Sidor

2019-03-08

Om Sverige släcks ner lyser det i Ludvika kommun

Detta inlägg är signerat Johan. 

Det märks att något håller på att hända i Sverige när det gäller medvetenheten bland allmänheten kring krisberedskap om hur sårbart vårt uppkopplade och högteknologiska samhälle blivit. Svt:s nya serie Nedsläckt Land som jag skrivit om här på bloggen tidigare, reflekterar ett uppvaknande. Jag har hört många vänner och bekanta börja tala om hur de skulle klara sig (eller inte klara sig) utan el en längre tid. 

Så sent som för några dagar sedan nämnde tex en nära vän till mig som fick skjuts av en kollega till tåget, att kollegan frågat om han hade skrivit ut tågbiljetten. Min vän svarade undrande "varför då"? Kollegan svarade "jo men har du inte sett serien Nedsläckt Land ? Om dina batterier i mobilen är slut kan du ju inte visa upp någon biljett" och vid ett strömavbrott kan du ju inte ladda mobilen." Min vän svarade då "mina batterier räcker"... Här går det förstås att invända att tåget kanske inte ens går beroende på hur omfattande strömavbrottet är... 

Och som ett sidospår pågår det en del intressanta projekt med batteridrivna tåg i bland annat Storbritannien för att ersätta diesellok och hittills har man konstaterat att tunga batterier kan vara mycket väl lämpade för att driva lok åtminstone på vissa sträckor. Det är även en stor fördel att tågen kan renoveras och med nya batterier bli koldioxidneutrala, dock är detta bara ekonomiskt lönsamt i länder som tex Storbritanninen och USA där det primärt körs med diesellok idag... Men alltså något att fundera på som beredskap även för svenska järnvägsnätet, det får dock bli ämnet för ett annat inlägg. 

I det här inlägget ska jag dock ta upp ett lysande exempel på en kommun som aktivt arbetar för att kunna fungera även vid längre strömavbrott, helt utan tillgång till stamnätet tack vara skapandet av Sveriges första mikronät. I Annonsbladet som ges ut i Dalarna kan vi läsa om hur Ludvika Kommun ligger längst i Sverige med att bli självförsörjande på energi och har som mål att vara helt fossilfria (när det gäller elproduktion) redan 2020 med egen vatten, sol och vindenergi. Ja, ni läste rätt om mindre än ett år! 

Nyligen byggde ABB världens två största transformator i Ludvika på beställning av Kina till den 3000 km långa elförbindelse som ska byggas från Xinjang-regionen till Anhui-provinsen, en transformator som ska klara högspänd likström på 1100 kilovolt! Till transformatorerna tillverkades även två transformatorlådor som var för stora att transportera till Kina. En av dessa ska nu bli hjärtat i ett batterilager som vid ett strömavbrott kommer kunna köra igång Ludvikas anrika kraftstation som tillsammans med ett stort antal utbyggda solcellsanläggningar i kommunen och även vindkraftverk bildar vad som kommer bli Sveiges första fungerande mikronät. 

Förutom Ludvika, omfattas även tex Smedjebacken med omnejd av det nya mikronätet som byggs och förstärks i takt med att fler solcellsanläggningar även tillkommer. Det är utvecklingsbolaget Sammarknad2015 som ligger bakom projektet tillsammans med Ludvika kommun som har fått pengar av Energimyndigheten för att kunna genomföra det så kallade ödrift-projektet. Det hela fungerar så att när stamnätet av någon anledning går ner en längre tid, tex 7 dygn händer följande. Efter att ett strömavbrott inleds tar det ca två timmar för länsstyrelsen att ta beslut och sedan ytterligare cirka fyra timmar för göra vad som kallas en black start och få igång Ludvikas kraftverk som är på 3,5 MW. Kraftverket räcker sedan för att driva bland annat sporthallen, bensinstationen, mataffär och Ludvika stad men tar även hjälp av solcellsanläggningar på tex brandstionen och många andra fastigheter i staden samt vindkraftverk i området.   

Jag noterar även en mycket intressant sak här. Vid normaldrift ska det batterilager som alltså ska sitta i en av de stora transformatorlådorna fungera som snabbladdningscentrum för elbilar. Här kommer vi till en smart lösning på en farhåga som säkert många har då det svenska elnätet redan har eller ligger nära kapacitetsbrist på flera håll i landet. Hur ska extremt kraftfulla snabbladdningsstationer till elbussar, elbilar och snart eldrivna lastbilar, kunna få tillräckligt med el från nätet under peakar på dagtid när det råder kapacitetsbrist? 

