2022-09-05

Oceanbird -Världens största segelfartyg för frakt - Samtal i Evolution Show

Framtidens sjöfart kan mycket väl drivas till stor del med endast vindens kraft. I Sverige utvecklas just nu segelteknik som påminner om flygplansvingar som följer vindens riktning och som ska kunna driva ett segelfartyget Oceanbird, ett fartyg över 200 meter långt, 40 meter brett och med segel 45 meter höga. 

Oceanbird-vingtekniken tillsammans med ett extremt aerodynamiskt utformat fartyg och rutt-planering för optimal vindutnyttjande samt en något lägre hastighet (ca 10-12 knop) beräknas ge en bränslebesparing med 90 %. Segelfartygen är dessutom mycket tystare vilket ger det marina livet och ekosystemen en möjlighet till återhämtning. Svavel, kväve och koldioxidutsläppen skulle även kunna minska kraftigt. Idag står sjöfarten för cirka 3 % av världens koldioxid-utsläpp. 

Första Oceanbird-modellen är ett så kallat roll on roll off (RoRO) -fartyg, en renodlad bilfärja planeras vara kommersiellt redo 2026 och kommer kunna lasta upp till 7000 bilar.  AlfaWall Oceanbird heter samarbetet mellan Alfa Laval och Wallenius Marine och Wallenius Wilhelmson som står bakom fartyget. 

Själva tekniken för det automatiserade och extremt aerodynamiska seglet som dessutom kan fällas ner automatiskt står Oceanbird teamet för medan själva fartyget kommer byggas i samarbete med andra däribland svensk-norska rederiet Wallenius Wilhelmsen. 

Jag bjöd in chefen för AlfaWall Oceanbird, Niclas Dahl för att följa upp den spännande utvecklingen av Oceanbird-fartyget som jag följt sedan jag hade Per Tunell, (COO) Chief Operating Officer för Wallenius Marine (dotterbolag till Wallenius Wilhelmsen) som gäst i Evolution Show för ett par år sedan. 

I samtalet nedan berättar Niclas Dahl, Managing Director för AlfaWall Oceanbird om det senaste kring utvecklingen av Oceanbird-fartyget. Häng med och kommentera gärna tankar kring detta inspirerande fartyg! Och ge gärna avsnittet en tumme upp om ni gillar det och överväg att bli prenumerant på Evolution Show!


Senare i veckan kommer del 2, där samtalar jag med Niclas Dahl om framtidens sjöfart för segelfartyg och hur Oceanbird-segeltekniken kan kombineras med andra tekniker och vilka utmaningar vi måste övervinna för att ställa om sjöfarten till fossilfri drift.  

Redan nu utvecklas Oceanbird-vingarna för att kunna installeras även på befintliga fartyg och intresset för detta är stort. Det finns med andra hopp om att även sjöfarten kan ställas om även om detta kommer ta tid och många utmaningar fortfarande återstår. Oceanbird-fartyget har dock pontentialen att bli en game changer och vägledande för vad som är möjlligt. Kommer såklart följa utvecklingen noga kring detta spännande projekt så stay tuned!  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentarer bör hållas till bloggartikelns ämne. Håll god ton.