fortsättning och en riktigt bra start på 2023!

  

Detta med anledning av att jag nyligen blev jag kontaktad av norrmannen Fridtjof Eitzen, VD och grundare av norska startup-bolaget Zen Oceans som utvecklar 100 % batteridrivna containerfartyg för användning inom Europa. 

Fridtjof hade sett mitt avsnitt på Evolution Show om Oceanbird, världens största segelfartyg för långväga frakt som utvecklas i Sverige. 

Fridtjof Eitzen är femte generationen redare med över 140 års erfarenhet i familjerederiet men Fridtjof har sedan 2020 satsat på ett eget bolag helt fokuserat på att utveckla batterier för tung sjöfart specifikt helt batteridrivna containerfartyg för transport inom Norden och Europa. 

Familjen Eitzen har otaliga fartyg som utgår från bland andra Oslos hamn inklusive många containerfartyg. Fridtjof har därför mycket god insyn i hur branschen måste förändras för att anpassas till ny fossilfri teknik och de nya ekonomiska utmaningar som bland annat högre drifts- och bränslekostnader medför. 

Tanken är att motsvarande volymen av 15 containrar kan lyftas på och av fullpackade med litiumjärnfosfat -batterier som ska driva containerfartyg med totalt 1000 containrar ombord på resor som tex sträckor Oslo-Rotterdam -en sträcka på drygt 500 nautiska mil eller 926 km! 

Fridjof berättar bland annat under samtalet ovan att de batterier de utvecklar med partners testas för att klara havets påfrestningar och till och med fungerar när de sänks ner i vatten. Faktum är enligt Fridtjof, att dagens befintliga batteriteknik tillräcklig för att kunna driva fartyg ca 500 nautiska mil med obetydlig påverkan på total lastkapacitet av gods. 15 battericontainrar möjliggör en non stop resa mellan tex Oslo hamn och Europas container- och terminalnav i Rotterdam, i Nederländerna. 

Zen Oceans bygger nu sin första produktionslina i Oslo som ska bli helt automatiserad och klara att tillverka batterier om totalt 20 MWH 2023. För att klara en resa mellan Oslo-Rotterdam helt utan stop krävs dock hela 100 MWH lagringskapacitet, dvs motsvarande 15 fullpackade containrar med tätt sittande batterimoduler. Men första batterilinan är första steget. 

Just nu genomgår Zen Oceans gedigna certifieringsprocesser för att få batterierna godkända för användning i containerfartyg som om de godkänns, även kommer kunna installeras på befintliga containerfartyg och alltså inte bara kommer kunna användas i de nya specialanpassade containerfartyg helt designade för batteri drift som Zen Oceans hoppas ha klara för marknaden inom fem år. 

Ett svenskt skeppsvarv kommer troligen vara med och bygga det automatiserade fartyget Zen Oceans siktar på att ha klart senast 2030 medan det som nu designas mer konventionellt men med bryggan i fören istället för aktern som är mer vanligt, ska byggas och designas i Norge. 

Jag har inte investerat i Zen Oceans som är ett onoterat bolag utan skriver om detta och bjöd in Fridtjof Eitzen för att jag verkligen vill uppmuntra och stödja denna typ av bolag som driver på fossilfri transportlösningar!

I kommande avsnitt ska jag däremot dela med mig lite av mina tankar kring den spännande utvecklingen för Einride, min största investering och ett onoterat bolag jag uppenbarligen tror stenhårt på. Ett bolag som händelsevis kan bli ett viktig del av ett framtida ekosystem där eldrivna tunga transporter på land harmoniserar med sjögående eldrivna transporter, tex de som utvecklas av Zen Oceans. 

Kan för övrigt rekommendera mitt tidigare avsnitt med Echandias dåvarande VD som utvecklar batterilösningar för bland annat mindre passagerarfärjor nedan. 

Allt gott!

/Johan