Sidor

2020-12-11

Elbilsmys: Framtidens elbilsmarknad med NIO, Xpeng och Tesla!

I drygt en månad har jag ägnat mycket tid åt research för att kunna göra en rad investeringar i olika bolag inom elbilstillverkning, batteriutveckling och hållbar teknik/energi. 

Så beklagar att det varit händelsefattigt här och på youtube-kanalen Evolution Show där jag är värd men nu är jag igång igen! 

Två av de bolag jag kikat extra på och investerat i är kinesiska elbilstillverkarna NIO och Xpeng. Båda är mycket omtalade för sin design och byggkvalitet och ja för att kopiera och härma mycket av Teslas framgångsrika design och affärsmodell. Men trots att det finns stora likheter med Tesla så finns det även stor skillnader som är värda att titta närmare på vilket jag nu alltså gjort i ett nytt avsnitt av Evolution Show!   

Jag kikar även på varför det är så viktigt att titta på vad de största investerarna gör när det sker stora aktie-rörelser i ett bolag som en investerat i, specifikt NIO med exempel från några händelserika handelsdagar med aktien senaste tiden. Jag blickar även framåt och sticker ut nacken och ger min aktieprognos för NIO på kort, medellång och lång sikt. 

Allt är dock förstås bara mina åsikter och hur JAG ser på det och resonerar när jag själv investerar. Det är ingen rekommendation att köpa, sälja eller hålla kvar NIO, Xpeng eller Tesla. Alla har olika investeringsmöjligheter, riskaptit och tidshorisont för sina placeringar och måste därför hanteras var för sig.     

Men min förhoppning är att man ska lära sig hur man kan analysera investeringsmöjligheter och bättre förstå elbilsfenomenet som nu tagit fart på allvar på världens största elbilsmarknad Kina. Det som kommer ut därifrån nu från tex NIO och Xpeng har högsta kvalitet och kommer påverka hela bilmarknaden och spridas världen över, det är jag helt övertygad om. Jag tror de flesta, särskilt traditionella biltillverkare i Europa och USA inte insett innebörden av detta för konkurrensen. Jag tar tex upp att möjligheten att överleva för bolag som GM (General Motors) ser minst sagt utmanande ut på sikt.  

Jag pratar även om några av den senaste tidens milstolpar som nåtts för Tesla däribland förstås det faktum att bolaget nu kommer listas på S & P 500 -listan i USA, där många av de högst värderade bolagen i världen finns listade (mätt i market cap, dvs antalet aktier x aktiepris). Tesla listas på S & P 500 den 21 december i år. 

Detta är inte bara ett stort erkännande för Tesla som motarbetats sedan start från så många håll, utan en fördel för bolaget ekonomiskt då enorma fonder nu "tvingas" lägga till Tesla i sina portföljer. Detta ger inte bara stabilitet åt aktiepriset utan innebär att det även blir lättare för Tesla att ta lån från banker för att tex bygga nya elbils- och batterifabriker framöver. 

Tesla genomförde nyligen en riktad emission på 5 miljarder amerikanska dollar och hade redan sedan tidigare flera miljarder dollar i kassan så det råder ingen brist på pengar för Tesla just nu men bolaget behöver bygga många fler batteri-och elbilsfabriker närmaste åren för att kunna möta den enorma efterfrågan på elbilar, energilager och soltak som bolaget nu erbjuder. Fler lån kommer därför sannolikt bli nödvändigt och är inget ovanligt eller konstigt i snabbt växande bolag.   

I nästa avsnitt kikar jag på varför jag investerat i Einride, svenska startupen som utvecklat världens första självkörande tunga eldrivna lastbil utan förhyttt (Einride pod). Einrides förlösa pod rullar redan i trafik i Sverige, om än inom ett begränsat område. För mer om Einride, kika gärna på mitt tidigare samtal med Robert Falck, grundaren och vd:n för Einride som gästat Evolution Show studion där jag alltså är värd. 

Trevlig helg! 

2020-10-26

Svenska Neonodes kontaktlösa och holografiska touch är en game changer

Kolla gärna in min nya video på Evolution Show nedan, varför jag investerat i svenska Neonode, hur tekniken fungerar och vilka marknader och produkter du kan förvänta dig att se den och hur jag ser på aktie-utvecklingen framöver!

När de flesta tänker på den första "Smarta telefonen" brukar många nämna Steve Jobs numera berömda presentation från 2007 där Apples iPhone 1 visas upp. iPhone 1 beskrevs som helt revolutionerande med sin touch screen, snabba operativ-system och möjligheten att bygga otaliga applikationer för nya användar-upplevelser där smarta telefonen stod i centrum. Vi vet alla hur det gick sen.

Men få känner till, ens här i Sverige att svenska Neonode redan 2004 hade skapat en telefon, N1M som inte bara hade touch screen utan även swipe-tekniken. Detta alltså tre år före iPhone 1. 

För detta är gårdagens teknik, Neonode är idag världsledande inom en ny teknik med starka patenskydd som är minst lika banbrytande som den touch teknik som de utvecklade för den första smarta telefonen, nämligen vad de kallar contactless touch! Denna teknik möjliggör helt nya användningsområden inom kontaktlös touch holografisk design! 

I ett nytt avsnitt i Evolution Show går jag igenom hur denna mycket spännande teknik fungerar, var den används idag och vilka nya marknader jag ser för kontatklös och holografisk interface de närmaste åren.  Det råder ingen tvekan om att marknaden bara precis vaknat och insett inte bara hur cool Neonodes contactless touch är utan framförallt dess många föredelar inte minst för att undvika spridning av virus. 

Just nu installeras Neonodes så kallade touuch sensor modules i tusentals hissar i Kina som gör det möjligt att välja vilken våning du ska till utan att trycka på några fysisk knappar, istället pekar du i luften... 

Häng med in i framtiden i Evolution Show där vi tar ett helhetsgrepp på smarta energilösningar, eletriktisk mobilitet, AI (Artificiell Intelligens) och inspiration inom hållbarhet! Uppskattas innehållet, klicka gärna på tummen upp knappen för att algoritmerna ska sprida det vidare till andra intresserade och överväg förstås att bli prenumerant för att få tillgång till avsnitten så fort de kommer ut!

I nästa avsnitt av Evolution Show som släpps inom en vecka går jag igenom Solar Edge ett av mina största investeringar just nu, ett ledande bolag inom utveklingen av växelriktare som är hjärtat av alla solpanels-anläggningar och batterilager-system och en marknad som bara börjat ta fart!  

2020-09-12

Sverige i framkant inom kommersiellt elflyg med Heart Aerospace!

Häng med på ett inspirerande samtal om framtidens elflyg på Evolution Show med inspirerande gästen, Anders Forslund VD och grundare av svenska Heart Aerospace

Uppskattas avsnittet, glöm inte att ge det en tumme upp och bli gärna prenumerant det hjälper verkligen kanalen och gör det möjligt att för oss att utveckla det vidare!

Framtidens eldrivna flyg: Mitt samtal med Anders Forslund, VD och grundare av Heart Aerospace 

         

Medan SAS hotas av konkurs finns det mer hållbara hopp inom Sverige som är mer framtidssäkrade, kommersiellt elflyg. 

För nästan precis ett år sedan gästades Evolution Show studion av Anders Forslund, VD och grundare av svenska Heart Aerospace. Denna alltmer omskrivna startup utvecklar ett av världens första elflygplan för kommersiell skala, ett fyrmotorigt elflygplan med plats för 19 passagerare och med en räckvidd på 400 km.

Mycket har hänt sedan jag hade Anders i studion bland annat har bolaget flyttat in i en modern hangar vid Säve flygplats utanför Göteborg där Anders också sitter under samtalet med den nya egenutvecklade propellern i bakgrunden. 