Svaret är enkelt, batterilager vid snabbladdningstationerna. Genom att helt enkelt bygga rejäla batterilager kan man avlasta trycket på stamnätet när många elbilar laddar samtidigt vid tex Teslas kommande 250 kW stationer. I energiinnovativa Ludvika har man insett att under natten kan batterierna laddas upp igen då antalet elbilar är få vid stationerna för att sedan vara redo att leverera energi vid ruschen på dagtid. 

Jag ser fram emot att följa utvecklingen med Sveriges första mikronät i Ludvika och jag uppmanar alla att vända sig till sina kommuner och fråga hur de arbetar med elförsörjningssfrågan vid längre strömavbrott. Nu kan alla hänvisa till Ludvika och ja lärdomarna från Nedsläckt Land. Kommuner och små och innovativa energibolag i Sverige bör låta sig inspireras av Ludvika. Alla kommuner har förstås inte tillgång till ett rejält vattenkraftverk som Ludvika men många har liknande förutsättningar med möjligheter till utbyggnad av sol och vind samt batterilager för att skapa redundans vid längre strömavbrott. Lokal och regional energiförsörjning kan även ge många positiva spinoff-effekter.   

Annars får Stockholm stad helt enkelt acceptera att Ludvika blir Sveriges nya huvudstad vid ett längre strömavbrott...  

I Ludvikas stadshus kommer det lysa som vanligt vid strömavbrott, medan det lär bli mörkt i andra delar av landet...
Bildkälla: Wikimedia commons, Holger Ellgaard

8 kommentarer:

  1. Ludvika som huvudstad? Nja Stockholm har egen produktion av el och fjärrvärme i Värtan med biomassa (och så dolt som möjligt kol under åratal framåt). Borde gå att försörja regering och riksdag med el efter en kortare tid med bortkoppling av mycket annat.

    Det blir mycket svårt för hela 08 om elen från norr försvinner i en vecka. Få svälter ihjäl, men kommer alla att få rent vatten? Om det samtidigt är mycket kallt är frågan om hur många som klarar det nu när inget civilförsvar finns. Toaletter i höghus fylls först och fryser sedan när temperaturen blir låg nog. Hur klaras det efteråt?

    Själv har jag gott om kaffe och mat i frysarna, mer än vad vi hinner äta så några oförberedda kommer bli mätta.

    Vänliga hälsningar

    Nanotec

    SvaraRadera
  2. Hej Nanotec! Väl medveten om Sthlms energiförsörjning. Såklart lite ironi och lite allvar. Beror på om vi tänker oss ett scenario på säg 2 veckor eller mer där elförsörjningen i stora delar av Sthlms innerstad med omnejd inte får el bara vissa fastigheter prioriteras. Som du är inne på hur blir det VA-systemen i Sthlm med det kaos det medför samt avsaknaden av Internet/telekommunikation som följer.

    Kan inte Sverige ledas under kontrollerade former eller med goda kommunikationer till och från huvudstaden kommer en ny ledningsstab behöva upprättas på annan plats. Nu är vi långt ifrån en sådan situation och det finns många steg innan men givet ett långvarit strömavbrott i Sveiges mest tätbebyggda område kan det uppstå minst sagt utmaningar att styra landet under kontrollerade former.

    Men det finns andra parametrar att ta hänsyn till, tex om mattransporter fortfarande kan ta sig till och från huvudstadeden och distribution av maten samt försäljning utan fungerande digitala betalsystem...

    Låter som du klarar dig rätt bra vid strömavbrott, min förhoppning är att fler och fler börjar tänka i de banorna för att ha energi och resurser att hjälpa andra vid behov.

    Mvh
    Johan

    SvaraRadera
  3. Förklara VART i Ludvika dessa magiska mängder energi ska alstras via sol, vind o vatten.. Heter Vd.n Ted Gärdestad? Mig veterligt så är Vattenfall huvuddistrubitör av el toll Ludvika kommun och VB Energi, och vad jag vet så producerar vi vår el till stor del med det hållbara energialternativet Kärnkraft..

