Sidor

2021-09-14

Samtal med Einride-grundaren bakom den förarlösa lasbilen utan hytt, Linnea Kornehed!

Hade nöjet att spela in två samtal i Evolution Show nyligen med den prisade och superinspirerande entreprenören Linnea Kornehed tillika medgrundaren av Einride samt Chief Marketing Officer (CMO) vid företaget. Nu är del 1 av vårt samtal tillgängligt, hoppas det uppskattas!

Linnea Kornehed grundade Einride, ett av Europas mest omtalade techbolag för bara några år sedan med syftet att ta tjuren i hornen när det gäller klimatkrisen och förändra tunga transporter i form av lastbilar och likt Tesla för tio år sedan bidra till att bygga en ny standard kring självkörande fordon.

Einride sticker verkligen ut genom att ha utvecklat eldrivna tunga lastbilar helt utan förarhytt som redan är i kommersiell drift och nu testas på ett antal anläggningar runtom i Sverige och Europa och snart även i USA. Företaget erbjuder även ombyggda traditionella eldrivna lastbilar i ett samarbete med holländksa DAF och Emoss som bland annat används av Oatly i Sverige.

Einride har sedan två år haft sin Einride pod, en självkörande tung lastbil i kommersiell drift i Sverige i ett samarbete med DB Schenker på deras anläggning i Jönköping. De senaste åren har Einride inlett samarbeten med SKF, Oatly, Electrolux, Ahlsell, Coca Cola Europe, Lidl, Micheline mfl. Nyligen tillkännagav Einride även att företagets launch i USA i höst kommer ske i samarbete med Bridgestone -världens största däck- och gummitillverkare.

Einride som Linnea Kornehed grundat tillsammans med Robert Falck och Filip Lilja är idag ett av Europas mest omtalade bolag och jag är övertygad om att bolaget snart kommer ta även den amerikanska marknaden med storm när de kliver in där i höst.

Linnea är med på Forbes 30 under 30 lista för mest lovande entreprenörer i Europa och har även fått prestigefulla Les Margeret för sitt banbrytande arbete inom digitalisering.

I del 1 av vårt samtal ovan delar Linnea med sig av sina erfarenheter att starta ett tech bolag mot alla odds inom en bransch som är mycket konservativ (fossil- och bilindustrin) och dessutom som ung kvinna! Del 2 som kommer bli tillgängligt på Evolution Show på måndag nästa vecka ägnar vi helt åt Einride, bolagets kommande launch i USA och hur Linnea ser på framtiden för självkörande eldrivna lastbilar så missa inte det!

Einride är ett onoterat svenskt bolag och jag äger aktier i bolaget.

2 kommentarer:

  1. Sådarna behöver de nog i Storbritannien nu.
    Där är det en akut brist på lastbilschaufförer.

    Som om inte det räcker så har höga gaspriser gjort det olönsamt att tillverka gödningsmedel.
    En av de mer direkta effekterna är bristen på biprodukten koldioxid från processen.
    Koldioxiden används till allt från bedöva djur innan slakt till att hålla grönsaker fräscha.

    Men, som sagt var, det gäller att hålla fokus på det faktum att produktionen av gödningsmedel är huvudprodukten.
    Detta i sin tur kommer förstås påverka all form av produktion av de fossilfria drivmededlerna biodiesel och bioetanol.
    Självklart även all annan form av Växtodling förutom vallfoder till idisslare.

    Nu har vi verkligen fått signaler på hur peak oil kommer att påverka oss.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anders! Ursäkta sent svar, varit upptagen med rätt mycket annat inklusive att bli klar med del 2 av samtalet med Linnea Kornehed som nu finns tillgängligt på Evolution Show och här på bloggen i form av nytt inlägg! :)

      Håller verkligen med dig om att Storbritannien och ja även stora delar av tex USA skulle ha stor glädje av Einrides podar. Dels som du är inne på, bristen på chaufförer men även höga driftskostnader och som central del den fossilfria omställningen. En eldriven självkörande lastbil utan förarhytt kan få ner kostnaderna med upp till 70-80 procent enligt Einrides beräkningar som är baserade på undersökningar med kunder som DB Schenker mfl. Einrides affärsmodell är ju att sköta driften och övervakningen av lastbilarna på distans med hjälp av utbildade "fjärrchaufförer" -förare som kan övervaka och vid behov tar över styrningen av Einride podarna. Detta ska kunna ske många mil från lastbilarna tack vare bland annat 5G-tekniken.

      Vad jag personligen tycker är en game changer i sig är om Einride tillsammans med SKF (som de samarbetar med) får till på- och urlastningen av lastbilar med automatik vilket de arbetar på nu. Lägger vi sedan till den helautomatiserade laddningen av lastbilen som Einride utvecklar med Siemens kan snart en självkörande förarlösa lastbilar köra, ladda och lasta i och ur varor utan nästan någon mänsklig inblandning.

      Det kommer givetvis uppstå utmaningar och setbacks och tyvärr är olyckor även att vänta när ny teknik ska introduceras och blandas med mänskliga chaufförer på vägarna under övergångsperiod men inom några år är jag övertygad om att de flesta av dessa problem kommer lösas.

      Intressant kring tillverkningen av gödselmedel, kände jag inte till! Ja, peak everything fossilt och även en hel del andra naturresurser börjar smyga sig på och avspeglar sig i avtagande marginalavkastningar där fossil energi blir dyrare att ta ut men även pga minskad efterfrågan och av allt fler investerare, inklusive institutionella talar om fossilt som osäkra framtida investering, tom stranded assets. Oändlig tillväxt, med ökad konsumtion, energi- och materialslöseri och en växande global befolkning är ingen hållbar kombination. Vi måste "varva ner", återknyta till lokalsamhället och återvinna i praktiken allt i cirkulära system.

      Trevlig helg!

      Radera

Kommentarer bör hållas till bloggartikelns ämne. Håll god ton.