Att Volvo efter att ha varit extremt sena att hoppa på elbilståget nu visar upp en riktig elbil kommer betyda mycket för elektrifieringen av transportnätet i Sverige. Det kommer om inte annat sätta press på bostadsrättsföreningar, samfälligheter och hyresrätter, hotell mm att erbjuda seriösa laddningsmöjligheter vilket är den främsta bromsklossen vid sidan om inköspriset till att människor ska våga skaffa elbil. Jag vill samtidigt påpeka att över tid är det ofta billigare att köpa en relativt dyrare elbil på pappret än en till synes billigare fossildrivenbil pga av de mycket lägre kostnaderna att äga elbil.
Men att elbilsrevolutionen kommit till Sverige har vi främst att tacka Tesla för. Det räcker att titta på nybilsregistreringarna av samtliga bilmodeller i Sverige för att inse att något stort är på väg att hända. I september månad var den sjätte mest sålda bilen en Tesla Model 3, alltså en ren elbil. Detta är häpnadsväckande på flera plan.
Septemberstormen: En elbil- Tesla Model 3 - nu 6:e mest sålda i Volvolandet Sverige
Datakälla: Bilsweden"Definitiva nyregistreringar under september 2019"
Politiker kan nämligen inte längre indirekt eller direkt skylla på att de väntar på "folkebilen", det säljs trots allt i särklass mest Volvos i Sverige och nu har även de tvingats anpassa sig till verklighetens elektrifiting som går mycket snabbt. Men här kommer det som bör få Volvo och andra icke elbilstillverkare att jobba dygnet runt på sin elbilstillverkning och kanske sova över i fabriken som Teslas VD Elon Musk fick i början... I september ökade försäljningen av antalet helt batteridrivna elbilar i Sverige med 166 % och med 205 % januari-september och håll i er nu, under samma period i fjol stod andelen rena elbilar för 1,4 % av totalen men har nu ökat till 4,9 %, dvs mer än en tredubbling på ett år! I september var andelen rena elbilar av nyregistreringarna 6,5%! Detta enligt statistik från Bilsweden som kan laddas ner via pressmeddelandet här.
Tittar vi närmare ser vi att mellan januari och september i år har det levererats 3416 Tesla Model 3 vilket placerar den på 16:e plats om man räknar i totalt antal levererade bilar per modell under denna period i år. Detta sades vara otänkbart för bara några år sedan.
Andelen nyregistrerade elbilar i Sverige vid förbubbling varje år:
2020: 9,8 %
2021: 19,6 %
2022: 39,2 %
2023: 78,4 %!!!
Detta mina damer och herra är exponentiell tillväxt! Så klart kan det gå både långsammare och snabbare men illustrerar varför människor kan ha svårt att se hur snabbt stora förändringar kan ske, innan de plötsligt är här. Och ja, jag är väl medveten om att de flesta biltillverkare, eller egentligen alla utom Tesla och BYD saknar egen batteritillverkning och därmed får dela på knappt 50 % av världens bilbatterier som Tesla alltså inte själva sitter på. Sakta men säkert dyker dock Northvolt upp i Sverige (se gärna tidigare avnitt i Evolution Show) och börjar de närmaste 2-3 åren troligen komma upp i rätt stora volymer.
Andra biltillverkare tvingas hänga på och Tesla bygger vidare på världens snabbaste växande elbilfabrik i Shanghai...
Men i Trollhättan lurar en uppstickare som jag är övertygad kan få många svenskar välja annat än Tesla och Volvo och som vore bättre ur miljösynpunkt. Jag talar förstås om tyska startupen Sono Motors som nästa år kommer börja tillverka sin mycket speciella solelbil Sion i Trollhättan.
