I tredje delen med elflygspionjären Heart Aerospace pratar jag återigen med Anders Forslund VD:n och grundaren bakom detta inspirerande svenska företag om hur kommersiellt elflyg kan bidra till omställningen av transportsystemet. Bland annat hur över 30 % av utsläppen från svensk inrikesflyg kan undgås genom att återliva det svenska regional inrikesflyget med många små flygplatser i Sverige och Norden tack vare fördelarna med med kommersiellt elflyg.
Potentialen för små elflygplan att minska utsläppen och bullret är redan med dagens teknik stor då elflygplan likt det ES19 som Heart Aerospace nu utvecklar för att vara redo för kommersiellt trafik i Sverige 2025, kan flyga 40 mil på en laddning. Med en snabbladdning på ca 30 min kan de vara i luften igen och därmed täcka in i prinicip hela Sverige. När Heart Aerospaces första modell är klar 2025 är räckvidden sannolikt nära den dubbla tack vare den snabba utvecklingen av bland annat superkondensatorer och högre batteridensitet i litiumbatterierna.
Elflyget ersätter inte järnväg eller elbilar eller eldrivna självkörande lastbilar vilket bland annat utvecklas av svenska Einride men kan klart bli ett värdefullt komplement som gör det möjligt att ta sig till mindre och medelstora orter snabbt i Sverige vilket i sin tur öppnar upp för fler att bo och arbeta utanför storstäderna.
Lyssna gärna på samtalet på Evolution Show nedan som jag är värd för och i detta avsnitt bjuder på en hel del tips och tankar kring hur elflyget kan bidra till klimatomställningen. Överväg även att prenumerera på Evolution Show -kanalen för att inte missa kommande samtal med inspirerande gäster eller ge den en tumme upp eller ner beroende på om ni gillar den eller ej så vi kan bli bättre inför framtiden.
Missa heller inte del 1 och del 2 om elfygets framtid med Anders Forslund.
Elflygets roll i klimatomställningen, samtal i Evolution Show med Heart Aerospace VD och grundare, Anders Forslund
Sidor
▼
2019-09-23
2019-09-16
Elektriskt elflyg minskar sårbarheten vid oljekriser- del 2 med Heart Aerospace
Med händelserna i helgen med drönar-angrepp mot världens största oljeraffinaderi i Saudiarabien, tillika hubben för världens oljeproduktion och leveranser ut i världen från Mellanöstern, påminns vi om värdet av att ställa om transportsystemet till fossilfri drift på bred front. Världsmarknadspriset Brent crude är i skrivande stund upp 8,55 %!
Först när mer om omfattningen av skadorna blir kända och beroende på längden av produktionsavbrottet, just nu cirka 6-7 % av världens oljeproduktion vet vi hur stora konsekvenser det kan få för världsekonomin. Men för att sätta produktionsbortfallet i ett sammanhang, det är i runda slängar dubbelt så mycket som den kända reservkapaciteten som kan sättas in av de största oljeproducenterna i hela världen och det största enskilda produktionsbortfallet på oljemarknaden sedan oljekrisen 1973-74.
Det finns utöver utökad produktionskapacitet i tex USA, Ryssland och Kanada, lager som ska räcka för OECD-länderna i 90 dagar, däribland i Sverige som IEA skapade just i samband med sitt bildande efter oljekrisen 1973-74. Men att öka produktionen eller leverera oljelager är inte enkelt och räcker inte hur länge som helst. Oavsett har händelsen sänt en chock till oljemarknaden att världens viktigaste oljekluster i Mellanöstern och getingboet kring Hormuz-sundet eskalerat till en ny farlig nivå. Ingen vinner på en eskalerad konflikt eller en oljekris i långa loppet men kortsiktighet och missförstånd i kombination av en sårbar världsekonomi som väntar sig ökad produktion av världens viktigaste smörjmedel, råoljan är en sårbar ekvation.
