Hur kan vi kombinera den snabba utvecklingen inom mobilitet som service (Mobility as a Service) med elektrifiering av transportnätet och självkörande teknik på ett hållbart sätt? Det är den övergripande frågeställningen jag ställer till Sue (Susan) Zielinski och Anna Pernestål i senaste avsnittet av Evolution Show, nr sex i ordningen som nu finns tillgänglig på vårt internationellt inriktade Youtube-kanal (se videon nedan).
Tillägg: Avsnitt 6 samt övriga kan även höras via tex:
Apple podcasts, Anchor, Spotify, Soundcloud eller Google Podcasts
Studion gästas av mobilitetsexperten Sue Zielinski som är på besök i Sverige för att delta som en av huvudtalarna vid konferensen CIT19: International Conference on Integrated Transport 2019 vid KTH i Stockholm som pågår torsdag-fredag (13-14 juni). Sue var nyligen chef för SMART vid University of Michigan i USA där hon bland annat var rådgivare åt Ford Motor Company för att hjälpa dem utveckla sitt mobilitets- och hållbarhetsarbete. Sue var en pionjär när hon redan i mitten av 1990-talet började forska om hur mobilitet kunde sammankopplas med stadsplanering för skapa ett hållbart transportsystem samt öppna för nya affärsmodeller lokalt.
Sues forskning och arbete har lett till många affärskluster och samarbeten i många länder bland annat med Ford som utvecklat sin verksamhet från att tidigare bara fokusera på biltillverkning till att satsa på framtidsföretag i framförallt Silicon Valley och driva på kunskapsspridning inom företaget för framtidens utamningar, i synnerhet inom hållbarhetsfrågor.
Sue är kanadensiska och även väldigt intresserad av odling då hon växte upp med en liten gård där föräldrarna var i stort sett självförsörjande på mat och Sue har på senare blivit väldigt intresserad av permakultur. Idag har Sue en gård utanför Toronto i Kanada hon gärna återvänder till när hon inte är ute och hjälper företag och organisationer med sitt hållbarhetsarbete.
I samtalet deltar även Anna Pernestål som är Sveriges ledande forskare på självkörande teknik och en av organisatörerna av konferensen vid KTH där Sue Zieleinski ska tala. Anna har redan deltagit vid två tidigare avsnitt i Evolution Show. Det första där hon intervjuar mig om hur vi kan hjälpa bina och i avsnitt tre intervjuar jag henne utmaningarna och möjligheterna med självkörande teknik. Anna är chef och forskare på självkörande teknik vid Integrated Transport Research Lab (ITRL) vid Kungliga Tekniska Högskolan (KTH) i Stockholm.
Många inspirerande gäster är inplanerade för Evolution Show under sommar och höst där vi kommer fokusera på klimatutmaningen, smarta energilösningar, eltransporter, artificiell intelligens (AI) och hållbar livsstil (inklusive bin och biodling!). Så håll gärna utkik här eller överväg att bli prenumerant på Evolution Show för att se eller lyssna på samtalen så fort de kommer ut. Kommentera gärna eller kom med förslag på gäster så försöker vi ordna det.
I nästa avsnitt samtalar jag med Mikael Malméus, en av forskarna bakom den omtalade unika svenska rapporten "Framtider bortom BNP-Tillväxt", vårt samtal blir tillgängligt lagom till Midsommar så missa inte det!
2019-06-11
Mobilitet som service, självkörande teknik och elektrifiering av transportnätet
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Min oro handlar om framtidens beroende av el. Utan el fungerar ingenting. Hur får vi tillräckligt med el? Hur förbättrar vi vår infrastruktur som vi inte underhållit på ett bra sätt sedan 1996. För att få ett samhälle som fungerar hållbart måste först frågorna om elproduktion och infrastruktur lösas.
SvaraRaderaHej! Håller med men i Sverige har vi fortfarande produktionsöveskott på nationell basis men kapacitetsbrist pga otillräckligt utbyggda ledningar lokalt och regionalt samt redundans för att kunna stängan ner nätet lokalt utan att en hel region blir utan el. Dvs vi behöver fler mikronät som kan köras via ödrift/off-grid.
RaderaEtt intressant projekt med offgrid system som prövas i stor skala i Sverige sker i Ludvika som jag skrivit om tidigare inlägg:
http://www.peak-oil.se/2019/03/om-sverige-slacks-ner-lyser-det-i.html
I andra länder ser det annorlunda ut både nationellt och lokalt/regionalt. Vi har skapat sårbarheter genom att bygga alltför centraliserade system, tittar vi på hur redundans/resiliens fungerar i naturen är det tydligt hur ohållbart vår infrastruktur är byggd, särskilt kring eldistributionen. Ett ekosystem består av många delar som balanserar mellan otaliga arter av djur och växter som gör om några försvinner kan systemet överleva och utveckla nya men människan bygger ofta system som är ytterst sårbara för störningar. Här måste vi tänka om och jag ser hur både energibolag, elproducenter och konsumenter börjar inse det, nu gäller det bara att omställningen går snabbt. Varje nytt vattentätt skott som tillförs systemet är ett positivt men litet steg i rätt riktning.
Mvh
Johan
Även Svenska Kraftnät har varit sena med att bygga ut kapacitet och renovera uråldriga delsystem.
RaderaHela systemet med överklagningar i domstolar tar för lång tid. Skulle bli bättre om man oftast kunde få lov att bygga och det i efterhand beslutas om ekonomisk kompensation eller betala rättegångskostnaderna.
Har sista tiden fått klart att det ibland är kommunerna som strular. Skulle nog vara bra om någon drog fram lite exempel på detta. Det är alltså inte bara Svenska Kraftnät, ägarna av regionnät eller lokalnät som varit försumliga.
Själv tror jag att några av de många projekt för fusion som kommit de senaste åren ska lyckas. Förmodligen behövs det inte så stora anläggningar som ITER. Några menar sig klara bevis inom några år och lönsamma anläggningar före 2030 och alla före 2040.
Framsteg inom inneslutning med kraftfulla magnetfält och AI är viktiga komponenter i den senaste utvecklingen för fusion.
Vänliga hälsningar
Nanotec