Uppstickaren Sono Motors elbil "Sion" börjar tillverkas i Trollhättan andra halvan 2020
Pressbild Sono Motors: Sono Motors GmbH
Sion, elbilen som laddar sig själv, du kan laga själv och kostar cirka 300 000 SEK innan bidrag
Sion är en kompakt elbil som är 4,3 meter lång, tar fem passagare (fem dörrar) och är tänkt för vardagsbruk men även längre resor. Räckvidden är 255 km vid 100 % laddning enligt WLTP-cykeln och bilen kommer med ett 35 kWh batteri. Detta är tillräckligt då Sion tillsammans med batteripack bara väger 1400 kg.
Bilen kan laddas hemma via ett vanligt vägguttag (schuko) eller laddbox, via vanligt vägguttag tar det 13 timmar att ladda batteriet fullt men till vardags rekommenderas precis som alla litiumbatterier, att ladda till max 80 % dvs i drygt 10 timmar för Sion. Under långresor laddar du Sion till 80 % med en 50 kW DC laddare på 30 minuter och kommer då 20 mil på en laddning (laddar du 100 % tar det totalt 60 min om bilen är helt urladdad när du anländer till snabbladdningsstationen något som lär ske extremt sällan och bör undvikas för bra långsiktig batterihälsa).
Sion kommer till många svenskars förtjusning med dragkrok och kan dra släp upp till 750 kg.
Men frånsett prislappen just nu på 25 500 Euro eller cirka 275 000 SEK innan avdrag supermiljöbilspremien på 60 000 SEK (räkna något högre med svensk moms), är det en rad saker som gör att Sion sticker ut och bör attrahera många köpare i Sverige och i Europa. Det är särskilt tre saker jag uppskattar särskilt med Sion:
Vehicle to Grid (V2G) och vanligt schuko-uttag för att driva prylar med upp till 3,7 kW direkt från uttag på Sion!
Jag har själv haft förmånen att köra elbilen Tesla Model S sedan 2014 och är överlag mycket nöjd med den men den är en större bil än jag och de flesta människor behöver. Desto större bil, desto större är också miljöbelastningen och ja prislappen. Är det något jag saknar är det dock möjligheten att utnyttja det stora 85 kWh batteriet bilen har som energilager för hushållet som en del av en solanläggning. Detta både för att kunna använda mer av den egenproducerade solelen över dygnet (genom mellanlagring i batteriet när solen ej skiner) och som energilager vid strömavbrott (krisberedskap).
Sion kan till och med ladda andra elbilar i nöd...
Pressbild Sono Motors: Sono Motors GmbH
Vehicle to Grid (V2G) tekniken, det vill säga möjligheten att föra över el från batterilagret i bilen till hushållet och elnätet finns förstås redan i tex nya Nissan Leaf och några andra Nissan modeller men då Teslas elbilar har cirka 2-3 gånger så stora energilager/batterier blir det mycket mer intressant att kunna utnyttja dessa för hemmet och elnätet. Dels finns mer att hämta vid ett längre strömavbrott och dels räcker det att bara hämta 20-30 % från batteriet per dygn och därmed kunna göra det ofta utan att köra fulla laddcykler när de bara används tillsammans med solanläggning. Det går därmed inte att hävda att Teslas batterier skulle ta skada av att användas som V2G-system om de styrs på ett smart sätt. Men givetvis vill Tesla sälja sina Tesla-powerwalls...
Jag älskar min Tesla och vad företaget har gjort och gör för omställningen till eldrift men det finns många fler än jag som tycker att det borde vara möjligt att byta ut vissa delar själv eller via auktoriserade verkstäder få det gjort för att få ner priserna på detta och öka tillgängligheten till verkstäder. Detta är inte Tesla ensamma om men de har tagit det till en ny nivå som dessvärre påminner om Apple, vilket i dessa sammanhang är mindre bra.
Här tilltalas jag verkligen av det Sono Motors försöker göra och erbjuder med sin första elbil Sion. Det ska tex gå att byta ut sidospeglar med tydliga handböcker för detta som den händige eller verkstäder kan göra. Detta håller helt klart ner reparationer av bilen och minskar beroendet av att alltid vända sig till tillverkaren för minsta lilla problem som kan uppstå.