I samtalet pratar vi bland annat om Heart Aerospace nya motor och vad det innebär att världens första eldrivna flygplan byggt på ny plattform certifierats i Europa, det tvåsitsiga Velis Electro från Slovenska Pipistrel och förstås hur eldrivna flygplan från Heart Aerospace kan förändra svenska inrikesflyget. 

Anders Forslund berättar bland att cirka en tredjedel av alla inrikesresor i Sverige görs inom en räckvidd på 400 km vilket innebär att redan idag, med nuvarande teknik skulle ett elflygplan med den räckvidden kunna ersätta dessa sträckor, förstås med fler flygplan idag då passagarantalet för elflygplan till en början lär ligga på runt 20-talet.

Men skälet till att Heart Aerospace satsar på 19 passagarare är inte bara batteridensitet och batterikostnader. Certifieringsprocessen är mycket långdragen inom flygbranschen och hoppet mellan 19 passagare och uppåt är mycket svårare och skulle innebär kanske 10 år att få plats medan Heart Aerospace målsättning med deras nuvarande modell ES19 ska vara certifierad och klar till 2025. Det är inte långt bort och planet ska redan vara flygklart 2024.

Se gärna något av tre tidigare avsnitt när Anders Forslund gästade Evolution Show studion.

I nästa avsnitt av Evolution Show forsätter jag serien om att investera i banbrytande framtidsbolag där jag kikar närmare på en av mina favoritbolag just nu, svenska Neonode som utvecklar touchless-teknik baserad på kommunikation med hologram så missa inte det!  

Trevlig helg! 

2020-09-07

Att investera i banbrytande bolag -Tesla många bolag i ett

2010 gjorde jag min praktik vid Stockholm Environmental Institute (SEI) som en del av mitt Master-program i Freds- och konfliktstudier vid Uppsala Universitet. Mitt uppdrag var att granska framtidens teknologier inom solenergi samt carbon capture and storage (CCS) -lagring av koldioxid. 

Av en slump hamnade jag på en hemsida med en artikel om den elbil bolaget Tesla Motors (idag "Tesla, inc.") då utvecklade, Tesla Model S. Jag blev djupt fascinerad av dess teknik och jag sticker inte under stol med att jag tyckte elbilen såg riktigt bra ut. När jag läste mer om bolaget och en av dess huvudgrundare, Elon Musk övertygades jag om att detta nog var ett framtidsbolag att räkna med. 

Ett år senare la jag allt på ett kort och köpte mina första aktier i Tesla. Tre år senare hade jag förmånen att ta leverans av en Tesla Model S som en av de 100 första i Sverige. Inte för att jag behövde en så stor och lyxig bil men det var den enda elbil vid tidpunkten som hade räckvidden för att fungera för mig och någon mer bensinbil var det inte tal om för mig efter att ända sedan gymnasietiden engagerat mig i den eskalerande klimatkrisen.  

Nedan följer ett nytt avsnitt i en ny serie program på Evolution Show där jag delar med mig lite av mina erfarenheter i hur en kan tänka inför en potentiella investeringar inom disruptiva/banbrytande bolag inom framförallt hållbar teknik och automatisering på gällande noterade och onoterade bolag.

Fokus ligger på Tesla i detta avsnitt men jag tittar även bredare och går in på några av de lärdomar jag dragit genom åren som jag hoppas kan vara användbara både för nyfika nybörjare såväl som mer erfarna investerare och förstås de som vill identifiera framtida trender och hålla sig i framkant av utvecklingen! 

Mina tankar kring Tesla efter 9 år som aktieägare och 6 år som Tesla-ägare och investeringar i banbrytande bolag

.     

För många är Tesla en knepigt bolag att förstå, älskat av många men även ifrågasatt av många särskilt gällande dess värdering och huruvida elbilarna verkligen är miljövänliga och något som kan bli tillgängligt för massorna. Är elbilen ens det vi behöver för framtidens transportsystem frågar sig en del men utan att ange några kortsiktiga alternativ eller vara redo att nyansera bilden. För mig är det självklart att elbilen kan bli en viktig del i ett större ekosystem av eldrivna transporter som kan delas av många, snart även självkörande elfordon. Det senare är det många som tvivlar på men de flesta känner heller inte till hur snabbt utvecklingen går inom detta område just nu. 

För mig har Tesla inte bara blivit en mycket god investering som möjliggjorde många andra senare investeringar, det öppnade framförallt mina ögon och gav mig mod att våga satsa på bolag som gick under radarn hos många andra som fortsatt fokuserade på etablerade bolag och tyvärr alldeles för många företag kopplade till fossilindustrin.  

Det har blivit många investeringar den senaste 9 åren för min del men 99 % av dem har varit bolag inom förnyelsebar energi och hållbaraa transporter och absolut inga inom fossilindustrin (kommer givetvis aldrig ske)! Några av mina investeringar som kan nämnas är Solar City (numera uppköpt av Tesla), Climeon (investerade innan börsnoteringen), Minesto, Nvidia (grafikprocessorer för självkörande teknik och datorspel mm), Neonode och Einride - onoterat svenskt bolag som bland annat utvecklar världens första eldrivna tunga lastbil utan förarhytt samt digitala logistiklösningar för fossilfria transporter. För mer om Einride se gärna någon av mina två avsnitt på Evolution Show med Robert Falck, VD:n och en av grundarna av Einride! Del 1 nedan. 

Samtal i Evolution Show med Robert Falck , VD och medgrundare av Einride

   

Men i dagens avsnitt går jag bland annat in på några av de tekniksprång Tesla gjort den senaste tiden, varför de flesta värderar bolaget enligt förlegade analysverktyg och framförallt varför Tesla bör betraktas som många bolag i ett, långt mer än bara elbilstillverkare och ledare inom utveckling av energilarger. 

Uppskattar ni avsnittet klicka gärna på tummen upp för att Googles algoritmer ska sprida videon vidare och överväg att bli prenumerant för att inte missa nya avsnitt och dela förstås gärna med er av tankar och idéer om avsnittet i kommentatorsfältet under videon, jag läser allt och försöker svara så fort jag kan.

I nästa avsnitt som utkommer denna vecka, pratar jag med Heart Aerospace VD och grundare Anders Forslund som utvecklar ett av världens första elflygplan för kommersiell drift och bjuder på en del spännande nyheter så missa inte det!

2020-07-21

Från Stockholm till Hong Kong med tåg!

Hur kan man åka på långresa utan att ta flyga? Vad ska kan man tänka på när det gäller planering, packning och går det att resa ända från Stockholm till Hong Kong med tåg? Det och med mycket mer går jag igenom med dagens gäst i Evolution Show, Sophie Gripenberg!

Sugen på långresa till Sydostasien utan flyg? Häng med på ett samtal i Evolution Show där Sophie Gripenberg berättar om sin resa från Stockholm till Hong Kong med tåg! 


Vi får hänga med på resan Sophie gjorde i somras med sin fästman där de reste från Stockholm via färjan över till Talinn och sedan hela vägen genom Asien via Moskva och den berömda transsibiriska järnvägen till Peking och vidare med tåg till Hong Kong. Resan mellan Stockholm till Peking tog sex dagar och var enligt Sophie själv en makalös resa som hon verkligen kan rekommendera, mer om det i avsnittet nedan! 

Hållbarhetsinfluencern Sophie Gripenberg har rest över fem kontinenter men har senaste åren alltmer sökt efter resevägar där flyget valts bort för minskat fotavtryck och som ett led i insikten om allvaret kring klimatkrisen. Sophie är hållbarhetschef vid Röda Korset i Stockholm men driver flera andra projekt på egen hand. 

Bland annat utvecklar Sophie just nu en plattform för att påverka modebranschen till återanvändning av kläder, material och social rättvisa för arbetare inom klädindustrin, A Sustainable Closet (ungefär hur du skapar den hållbara garderoben), med en härlig hemsida ni finner här! 

Sophie har varit med i Evolution Show tidigare. Då ägnade vi ett helt avsnitt åt hur vi kan skapa en hållbar klädindustri, kika gärna på den här!  

