Sidor

2019-05-19

Svenska pionjärer: Eldriven lastbil utan hytt kör själv på allmän väg & Färja som laddar sig själv

Detta inlägg är signerat Johan.

Den som undrar varför det varit tunnt med inlägg senaste två månaderna på bloggen så beror det på all tid som går åt till planering och inspelning av nya avsnitt för nya Evolution Show där vi fokuserar på ett helhetsgrepp kring utvecklingen inom smarta energilösningar, klimat, hållbar livsstil, självkörande teknikeltransporter och Artificiell Intelligens (AI). 

Nästa avsnitt kommer ut onsdag 29/5 där jag samtalar med den mycket kreativa och miljömedvetna snickaren Leif Persson som renoverar lägenheter och möbler genom att återanvända material från gamla kök och rivningsobjekt. Vad som är inspirernade med Leifs arbete är inte bara hur fina köken tex blir utan vilken kvalitet de håller samtidigt som resursanvändningen går helt i linje med det helhehets- och cirkulära-tänk som krävs för att vi ska kunna ställa om till en hållbar ekonomi som är i balans med naturens begränsade tillgångar.

Nästa vecka spelar jag in ett längre samtal med Robert Falck (tillägg: inspelningen uppskjuten tills vidare då Robert fått förhinder), grundaren och VD:n för Einride, ett av Sveriges hetaste startup-bolag som i onsdags blev först i världen att köra en självkörande, eldriven lastbil helt utan förarhytt på allmän väg. I ett samarbete med DB Schenker har Einride som första bolag i världen fått godkännande att köra sin första lastbilsmodell T-Pod inom DB Schenkers distributionanläggning i Jönköping. På en sträcka på cirka 300 meter (cirka 150 enkel väg) fram och tillbaka mellan en terminal och ett lager ska den förarlösa, eldrivna lastbilen köra själv men under kontroll av mänsklig övervakare som kan fjärrstyra den vid behov. Transportsyrelsen som har gett sitt godkännande till det hela, har gett tillåtelse för en maxhastighet på 5 km i timmen under testperioden som sträcker sig till 31 december 2020.

Jag har följt Einride på nära håll i flera år inte bara för att jag själv är aktieägare i bolaget utan för att tekniken är viktig för att vi ska kunna minska utsläppen av växthusgaser på den tunga transportsidan något som även Einride drivs av att påverka. I ett pressmeddelande säger VD, Robert Falck bland annat följande:
"Den här dagen utgör en stor milstolpe i Einrides historia och för våra steg att skapa en säker, effektiv och hållbar lösning, baserad på självkörande eldrivna fordon som har potentialen att minska våra koldioxidutsläpp från vägtransporter med upp till 90 %."    
Einrides T-pod är förstås ännu i utvecklingsstadiet, särskilt vad gäller mjukvaran som hela tiden förbättras och utvecklas men precis som med etableringen av fullt självkörande fordon som ska kunna köra överallt utan att en förarare sitter i fordonet, är den största utmaningen regelverk och att kunna utföra tester i en riktig trafikmiljö. Det senare får Einride alltså nu göra på en väg som trafikeras av cyklar och bilar och andra fordon men i en kontrollerad/mindre trafikerad miljö. Ännu bättre är att Einrides 26 ton tunga, 7 meter långa och 2,6 meter breda lastbil får utföra en riktig uppgift som med sin kapacitet att köra 15 Europapallar ersätter en dieseldriven lastbil som annars hade utfört samma uppgift inom DB Schenkers stängslade distributionsanläggning. Med andra ord ett litet men viktigt första steg för att minska utsläppen för tunga transporter på väg.

Om någon önskar skicka med några frågor inför mitt samtal med Robert Falck så kommentera gärna nedan eller maila mig på johanblog@peak-oil.se (innan onsdag).   

