I tredje delen med elflygspionjären Heart Aerospace pratar jag återigen med Anders Forslund VD:n och grundaren bakom detta inspirerande svenska företag om hur kommersiellt elflyg kan bidra till omställningen av transportsystemet. Bland annat hur över 30 % av utsläppen från svensk inrikesflyg kan undgås genom att återliva det svenska regional inrikesflyget med många små flygplatser i Sverige och Norden tack vare fördelarna med med kommersiellt elflyg.
Potentialen för små elflygplan att minska utsläppen och bullret är redan med dagens teknik stor då elflygplan likt det ES19 som Heart Aerospace nu utvecklar för att vara redo för kommersiellt trafik i Sverige 2025, kan flyga 40 mil på en laddning. Med en snabbladdning på ca 30 min kan de vara i luften igen och därmed täcka in i prinicip hela Sverige. När Heart Aerospaces första modell är klar 2025 är räckvidden sannolikt nära den dubbla tack vare den snabba utvecklingen av bland annat superkondensatorer och högre batteridensitet i litiumbatterierna.
Elflyget ersätter inte järnväg eller elbilar eller eldrivna självkörande lastbilar vilket bland annat utvecklas av svenska Einride men kan klart bli ett värdefullt komplement som gör det möjligt att ta sig till mindre och medelstora orter snabbt i Sverige vilket i sin tur öppnar upp för fler att bo och arbeta utanför storstäderna.
Lyssna gärna på samtalet på Evolution Show nedan som jag är värd för och i detta avsnitt bjuder på en hel del tips och tankar kring hur elflyget kan bidra till klimatomställningen. Överväg även att prenumerera på Evolution Show -kanalen för att inte missa kommande samtal med inspirerande gäster eller ge den en tumme upp eller ner beroende på om ni gillar den eller ej så vi kan bli bättre inför framtiden.
Missa heller inte del 1 och del 2 om elfygets framtid med Anders Forslund.
Elflygets roll i klimatomställningen, samtal i Evolution Show med Heart Aerospace VD och grundare, Anders Forslund
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Tack! Verkar klart att elflygandet ökar snabbt på bekostnad av fossilt flyg främst men också bilresande. Detta att bo med flygplats inom 40 mil från storstad (om nu all utveckling på batteri tar längre tid). Norrlandsturismen kommer säkert öka.
SvaraRaderaTror också en hel del mer brådskande varutransporter kommer ske med elflyg.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Jag tycker det verkar kort med endast 400km.
SvaraRaderaExempel mellan Frösön och Arlanda är det typ ca 430km. Och att tro batterierna ska få energi densitet höjning med 100% tvivlar ganska mycket på, och vad ska superkondensatorer bidra med? (energi densiteten är långt efter vanliga batteri, till och med blybatterier)
Visst är det roligt att någon satsar men anser att man kan ställa några kritiska frågor.
Exempel på hemsidan står det exempel "Electric aircraft are more quiet" än vad? vad jag kan se är det ett propeller plan och det mesta av oljudet kommer från propellrarna och inte av motorn.
Vilken hastighet har planet vid 400km räckvidd?
Med låga hastigheter och väntetid på start och landning kan i värsta fall vara snabbare med buss.
Jag tvivlar inte på att de kommer lyckas med släppa planet de lovat och jag tror att de menar väl. Jag mer rädd för att det används som ett skäl till "business as usual"
Mvh Mattias