Jag tog själv beslutet för knappt fem år sedan att slutat flyga fossilt på grund av klimatkrisen, i väntan på hållbara alternativ när det gäller luftfarten. Lyckligtvis är kommersiellt elflyg för 400 km och mer på gång bland annat tack vare svenska Heart Aerospace som jag gjort tre avsnitt om med dess grundare och VD Anders Forslund.   

I nästa avsnitt på Evolution Show berättar jag hur jag kunnat leva på mina investeringar och hur min första investering i Tesla 2011 banade vägen för andra investeringar och mitt tänkande kring disruptiva tekniker. Jag går även igenom mina tre största investeringar just nu: 
Tesla, Neonode och Einride. Har ni frågor eller funderingar ni vill jag ska beröra kring bolagen ställ gärna dem här eller i kommentatorsfältet under videon så ska jag försöka svara på dem i avsnittet. 

Så missa inte nästa veckas avsnitt av Evolution Show! 

Gillar ni Evolution Show får ni gärna tipsa andra och klicka på tummen upp då det styr algoritmerna i kanalens riktning för andra som kan vara intresserade!   

2020-07-11

"Alla nya bilar kommer ha V2G inom 10 år"-Game changer för energimarknaden!

Äntligen är det avsnitt jag sett fram emot att spela in så länge klart! Allt om hur Vehicle To Grid (V2G) funkar med en av världens ledande experter i ämnet! Jag har nämligen haft nöjet att samtala med dansken Martin Messer Thomsen som ledde världens första kommersiellt installerade V2G projekt i Danmak under nästan fyra år som Nordic Operations Manager för amerikanska Nuuve.  

Varit mycket och stå i med investeringar och biodling samt förseningar av planerade inspelningar med gäster i Evolution Show pga pandemin som förhindrar många att resa men nu är jag tillbaka med flera spännande gäster på gång däribland dagens gäst, på distans och alltså inte i vanliga studion! 

I dagens avsnitt av Evolution Show går vi igenom varför V2G är så revolutionerande för energimarknaden såväl som för ekosystemet det öppnar för elbilar och konsumenter att styra mer av sin egen elanvändning och spara pengar samt minska bördan på elnätet. Och vad det innebär för spridningen av V2G och energimarkaden för att inte tala om bilmarknaden, om Tesla under kommande battery investor dagar eller kanske i början av nästa år, möjliggör V2G laddning i Tesla Model Y, bilmodellen som väntas bli Teslas och världens mest sålda elbil! 

Jag delar Martin Messer Thomsens uppfattning att alla nya (el)bilar inom 10 år kommer erbjuda V2G lösningar men att redan de närmaste åren kommer det gå mycket fort på detta område och de elbilstillverkare som går före kommer kunna bygga ett mycket omfattande ekosystem med privata och företagskunder som jag tror de flesta inte insett vidden av än. Detta är en game changer i orders rätta bemärkelse!

Vi går även igenom varför V2G kan öka beredskapen för att hantera elavbrott och hur de med solpaneler kan tjäna extra mycket på att ha en elbil som alltså i praktiken innebär ett enormt batteri hemma som kan driva såväl kyl, frys och vattenpump tex i flera dagar, ja faktiskt i veckor även vid strömavbrott om den även kan laddas på el från solpanelerna (kräver nödströmsomkopplare och hybrdid-växelriktare). 

Framförallt innebär V2G att användare med egna solpaneler kan öka sin egen användning av elproduktionen från solen och tex driva hushållet även under natten eller när det inte är tillräckligt med sol (framförallt under april-september när det är många soltimmar per dygn).   

Redan för fyra år sedan drog amerikanska Nuuve igång ett samarbete med bland Köpenhamns tekniska Universitet, Nissan och Mitshubishi där ett tiotal V2G boxar i Köpenhamn i det kallade Parker Project. Syftet var att visa att bilar med två-riktad elöverföring (bi-directional charging) som alltså finns i flera av Nissans senaste modeller däribland Nissan Leaf, kan integreras med elnätet på flera mycket värdefulla sätt. 

I Danmark går det tex att tjäna pengar på att bidra till frekvensregleringen i stamnätet genom att föra över el från elbilarnas batterier via V2G-boxarna när behovet finns eller omvänt ladda på när elnätet behöver stabiliseras åt andra hållet, allt för att hela tiden ligga kring 50 Hz, varken mer eller mindre.

Frekvensreglering är helt avgörande för att maskiner och fabriker ska fungera och många har därför varnat för att om 100 000 tusentals elbilar laddar samtidigt kan det skapa toppar i elnätet som är svåra att hantera. Men detta är alltså något som går att hantera på många sätt. Ett är att låta elbilarna "ladda varandra" genom att helt enkelt öveföra el till elnätet till en förutbestämd gräns av batteriets kapacitet (tex med 30-40% kvar) så att elbilar som måste köra längre/laddas just då kan få del av den elen.

Nu undrar säkert många, ja men alla ska väl till jobbet/använda bilen typ samtidigt, nej det visar projektet i Danmark som Martin Messer Thomsen att så ej är fallet där en arbetsfirma fick ställa in dagen innan när de skulle iväg och hur mycket de ville ha som minimum i batteriet för oplanerade resor. 

I Sverige pågår flera V2G-projekt bland annat ett i Kungsbacka som vi pratar om i videon nedan och alldeles nyligen inleddes Sveriges första omvända projekt dvs grid to vehicle projekt för kommersiell frekvensreglering där Svenska Kraftnät med hjälp av norska svenska bolaget Tibber med sina kunders hemmaladdare för elbilar styr laddningen vissa tider. Tibber erbjuder alltså ingen V2G-teknisk lösning för att låta kunderna överföra el från sin elbilar till nätet.

Mitt samtal om V2G med Martin Messer Thomsen i Evolution Show!

2020-05-26

Världens största segelfartyg för frakt med plats för 7000 fordon ombord!

Framtidens sjöfart kan snart vara här, på segel och givetvis utsläppsfritt! I veckans avsnitt av Evolution Show pratar jag med Per Tunell, Chief Operating Manager (COO) vid Wallenius Marine om världens största segelfartyg för frakt som bolaget utvecklar. Vad sägs om ett fyrmastat fartyg som kommer gå helt på segel 90 % av färden med kapacitet att kunna transportera cirka 7000 fordon ombord (men som givetvis kan bytas ut mot något annat) över hela världen och stå klart redan 2024! 

Detta är sannerligen på tiden och jag hoppas på en efterlängtad renässans för sjöfarten med segel! Häng med på ett spännande samtal där vi bland annat får se revolutionerande skrovdesign som ger hopp om sjöfartens framtid! 

Se gärna även tidigare inlägg här på bloggen om ålänningen Gustaf Eriksson vars lilla segelfartygsflotta kunde konkurrera med diesel och koldrivna ångfartyg så sent som till mitten av 1940-talet. 

Mitt samtal i Evolution Show om världens största segelfartyg för frakt över haven med Per Tunell, COO Wallenius Marine  

2020-05-14

Förnyelsebar baskraft från spillvärme och geotermisk energi -samtal med Climeon!

Äntligen har jag fått ordning på min temporära studio i Dalarna och nu börjat spela in nya avsnitt i Evolution Show där jag är värd. I dagens avsnitt har jag bjudit in Maria Holmberg, regional manager vid svenska energiteknikbolaget Climeon

Jag har följt Climeon länge och var en av de tidiga investerna innan bolaget börsnoterades på First North 2017 (äger dock ej aktier idag). Sedan dess har bolaget fått mycket uppmärksamhet särskilt med installation av sina så kallade Climeon moduler som installerats på bland annat Virgin Voyages nya fartyg Scarlet Lady och ska snart även installeras på fartyg i Norge. Modulerna som omvandlar spillvärme till elektricitet används även inom tex stålindustrin och nyligen installerades den andra stora anläggningen på Island där geotermisk energi omvandlas till elektricitet och i dagarna kom även den första Climeon-anläggningen igång i Japan. 