En bransch där bränslepriserna är direkt avgörande för verksamheten och där oljepriset till stor del är en indikator på utvecklingen är flygbranschen. Och som av en händelse handlar detta inlägg om hur vi ställer om denna oljeberoende bransch till något hållbart genom att blicka mot framtiden för kommersiellt elflyg utanför Sverige nu när del 2 av mitt samtal med Anders Forlsund, VD:n och grundaren för Heart Aerospace finns tillgänglig på Evolution Show (se även nedan) som jag är värd för.
Jag kommer dock återkomma till sårbarheten för oljekriser och varför vissa avbrott i utbudet av olja leder till kriser medan andra inte gör det, i ett senare program på Evolution Show, det var trots allt det jag skrev min masteruppsats om vid institutionen för Freds o konfliktstudier vid Uppsala Universitet. Uppsatsen väckte efteråt bland annat intresse hos amerikanska och kanadensiska säkerhetsanalytiker och jag ombads skriva en sammanfattning av uppsatsen på Energy Bulletin, det som idag är resilience.org och några år senare ledde det till boken Olja för Blåbär-Energi, Makt och hållbarhet som jag är huvudförfattare till och ja denna blogg!
Men så till framtiden för elflyget! I första delen med svenska elflygspionjären Heart Aerospace med VD:n som jag skrev om i föregående inlägg låg fokus på själva tekniken och den svenska marknaden för kommersiellt elflyg. I del 2 som ni finner nedan pratar jag och Anders Forslund om vad dagens batteriteknologi möjliggör för resande och vilka marknader det öppnar upp för utanför Sverige och hur batteriteknologin kan utöka dessa marknader ytterligare fram till att de första kommersiella elflygen kommer igång om några år.
Den som föredrar podcasts för att endast lyssna på avsnitten på Evolution Show finner de flesta plattformar för detta här.
Framtiden för kommersiellt elflyg, ett samtal med svenska elflygspionjären Anders Forslund, VD och grundare av Heart Aerospace
Först när mer om omfattningen av skadorna blir kända och beroende på längden av produktionsavbrottet, just nu cirka 6-7 % av världens oljeproduktion vet vi hur stora konsekvenser det kan få för världsekonomin. Men för att sätta produktionsbortfallet i ett sammanhang, det är i runda slängar dubbelt så mycket som den kända reservkapaciteten som kan sättas in av de största oljeproducenterna i hela världen och det största enskilda produktionsbortfallet på oljemarknaden sedan oljekrisen 1973-74.
Det finns utöver utökad produktionskapacitet i tex USA, Ryssland och Kanada, lager som ska räcka för OECD-länderna i 90 dagar, däribland i Sverige som IEA skapade just i samband med sitt bildande efter oljekrisen 1973-74. Men att öka produktionen eller leverera oljelager är inte enkelt och räcker inte hur länge som helst. Oavsett har händelsen sänt en chock till oljemarknaden att världens viktigaste oljekluster i Mellanöstern och getingboet kring Hormuz-sundet eskalerat till en ny farlig nivå. Ingen vinner på en eskalerad konflikt eller en oljekris i långa loppet men kortsiktighet och missförstånd i kombination av en sårbar världsekonomi som väntar sig ökad produktion av världens viktigaste smörjmedel, råoljan är en sårbar ekvation.
En bransch där bränslepriserna är direkt avgörande för verksamheten och där oljepriset till stor del är en indikator på utvecklingen är flygbranschen. Och som av en händelse handlar detta inlägg om hur vi ställer om denna oljeberoende bransch till något hållbart genom att blicka mot framtiden för kommersiellt elflyg utanför Sverige nu när del 2 av mitt samtal med Anders Forlsund, VD:n och grundaren för Heart Aerospace finns tillgänglig på Evolution Show (se även nedan) som jag är värd för.
