Nej, jag talar inte om Tesla Model 3 eller Hyundai Kona. Ja de kommer sannolikt ta Sverige med storm under vår och sommaren och ha stor betydelse för elektrifieringen av personbilsflottan så här i början men det är fortfarande två rätt stora elbilar som de flesta fortfarande inte har råd med, åtminstone inte om de ska köpas nya.
Och gatorna kryllar trots allt av breda och långa bilar så vad är alternativet om en ska köpa något för att bara åka till affären och handla eller göra några ärenden säg inom en radie på 20-30 km och med ett fordon till ett pris runt 200 000 SEK? Låt oss ta en titt på två uppstickare.
Vi börjar med amerikanska Arcimotos FUV. Jag har med spänning följt företaget drygt ett år och reserverade en i augusti förra året.
Aricmoto har funnits sedan 2007 med säte i staden Eugene i Oregon i USA, först nu har företaget nått en fas där de kan börja producera en färdig produkt med hög kvalitet och inom en nisch som kan locka många.
Igår nådde företaget en brytpunkt när först Bloomberg News släppte en mycket inbjudande video (se nedan) om företaget när Ashlee Vance, samma journalist som skrivit den mycket läsvärda biografin om Elon Musk, tog sig till Eugene för att träffa Arcimotos grundare och VD för att lära sig om företaget och FUV-fordonet. Ungefär samtidigt gick skådelspelerskan Stana Katic ut på Twitter igår och berättade om hennes upplevelser med FUV. De två nyheterna, särskilt videon i Bloomberg News fick Arcimotos aktiekurs att rusa 108 % igår (den är noterad på amerikanska Nasdaq). Jag äger själv inga aktier i Arcimoto men har gjort det tidigare och kan tänka mig att investera i bolaget framöver.
Fordonet är väldigt spännande på flera sätt. När det gäller fotavtryck kräver det ungefär 1/3 av materialet mot en vanlig bil och tar mycket liten plats för parkering vilket är tacksamt inom en stad eller ett mindre samhälle. Räckvidden är cirka 160 km vilket är fullt tillräckligt för de flesta dagliga strapatser och FUV tar två passagerare. Accelerationen är också imponerande, 0-100 på 7,5 sekunder är mer än tillräckligt för att göra säkra omkörningar och mycket snabbare än de flesta vanliga bilar.
Men framförallt tilltalas jag av frihetskänslan att kunna köra med vinden i håret eller välja att sätta på dörrarna som ingår om jag vill. Uppvärmda säten och handtag ingår också och ett hyggligt stort lastutrymme bak som kan låsas. Kika på videon nedan och fundera själva.
Arcimotos första modell av FUV, Fun Utility Vehicle kallas Evergreen edition och kommer kosta 19 990 dollar eller 208 000 SEK men målet är att sälja en modell som ligger på 12 000 dollar eller drygt 127 000 SEK (ja plus svensk moms och troligen importavgifter) när de väl nått en större produktionsvolym. Även varianter för varutransporter planerar framöver, kika på gärna på hemsidan.
Arcimotos första fordon, FUV Evergreen Edition (obs de nördiga glasögonen är bara för show skull, den har framruta!)
Ett annat elfordon men med fyra hjul och som har helt andra egenskaper men även ligger i en prisklass som är mycket svårslagen för samtliga konkurrenter på marknaden idag är tyska startupen Sono Motors eldrivna bil Sion.
Sono Motors är ett mycket speciellt företag som grundar sig på idéen att skapa en riktig folkebil. Inte nog med att priset lockar. Lyssna på detta: Om något går i sönder finns intruktionsvideos för verkstäder som kan byta delar och färdiga ritningar för hur vem som helst kan tillverka delar med 3D-skrivar om tex en backspegel går sönder.
Men flera andra saker gör Sion unikt. Fordonnet har solpaneler motsvarande 7 kvadratmeter utspritt över bilkroppen som kan ladda bilens 35 kWh batteri med upp till 30 km räckvidd per dag bara genom att stå i solen! Javisst detta är testat i södra Tyskland under sommartid men ändå, det är ändå fantastiskt! För vad denna bil även är utrustad med är ett vanligt schuko-uttag som klarar över 3 kW effekt för att driva i princip vad som helst under dina resor eller i ditt hushåll om du så vill, ja eller varför inte maskiner. För att sätta detta i ett sammanhang, detta innebär att du har tillgång till ett batteri med drygt 2 x större lagringskapaciet än marknadens största batterilager för privatbruk (som Tesla idag erbjuder, Tesla Powerwall 2.0 på 14 kWh) .
Det innebär inte bara att du har en ovärderlig beredskap för din elförsörjning i form av ett rejält batteri, du kan dessutom ladda upp det genom att bara låta bilen stå i solen (ja det tar flera dagar att få det fulladdat men ändå!). Sedan har bilen även ett uttag för Mode 2 uttag för vehicle to grid lösningar för ditt hushåll som du genom att installera en speciell vehicle to grid box i ditt hem kan skicka och hämta el från ditt bilbatteri för att ingå i ditt hushålls elsystem, tex med solceller. Exakt hur det kommer se ut i Sverige, med on grid eller offgrid lösningar med tex solpaneler på taket ska jag återkomma till när jag vet mer men de tekniska möjligheterna är mycket intressanta.