Vad som verkligen tilltalar mig med Climeons teknik är att den bidrar med det som kallas baskraft, det vill säga den möjliggör en energitillgång året runt utan avbrott för säsongens cykler som solenergi och vindkraft tidvis kan begränsas av. Mer om solenergi i kommande inlägg här på bloggen och på Evolution Show. Ett annat svenskt företag värt att nämna i detta sammanhang är Minesto som även erbjuder en smart och hållbar energilösning med baskraft, då i form energi från djuphavsströmmar. Förhoppningsvis gästar Minesto även Evolution Show snart.   

Framtidens energilösningar stavas ekosystem med olika tekniska lösningar som kan kombineras eller användas enskilt beroende på tillgång och behov lokalt, här är Climeons teknik ett perfekt exempel på en hållbar energilösning för framtiden.  

Kika gärna eller lyssna på samtalet på Evolution Show där Maria Holmberg berättar hur tekniken funkar, var den redan användas och hur den kan användas framöver.

I nästa avsnitt pratar jag med Per Tunell, COO (chief operating officer) för Wallenius Marine som just nu utvecklar ett gigantiskt segelfartyg för frakt som möjliggör nästintill helt fossilfria fartygstransporter så missa inte det! Planen är att göra avsnittet tillgängligt på Evolution Show nästa vecka så är du inte prenumerant redan, överväg det för att bli uppmärksammad på nya avsnitt!   

Mitt samtal med Maria Holmberg i Evolution Show 

2020-04-24

Intervjuad om Oljepriskollapsen i P4 Dalarna: Från fossilberoende till resilient ekonomi

Igår blev jag intervjuad i P4 Dalarna med anledning av oljepriskollapsen i måndags där amerikanska oljeprissättningen WTI föll från 18 dollar per fat till -38 dollar per fat, ett oljeprisfall på över 300 % vilket aldrig tidigare skett. Under samtalet tar jag upp lite hur det kan påverka Sverige och framförallt hur det kan bli en väckarklocka för att bygga en resilient, icke fossilberoende ekonomi. 

Anledningen till det plötsliga fallet var främst att oljeproducenter via handlare sålt kontrakt för leverans i maj skapade panik. Detta då kontrakten inte kunde hanteras av köpare som inte såg hur de skulle kunna ta hand om oljan utan säker tillgång till lager när efterfrågan helt enkelt inte finns. Panikförsäljning av kontrakten ledde till ett prisras som nu återhämtat sig ordentligt men som fortfarande innebär en svår ekonomisk kris för oljeindustrin. 

Coronakrisen har sänkt efterfrågan på olja till extremt låga nivåer men oljeproducenterna kan inte bara skruva åt kranarna, särskilt inte i USA där skifferoljeproduktionen bygger på att ständigt nya brunnar borras då produktionen annars faller med ca 70 % på bara några år (hänger ihop med frackingen).  

Jag pratade häromdagen med Mikael Höök om den uppkomna situationen kring oljepriskollapsen. Mikael Höök är universitetslektor i forskningsgruppen Globala Energisystem på institutionen för Geovetenskaper vid Uppsala Universitet och en av Sveriges främsta naturresursexperter och specialist på fossila bränslen och oljemarknaden. Mikael Höök förklarade att i USA är det extra svårt att stänga ner produktionen då det riskerar att allvarligt skada skifferoljetillgångarna som efter en utvinningsstänging eller minskning kan få svårt eller inte alls kommer tillbaka till samma nivåer som tidigare. Värdet på dessa oljetillgångar skulle därmed falla eller till och med bli noll. 

Det är så illa förklarade Höök, att skifferoljeproducenterna är beredda att producera till nära 0 dollar per/fat i betalning för den producerade oljan eller som vi såg under kort tid under måndagen, att till och betala för köpare att ta hand om oljan.  Höök förklarade vidare att USA:s regering kommer gå mycket långt för att rädda sin oljeindustri när de korta lån som banker och investerare gett skifferindustrin inte räcker eller inte förlängs, för att rädda dem. Många mindre oljeproducenter kan förstås gå i konkurs men de största och viktigaste kommer räddas till nästan vilket pris som helst menar Höök. 

För Donald Trump handlar det förstås om långt mer än amerikanska oljeindustrin och dess centrala roll för USA:s energisäkerhet eller identitet. Det handlar om att rädda arbetstillfällen i den enorma industri i Mellanvästern i USA där Trump har viktiga väljargrupper. 

I skrivande stund har Nordamerikanska prissättningen WTI hämtat sig till ca 16,5 dollar per fat men jag frågade Höök  till vilket pris per fat som skifferoljeproducenter i USA kräver för att klara sig ekonomiskt och fick svaret att det handlar om 45-50 dollar per fat. Skifferoljeproducenter kan dock, fortsatte Höök, under mycket kort tid för vissa effektiva oljeproducenter i USA gå plus minus noll på runt 30 dollar per fat. Men detta är alltså långt ifrån dagens nivåer som fortfarande endast är hälften av vad som krävs för breakeven.

Men det är inte bara amerikanska oljeproducenter som blöder ymnigt. Världsmarknadspriset på olja mätts i Brent Crude och ligger i skrivande stund på 21,2 dollar per fat. Detta är långt under vad de flesta oljeproducenter kräver för att gå med vinst. Så sent som i februari låg Brent på över 55 dollar per fat, nästan tre gånger mot idag. 

Redan innan Coronakrisen bröt ut hade OPEC med Saudiarabien i spetsen svårt att komma överens om hur ett redan då överflöd av olja på världsmarknaden skulle hanteras och förhandlade förutom sinsemllan även med Ryssland utan att kunna komma överens om produktionsminskningar. De senaste årens produktionsökningar av skifferolja från USA och även landets produktion av LNG, dvs flytande naturgas, har skapat ett överbud av råvara till flytande bränslen som OPEC och Ryssland haft svårt att hantera. 

Ryssland tex vill inte sänka sin produktion för att stabilisera eller höja oljepriset för att få mer per fat utan har istället valt att öka produktionen och få mindre per fat men helt enkelt sälja mer och få lika mycket eller mer. Saudiarabien och OPEC har då valt att öka eller åtminstone inte sänka produktionen. 

När sedan efterfrågan på olja fallit till rekordlåga nivåer, på grund av en nästintill stillastående världsekonomi till följd av Coronakrisens nedstängning av den ekonomiska aktiviteten, står oljeproducenterna inför en ännu svårare förhandlingssituation. Oljeproduktionen som innan Coronakrisen låg på cirka 100 miljoner fat per dag måste ner med kanske 30 miljoner fat per dag eller mer, tidigare kunde man inte ens komma överens om att minska produktionen med ett par miljoner fat per dag...

Oljeprisfallet väcker många frågor och fler minst sagt märkliga situationer kan uppstå. Idag är nästan alla oljelager världen över fyllda till bredden, till och med de gigantiska så kallade superoljetankers som kan transportera 2 miljoner fat olja är hyrda för att fungera som temporära flytande oljelager. Donald Trump har förstås försökt framtså som en god ledare genom att erbjuda möjligheten att lagra olja i USA:s strategiska petroleum reserv. Ett lagersystem som byggdes efter oljekrisen 1973-74 men där finns bara utrymme för att lagra cirka 2-3 dagar av amerikansk oljeproduktion sedan är det fullt även där. Detta vet de flesta oljeanalytiker men det låter ju bra framför kamerorna...

