Hur kan man åka på långresa utan att ta flyga? Vad ska kan man tänka på när det gäller planering, packning och går det att resa ända från Stockholm till Hong Kong med tåg? Det och med mycket mer går jag igenom med dagens gäst i Evolution Show, Sophie Gripenberg!
Sugen på långresa till Sydostasien utan flyg? Häng med på ett samtal i Evolution Show där Sophie Gripenberg berättar om sin resa från Stockholm till Hong Kong med tåg!
Vi får hänga med på resan Sophie gjorde i somras med sin fästman där de reste från Stockholm via färjan över till Talinn och sedan hela vägen genom Asien via Moskva och den berömda transsibiriska järnvägen till Peking och vidare med tåg till Hong Kong. Resan mellan Stockholm till Peking tog sex dagar och var enligt Sophie själv en makalös resa som hon verkligen kan rekommendera, mer om det i avsnittet nedan!
Hållbarhetsinfluencern Sophie Gripenberg har rest över fem kontinenter men har senaste åren alltmer sökt efter resevägar där flyget valts bort för minskat fotavtryck och som ett led i insikten om allvaret kring klimatkrisen. Sophie är hållbarhetschef vid Röda Korset i Stockholm men driver flera andra projekt på egen hand.
Bland annat utvecklar Sophie just nu en plattform för att påverka modebranschen till återanvändning av kläder, material och social rättvisa för arbetare inom klädindustrin, A Sustainable Closet (ungefär hur du skapar den hållbara garderoben), med en härlig hemsida ni finner här!
Sophie har varit med i Evolution Show tidigare. Då ägnade vi ett helt avsnitt åt hur vi kan skapa en hållbar klädindustri, kika gärna på den här!
Jag tog själv beslutet för knappt fem år sedan att slutat flyga fossilt på grund av klimatkrisen, i väntan på hållbara alternativ när det gäller luftfarten. Lyckligtvis är kommersiellt elflyg för 400 km och mer på gång bland annat tack vare svenska Heart Aerospace som jag gjort tre avsnitt om med dess grundare och VD Anders Forslund.
I nästa avsnitt på Evolution Show berättar jag hur jag kunnat leva på mina investeringar och hur min första investering i Tesla 2011 banade vägen för andra investeringar och mitt tänkande kring disruptiva tekniker. Jag går även igenom mina tre största investeringar just nu:
Tesla, Neonode och Einride. Har ni frågor eller funderingar ni vill jag ska beröra kring bolagen ställ gärna dem här eller i kommentatorsfältet under videon så ska jag försöka svara på dem i avsnittet.
Så missa inte nästa veckas avsnitt av Evolution Show!
Gillar ni Evolution Show får ni gärna tipsa andra och klicka på tummen upp då det styr algoritmerna i kanalens riktning för andra som kan vara intresserade!
Sidor
▼
2020-07-21
2020-07-11
"Alla nya bilar kommer ha V2G inom 10 år"-Game changer för energimarknaden!
Äntligen är det avsnitt jag sett fram emot att spela in så länge klart! Allt om hur Vehicle To Grid (V2G) funkar med en av världens ledande experter i ämnet! Jag har nämligen haft nöjet att samtala med dansken Martin Messer Thomsen som ledde världens första kommersiellt installerade V2G projekt i Danmak under nästan fyra år som Nordic Operations Manager för amerikanska Nuuve.
Varit mycket och stå i med investeringar och biodling samt förseningar av planerade inspelningar med gäster i Evolution Show pga pandemin som förhindrar många att resa men nu är jag tillbaka med flera spännande gäster på gång däribland dagens gäst, på distans och alltså inte i vanliga studion!