    SvaraRadera
    Svar
    1. https://annonsbladet.com/ludvika-elektrisk-o-om-strommen-gar/

      Radera
    2. Hej 7XT! Elen behöver bara räcka för att få igång krafstationen som sedan alstrar tillräckligt med el till Ludvika tillsammans med stora solcellsanläggningar och vindkraft, de senare två som även kan lagras vid behov i batterilagret om det byggs tillräckligt stort. Vad hjälper Kärnkraften om strömavbrottet innebär att stamnätet går ner och drabbar tex Ludvika och stora eller rent av hela Sverige en längre period?

      VB Elnät har kompetensen för att köra mikronätet och finns på plats i Ludvika och avgörande är att mikronät byggs för att fungera även när stamnätet ej levererar till Ludvika. Vid en krissituation kommer inte Vattenfall eller någon annan kunna göra något annat än följa länsstyrelsens beslut och tillåta omstart av kraftverket via batterikraft i Ludvika som då är redo att köra med ö-drift.

      Mvh
      Johan

      Radera
  4. Varför skriva om nonsens i ämnet när det finns verklig data och verkliga kalkyler?

    https://www.oecd-nea.org/ndd/pubs/2018/7298-full-costs-2018.pdf

    SvaraRadera
    Svar
    1. @Anonym 9 mars 2019 21:41. Vad är priset att inte kunna klara att leverera el till ett samhälle under en längre tid? Krisberedskap är oumbärlig och kan uppenbarligen inte skötas av endast marknadskrafter för det är inte lönsamt i ett just in time samhälle.

      Så vad har ett dokument om kärnkraftens kostnader att göra? Om inte elen kan levereras lokalt vid ett strömavbrott som bryter av leveransen av säg ett kärnkrafts elleveranser långt därifrån hjälper det ju inte Ludvika någonting?

      Centraliserade system är toppen så länge de funkar men mindre värdefulla när de inte gör det... Problemet är att människan inte lärt sig hur tex ekosystem och arter i naturen byggs upp. De sprids för att verka som självbärande oberoende system som kan verka i symbios på flera plan och samverka men samtidigt kollapsar inte hela systemet bara för att delar av det gör det.

      Mvh
      Johan

      Radera
    2. Det är samhället som ska ställa lämpliga krav på krisberedskap hos företagen.

      Mitt första lite mer ansvarsfulla sommarjobb var på ett företag som lackerade bilar. Jag var ensam kvar medan alla andra var på semester. Bokade in lackeringar, betalade fakturor och skrev kravbrev.

      Men innan jag startade fick jag se lagret av den militära färgen om det skulle bli mobilisering. Snabbt skulle inkallade bilar få skyddsfärg och detta kunde starta så fort någon billackerare kom in.

      Jag arbetade länge på Televerket - Telia. Det finns tunnlar under 08 på olika djup och längst ner går Telias tunnlar. Några stora grottor innehåller flera stationer och bostäder för personal med matlager, elgeneratorer och brunn för färskvatten. Tanken var (och är?) att kunna återupprätta tele och datakommunikation också efter ett kärnvapenanfall. En stor del av detta tunnelsystem var fyllt av gamla kopparkablar som nog kan ge många ton vid rätt pris eftersom i princip alla längre förbindelser under marken idag är fiber. Tunnlarna är så breda att en bil kan köra där. Grottorna gav när jag senaste besökte en ett gigantiskt intryck med gott om plats mellan stationerna som stod på stora fjädrar och med giljotiner för att kapa kopparledningar vid emp.

      Internet är byggt för att klara att större delen slås ut. Vi har lärt en del av arter i naturen och där växterna är dugligast att överleva. Just in time är utmärkt för en hel del industrier men passar inte för samhället som helhet. Stoppar all tillverkning av nya bilar plötsligt överlever alla länge men utan rent vatten dör de flesta här.

      Det är bra att Ludvika kan få igång ösystemdrift när stamnätet slocknar.

      15 njursjuka personer har nu dött till följd av strömavbrotten i Venezuela. Dvs fungerar inte dialysen dör de njursjuka. Hörde att någon med diabetes i morse hoppades att medicinen i kylen skulle klara sig (Felaktigt i frysen). Vid lite längre avbrott dör många med diabetes också.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera

Kommentarer bör hållas till bloggartikelns ämne. Håll god ton.