Jag kommer dock återkomma till sårbarheten för oljekriser och varför vissa avbrott i utbudet av olja leder till kriser medan andra inte gör det, i ett senare program på Evolution Show, det var trots allt det jag skrev min masteruppsats om vid institutionen för Freds o konfliktstudier vid Uppsala Universitet. Uppsatsen väckte efteråt bland annat intresse hos amerikanska och kanadensiska säkerhetsanalytiker och jag ombads skriva en sammanfattning av uppsatsen på Energy Bulletin, det som idag är resilience.org och några år senare ledde det till boken Olja för Blåbär-Energi, Makt och hållbarhet som jag är huvudförfattare till och ja denna blogg!
Men så till framtiden för elflyget! I första delen med svenska elflygspionjären Heart Aerospace med VD:n som jag skrev om i föregående inlägg låg fokus på själva tekniken och den svenska marknaden för kommersiellt elflyg. I del 2 som ni finner nedan pratar jag och Anders Forslund om vad dagens batteriteknologi möjliggör för resande och vilka marknader det öppnar upp för utanför Sverige och hur batteriteknologin kan utöka dessa marknader ytterligare fram till att de första kommersiella elflygen kommer igång om några år.
Den som föredrar podcasts för att endast lyssna på avsnitten på Evolution Show finner de flesta plattformar för detta här.
Framtiden för kommersiellt elflyg, ett samtal med svenska elflygspionjären Anders Forslund, VD och grundare av Heart Aerospace
2019-09-12
Pionjären för kommersiellt elflyg -hoppfullt samtal med Heart Aerospace
Dagens avsnitt av Evolution Show är något jag sett fram emot länge. För nu finns det hopp om att jag ska kunna flyga igen! Jag har nämligen som de flesta av bloggens läsare förmodligen känner till valt bort flygresande sedan 2015 då jag genomförde vad jag tror blev min sista fossilt drivna flygresa när jag reste till Silicon Valley för en konferens om framtiden för eldrivna fordon och för att ta en guidad tur i Teslas fabrik i Fremont i Kalifornien och lära mig mer om tillverkningen av elbilar av branschens ledande företag.
Efter denna mycket upplysande sista fossilflygresa var jag med i en debattartikel i Dagens Nyheter tillsammans med ett antal artister, idrottsmän och forskare däribland klimatforskaren Kevin Andersson, Malena Ernman, Björn Ferry och Heidi Andersson som uppmanade de om vill och kan att välja bort flyget av klimat och miljöskäl, ett statement och en liten knuff i ryggen på andra för att visa att det går och är viktigt att sända signaler om den förändring vi alla kan bidra till.
Efter denna mycket upplysande sista fossilflygresa var jag med i en debattartikel i Dagens Nyheter tillsammans med ett antal artister, idrottsmän och forskare däribland klimatforskaren Kevin Andersson, Malena Ernman, Björn Ferry och Heidi Andersson som uppmanade de om vill och kan att välja bort flyget av klimat och miljöskäl, ett statement och en liten knuff i ryggen på andra för att visa att det går och är viktigt att sända signaler om den förändring vi alla kan bidra till.
Det är därför med stor glädje och hoppfullhet jag nu vågar blicka efter ljuset i flygtunneln, för kommersiellt elflyg är pågång på riktigt nu och det är förstås extra roligt att det är ett svenskt företag som kan sätta Sverige på kartan och inspirera andra till liknande utveckling.
I tre delar med första delen idag samtalar jag med en riktig pionjär inom utvecklingen av kommersiellt elflyg inom såväl Sverige som internationellt, VD:n och grundaren av Heart Aerospace, Anders Forslund! Detta företag med Anders i spetsen har fått mycket uppmärksamhet i Sverige och får det alltmer internationellt för sitt arbete att ta fram ett kommersiellt elflyg för Sverige och även övriga Norden som första steget. Men många känner fortfarande inte till Heart Aerospace och vart de är på väg!
Vad Heart Aerospace tänker göra kanske inte låter så revolutionerande i första steget, att utveckla ett elflygplan för 19 passagerare med en räckvidd på minst 40 mil redo och godkänt för kommersiell trafik 2025. Men när man betänker vad det kan möjliggöra redan med dagens teknik inser man vilken betydelse det kan få för inhemska flygresor i Sverige och tex Norge och ja i förlängningen för resor ner på kontinenten samt mellan länder i tex Centraleuropa.