I dagens avsnitt av Evolution Show går vi igenom varför V2G är så revolutionerande för energimarknaden såväl som för ekosystemet det öppnar för elbilar och konsumenter att styra mer av sin egen elanvändning och spara pengar samt minska bördan på elnätet. Och vad det innebär för spridningen av V2G och energimarkaden för att inte tala om bilmarknaden, om Tesla under kommande battery investor dagar eller kanske i början av nästa år, möjliggör V2G laddning i Tesla Model Y, bilmodellen som väntas bli Teslas och världens mest sålda elbil!
Jag delar Martin Messer Thomsens uppfattning att alla nya (el)bilar inom 10 år kommer erbjuda V2G lösningar men att redan de närmaste åren kommer det gå mycket fort på detta område och de elbilstillverkare som går före kommer kunna bygga ett mycket omfattande ekosystem med privata och företagskunder som jag tror de flesta inte insett vidden av än. Detta är en game changer i orders rätta bemärkelse!
Vi går även igenom varför V2G kan öka beredskapen för att hantera elavbrott och hur de med solpaneler kan tjäna extra mycket på att ha en elbil som alltså i praktiken innebär ett enormt batteri hemma som kan driva såväl kyl, frys och vattenpump tex i flera dagar, ja faktiskt i veckor även vid strömavbrott om den även kan laddas på el från solpanelerna (kräver nödströmsomkopplare och hybrdid-växelriktare).
Framförallt innebär V2G att användare med egna solpaneler kan öka sin egen användning av elproduktionen från solen och tex driva hushållet även under natten eller när det inte är tillräckligt med sol (framförallt under april-september när det är många soltimmar per dygn).
Redan för fyra år sedan drog amerikanska Nuuve igång ett samarbete med bland Köpenhamns tekniska Universitet, Nissan och Mitshubishi där ett tiotal V2G boxar i Köpenhamn i det kallade Parker Project. Syftet var att visa att bilar med två-riktad elöverföring (bi-directional charging) som alltså finns i flera av Nissans senaste modeller däribland Nissan Leaf, kan integreras med elnätet på flera mycket värdefulla sätt.
I Danmark går det tex att tjäna pengar på att bidra till frekvensregleringen i stamnätet genom att föra över el från elbilarnas batterier via V2G-boxarna när behovet finns eller omvänt ladda på när elnätet behöver stabiliseras åt andra hållet, allt för att hela tiden ligga kring 50 Hz, varken mer eller mindre.
Frekvensreglering är helt avgörande för att maskiner och fabriker ska fungera och många har därför varnat för att om 100 000 tusentals elbilar laddar samtidigt kan det skapa toppar i elnätet som är svåra att hantera. Men detta är alltså något som går att hantera på många sätt. Ett är att låta elbilarna "ladda varandra" genom att helt enkelt öveföra el till elnätet till en förutbestämd gräns av batteriets kapacitet (tex med 30-40% kvar) så att elbilar som måste köra längre/laddas just då kan få del av den elen.
Nu undrar säkert många, ja men alla ska väl till jobbet/använda bilen typ samtidigt, nej det visar projektet i Danmark som Martin Messer Thomsen att så ej är fallet där en arbetsfirma fick ställa in dagen innan när de skulle iväg och hur mycket de ville ha som minimum i batteriet för oplanerade resor.
I Sverige pågår flera V2G-projekt bland annat ett i Kungsbacka som vi pratar om i videon nedan och alldeles nyligen inleddes Sveriges första omvända projekt dvs grid to vehicle projekt för kommersiell frekvensreglering där Svenska Kraftnät med hjälp av norska svenska bolaget Tibber med sina kunders hemmaladdare för elbilar styr laddningen vissa tider. Tibber erbjuder alltså ingen V2G-teknisk lösning för att låta kunderna överföra el från sin elbilar till nätet.
Mitt samtal om V2G med Martin Messer Thomsen i Evolution Show!
Varit mycket och stå i med investeringar och biodling samt förseningar av planerade inspelningar med gäster i Evolution Show pga pandemin som förhindrar många att resa men nu är jag tillbaka med flera spännande gäster på gång däribland dagens gäst, på distans och alltså inte i vanliga studion!
