Vad ligger bakom Norges framgångssaga för elbilar? Är det bara oljepengar eller är det egentligen något annat? Hur kommer det sig att över 42 % av de nyregistrerade bilarna i landet 2019 var rena elbilar medan bara knappt 14 % el laddhybrider? Och hur kan vi förstå detta i relation till Sverige, vad skiljer länderna åt, Volvo?
I detta avsnitt av Evolution Show djupdyker jag i historien bakom Norges framgång med elbilar och vad vi kan lära av den, tillsammans me Tibor Blomhäll, president och grundare av Tesla Club Sweden. Detta är del 3 av vårt samtal, i del 2 tittade vi på den kinesiska elbilsmarknaden och i del 1 ställde vi frågan "Var är alla Tesla killers"?
Sidor
▼
2020-02-20
2020-02-12
"El-hybrid marknaden i Kina är stendöd"-Lärdomar från Kinas elbilsmarknad
Världens stora biltillverkare som Volkswagen och BMW medger numera öppet att framtidens elfordon i huvudsak är eldrivna. Ja, till och med Harley Davidsons hojar är snart även eldrivna ändå ser vi i särskilt Europa reklam för el-hybrider. Men på världens i särklass största bil och elbilsmarknad, Kina är el-hybriden sedan flera år stendöd, där är det 100 % elbilar och elbussar som gäller.
Hur kommer det sig att Kinas elbilsmarknad växer så snabbt, vad kan vi lära av Kina? I Kina säljs dessutom tiotusentals elbussar varje år som nu även börjar rulla på svenska vägar medan Volvo gör en stor sak av att några hundra elbussar börjat levereras till Göteborg?
I del två av mitt samtal med Tibor Blomhäll, president och grundare av Tesla Club Sweden tittar vi närmare på den kinesiska marknaden för elfordon. Vi samtalar bland annat kring några av de största elbilstillverkarna i Kina varav flera nu kommer till Europa men vi tittar även på elbussar, häng med!
Gillar ni avsnittet, klicka gärna på gilla knappen så Googles algoritmer sprider videon till fler som kan vara intresserade. Blir du dessutom prenumerant får du automatiskt tillgång till de senaste avsnitten så fort de släpps.
I förra avsnittet gästades Evolution Show också av Tibor då tog vi oss en närmare titt på de viktigaste händelserna kring Tesla under året som gått och vad som kommer hända framöver. Framförallt frågade vi oss var alla så kallade "Tesla-killers" tagit vägen...
I tredje delen med Tibor Blomhäll som släpps nästa vecka, tittare vi närmare på elbilsmarknaden i Norge, vad vi kan lära av den och jämför med Sverige...
Analys av Kinas marknad för elfordon på Evolution Show med Tibor Blomhäll, Tesla Club Sweden
Hur kommer det sig att Kinas elbilsmarknad växer så snabbt, vad kan vi lära av Kina? I Kina säljs dessutom tiotusentals elbussar varje år som nu även börjar rulla på svenska vägar medan Volvo gör en stor sak av att några hundra elbussar börjat levereras till Göteborg?
I del två av mitt samtal med Tibor Blomhäll, president och grundare av Tesla Club Sweden tittar vi närmare på den kinesiska marknaden för elfordon. Vi samtalar bland annat kring några av de största elbilstillverkarna i Kina varav flera nu kommer till Europa men vi tittar även på elbussar, häng med!
Gillar ni avsnittet, klicka gärna på gilla knappen så Googles algoritmer sprider videon till fler som kan vara intresserade. Blir du dessutom prenumerant får du automatiskt tillgång till de senaste avsnitten så fort de släpps.
I förra avsnittet gästades Evolution Show också av Tibor då tog vi oss en närmare titt på de viktigaste händelserna kring Tesla under året som gått och vad som kommer hända framöver. Framförallt frågade vi oss var alla så kallade "Tesla-killers" tagit vägen...
I tredje delen med Tibor Blomhäll som släpps nästa vecka, tittare vi närmare på elbilsmarknaden i Norge, vad vi kan lära av den och jämför med Sverige...