Genom att åter ge liv åt regionala flygplatser istället för att koordinera all trafik från Arlanda och Bromma kan elflyg med denna till synes korta räckvidd elektrifiera 30% av Sveriges inrikes flygresor och faktiskt ge nytt liv till landsbygden med bättre kommunikationer mellan medelstora städer och små städer. Största kostnaden med bränsle och underhåll på små flygplatser försvinner, eller ja decimeras nämligen till en bråkdel med elflyg.
Och extra spännande är att detta utgår från dagens batterier med en batterikapacitet på 250 Wh/kg i energidensitet. Företaget Maxwell som Tesla köpte i somras säger att de redan nått 300 Wh/kg och är inom räckhåll för 500 Wh/kg. Med andra ord skulle jag bli förvånad om vi inte har batterier för elflyget som kan ge ungefär den dubbla räckvidden Heart Aerospace har att tillgå idag runt 2025, dvs runt 800 km mot dagens 400 km. Det skulle tex innebära att elflygplanen inte ens behöver mellanlanda för snabbladdning under de flesta långresorna inom Sverige.
Notera här att det i siffran för 400 km räckvidd som Heart Aerospace ES19 modell för 19 passagare anger är exklusive extra räckvidd som finns i händelse av att planet måste byta rutt, batterireserven om man så vill. Räckvidden är alltså längre än 400 km redan idag.
Att Anders Forslund och Heart Aerospace menar allvar råder det inget tvivel om. Investerare i Silicon Valley via startup-nätverket Y-kombinator har redan gått in med pengar för att stödja den svenska startupen i konkurrens med tusentals andra bolag som sökte pengarna. Första så kallade sådd-rundan är avslutad och Heart Aerospace har precis fått en unik lokal på numera nedlagda Säve flygplats som ger dem möjlighet att utveckla flygplanet och sedan rulla ut den direkt på start- och landningsbana när det är dags att testflyga utanför vindtunnlar och simuleringar.
Heart Aerospace anställer personal nu så den som känner sig lämpad och inspirerad bör definitivt kolla in Heart Aerospace.
Jag är övertygad av att Heart Aeropace med sitt team kommer lyckas och har blivit hoppfull om att Sverige kan bli en nyckelspelare för kommersiellt elflyg som kan bidra till att rädda kvar den enorma kompetens inom flygplansutveckling som finns i detta lilla land. SAS har redan tecknat en avsiktsförklaring om att beställa plan från Heart Aerospace förutsatt de kan levereras och är godkända för kommersiell trafik vilket är en komplicerad process då kraven på säkerhet med all rätta är extremt hög inom flygbranschen. Men 2025 är inte så långt borta.
Men istället för att jag ska försöka övertyga er, kika gärna på samtalet med Anders Forslund i Evolution Show som jag är värd för nedan, där han även berättar mer om sin bakgrund, första planet (ES19) och resan fram till idag. I nästa avsnitt pratar vi mer kring framtiden för kommersiellt elflyg och varför Sverige med Heart Aerospace kan spela en nyckelroll här.
I tredje delen pratar vi om elflygets roll för klimatet och varför det är bråttom men möjligt att ställa om vi tänker nytt. Föreutom att kika nedan kan man även lyssna på Evolution Show som podcast via de flesta plattformar här
Del 1 av 3 av mitt samtal i Evolution Show med elflygspionjären Anders Forslund, VD och grundare av Heart Aerospace
Del 1 av 3 av mitt samtal i Evolution Show med elflygspionjären Anders Forslund, VD och grundare av Heart Aerospace
2019-09-09
Globala trenden stadsbiodling med inspiratören Christoph Franck
Vi följer upp de senaste två avsnitten på Evolution Show med den sista delen på temat biodling (för denna gången!) med ett samtal om den globala trenden: Stadsbiodling.
