Hur bygger vi en hållbar framtid med utsläppsfria, självkörande transporter som är säkra och bidrar till hållbar utveckling? Robert Falck, VD och grundare av svenska Einride har precis hållit en sevärd presentation vid Slush i Helsingfors där entreprenören för ett av världens mest omtalade tech-bolag berättar hur de kan bidra till en revolutionerande och nödvändig omställning av tunga transporter på väg.
Slush anordnas i olika länder, ofta i Kalifornien och samlar tusentals entrprenörer och investerare från hela världen.
Einride utvecklar världens första självkörande, eldrivna lastbilar utan förarhytt som i somras började användas kommersiellt vid DB schenkers distributionscenter i Jönköping och därmed blev först i världen med en självkörande och eldriven lastbil på allmän väg. Däcktillverkaren Michelin har beställt en liknande lösning för en av sina anläggningar utanför Paris och många andra samarbeten med företag samt forskningsprojekt har inletts med Einrides logistik- och transportlösningar.
Robert Falck som jag nyligen i två avsnitt samtalade med i Evolution Show och som är ett bolag jag äger aktier i.
Kika gärna på Roberts presenation nedan. För mer info vad bolaget gjort hittills, Roberts bakgrund och resa fram till idag, kika eller lyssna på Evolution Show!
Jag skulle hävda att självkörande lastbilar inte bidrar till en hållbarare tillvaro, utan kommer istället leda till större utsläpp och mer transporter.
SvaraRaderaMed självkörande lastbilar så kommer transporterna gå fortare (då inga förarbyten och raster) samt ingen lön att betala, så när blir ännu billigare så kommer löna sig att frakta mer saker, likt Jevons Paradox
Vi har transporter som är mer miljövänligare, tåg! Inga tunga batterier minimalt med rullmotstånd inga plast partiklar från däck och kan i dag drivas från solen.
Jag tvivlar inte att det kommer självkörande lastbilar men jag tvivlar starkt på att kommer att hjälpa oss att nå miljö målen.