Analys av Kinas marknad för elfordon på Evolution Show med Tibor Blomhäll, Tesla Club Sweden
2020-02-10
Regionala flygplatser i Sverige kan räddas av elflyget!
I Dagens Nyheter kan vi idag läsa att många svenska regionala flygplatser hotas av nedläggning de närmaste åren. Orsaken är minskad trafik och höga underhållskostnader som tvingar kommunerna att lägga ut 100-tals miljoner kronor per år för att verksamheterna ska kunna hållas igång.
Vid en första anblick kan det ju låta bra för vi ska ju inte flyga fossilt mer, åtminstone inte om vi vill ha en hållbar framtid. Jag har själv valt bort utlandsuppdrag och semesterresor med flyg sedan 2015 just för att inspirera andra och visa att jag tagit ställning för planeten framför mina egna intressen. Jag har bland annat försökt uppmärksamma uppmärksamma icke fossilt flygresande med en debattartikel i DN jag medverkat i, tillsammans med Kevin Anderson (en av världens ledande klimatforskare), Malena Ernman, Björn Ferry mfl. Kevin Anderson som jag för övrigt intervjuade i två längre avsnitt i Evolution där jag är värd.
Men i samma ögonblick som jag läste artikeln i DN om hur regionala flygplatser hotas av nedläggning mindes jag mina samtal med Anders Forslund, VD:n och och grundaren av svenska elflygspionjären Heart Aerospace. Detta är alltså den svenska startupen som utvecklar ett 19-sitsigt helt eldrivet elflygplan med en räckvidd på 400 km.
Anders berättade under våra samtal i Evolution Show att ett av de största kostnaderna för mindre flygplatser i Sverige är att tillhandahålla flygbränslen på flygplatserna. Flygbränslet ska transporteras dit, lagras och hanteras på ett säkert sätt av utbildad personal. För flygbolagen är förstås flygbränslet ofta den största kostnaden, ibland högre än personalkostnaden och något bolagen inte kan påverka vilket gör dem sårbara för oljeprisets upp- och nedgångar.
Om Heart Aerospace lyckas med sin plan att få de första certifierade elflyget i luften till 2025, med deras första flygplansmodell ES-19 öppnar det för en intressant möjligt som motiverar att vi räddar regionala och även riktigt små flygplatser i Sverige de närmaste åren. Det tar som bekant mer tid och resurser att bygga nytt än att montera ner befintligt redan fungerande resusrser, här alltså flygplatser.
Men det här är förstås ett dilemma. Hur bevarar vi de regionala flygplatserna fram till 2025 och ja de kanske ytterligare 5-10 år det tar att få ett livskraft elflyg inom Sverige och Norden på plats, utan att för den skull uppmuntra att vi ska flyga mer fossilt fram till dess?
Faktum är ju att kommunerna redan har det knapert och bara kan motivera sitt stöd till flygplatserna med om hopp att få intäkter från just passagererna i form turism och konsumtion, arbetstillfällen osv?
Men kanske är lösningen enkel. De strategist viktiga flygplatserna som hotas av nedläggning kan säkras och sättas i malpåse för försvaret och brandflyg. Dessa kan sedan användas för försvarsövningar samt i knivskarpt läge vid tex brandbekämpning av skogsbränder som vi tyvärr får räkna med kommer behöva alltmer luftburna styrkor de närmaste åren. Ur ett beredskapsperspektiv är alltså regionala flygplatser mycket viktiga men inte bara för brandbeäpmning utan även för att kunna flyga in proviant och förnödenheter till avskurna samhällen i Sverige när vägarna dit är blockerade som vi sett både under den rekordstora skogsbranden i Sverige våren och sommaren 2018 och ännu tydligare i de pågående skogsbränderna i Australien.
