Sidor

2020-02-12

"El-hybrid marknaden i Kina är stendöd"-Lärdomar från Kinas elbilsmarknad

Världens stora biltillverkare som Volkswagen och BMW medger numera öppet att framtidens elfordon i huvudsak är eldrivna. Ja, till och med Harley Davidsons hojar är snart även eldrivna ändå ser vi i särskilt Europa reklam för el-hybrider. Men på världens i särklass största bil och elbilsmarknad, Kina är el-hybriden sedan flera år stendöd, där är det 100 % elbilar och elbussar som gäller. 

Hur kommer det sig att Kinas elbilsmarknad växer så snabbt, vad kan vi lära av Kina? I Kina säljs dessutom tiotusentals elbussar varje år som nu även börjar rulla på svenska vägar medan Volvo gör en stor sak av att några hundra elbussar börjat levereras till Göteborg?  

I del två av mitt samtal med Tibor Blomhäll, president och grundare av Tesla Club Sweden tittar vi närmare på den kinesiska marknaden för elfordon. Vi samtalar bland annat kring några av de största elbilstillverkarna i Kina varav flera nu kommer till Europa men vi tittar även på elbussar, häng med! 

Gillar ni avsnittet, klicka gärna på gilla knappen så Googles algoritmer sprider videon till fler som kan vara intresserade. Blir du dessutom prenumerant får du automatiskt tillgång till de senaste avsnitten så fort de släpps.

I förra avsnittet gästades Evolution Show också av Tibor då tog vi oss en närmare titt på de viktigaste händelserna kring Tesla under året som gått och vad som kommer hända framöver. Framförallt frågade vi oss var alla så kallade "Tesla-killers" tagit vägen...

I tredje delen med Tibor Blomhäll som släpps nästa vecka, tittare vi närmare på elbilsmarknaden i Norge, vad vi kan lära av den och jämför med Sverige...

Analys av Kinas marknad för elfordon på Evolution Show med Tibor Blomhäll, Tesla Club Sweden      

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentarer bör hållas till bloggartikelns ämne. Håll god ton.