Jag fick nyligen möjlighet att spela in två längre samtal i Evolution Show som gästades av ingen mindre än Anders Forslund, VD och grundare av svenska Heart Aerospace. Den svenska startupen som snabbt vuxit fram som världsledande inom utvecklingen av kommersiellt elflyg med utvecklingen av den 19-sitsiga flygmodellen Heart ES19 som ska vara kommersiellt redo och certifierad redan 2026. Nu är del två av samtalet tillgängligt på Evolution Show!
I föregående inlägg frågade jag mig om Heart Aerospace kan bli skyarnas Tesla. Frågan är onekligen befogad. Under samtalet berättade Anders bland annat att Heart ES19 kommer bli ett fyrmotorigt flygplan där vardera motor kommer ha en maximal effekt på 400 kW och inbakat med vardera rotorblad och elmotor kommer det sitta "motsvarande två stycken Tesla batteripack" vilket ska ge elflygplanet en räckvidd på cirka 400 km. Utgår vi från ett batteripack i en ny Tesla Model S på 100 kWh innebär det 200 kWh per motor eller 800 kWh. Till detta tillkommer någon form av reserv på kanske 20 % uppepå den normala räckvidden så låt oss avrunda det till 1000 kWh för en jämn och fin siffra.
Dessa specifikationer i sig gör att Heart Aerospace sticker ut bland alla andra elflygplans och VTOL/drönare-utvecklare på världsmarknaden. Ingen kommer i närheten av 19 passagerare när det kommer till elflygplan och att få den certifierad till 2026. Heart Aerospace hoppas göra detta möjligt genom att integrera elmotor och batterier i en beprövad konventionell design. Valet av design hänger, enligt VD och grundare av Anders Forslund, även ihop med målet att få planet till marknaden så fort som möjligt. Skulle Heart Aerospace försöka utveckla en helt ny flygplanskropp skulle de få ut den på marknaden i bästa fall kring 2035. Valet av 19 passagerare hänger även ihop med certifieringsprocessen av nya flygplansmodeller som är mer krävande (tar längre tid att få godkänd) desto fler passagare planet ska bära.
Som jag skrev i föregående inlägg är jag helt övertygad att Heart Aerospace kommer lyckas utveckla sitt 19-motoriga elflygplan Heart ES19 tack vare de många talangfulla rymd- och flygplansingenjörer de rekryterat och förstås jättekontrakten med United Airlines och Mesa Airlines som ger dem det startkapital de behöver för att färdigställa elmotorn och hitta samarbetspartners för att leverera övriga komponenter och förstås välja rätt design av flygplanskroppen. En VD och huvudgrundare som dessutom själv är doktorerad rymd- och flygingenjör skadar ju inte heller.
Kommer följa Heart Aerospace utveckling med spänning och kommer bjuda tillbaka Anders Forslund till Evolution Show Anders för en uppdatering länge fram. Hoppas avsnittet uppskattas!
Missade ni förra veckans avsnitt där Anders Forslund berättar mer om Heart Aerospace milstolpar och vad de har på gång kika gärna nedan.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Kommentarer bör hållas till bloggartikelns ämne. Håll god ton.