I del 1 fick vi följa med till den inspirerande biodlaren Christoph Franck och han bigård i Dalarna för samtala kring biodlingens grunder och varför bina är så fascinerande viktiga för oss och naturen! I andra delen besökte vi Christophs lilla honungsbutik för att lära oss om allt som kan göras med bivax och andra produkter som kommer från bina.
Nedan följer alltså tredje delen om stadsbiodling.
I nästa avsnitt som kommer på torsdag denna vecka är vi tillbaka i studion med ett samtal med omtalade och mycket spännande företaget Heart Aerospace där VD:n och grundaren Anders Forslund gästar studion för det första av tre olika samtal kring framtiden för kommersiellt elflyg så missa inte det!
Den som föredrar att endast lyssna på avsnitten kan med fördel även göra det genom att lyssna via tex
anchor där många podcast platformar finns för att lyssna på Evolution Show.
I del 1 fick vi följa med till den inspirerande biodlaren Christoph Franck och han bigård i Dalarna för samtala kring biodlingens grunder och varför bina är så fascinerande viktiga för oss och naturen! I andra delen besökte vi Christophs lilla honungsbutik för att lära oss om allt som kan göras med bivax och andra produkter som kommer från bina.
Nedan följer alltså tredje delen om stadsbiodling.
I nästa avsnitt som kommer på torsdag denna vecka är vi tillbaka i studion med ett samtal med omtalade och mycket spännande företaget Heart Aerospace där VD:n och grundaren Anders Forslund gästar studion för det första av tre olika samtal kring framtiden för kommersiellt elflyg så missa inte det!
Den som föredrar att endast lyssna på avsnitten kan med fördel även göra det genom att lyssna via tex
anchor där många podcast platformar finns för att lyssna på Evolution Show.
2019-09-02
Mer än bara honung! Christoph Franck visar vad ett bisamhälle kan ge
I förra inlägget berättade jag om vårt besök till min biodlarvän Christoph Franck där vi gick igenom lite av grunderna i biodling i Christophs vackra trädgård och bigård i Dalarna. Vi filmade det hela för min internationellt inriktade youtube-kanal Evolution Show som del 1 av 3 i en minserie på temat bin och pollinering. I första delen öppnade vi en av Christophs bikupor och han delade med sig av sina tankar kring ekologisk biodling med många bra tips för såväl nybörjare som mer erfarna biodlare att fundera på.
I dagens avsnitt (# 15) som nu kan ses nedan på Evolution Show besöker vi Christophs lilla honungsbutik och går igenom allt man kan få glädje av från ett bisamhälle, vilket som ni kommer se är mycket mer än bara honung vad sägs om tvål eller avancerad vaxkonst tex?
Sista delen kommer på måndag nästa vecka och då pratar jag och Christoph om den växande globala trenden: stadsbiodling eller "urban beekeeping" som det heter på engelska.
Kika gärna på avsnittet nedan och tveka inte att kommentera videon för att vi ska få input och bli bättre eller varför inte komma med nya idéer för kommande videos eller inspirerande personer att bjuda in till Evolution Show studion?
Del 2 om biodling med Christoph Franck: Vad kan man ta till vara på från en bikupa? Vad sägs om tvål och eller rent av vaxkonst?
I dagens avsnitt (# 15) som nu kan ses nedan på Evolution Show besöker vi Christophs lilla honungsbutik och går igenom allt man kan få glädje av från ett bisamhälle, vilket som ni kommer se är mycket mer än bara honung vad sägs om tvål eller avancerad vaxkonst tex?
Sista delen kommer på måndag nästa vecka och då pratar jag och Christoph om den växande globala trenden: stadsbiodling eller "urban beekeeping" som det heter på engelska.
Kika gärna på avsnittet nedan och tveka inte att kommentera videon för att vi ska få input och bli bättre eller varför inte komma med nya idéer för kommande videos eller inspirerande personer att bjuda in till Evolution Show studion?
Del 2 om biodling med Christoph Franck: Vad kan man ta till vara på från en bikupa? Vad sägs om tvål och eller rent av vaxkonst?