Efter denna mycket upplysande sista fossilflygresa var jag med i en debattartikel i Dagens Nyheter tillsammans med ett antal artister, idrottsmän och forskare däribland klimatforskaren Kevin Andersson, Malena Ernman, Björn Ferry och Heidi Andersson som uppmanade de om vill och kan att välja bort flyget av klimat och miljöskäl, ett statement och en liten knuff i ryggen på andra för att visa att det går och är viktigt att sända signaler om den förändring vi alla kan bidra till.
Det är därför med stor glädje och hoppfullhet jag nu vågar blicka efter ljuset i flygtunneln, för kommersiellt elflyg är pågång på riktigt nu och det är förstås extra roligt att det är ett svenskt företag som kan sätta Sverige på kartan och inspirera andra till liknande utveckling.
I tre delar med första delen idag samtalar jag med en riktig pionjär inom utvecklingen av kommersiellt elflyg inom såväl Sverige som internationellt, VD:n och grundaren av Heart Aerospace, Anders Forslund! Detta företag med Anders i spetsen har fått mycket uppmärksamhet i Sverige och får det alltmer internationellt för sitt arbete att ta fram ett kommersiellt elflyg för Sverige och även övriga Norden som första steget. Men många känner fortfarande inte till Heart Aerospace och vart de är på väg!
Vad Heart Aerospace tänker göra kanske inte låter så revolutionerande i första steget, att utveckla ett elflygplan för 19 passagerare med en räckvidd på minst 40 mil redo och godkänt för kommersiell trafik 2025. Men när man betänker vad det kan möjliggöra redan med dagens teknik inser man vilken betydelse det kan få för inhemska flygresor i Sverige och tex Norge och ja i förlängningen för resor ner på kontinenten samt mellan länder i tex Centraleuropa.
Genom att åter ge liv åt regionala flygplatser istället för att koordinera all trafik från Arlanda och Bromma kan elflyg med denna till synes korta räckvidd elektrifiera 30% av Sveriges inrikes flygresor och faktiskt ge nytt liv till landsbygden med bättre kommunikationer mellan medelstora städer och små städer. Största kostnaden med bränsle och underhåll på små flygplatser försvinner, eller ja decimeras nämligen till en bråkdel med elflyg.
Och extra spännande är att detta utgår från dagens batterier med en batterikapacitet på 250 Wh/kg i energidensitet. Företaget Maxwell som Tesla köpte i somras säger att de redan nått 300 Wh/kg och är inom räckhåll för 500 Wh/kg. Med andra ord skulle jag bli förvånad om vi inte har batterier för elflyget som kan ge ungefär den dubbla räckvidden Heart Aerospace har att tillgå idag runt 2025, dvs runt 800 km mot dagens 400 km. Det skulle tex innebära att elflygplanen inte ens behöver mellanlanda för snabbladdning under de flesta långresorna inom Sverige.
Notera här att det i siffran för 400 km räckvidd som Heart Aerospace ES19 modell för 19 passagare anger är exklusive extra räckvidd som finns i händelse av att planet måste byta rutt, batterireserven om man så vill. Räckvidden är alltså längre än 400 km redan idag.
Att Anders Forslund och Heart Aerospace menar allvar råder det inget tvivel om. Investerare i Silicon Valley via startup-nätverket Y-kombinator har redan gått in med pengar för att stödja den svenska startupen i konkurrens med tusentals andra bolag som sökte pengarna. Första så kallade sådd-rundan är avslutad och Heart Aerospace har precis fått en unik lokal på numera nedlagda Säve flygplats som ger dem möjlighet att utveckla flygplanet och sedan rulla ut den direkt på start- och landningsbana när det är dags att testflyga utanför vindtunnlar och simuleringar.
Heart Aerospace anställer personal nu så den som känner sig lämpad och inspirerad bör definitivt kolla in Heart Aerospace.
Jag är övertygad av att Heart Aeropace med sitt team kommer lyckas och har blivit hoppfull om att Sverige kan bli en nyckelspelare för kommersiellt elflyg som kan bidra till att rädda kvar den enorma kompetens inom flygplansutveckling som finns i detta lilla land. SAS har redan tecknat en avsiktsförklaring om att beställa plan från Heart Aerospace förutsatt de kan levereras och är godkända för kommersiell trafik vilket är en komplicerad process då kraven på säkerhet med all rätta är extremt hög inom flygbranschen. Men 2025 är inte så långt borta.
Men istället för att jag ska försöka övertyga er, kika gärna på samtalet med Anders Forslund i Evolution Show som jag är värd för nedan, där han även berättar mer om sin bakgrund, första planet (ES19) och resan fram till idag. I nästa avsnitt pratar vi mer kring framtiden för kommersiellt elflyg och varför Sverige med Heart Aerospace kan spela en nyckelroll här.
I tredje delen pratar vi om elflygets roll för klimatet och varför det är bråttom men möjligt att ställa om vi tänker nytt. Föreutom att kika nedan kan man även lyssna på Evolution Show som podcast via de flesta plattformar här
Del 1 av 3 av mitt samtal i Evolution Show med elflygspionjären Anders Forslund, VD och grundare av Heart Aerospace
Del 1 av 3 av mitt samtal i Evolution Show med elflygspionjären Anders Forslund, VD och grundare av Heart Aerospace
Glädjande och lärorikt. Mycket energi går åt när planet arbetar sig upp till vald flyghöjd. Om batteri med dubbel kapacitet per kg då används ger bara den extra energin där som sparas längre möjlig färd. Sedan har vi reserven som knappast behöver ökas. Jag tror vi får en snabb övergång till elflyg under 20-talets senare del för nästa all kortare flygning men Heart Aerospace får fler medtävlare.
SvaraRaderaSer fram mot nästa avsnitt.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Hej Nanotec! Jag kommer in på en potentiell lösning i del 2, supderkondensatorer för starten! ;) Något bland annat Maxwell jobbar på som köptes upp av Tesla tidigare i sommar.
RaderaMvh
Johan
Hej Johan.
SvaraRaderaTycker du att det är väl använda pengar att bygga nya järnvägar för snabbtåg i Sverige?
mvh
David
Hej! Det enkla svaret är väl: Inte förrän vi första rustat upp befintlig järnväg och byggt dubbeltspår norrut för att kunna köra mer gods o och persontrafik o därmed flytta över stor del av detta från vägnätet.
RaderaSedan finns det en massa utmaningar med hur spår för snabbtåg ska dras för att inkludera "kranskommuner" till storstäderna men det är en lång diskussion, mer avgörande är ovan som inte alls adresseras i debatten. Lägg därtill att det knappt finns några nattvagnar att ta från Sverige ner på kontinenten... Vem orkar då resa så långt?
Mvh
Johan
Jag håller med.
RaderaPlus att ett snabbtågsbeslut enligt mig bör fattas först efter att man med rimlig säkerhet kan säga att varken elflyg eller hyperloop kan bli realistiska lösningar innan ett spår är färdigt.