I en läsvärd artikel i Vice kan vi tex läsa om hur det i måndags teoretiskt sett skulle ha varit möjligt att komma över nästintill gratis olja, fylla upp den i en gammal skruttig oljetanker som du köper "billigt" (för runt 17 miljoner dollar) vars lagringstankar förhoppningsvis är intakta men farkosten är inte längre sjöduglig för att förflyttas. Invänta sedan en prisuppgång på oljan och du kan göra en rejäl hacka... I verkligheten skulle en sådan "investering" kräva att du dels har mycket goda kontakter i oljeindustrin, har en skicklig terminshandlare av olja och framförallt löser logistiken att få oljan till din oljetanker som kanske ligger i en hamn långt från transportmöjligheter på land eller för leverans från en annan oljetanker. Men det finns de som gjort sådana affärer tidigare, det är dock mycket riskfyllt och knappast moraliskt naturskönt...

Tittar vi framåt blir det dock mycket intressant. Nedan har jag kikat på senaste inkomna datan (17 april 2020) för så kallade aktiva oljeriggar i USA. Jag har bara tagit siffrorna för oljeriggar och exkluderar alltså gasriggar för naturgas då oljeprisfallet främst påverkat oljeproducenterna i USA även om antalet aktiva gasriggar fallit med cirka 20 % under samma period: 13 mars 2020-17 april 2020.  



Riggaktiviteten är en indikator på antalet aktiva riggar som utvinner eller söker efter olja eller naturgas. Eftersom det krävs att tusentals nya brunnar hela tiden borras för att produktionen inte ska falla mer än den ökar, är det centralt hur många riggar som är igång. Fram till den 13 april låg antalet aktiva oljeriggar i USA på drygt 670 och har de senaste två åren pendlat mellan cirka 700-800 aktiva oljeriggar enligt statistik från Baker Hughes rig count. Men från att ha legat på 683 aktiva oljeriggar den 13 april har aktiviteten fallit kraftigt med drygt 50 % med cirka 36% fram till senaste mätningen 17 april. 

Beroende på hur långdragen Coronakrisen blir, i synnerhet i USA, desto svårare kommer det att bli att dra igång oljeproduktionen igen och det kan även leda till minskad tillgång på olja längre fram som följd av de minskade investeringar i ny utvinning som görs nu. Många inom oljeindustrin kommer förlora sina arbeten för även om jag inte tvivlar på att efterfrågan kommer öka kraftigt från dagens nivåer och amerikanska staten kommer göra enorma insatser för att rädda en av sina viktigaste industrier är det osannolikt att välståndsskapandet från denna industri och därmed antalet arbetstillfällen kommer tillbaka till samma nivåer som tidigare. Detta kommer förstås få stora konsekvenser för den näring som lever på tjänster kring oljeindustrin, inklusive restauranger, affärer, transporter och fastigheter. På makrobasis kan oljeindustrins tillsammans med Coronakrisens massuppsägningar alltså bidra till en redan kraftigt stigande arbetslöshet i USA och även till inflationstryck dvs stagflation.  

Hur påverkar oljeprisfallet och den minskade globala efterfrågn på olja Sverige då? Som jag kommer in på i intervjun i P4 Dalarna är framförallt Norges försvagade oljeindustri och därmed hela ekonomi något som redan påverkar Sverige inte bara på grund av stängda gränser. Norges arbetslöshet har ökat från cirka 2 % innan Coronakrisen till över 10 % idag vilket är starkt kopplat till fallande oljeintäkter som är landets ekonomiska smörjmedel. Norge är Sveriges viktigaste handelspartner, på många sätt ännu viktigare än Tyskland även om handelsutbytet i varor är något högre med tyskarna. Det bor tex cirka 50 000 svenskar bara i Oslo och ännu fler svenskar reser och arbetar runt om i Norge och reser ofta till Sverige där de antingen bor eller spenderar mycket av sina intjänade pengar från Norge. Gränshandeln mellan Norge och Sverige är även svår att överblicka men den är betydande.      

Börsfallen och den generella börsoron är ju redan omfattande på grund Coronakrisen men oljeprisfallet spär på detta och kommer vara en starkt bidragande orsak till börsoro så länge oljepriset befinner sig på dessa extremt låga nivåer. Om OPEC, Ryssland och USA mot förmodan kommer överens om en produktionsminskning som kan vara under hela perioden tills vi tagit oss igenom Coronakrisen, ja då kan oljemarknaden stabiliseras och verka som smörjmedel för ekonomin igen men jag ser det som osannolikt just nu. Oljepriserna, framförallt Brent måste tillbaka till minst 55 dollar per fat och amerikanska WTI:n till 45 dollar och stabiliseras där för att marknaden ska kunna känna ett lugn över oljepriset/oljeindustrin.  

När det gäller bensinpriset kan det förstås gå ner ytterligare i Sverige men här påverkas främst länder där det inte redan finns inprisade skatter och avgifter i bränslet som i Sverige. Här kommer vi dock till något viktigt. Risken är nämligen dessvärre stor att utvecklingsländer och även länder som tex Indien ser en möjlighet att boosta konsumtionen genom tillgång till billig energi, dvs olja när fler har råd att tanka sina fordon eller för uppvärmning och industriella processer. Här kan ökad användning av olja följa pga de låga oljepriset och därmed ett ökat och inte minskat beroende av olja byggas upp som vi verkligen måste undvika för att kunna möta klimatkrisen.  

För mer fördjupning kring olja, oljemarknaden, Hormuzsundet, litium-marknaden och hur vi kan minska oljeberoendet rekommenderar jag mina fyra samtal med Mikael Höök som jag gjorde i Evolution Show i somras, del 1 nedan.

Del 1 av 4 av mitt tidigare samtal i Evolution Show med universitetslektor och nuturresursexperten Mikael Höök 
          

2020-04-10

Påskmys: Ökad kriseberedskap i Sverige och hur vi bygger en resilient ekonomi

I förra inlägget delade jag mitt senaste avsnitt i Evolution Show där jag går igenom Sveriges krisberedskap, framförallt inom sjukvården inför Coronkrisen och jämför hur det såg ut en bit på 1990-talet. 

Skillnaderna mot idag är häpnadsväckande och ja skrämmande. Hur kunde det bli så och vad kan vi lära av tex Finland? 

Nedanstående grafer är en av de som jag gjorde inför avsnittet i Evolution Show. Den visar tydligt att Sveriges beläggning inom sjukvården inför krisen är extremt hög jämfört med andra länder som Italien, Tyskland och USA mfl med runt 100 %. I Italien låg beläggning in sjukvården tex på 80 % vilket alltså ger mycket bättre marginal att kunna ta in nya patienter vid en pandemi, en större olycka eller liknande. 

Sverige har dessutom bland de lägsta antalet vårdplatser per capita i västvärlden, näst lägst i Europa och bland de lägsta inom hela OECD strax efter Mexico. En viktiga faktor som underlättat mycket för sjukvården i Tyskland tex är att de har cirka fyra gånger så många vårdplatser som Sverige per 1000 invånare, i Sydkorea är motsvarande siffra nästan sex gånger Sveriges kapacitet och beläggningen ännu lägre, endast 64 %! 

Fram till en bit in på 1990-talet låg beläggningen på svenska sjukhus på cirk 80 % vilket gjorde att tex patienterna vid akutmottagningear kunde betas av i lugn och ro vilket i sin tur medförde att läkare och sjuksköterskor kunde vara redo inför nästa dag samtidigt som väntetiden för patienter var relativt kort med alla de fördelar det innebär för stressnivåer och återhämtning.   


Vårdplatser (ej intensivårdsplatser) och beläggning i Sverige och 7 andra länder

När det gäller intensivvårdsplatser är situationen för Sverige i ett internationellt perspektiv tyvärr ännu mer anmärkningsvärd. Inför pandemin hade Sverige endast 5,8 intensivvårdsplatser per 100 000 invånare vilket tex endast är hälften av vad Italien hade. Här ser vi återigen även ett av skälet till att Tyskland endast räknat på beredskapssidan hade mycket bättre förutsättningar än de flesta andra länder med tex fem gånger fler intensivvårdsplatser än Sverige (per 100 000 invånare). Detta har möjliggjort för Tyskland att ta in sjuka Covid 19 patienter från Frankrike som saknar dessa resurser. Tyskland har förstås även varit mycket bättre på att lokalisera och därefter isolera smittade personer med Covid 19 tack vare en relativt omfattande testning av misstänkta fall eller grupper som sjukvårdspersonal som är central för att minska spridningen till sårbara grupper.   