Elyget kan i bästa fall redan om några år inte bara möjliggöra att vi kan säkra snabba inhemska transporter inom Sverige av såväl människor som varor, utan även skapa möjligheter för mindre svenska samhällen att blomstra. Idag koncentreras flygtrafiken till främst Sveriges tre största städer vilket gynnar dessa mycket i fråga om turism och arbetstillfällen men faktum är att det är en fördel att vara en liten flygplats som ligger nära mindre och medelstora samhällen. Detta möjliggör smidiga transporter och undviker flaskhalsar som tex Arlanda faktiskt är, att tex hamna i bil eller busskö utanför Stockholm är ingen lek om en ska till/från flygplatsen och om en har en tid att passa.
Jag tänker även osökt på något jag skrev om i min bok Olja för Blåbär-Energi, Makt och Hållbarhet. Svenska försvarsmakten är hela tiden beroende av ofta långväga tankbilar ska förse flygvapnet med importerat flytande bränslen. Om åtminstone mindre trupptransporter och räddningspersonal kan transporteras med lokalt producerad el är det ett stort steg framåt ur ett självförsörjnings- och beredskapsperspektiv. Gripen-planen kommer givetvis fortsatt kräva importerad olja/färdigt flygbränsle.
De närmaste fem åren ser jag en stor möjlighet för Sverige att visa omvärlden att elflyg kan bli en liten men viktig del i den fossilfria omställningen. Med en räckvidd på 400 km (exklusive reserv) kan jag tänka mig snabbladdning på mindre flygplatser där batterilager med tillhörande sol- och vindanläggningar lokalt kring flygplatserna säkrar snabbladdningen och gör att stamnätet inte behöver belastas med peakar. Det är rent av tänkbart att flygplatsen kan drivas med mikronät. Om vi tänker nytt kan vi täcka upp hela Norden med befintliga flygplatser och kanske till och med kan resa till Tyskland från södra Sverige och vidare inom det landet. Det räcker att Tysklands redan välutbyggda nät av flygplatser anpassas med snabbladdning.
Kika gärna på del 1 av mitt samtal med Anders Forslund på Evolution Show nedan och fundera själva. Uppskattar ni Evolution Show klicka gärna på gilla knappen och fundera på att bli prenumerant för att hålla er uppdaterade!
Mitt samtal med Anders Forslund, VD för Heart Aerospace om utvecklandet av ett kommersiellt elflyg för Sverige och Norden
Vid en första anblick kan det ju låta bra för vi ska ju inte flyga fossilt mer, åtminstone inte om vi vill ha en hållbar framtid. Jag har själv valt bort utlandsuppdrag och semesterresor med flyg sedan 2015 just för att inspirera andra och visa att jag tagit ställning för planeten framför mina egna intressen. Jag har bland annat försökt uppmärksamma uppmärksamma icke fossilt flygresande med en debattartikel i DN jag medverkat i, tillsammans med Kevin Anderson (en av världens ledande klimatforskare), Malena Ernman, Björn Ferry mfl. Kevin Anderson som jag för övrigt intervjuade i två längre avsnitt i Evolution där jag är värd.
Men i samma ögonblick som jag läste artikeln i DN om hur regionala flygplatser hotas av nedläggning mindes jag mina samtal med Anders Forslund, VD:n och och grundaren av svenska elflygspionjären Heart Aerospace. Detta är alltså den svenska startupen som utvecklar ett 19-sitsigt helt eldrivet elflygplan med en räckvidd på 400 km.
Anders berättade under våra samtal i Evolution Show att ett av de största kostnaderna för mindre flygplatser i Sverige är att tillhandahålla flygbränslen på flygplatserna. Flygbränslet ska transporteras dit, lagras och hanteras på ett säkert sätt av utbildad personal. För flygbolagen är förstås flygbränslet ofta den största kostnaden, ibland högre än personalkostnaden och något bolagen inte kan påverka vilket gör dem sårbara för oljeprisets upp- och nedgångar.
Om Heart Aerospace lyckas med sin plan att få de första certifierade elflyget i luften till 2025, med deras första flygplansmodell ES-19 öppnar det för en intressant möjligt som motiverar att vi räddar regionala och även riktigt små flygplatser i Sverige de närmaste åren. Det tar som bekant mer tid och resurser att bygga nytt än att montera ner befintligt redan fungerande resusrser, här alltså flygplatser.