En annan nyhet som jag gärna uppmärksammar är framgången med de batteridrivna färjorna Tyco Brahe och Aurora som sedan i november 2018 nu trafikerar Helsingborg och Helsingör. Aurora och Tyco Brahe är de största bilfärjorna i världen som körs i ett så trafikerat område på endast batteridrift och hanterar över 7 miljoner passagerare och nästan 2 miljoner fordon per år.

Men vad som är speciellt med färjorna är inte bara att de klarar att köra helt på eldrift fram och tillbaka (i teorin 3,5 turer utan laddning men det gör man inte för att skada batterierna på sikt), där ligger Norge långt före med många färjturer i det avlånga landet som redan är elektrifierade. Nej, vad som är unikt är laddningen som är helt automatiserad och sker med en robotiserad laddningsanordning som är förankrad vid kajerna i Helsingborg respektive Helsinggör.

Eftersom bilfärjorna bara förtöjer i 10 minuter vid varje stopp och kör upp till 46 turer per dygn är varje sekund som fartygets batterier kan laddas när den anlöper Helsingborg eller Helsingör oerhört värdefullt. När fartyget förtöjt vid kajen tar det endast 45 sekunder innan robotarmen anslutit sig till fartyget och laddar på med 10 000 volt och 600 Ampere  i cirka 9 minuter på svenska sidan och fem minuter hos danskarna. För att få lite perspektiv så innebär det att när fartygen laddar på den svenska sidan laddar den motsvarande cirka 44 x så snabbt/energiföring som Teslas idag snabbaste superchargers som är på 135 kW. Batterierna på fartygen är placerade på taken och är på hela 4,1 MWh eller 4160 kWh (på respektive fartyg) eller motsvarande 41 st 100 kWh batteripack!

Med de två helt elektrifierade bil- och lastbilsfärjorna Aurora ocb Tyco Brahe beräknar For Sea som driver fartygen, att koldioxidutläppen kommer minska med 28 000 ton i minskade koldioxidutsläpp per år samt minska de för människan så skadliga kväveoxid-utsläppen som innan släpptes ut lokalt när fartygen drevs med diesel. Fartygen har fyra elmotorer med enorma kraft men har även kvar dieselmotorer som reserv som kan köra fartyget i hybridläge där de laddar batterierna som driver elmotorerna eller på bara dieseldrift men dieselmotorerna kommer sannolikt endast användas under servicedrift av fartygen. 

Precis som med alla elbilsmyter så undrar säkert många "men hur blir det med batterierna då, de kommer väl inte räcka så länge och dessa ombyggnader av bilfärjorna kan väl inte gå att räkna hem ekonomiskt?" 

Enligt de beräkningar For Sea ferries gjort för sina två eldrivna färjor beräknar bolaget att investeringen med ombyggnaden av de två fartygen ska hämtas hem på åtta år och fartygen kunna köra yttterligare sju år efter det med vinst. Batterikostnaderna är inräknade i detta och kommer att bytas efter cirka fem år. Batterierna kommer inte vara oanvändbara efter fem år utan sannolikt som med elbilsbatterrier som denna Tesla taxi som efter 54 00 mil bara tappat 15 % (taxin som till skillnad mot privatbilister snabbladdat varje dag vilket är mindre hälsosamt för batteriet i längden), ha kvar kanske 80 % av lagringskapaciten efter dessa fem år. 

Detta innebär att batterierna i färjorna blir perferkt för fortsatt liv som lagringsbatterier för vindkraft eller solenergianläggningar eller varför inte som reservkraft i sjukhus...

Kika gärna på den trevliga och informativa videon nedan av Fully Charged för mer info.

2 kommentarer:

  1. Låter positivt och förhoppningarna målas i gröna färger. Sverige och Norge ligger bra till för eldrift men hur ska Polen och Estland kolsäckarna inom Eu.?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi nettoexporterar el till Polen vilket sänker lönsamheten för koleldning där. Med den massiva utbyggnaden som sker av vindkraft här så bör exporten komma att öka. När nya elbilar blir billigare i inköp än nya fossiler bör även deras behov klaras.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera

Kommentarer bör hållas till bloggartikelns ämne. Håll god ton.