Intensivvårdsplatser per 100 000 invånare innan Coronvirusets utbrott

I senaste avsnittet av Evolution Show jämför jag även antalet ventilatorer/recpiratorer i olika länder däribland Sverige...

Nyligen blev jag inbjuden att samtala om samma tema i den eminenta podden "Tillväxtparadigmet" som drivs av Hannes Anagrius och som är en del av nätverket Steg 3 som problematiserar ekonomisk tillväxt och ger en bra helhetsbild av hur miljö/naturresurser och ekonomi hänger ihop och varför vi måste ställa om till ett fossilfritt samhälle. 

I avsnittet som är perfekt som påskmys nu när vi ska hålla oss hemma och kanske ser om vår trädgård för ökad livskvalitet och varför inte självförsörjning av mat, går vi igenom Sveriges sårbarheter inför krisen, Sveriges hantering hittills och hur vi komma ur detta starkare genom att blicka framåt. Själv ska jag de nämaste veckorna se om mina bin och förbereda pallkragar för lite ökad självförsörjning av grönsaker. Jag noterar även att vår satsning på solpaneler ser ut att bli en av de bästa investeringar i framtiden vi gjort, återkommer med resultatet av de första fem månaderna snart...

Till skillnad mot i Evolution Show sker samtalen i Tillväxtparadigmet på svenska. Jag var även med i premiäravsnittet som ni finner här

Önskar alla bloggens läsare en härlig påsk och hoppas ni och nära och kära håller er friska eller kämpar er igenom Covid 19 för er som drabbas!   

2020-04-05

Hur Sverige gick från världsledare på krisberedskap till sämst i klassen

Jag har under de senaste 10 åren ägnat mycket tid åt att skriva artiklar och blogginlägg på temat krisberedskap. Tex skrev jag en artikel i Dagens Samhälle 2015 om Sveriges bristande krisberedskap som fick stor spridning och har även skrivit en rad debattartiklar i bland andra Svenska Dagbladet tex om Sveriges matförsörjning.  

Faktum är att det hela tog fart med min masteruppsats (2010) där jag skrev om USA:s sårbarhet för tillgången till olja genom att jämföra oljekrisen 1973/74 med det mindre kända oljeembargot mot USA 1967. En kanadensisk säkerhetsanalytiker jag träffade under en energikonferens om Peak Oil i Washington DC 2010, bad mig skriva om uppsatsen i dåvarande Energi Bulletin (idag resilience.org) och uppsatsen ska tydligen även ha uppskattats av amerikanska säkerhetsanalytiker. 

Efter det väcktes tanken om hur det stod till med Sveriges kriseberedskap och hur oljebereonde resten av världen egentligen var. Klarar världen tex en fallande oljeproduktion på 4 %  per år eller mer utan global ekonomisk kollaps? Hur kan vi ställa om? Det hela ledde mig och min vän Roberh Hansson till vad som året efter blev starten på denna blogg. 

Fyra år senare med många inlägg, träffar med andra bloggare, författare, ingenjörer mm mm lade grunden till vår bok Olja för Blåbär Energi, Makt och Hållbarhet som utkom 2015 på Fri Tank förlag och ännu känns aktuell på många plan. I vår bok tar vi helhetsgrepp om det globala handelssystemet och ekonomins olje- och fossilberoende, vi djupdyker förstås även i Sveriges situation och spånar på hur vi kan ta oss ur det. Boken uppskattades av många och har lett till många nya bekanskaper och möten där jag lärt mig mycket. 

Snabbspolning fram till idag... Redan i början av januari insåg jag att något stort var på gång när Kina satte in enorma resurser för att stoppa spridningen av Covid 19/Coronaviruset och har sedan dess följt utvecklingen intensivt och gjort en hel del research som nu resulterat i senaste avsnittet av Evolution Show där jag är värd och som ni kan se nedan eller här

Det är historien om hur vårt land Sverige, gick från en världsledare när det gäller krisberedskap till sämst i sin klass bland industriländer. I det här avsnittet på Evolution Show tittar jag närmare på vad som hände och hur extremt dåligt rustat Sverige gick in i denna pandemi (teaser det är värre än du tror!). Jag jämför med ett antal länder inklusive Finland, USA, Italien, Spanien, Kina och andra där jag tittar på bland annat tillgången till intensivvårdsplatser, antal vårdplatser totalt, ventilatorer/recpiratorer, beläggning i % av maximal kapacitet, fältsjukhus mm.

Jag visar också varför de flesta länder underskattade utbrottet i Kina, på grund av bristen på förståelse för kraften i exponentiell tillväxt! De flesta börjar urvaket vakna till en ny verklighet där beredskapen måste betraktas som sunt förnuft och något som hastigt bör byggas upp igen på såväl individ som samhällsnivå. De flesta kommer ta sig ur detta och förhoppningsvis kommer vi starkare kunna möta framtidens utmaningar och kriser tillsammans på grund av denna svåra kris. Samtidigt ska vi inte sticka under stol med att många kommer få betala ett högt pris för de oansvariga beslut som tagit oss oförberedda in i denna pandemi och ekonomiska kris. 

Låt oss inte bara fixa detta utan göra det till starten på något positivt för de flesta av oss som får möjligheten att bygga något nytt, en hållbar framtid! 

2020-03-14

Solvärme-anläggningar slår redan naturgas i Danmark

Få känner till att av all energi vi använder globalt går cirka 50 % åt till uppvärmning av byggnader och i industriella processer av olika material och vätskor, inklusive framställningen av fossila bränslen. Men redan idag finns det teknik för tex solvärme-lösningar som gör det möjligt att värma upp hela bostadsområden året runt när det kombineras med lagring av värme i vattentankar i marken.

I Danmark har 150 samhällen redan byggt ut gigantiska lagringsmöjligheter där vatten under sommarhalvåret hettas upp till 95 grader av solvärme-anläggningar som räcker hela vintern och ersätter uppvärmning med naturgas. Detta är anmärkningsvärt då naturgas-anläggningar anses vara de mest effektiva fossila kraftverken.  

Detta ger energibesparingar från år ett och i Danmark finns möjlighet att få lån för att investera i dessa sol- och lageranläggninar med endast en procent ränta men även när räntan på lånen är högre är det alltså det enda samhällen och företag behöver betala för sina uppvärmningskostnader och kan därför börja spara mycket pengar redan från år ett. Det finns goda möjligheter att göra detta även i Sverige. 

Samtidigt som jag skriver detta noterar jag att vår nya solanläggning genererar 6 kW el av max 8,5 kW och känner mig hoppfull om att fler kommer inse möjligheterna med solpaneler och solvärmefångare på taket. Nu saknas  bara en stor bassäng/tank i backen och solvärme-anläggning... 

I Sverige finns som av en händelse företaget Absolicon som utveklat världens mest energieffektiva solvärme-anläggning...

I del 2  av mitt samtal i Evolution Show med grundaren tillika VD:n Joakim Byström, samtalar vi kring utmaningarna med klimatkrisen och hur solvärme och förnyelsebar energi kan bidra till att minska utsläppen. Joakim Byström har varit aktiv i klimatfrågan sedan 1990-talet när han tex var med vid toppmötet i Kyoto i Japan men är alltså även en uppfinnare och företagsledare som vill möjliggöra för många små och medelstora samhällen i världen att snabbt både kunna tillverka och installera solvärmeanläggningar för att ställa om samhället till minskat beroende av fossila bränslen.