Men det här är förstås ett dilemma. Hur bevarar vi de regionala flygplatserna fram till 2025 och ja de kanske ytterligare 5-10 år det tar att få ett livskraft elflyg inom Sverige och Norden på plats, utan att för den skull uppmuntra att vi ska flyga mer fossilt fram till dess?
Faktum är ju att kommunerna redan har det knapert och bara kan motivera sitt stöd till flygplatserna med om hopp att få intäkter från just passagererna i form turism och konsumtion, arbetstillfällen osv?
Men kanske är lösningen enkel. De strategist viktiga flygplatserna som hotas av nedläggning kan säkras och sättas i malpåse för försvaret och brandflyg. Dessa kan sedan användas för försvarsövningar samt i knivskarpt läge vid tex brandbekämpning av skogsbränder som vi tyvärr får räkna med kommer behöva alltmer luftburna styrkor de närmaste åren. Ur ett beredskapsperspektiv är alltså regionala flygplatser mycket viktiga men inte bara för brandbeäpmning utan även för att kunna flyga in proviant och förnödenheter till avskurna samhällen i Sverige när vägarna dit är blockerade som vi sett både under den rekordstora skogsbranden i Sverige våren och sommaren 2018 och ännu tydligare i de pågående skogsbränderna i Australien.
Elyget kan i bästa fall redan om några år inte bara möjliggöra att vi kan säkra snabba inhemska transporter inom Sverige av såväl människor som varor, utan även skapa möjligheter för mindre svenska samhällen att blomstra. Idag koncentreras flygtrafiken till främst Sveriges tre största städer vilket gynnar dessa mycket i fråga om turism och arbetstillfällen men faktum är att det är en fördel att vara en liten flygplats som ligger nära mindre och medelstora samhällen. Detta möjliggör smidiga transporter och undviker flaskhalsar som tex Arlanda faktiskt är, att tex hamna i bil eller busskö utanför Stockholm är ingen lek om en ska till/från flygplatsen och om en har en tid att passa.
Jag tänker även osökt på något jag skrev om i min bok Olja för Blåbär-Energi, Makt och Hållbarhet. Svenska försvarsmakten är hela tiden beroende av ofta långväga tankbilar ska förse flygvapnet med importerat flytande bränslen. Om åtminstone mindre trupptransporter och räddningspersonal kan transporteras med lokalt producerad el är det ett stort steg framåt ur ett självförsörjnings- och beredskapsperspektiv. Gripen-planen kommer givetvis fortsatt kräva importerad olja/färdigt flygbränsle.
De närmaste fem åren ser jag en stor möjlighet för Sverige att visa omvärlden att elflyg kan bli en liten men viktig del i den fossilfria omställningen. Med en räckvidd på 400 km (exklusive reserv) kan jag tänka mig snabbladdning på mindre flygplatser där batterilager med tillhörande sol- och vindanläggningar lokalt kring flygplatserna säkrar snabbladdningen och gör att stamnätet inte behöver belastas med peakar. Det är rent av tänkbart att flygplatsen kan drivas med mikronät. Om vi tänker nytt kan vi täcka upp hela Norden med befintliga flygplatser och kanske till och med kan resa till Tyskland från södra Sverige och vidare inom det landet. Det räcker att Tysklands redan välutbyggda nät av flygplatser anpassas med snabbladdning.
Kika gärna på del 1 av mitt samtal med Anders Forslund på Evolution Show nedan och fundera själva. Uppskattar ni Evolution Show klicka gärna på gilla knappen och fundera på att bli prenumerant för att hålla er uppdaterade!