I övrigt gillar jag att sätena i Sion går att fälla helt platt, även passagerarstolen fram vilket ger en lastlängd på hela 2,6 meter när den är fälld, se videon förstår ni vad jag menar. Den har även dragkrok till skillnad mot tex Tesla Model 3 och Tesla Model S.
Just nu har Sono Motors drygt 9300 reservationer, varav jag lagt en... (huruvida det blir leverans av trehjulingen ovan eller Sono Motors för min del eller ingen av dem återstår att se!). Dock tar de bara leveranser i Europa och ska man slippa transporterkostnader och moms på de transportkostnaderna (25 % i Sverige, mot 19 % i Tyskland), får man åka ner och hämta den i Tyskland när det blir dags i mitten av 2020, dvs nästa sommar om de klarar att hålla tidsplanen. Gör jag det blir det en video av det (spoiler jag flyger inte sedan 2015 så på eldrift blir det!)
Sion kan köpas för 16 000 € utan batteriet som antingen kan hyras eller leasas. Köper man bil + batteri hamnar priset på 25 000 € och då ingår tysk moms på 19 % vilket innebär att du i Sverige kommer få betala 25 000 € /1,19 = 21 008 € + 25 % svensk moms dvs 26 260 € eller ca 275 000 SEK. I slutändan kan det dock innebär ett pris efter supermiljöbilsbonus på 60 000 SEk på 215 000 SEK plus registreringsavgift i Sverige.
Det är dock lite krångligt att köpa ny bil i Tyskland innan man vet vad som gäller. Jag har dock kollat med skatteverket. Först får du betala för bilen med tysk moms inkluderat i Tyskland dvs 25 000 € i detta fall, sedan betalar du svensk moms på 25% på de 21 008 € Sion kostar utan moms i Tyskland med andra ord 5250 € eller ca 55 000 SEK. Men när det är betalt svensk moms och du fått kvitto för detta kan du skicka detta kvitto till tyska skattemyndigheten för att få tillbaka pengarna för den tyska momsen du betalt (3992 € /41 781 SEK, du behöver alltså inte betala dubbel moms!
Även om Sion slutligen hamnar på runt 230-240 000 SEK (efter supermiljöbilsbonus) är det ett pris jag tror många är beredda att betala, särskilt då batteriet dessutom kan hyras eller leasas vilket sänker inköpriset rejält (och kan kompensera för det fall supermiljöbilsbonusen inte fortsätter att betalas ut).
Trevlig fredag!
Sono Motors Sion, en elbil utöver det vanliga...
Kul att se Sion. Borde vara lämplig för en och annan hantverkare som då har elen med sig, förutom givetvis familj på utflykt som också vill använda lite el till kaffe och matlagning mitt ute på landet.
SvaraRaderaJag tror många andra tillverkare kommer att ta efter och först detta att bilen laddar av att bara stå i solen.
260 cm lastutrymme och dragkrok wow.
Den biologiska luftrenaren och möjligheten att själv 3D-printa reservdelar kan nog tilltala många.
Provkör snarast! Ta elflyg om det behövs. Det finns redan ett hundratal elflygsprojekt i USA, Kina och Tyskland. Framför allt satsas det stort av de stora aktörerna Boeing och Airbus.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Hej Nanotec! Jag tänkte också på hantverkare för Sion och ja biodlare! Får lätt plats med några bikupor i Sion när man ska göra avläggare och hämta/lämna hos andra.
SvaraRaderaSka definitvt ligga på för en provkörning, kanske kan bege mig ner till Tyskland i sommar, har ju en tysk vän som precis blivit far och bor i Bayern...
Jag gillar den biologiska luftrenaren men de är ju inte längre levande och jag vet ej vad de använt för att de vara gröna så jag är lite försiktig att uttala mig om dem ännu, även om de klart verkar coola!
Mvh
Johan
Min fru hittade en artikel i gårdagens Svd. Hon var upprörd över det som meddelades. Sockerbetor prioriteras över bin. Misstänker att det är många fler som reagerar. Utmärkt gjort av dig och de andra.
SvaraRaderaVänliga hälsningar
Nanotec
Hej! Kul du/ni uppskattar artkeln. Skrev en uppföljare på bloggen idag som du säkert redan noterat. Vi måste bli upprörda och sen använda den energin till kloka och kreativa lösningar rent konkret. Finns mkt att göra i sin egen trädgård och tipsa andra om i sin bekantskapskrets, många insekter visar sin uppskattning med mer surr och bättre växtlighet, större äpplen, mer blåbär osv. Det är en win win för alla och vad är trevligare än att höra bin och humlor när man njuter av jordgubbar och/eller honung under sommarsolen? Det är äkta lyx tycker jag.
RaderaMvh
Johan