Nedan följer vårt samtal där vi även bland annat pratar om hur investeringar nu riktas om till förnyelsebar energi och vilka fördelar detta innebär både ekonomiskt och för planeten. 

Om ni gillar avsnittet och Evolution Show, klicka gärna på tummen upp då det sprider avsnitten vidare på tuben och överväg så klart att bli prenumerant om ni inte är det redan! 

Att investera i sol och förnyelsebart är att investera i framtiden! 

2020-03-06

Världens mest effektiva solfångare! Inspirerande samtal med Absolicon

I senaste avsnittet av Evolution Show där jag är värd, samtalar jag med grundaren och VD:n av svenska solenergi-utvecklaren Abolicon, Joakim Byström. Absolicon har utvecklat världens mest energieffektiva koncentrerande solfångare för solvärme med en extremt hög verknigsgrad på hela 76,6 %!

I två samtal berättar uppfinnaren och den mycket engagerade klimatambassadören Joakim Byström om varför solvärme-revolutionen bara börjat. Få känner till att cirka 50 % av all energi vi använder globalt idag går åt till olika uppvärmningsprocesser där vi nästan uteslutande eldar kol, olja eller naturgas. Det handlar bara till viss del om uppvärmning av byggnader, framförallt används värme i industriell produktion där värme används för att hetta upp vätskor, material etc i kemiska processer. 

Men redan idag finns teknik som gör det möjligt att i stor skala ersätta fossil uppvärmning inom framförallt industrin med den teknik som Absolicon utvecklat, ja det är till och med möjligt att värma upp bostadsområden året runt med en kombination av solvärme och vattenlagring vilket projekt i Danmark visar.

Kanske mest slående är att återbetalningstiden för Absolicons senaste koncentrerande solfångare T160 endast är 3-5 år, ibland rent av kortare vilket kan jämföras med tex cirka 12 år för vindkraft samtidigt som underhållet är minimalt. Mer om Joakim Byström, Absolicons resa fram till idag, vad som är på gång och hur tekniken funkar i del 1 av mitt samtal i Evolution Show nedan! 

Den som endast vill ha ett smakprov av vårt samtal kan se den drygt 3 min korta versionen och spara på hela samtalet till helgen tex! 

Uppskattar ni Evolution Show och avsnitten, klicka gärna på tumme upp och fundera på att bli prenumerant för att inte missa kommande händelser. Del 2 släpps på torsdag nästa vecka, då går vi på djupet kring solvärme- och klimatlösningar och hur allt fler investerare nu helt flyttar över sina investeringar från fossilt till hållbar energi så missa inte det! 

 

Kort-versionen med klipp från samtalet med Joakim Byström, VD och grundare av svenska Absolicon 

2020-02-20

Historien bakom Norges framgångssaga med elbilar -motsatsen till Sverige!

Vad ligger bakom Norges framgångssaga för elbilar? Är det bara oljepengar eller är det egentligen något annat? Hur kommer det sig att över 42 % av de nyregistrerade bilarna i landet 2019 var rena elbilar medan bara knappt 14 % el laddhybrider? Och hur kan vi förstå detta i relation till Sverige, vad skiljer länderna åt, Volvo?

I detta avsnitt av Evolution Show djupdyker jag i historien bakom Norges framgång med elbilar och vad vi kan lära av den, tillsammans me Tibor Blomhäll, president och grundare av Tesla Club Sweden. Detta är del 3 av vårt samtal, i del 2 tittade vi på den kinesiska elbilsmarknaden och i del 1 ställde vi frågan "Var är alla Tesla killers"?


2020-02-12

"El-hybrid marknaden i Kina är stendöd"-Lärdomar från Kinas elbilsmarknad

Världens stora biltillverkare som Volkswagen och BMW medger numera öppet att framtidens elfordon i huvudsak är eldrivna. Ja, till och med Harley Davidsons hojar är snart även eldrivna ändå ser vi i särskilt Europa reklam för el-hybrider. Men på världens i särklass största bil och elbilsmarknad, Kina är el-hybriden sedan flera år stendöd, där är det 100 % elbilar och elbussar som gäller. 

Hur kommer det sig att Kinas elbilsmarknad växer så snabbt, vad kan vi lära av Kina? I Kina säljs dessutom tiotusentals elbussar varje år som nu även börjar rulla på svenska vägar medan Volvo gör en stor sak av att några hundra elbussar börjat levereras till Göteborg?  

I del två av mitt samtal med Tibor Blomhäll, president och grundare av Tesla Club Sweden tittar vi närmare på den kinesiska marknaden för elfordon. Vi samtalar bland annat kring några av de största elbilstillverkarna i Kina varav flera nu kommer till Europa men vi tittar även på elbussar, häng med! 

Gillar ni avsnittet, klicka gärna på gilla knappen så Googles algoritmer sprider videon till fler som kan vara intresserade. Blir du dessutom prenumerant får du automatiskt tillgång till de senaste avsnitten så fort de släpps.

I förra avsnittet gästades Evolution Show också av Tibor då tog vi oss en närmare titt på de viktigaste händelserna kring Tesla under året som gått och vad som kommer hända framöver. Framförallt frågade vi oss var alla så kallade "Tesla-killers" tagit vägen...

I tredje delen med Tibor Blomhäll som släpps nästa vecka, tittare vi närmare på elbilsmarknaden i Norge, vad vi kan lära av den och jämför med Sverige...

Analys av Kinas marknad för elfordon på Evolution Show med Tibor Blomhäll, Tesla Club Sweden      

2020-02-10

Regionala flygplatser i Sverige kan räddas av elflyget!

I Dagens Nyheter kan vi idag läsa att många svenska regionala flygplatser hotas av nedläggning de närmaste åren. Orsaken är minskad trafik och höga underhållskostnader som tvingar kommunerna att lägga ut 100-tals miljoner kronor per år för att verksamheterna ska kunna hållas igång. 

Vid en första anblick kan det ju låta bra för vi ska ju inte flyga fossilt mer, åtminstone inte om vi vill ha en hållbar framtid. Jag har själv valt bort utlandsuppdrag och semesterresor med flyg sedan 2015 just för att inspirera andra och visa att jag tagit ställning för planeten framför mina egna intressen. Jag har bland annat försökt uppmärksamma uppmärksamma icke fossilt flygresande med en debattartikel i DN jag medverkat i, tillsammans med Kevin Anderson (en av världens ledande klimatforskare), Malena Ernman, Björn Ferry mfl. Kevin Anderson som jag för övrigt intervjuade i två längre avsnitt i Evolution där jag är värd. 

Men i samma ögonblick som jag läste artikeln i DN om hur regionala flygplatser hotas av nedläggning mindes jag mina samtal med Anders Forslund, VD:n och och grundaren av svenska elflygspionjären Heart Aerospace. Detta är alltså den svenska startupen som utvecklar ett 19-sitsigt helt eldrivet elflygplan med en räckvidd på 400 km. 

Anders berättade under våra samtal i Evolution Show att ett av de största kostnaderna för mindre flygplatser i Sverige är att tillhandahålla flygbränslen på flygplatserna. Flygbränslet ska transporteras dit, lagras och hanteras på ett säkert sätt av utbildad personal. För flygbolagen är förstås flygbränslet ofta den största kostnaden, ibland högre än personalkostnaden och något bolagen inte kan påverka vilket gör dem sårbara för oljeprisets upp- och nedgångar.  

Om Heart Aerospace lyckas med sin plan att få de första certifierade elflyget i luften till 2025, med deras första flygplansmodell ES-19 öppnar det för en intressant möjligt som motiverar att vi räddar regionala och även riktigt små flygplatser i Sverige de närmaste åren. Det tar som bekant mer tid och resurser att bygga nytt än att montera ner befintligt redan fungerande resusrser, här alltså flygplatser. 