Sion kan ladda sig själv via solen med integrerade solceller spidda över hela bilens yttre
Unikt för Sion är att hela bilens yttre, såväl tak som front och baklucka och dörrar är täckt med monokristalin-solceller vilket gör att bilens batteri kan laddas med upp till 34 km per dygn genom att stå eller köras i solen. Hela 248 solceller finns utspridda på bilen och kan som mest ge 1,2 kW effekt.
På detta sätt går går det att ladda Sion med flera hundra användbara mil per år gratis, direkt från solen. Hur mycket eller lite beror förstås på om bilen står/körs i solljus och vart man bor etc men helt klart kan det innebära ytterligare driftbesparingar vid sidan av de som redan följer av att ladda med endast el (billigast hemma).
Jag har själv satt upp mig på en Sion från Sono Motors och funderar helt klart på att ta leverans efter jag fått provköra den. Den som vill beställa en Sion kan använda min reservationskod (referal code) genom att helt enkelt följa denna länk eller skriva "johan643728" när en beställer bilen. På så vis får jag 1 % rabatt på min beställning och användaren 1% rabatt på sitt köp! (Du kan avbeställa din reservation som ligger på 500 Euro och få alla dessa pengar tillbaka de första 2 veckorna efter du reserverat en Sion eller i samband med att Sion frågar om du vill fullfölja ditt köp vilket kommer ske någon gång under 2020)
Kommer troligen göra ett avsnitt om Sono Motors och Sion på Evolution Show som jag är värd för framöver också.
Trevlig helg!
Tyvärr kommer det dröja innan Sono Motors har något på vägen. De planerar att ha sin första prototyp av seriebilen klar andra kvartalet 2020. Sedan ska den provas ut och slutligen krocktestas. Att de kommer ha en bil till kund 2020 är osannolikt.
SvaraRaderaDessutom har de första 9000 beställningarna en deadline, ett slutgiltigt köpeavtal måste presenteras och skrivas under senast 31/12 2019, annars har köparen rätt till återbetalning. Tveksamt om Sono Motors har råd med en större mängd återbetalningar. Många tecknade sig för bilen när den kostade under 200000kr och skulle levereras senast 2019. Nu är en stor bil med 35 kWh batteri inte längre så intressant.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
RaderaHej! Vi får sen men beställer man idag står det "in 2020 we will offer you a contract to purchase a Sion. Again, you will have a two-week right of cancellation for the contract." Så det blir ej aktuellt förrän nästa år. Det går att avbryta beställningen när som helst o få pengarna tillbaka.
RaderaJag tror de gör rätt att gå på det "större batteriet", mindre än 35 kWh/200 km på 80% laddning blir svårt att sälja när alla kommer mer likw mycket eller betydligt mer om än till högre pris. Slutar priset på säg 320 000 SEK (inkl svenska kronans fall) och en kan dra av 60 000 SEK hamnar den klart under 300 000 SEK det är inom prisräckvidden för många. Vi får se så klart, den ska ju tillverkas i volym o krocktestas också men verkar vara ett seriöst team bakom Sono Motors som jag hoppas lyckas för miljön och den ekonomiska tillgänligheten så att fler kan ha råd med elbil/dela på elbilsresor.
Mvh
Johan
Du kan inte avbryta när som helst, endast första två veckorna och sedan när köpeavtalet presenteras. Många som velat ha pengarna åter efter prishöjningen.
Radera35 kWh är alldeles för litet för vad de presenterade bilen som ursprungligen: möjlighet att köra Berlin-München med en kisspaus. 200 km på 80% kommer inte gå. Prova abetterroutplanner, den har med Sion.
Hej igen! Tack för påpekandet! Du kan avbryta 2 första veckorna i samband med att du erbjuds fullfölja beställningen. Lägger till det i texten nu! Hade ju varit toppen om de kunde få batteripack från Northvolt men du ju en lång kö-lista. Ja vi får se om de fixar det, håller tummarna!
RaderaMvh
Johan