I dagens avsnitt av Evolution Show går vi igenom varför V2G är så revolutionerande för energimarknaden såväl som för ekosystemet det öppnar för elbilar och konsumenter att styra mer av sin egen elanvändning och spara pengar samt minska bördan på elnätet. Och vad det innebär för spridningen av V2G och energimarkaden för att inte tala om bilmarknaden, om Tesla under kommande battery investor dagar eller kanske i början av nästa år, möjliggör V2G laddning i Tesla Model Y, bilmodellen som väntas bli Teslas och världens mest sålda elbil!
Jag delar Martin Messer Thomsens uppfattning att alla nya (el)bilar inom 10 år kommer erbjuda V2G lösningar men att redan de närmaste åren kommer det gå mycket fort på detta område och de elbilstillverkare som går före kommer kunna bygga ett mycket omfattande ekosystem med privata och företagskunder som jag tror de flesta inte insett vidden av än. Detta är en game changer i orders rätta bemärkelse!
Vi går även igenom varför V2G kan öka beredskapen för att hantera elavbrott och hur de med solpaneler kan tjäna extra mycket på att ha en elbil som alltså i praktiken innebär ett enormt batteri hemma som kan driva såväl kyl, frys och vattenpump tex i flera dagar, ja faktiskt i veckor även vid strömavbrott om den även kan laddas på el från solpanelerna (kräver nödströmsomkopplare och hybrdid-växelriktare).
Framförallt innebär V2G att användare med egna solpaneler kan öka sin egen användning av elproduktionen från solen och tex driva hushållet även under natten eller när det inte är tillräckligt med sol (framförallt under april-september när det är många soltimmar per dygn).
Redan för fyra år sedan drog amerikanska Nuuve igång ett samarbete med bland Köpenhamns tekniska Universitet, Nissan och Mitshubishi där ett tiotal V2G boxar i Köpenhamn i det kallade Parker Project. Syftet var att visa att bilar med två-riktad elöverföring (bi-directional charging) som alltså finns i flera av Nissans senaste modeller däribland Nissan Leaf, kan integreras med elnätet på flera mycket värdefulla sätt.
I Danmark går det tex att tjäna pengar på att bidra till frekvensregleringen i stamnätet genom att föra över el från elbilarnas batterier via V2G-boxarna när behovet finns eller omvänt ladda på när elnätet behöver stabiliseras åt andra hållet, allt för att hela tiden ligga kring 50 Hz, varken mer eller mindre.
Frekvensreglering är helt avgörande för att maskiner och fabriker ska fungera och många har därför varnat för att om 100 000 tusentals elbilar laddar samtidigt kan det skapa toppar i elnätet som är svåra att hantera. Men detta är alltså något som går att hantera på många sätt. Ett är att låta elbilarna "ladda varandra" genom att helt enkelt öveföra el till elnätet till en förutbestämd gräns av batteriets kapacitet (tex med 30-40% kvar) så att elbilar som måste köra längre/laddas just då kan få del av den elen.
Nu undrar säkert många, ja men alla ska väl till jobbet/använda bilen typ samtidigt, nej det visar projektet i Danmark som Martin Messer Thomsen att så ej är fallet där en arbetsfirma fick ställa in dagen innan när de skulle iväg och hur mycket de ville ha som minimum i batteriet för oplanerade resor.
I Sverige pågår flera V2G-projekt bland annat ett i Kungsbacka som vi pratar om i videon nedan och alldeles nyligen inleddes Sveriges första omvända projekt dvs grid to vehicle projekt för kommersiell frekvensreglering där Svenska Kraftnät med hjälp av norska svenska bolaget Tibber med sina kunders hemmaladdare för elbilar styr laddningen vissa tider. Tibber erbjuder alltså ingen V2G-teknisk lösning för att låta kunderna överföra el från sin elbilar till nätet.
Mitt samtal om V2G med Martin Messer Thomsen i Evolution Show!