Men det här är förstås ett dilemma. Hur bevarar vi de regionala flygplatserna fram till 2025 och ja de kanske ytterligare 5-10 år det tar att få ett livskraft elflyg inom Sverige och Norden på plats, utan att för den skull uppmuntra att vi ska flyga mer fossilt fram till dess? 
Faktum är ju att kommunerna redan har det knapert och bara kan motivera sitt stöd till flygplatserna med om hopp att få intäkter från just passagererna i form turism och konsumtion, arbetstillfällen osv? 

Men kanske är lösningen enkel. De strategist viktiga flygplatserna som hotas av nedläggning kan säkras och sättas i malpåse för försvaret och brandflyg. Dessa kan sedan användas för försvarsövningar samt i knivskarpt läge vid tex brandbekämpning av skogsbränder som vi tyvärr får räkna med kommer behöva alltmer luftburna styrkor de närmaste åren. Ur ett beredskapsperspektiv är alltså regionala flygplatser mycket viktiga men inte bara för brandbeäpmning utan även för att kunna flyga in proviant och förnödenheter till avskurna samhällen i Sverige när vägarna dit är blockerade som vi sett både under den rekordstora skogsbranden i Sverige våren och sommaren 2018 och ännu tydligare i de pågående skogsbränderna i Australien. 

Elyget kan i bästa fall redan om några år inte bara möjliggöra att vi kan säkra snabba inhemska transporter inom Sverige av såväl människor som varor, utan även skapa möjligheter för mindre svenska samhällen att blomstra. Idag koncentreras flygtrafiken till främst Sveriges tre största städer vilket gynnar dessa mycket i fråga om turism och arbetstillfällen men faktum är att det är en fördel att vara en liten flygplats som ligger nära mindre och medelstora samhällen. Detta möjliggör smidiga transporter och undviker flaskhalsar som tex Arlanda faktiskt är, att tex hamna i bil eller busskö utanför Stockholm är ingen lek om en ska till/från flygplatsen och om en har en tid att passa.   

Jag tänker även osökt på något jag skrev om i min bok Olja för Blåbär-Energi, Makt och Hållbarhet. Svenska försvarsmakten är hela tiden beroende av ofta långväga tankbilar ska förse flygvapnet med importerat flytande bränslen. Om åtminstone mindre trupptransporter och räddningspersonal kan transporteras med lokalt producerad el är det ett stort steg framåt ur ett självförsörjnings- och beredskapsperspektiv. Gripen-planen kommer givetvis fortsatt kräva importerad olja/färdigt flygbränsle.

De närmaste fem åren ser jag en stor möjlighet för Sverige att visa omvärlden att elflyg kan bli en liten men viktig del i den fossilfria omställningen. Med en räckvidd på 400 km (exklusive reserv) kan jag tänka mig snabbladdning på mindre flygplatser där batterilager med tillhörande sol- och vindanläggningar lokalt kring flygplatserna säkrar snabbladdningen och gör att stamnätet inte behöver belastas med peakar. Det är rent av tänkbart att flygplatsen kan drivas med mikronät. Om vi tänker nytt kan vi täcka upp hela Norden med befintliga flygplatser och kanske till och med kan resa till Tyskland från södra Sverige och vidare inom det landet. Det räcker att Tysklands redan välutbyggda nät av flygplatser anpassas med snabbladdning. 

Kika gärna på del 1 av mitt samtal med Anders Forslund på Evolution Show nedan och fundera själva. Uppskattar ni Evolution Show klicka gärna på gilla knappen och fundera på att bli prenumerant för att hålla er uppdaterade!    

Mitt samtal med Anders Forslund, VD för Heart Aerospace om utvecklandet av ett kommersiellt elflyg för Sverige och Norden

2020-02-07

Vart tog alla "Tesla killers" vägen? Samtal med ledande elbilsexpert

Var är de så kallade "Tesla-killers" som vi har hört så mycket om i media de senaste åren? Står de traditionella biltillverkarna inför ett Kodak-ögonblick - kommer de verkligen fixa den fossila fria omställningen eller kommer nya spelare att ta över? Och vad hände med Tesla 2019 och vad väntar närmaste året? 

Detta och mycket mer i del 1 av mitt samtal i Evolution Show med en av Sveriges ledande experter på elfordon, presidenten och grundaren av Tesla Club Sweden, Tibor Blomhäll! Del 2 släpps nästa vecka, då tittar vi på den kinesiska elbilsmarknaden och vad vi kan lära av den! 


Se gärna även tidigare avsnitt med Tibor där vi går igenom många av de vanligaste myterna om elbilar

Trevlig helg! 


Var är alla "Tesla-killers"? Samtal i Evolution Show med Tesla Club Sweden

2020-02-01

Navigera i en självkörande framtid? Samtal med Anna Pernestål!

Hur ser framtiden ut för självkörande eldrivna fordon? Det är ett återkommande tema här på bloggen och i Evolution Show där jag är värd. 

Hur ser vi tex till att de fordon som idag står still runt 95 % av tiden kan utnyttjas på ett energi- och resurseffektivt sätt utan att trafiken dubbleras? Forskningen visar nämligen att antalet fordon i trafiken kan bli långt färre när de blir självkörande men samtidigt att då de är i trafik nästan hela tiden, kan leda till att antalet kilometer per fordon ökar kraftigt. I värsta falt med resultatet att trafiken på vägarna dubbleras trots att antalen bilar kanske är så få som en tiondel mot idag!

Jag bjöd därför in Anna Pernestål till Evolution Show studion för att titta närmare på vad som krävs för att vi ska göra självkörande fordon till något som är hållbart både ur ett miljö- och hälsoperspektiv men även ur ett trafikperspektiv. 

Anna Pernestål är en av Sveriges ledande forskare på systemanalys av just självkörande teknik, digitalisering och delad mobilitet och dess inverkan på samhället. Anna är chef för KTH:s forskningslab Integrated Research Transport Lab (ITRL) där hon leder arbetet med att förstå hur vi kan göra självkörande teknik till något positivt för samhället.

Anna Pernestål har synts en hel del i media senaste året bland annat är hon med i första avsnittet av Svt:s ny miniserie "Rapport från Framtiden" (rekommenderas starkt, humor och pedagogiskt!) och var med i TV4 strax före jul där hon pratade på ett liknande tema tillsammans med en av världens ledande batteriforskare, Kristina Edström.

Anna är en återkommande gäst i Evolution Show studion och har varit med tre gånger tidigare. I första avsnittet intervjuade hon mig om bin och biodling, i avsnitt 3 går vi på djupet med den självkörande tekniken och utmaningarna med den. I somras samtalade jag och Anna med Sue Zielinski, en av världens ledande experter på det som kallas "mobility as a service" som kom till studion under sitt besök i Sverige i somras.  

Nedan följer mitt samtal med Anna Pernestål som även är första avsnittet på säsong 2 av Evolution Show som nu äntligen är igång! Blivit en hel föreseningar bland annt då jag ordnat men en solanläggning som jag kommer återkomma till framöver! Avsnittet finns även som podcast för den som föredrar att lyssna, tillgängliga på det flesta plattformarna här. 

Kika gärna även på något av mina samtal med Robert Falck nedan, VD och grundare av svenska Einride som utvecklar världens första självkörande eldrivna lastbil som helt saknar förarhytt!

Nästa veckas avnittt blir det mycket Tesla och elbilsmarknaden snabba utveckling. Tibor Blomhäll, grundare och president för Tesla Club Sweden och en av Sveriges främsta elbilsexperter, gästar åter studion. Vi har tidigare gått igenom många av de vanligaste myterna kring elbilar som kan ses här.    

Hur använder vi självkörande fordon på ett hållbart sätt? Häng med på ett samtal med experten Anna Pernestål!


Världens första självkörande eldrivna lastbil är svensk och är redan i trafik. Här är del 1 av vårt samtal med grundaren och VD:n av Einride, Robert Falck!

Hur funkar tekniken i Einrides självkörande eldrivna lastbilar? VD:n Robert Falck guidar oss!