Mitt samtal med Anders Forslund, VD för Heart Aerospace om utvecklandet av ett kommersiellt elflyg för Sverige och Norden
2020-02-07
Vart tog alla "Tesla killers" vägen? Samtal med ledande elbilsexpert
Var är de så kallade "Tesla-killers" som vi har hört så mycket om i media de senaste åren? Står de traditionella biltillverkarna inför ett Kodak-ögonblick - kommer de verkligen fixa den fossila fria omställningen eller kommer nya spelare att ta över? Och vad hände med Tesla 2019 och vad väntar närmaste året?
Detta och mycket mer i del 1 av mitt samtal i Evolution Show med en av Sveriges ledande experter på elfordon, presidenten och grundaren av Tesla Club Sweden, Tibor Blomhäll! Del 2 släpps nästa vecka, då tittar vi på den kinesiska elbilsmarknaden och vad vi kan lära av den!
Se gärna även tidigare avsnitt med Tibor där vi går igenom många av de vanligaste myterna om elbilar.
Trevlig helg!
Var är alla "Tesla-killers"? Samtal i Evolution Show med Tesla Club Sweden
Detta och mycket mer i del 1 av mitt samtal i Evolution Show med en av Sveriges ledande experter på elfordon, presidenten och grundaren av Tesla Club Sweden, Tibor Blomhäll! Del 2 släpps nästa vecka, då tittar vi på den kinesiska elbilsmarknaden och vad vi kan lära av den!
Se gärna även tidigare avsnitt med Tibor där vi går igenom många av de vanligaste myterna om elbilar.
Trevlig helg!
Var är alla "Tesla-killers"? Samtal i Evolution Show med Tesla Club Sweden
2020-02-01
Navigera i en självkörande framtid? Samtal med Anna Pernestål!
Hur ser framtiden ut för självkörande eldrivna fordon? Det är ett återkommande tema här på bloggen och i Evolution Show där jag är värd.
Hur ser vi tex till att de fordon som idag står still runt 95 % av tiden kan utnyttjas på ett energi- och resurseffektivt sätt utan att trafiken dubbleras? Forskningen visar nämligen att antalet fordon i trafiken kan bli långt färre när de blir självkörande men samtidigt att då de är i trafik nästan hela tiden, kan leda till att antalet kilometer per fordon ökar kraftigt. I värsta falt med resultatet att trafiken på vägarna dubbleras trots att antalen bilar kanske är så få som en tiondel mot idag!
Jag bjöd därför in Anna Pernestål till Evolution Show studion för att titta närmare på vad som krävs för att vi ska göra självkörande fordon till något som är hållbart både ur ett miljö- och hälsoperspektiv men även ur ett trafikperspektiv.
Anna Pernestål är en av Sveriges ledande forskare på systemanalys av just självkörande teknik, digitalisering och delad mobilitet och dess inverkan på samhället. Anna är chef för KTH:s forskningslab Integrated Research Transport Lab (ITRL) där hon leder arbetet med att förstå hur vi kan göra självkörande teknik till något positivt för samhället.
Anna Pernestål har synts en hel del i media senaste året bland annat är hon med i första avsnittet av Svt:s ny miniserie "Rapport från Framtiden" (rekommenderas starkt, humor och pedagogiskt!) och var med i TV4 strax före jul där hon pratade på ett liknande tema tillsammans med en av världens ledande batteriforskare, Kristina Edström.
Anna är en återkommande gäst i Evolution Show studion och har varit med tre gånger tidigare. I första avsnittet intervjuade hon mig om bin och biodling, i avsnitt 3 går vi på djupet med den självkörande tekniken och utmaningarna med den. I somras samtalade jag och Anna med Sue Zielinski, en av världens ledande experter på det som kallas "mobility as a service" som kom till studion under sitt besök i Sverige i somras.
Nedan följer mitt samtal med Anna Pernestål som även är första avsnittet på säsong 2 av Evolution Show som nu äntligen är igång! Blivit en hel föreseningar bland annt då jag ordnat men en solanläggning som jag kommer återkomma till framöver! Avsnittet finns även som podcast för den som föredrar att lyssna, tillgängliga på det flesta plattformarna här.
