Sidor

2019-07-18

Varför Tesla håller ledningen, dieselgubbar och värdet av Northvolts batterifabrik

I avsnitt två av Evolution Show gick jag igenom många av de vanligaste myterna kring elbilar tillsammans med Tesla Club Swedens ordförande och grundare Tibor Blomhäll.

I senaste avsnittet av internationellt inriktade Evolution Show som jag är värd för, avsnitt # 9 samtalar jag och min gode vän Roberth Hansson om våra erfarenheter kring Tesla och eltransporter bland annat om en roadtrip på 430 mil i Europa med min Tesla Model S jag skrivit om här tidigare. Vi ställer oss bland annat frågan:

Hur kommer det sig att Tesla fortfarande ligger så långt före övriga biltillverkare och vilka är de främsta fördelarna Tesla sitter på idag och vad har de på gång?

Vi pratar även om dieselgubbar/fossilgubbar och varför är de så fast i sitt perspektiv på elbilar men att den yngre generationen har en helt annan syn på elbilar. Ett annat relaterat ämne vi pratar kring är svenska Northvolt där VD:n och en av huvudgrundarna Peter Karlsson med sina erfarenheter som logistikchef på Tesla nu bygger Europas största batterifabrik i Sverige. Vi frågar oss hur det kommer det sig att Volkswagen och BMW först nu inser att de saknar batterikapacitet och vänder sig till Northvolt när batteribristen för stora volymer av elbilar ska bli billiga och ens möjliga, varit känd i flera år?

I samtalet försöker vi sticka hål på den kanske märkligsate myten av alla, att det snart skulle dyka upp någon så kallad "Tesladödadare", ett företag eller en bilmodell som skulle göra Teslas elbilar ointressanta och få företaget att gå omkull. Istället för rena spekulationer bör en seriös analytiker eller investerare gå vi på djupet för att se vad Tesla gör och jämföra med vad de övriga biltillverkarna faktiskt leverar i form laddnings-infrastruktur för elbilar, batteri-räckvidd för bilarna, tillgång till batterivolymer och tillgången till självkörande data och AI mjuk och hårdvara anpassad för just deras modeller.

Den som provåkt en elbil, särskilt en Tesla och följt hur företaget utvecklats från nästan ingenting på drygt ett årtionde med en VD och grundare (Elon Musk) som så sent som igår visade upp hur ett av hans andra banbrytande företag, Neuralink mycket snart kan komma att i grunden förändra vad det är att vara människa, bör istället fråga sig vilka av de stora biltillverkarna som kommer gå i konkurs först eller tvingas slås samman med andra för att ha en chans att klara övergången till självkörande eldrivna fordon med helt ny affärsmodeller.

Se gärna även tidigare samtal på Evolution Show med Anna Pernestål om utmaningarna och möjligheterna med självkörande fordon

Senaste samtalat alltså nedan, avsnittet kommer under dagen även upp som podcast på de flesta plattformar som ni finner via anchor här. Även på Soundcloud

I nästa avsnitt som utkommer om två veckor, den 1 augusti kommer jag prata globala energitrender i ett samtal med Mikael Höök, lektor och chef för Globala Energisystem i Uppsala. Mikael Höök har lång erfarenhet av forskning kring naturresurser och energianvändning och hjälpte Therese Uddenfelt med fakta för sin omtalade bok Gratislunchen. Vårt samtal kommer koppla samman energitillgången och användningen med klimatutsläppen och de utmaningar de medför globalt och för olika länder. 
  
Avsnitt 9 av Evolution Show: Varför ligger Tesla före, dieselgubbar och Nortvolts batterifabrik

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentarer bör hållas till bloggartikelns ämne. Håll god ton.