Kika gärna även på något av mina samtal med Robert Falck nedan, VD och grundare av svenska Einride som utvecklar världens första självkörande eldrivna lastbil som helt saknar förarhytt!
Nästa veckas avnittt blir det mycket Tesla och elbilsmarknaden snabba utveckling. Tibor Blomhäll, grundare och president för Tesla Club Sweden och en av Sveriges främsta elbilsexperter, gästar åter studion. Vi har tidigare gått igenom många av de vanligaste myterna kring elbilar som kan ses här.
Hur använder vi självkörande fordon på ett hållbart sätt? Häng med på ett samtal med experten Anna Pernestål!
Världens första självkörande eldrivna lastbil är svensk och är redan i trafik. Här är del 1 av vårt samtal med grundaren och VD:n av Einride, Robert Falck!
Hur funkar tekniken i Einrides självkörande eldrivna lastbilar? VD:n Robert Falck guidar oss!
Hur ser vi tex till att de fordon som idag står still runt 95 % av tiden kan utnyttjas på ett energi- och resurseffektivt sätt utan att trafiken dubbleras? Forskningen visar nämligen att antalet fordon i trafiken kan bli långt färre när de blir självkörande men samtidigt att då de är i trafik nästan hela tiden, kan leda till att antalet kilometer per fordon ökar kraftigt. I värsta falt med resultatet att trafiken på vägarna dubbleras trots att antalen bilar kanske är så få som en tiondel mot idag!
Jag bjöd därför in Anna Pernestål till Evolution Show studion för att titta närmare på vad som krävs för att vi ska göra självkörande fordon till något som är hållbart både ur ett miljö- och hälsoperspektiv men även ur ett trafikperspektiv.
Anna Pernestål är en av Sveriges ledande forskare på systemanalys av just självkörande teknik, digitalisering och delad mobilitet och dess inverkan på samhället. Anna är chef för KTH:s forskningslab Integrated Research Transport Lab (ITRL) där hon leder arbetet med att förstå hur vi kan göra självkörande teknik till något positivt för samhället.
Anna Pernestål har synts en hel del i media senaste året bland annat är hon med i första avsnittet av Svt:s ny miniserie "Rapport från Framtiden" (rekommenderas starkt, humor och pedagogiskt!) och var med i TV4 strax före jul där hon pratade på ett liknande tema tillsammans med en av världens ledande batteriforskare, Kristina Edström.
Anna är en återkommande gäst i Evolution Show studion och har varit med tre gånger tidigare. I första avsnittet intervjuade hon mig om bin och biodling, i avsnitt 3 går vi på djupet med den självkörande tekniken och utmaningarna med den. I somras samtalade jag och Anna med Sue Zielinski, en av världens ledande experter på det som kallas "mobility as a service" som kom till studion under sitt besök i Sverige i somras.
Nedan följer mitt samtal med Anna Pernestål som även är första avsnittet på säsong 2 av Evolution Show som nu äntligen är igång! Blivit en hel föreseningar bland annt då jag ordnat men en solanläggning som jag kommer återkomma till framöver! Avsnittet finns även som podcast för den som föredrar att lyssna, tillgängliga på det flesta plattformarna här.
Kika gärna även på något av mina samtal med Robert Falck nedan, VD och grundare av svenska Einride som utvecklar världens första självkörande eldrivna lastbil som helt saknar förarhytt!
Nästa veckas avnittt blir det mycket Tesla och elbilsmarknaden snabba utveckling. Tibor Blomhäll, grundare och president för Tesla Club Sweden och en av Sveriges främsta elbilsexperter, gästar åter studion. Vi har tidigare gått igenom många av de vanligaste myterna kring elbilar som kan ses här.
Hur använder vi självkörande fordon på ett hållbart sätt? Häng med på ett samtal med experten Anna Pernestål!
Världens första självkörande eldrivna lastbil är svensk och är redan i trafik. Här är del 1 av vårt samtal med grundaren och VD:n av Einride, Robert Falck!
Hur funkar tekniken i Einrides självkörande eldrivna lastbilar? VD:n Robert Falck guidar oss!