Sidor

2018-12-04

De stora elefanterna får snart åka i baksätet på en Tesla

Detta inlägg är signerat Johan.

Något håller på att hända inom bilindustrin som kommer få långtgående konsekvenser för vilka biltillverkare som överlever omställningen till fossilfria, eldrivna helt självkörande fordon. Detta blev om inte annat mycket klart när Tysklands arbetsmarknadsminister, Peter Atmaier i ett panelsamtal med VD:n för Daimler, Mercedes och Daimler nyligen uttalade följande:
"Tyska bilar har alltid varit sexiga. BMW, Mercedes och till och med VW-Bubblan under 1960-talet, jag undrar när du Mr. Zetche, Mr Diess eller Mr. Krüger från BMW kommer kunna bygga en elbil som är hälften så sexig som en Tesla. När det kommer till attraktionskraften från deras elbilar så skulle ni faktiskt kunna ta in lite fräscha idéer."

Efter en pinsam tystnad ska VW VD:n Herbert Diess ha svarat:
"Men vi är fast beslutna att komma ikapp, slaget är inte förlorat ännu".    
Ni kan läsa mer om uttalandet i Frankfurter Allgemeine Zeitung (med eller utan google translate).

Att Tysklands ekonomiminster utan omsvep pekar ut sin egen bilindustri som förlorare i elbilsracet är minst sagt talande för hur snabbt elektrifieringen av bilindustrin nu går. Volkswagen har förstås bara sig själv att skylla, inte bara för att de klantat till sig big time med dieselgate-skandalerna, de har inte ens kunnat leverera eldriva bilar till tyska posten (DHL) som då tog steget själva (!) och utvecklade sin egen eldrivna budbil. DHL:s streetscooter har nu blivit så eftertraktad att DHL tvingats bygga en till fabrik för att möta efterfrågan... Nu ska fraktföretaget kunna tillverka upp till 20 000 eldrivna skåpbilar per år. Detta rapporterar bland annat Electrec om.

Men det slutar inte där. Det visar sig nämligen att det inte går lika snabbt och enkelt att sälja eldrivna bilar med lång räckvidd som de stora elefanterna hävdat de senaste åren när Tesla satt eld i baken på dem. GM, VW, Daimler och BMW har alla uttalat att de minsann snart kan sälja miljontals elbilar billigt trots att de inte har egna batterifabriker som inte ens tillsammans kommer i närheten av den gigabatterifabrik Tesla byggt och bygger vidare på i Nevada, i USA. För hör och häpna, enligt en rapport från UBS som beskrivs i Financial Times (tyvärr bakom betalvägg men sammanfattat av Electrec här, är Teslas battericeller som tillverkas vid fabriken i Nevada, hela 20 % billigare att tillverka än den närmaste konkurrenten, sydkorenaska LG Chem. Och ännu billigare än övriga batteritillverkare kan få fram.

Betänk sedan följande: Världens största elbilstillverkare än nu Tesla. Deras jättefabrik räcker inte ens för att möta deras egen tillverkning av batterier till elbilar och lagringsenheter för elnätet eller hushåll, ändå sitter de på den överlägset största tillgången till batterier som de bygger ut i rask takt. Övriga billtillverkare ska TILLSAMMANS dela på övriga batteritillverkares produktion. Det är en ekvation som inte går ihop och talar för att flera av de stora elefanterna får söka nytt arbete snart. Många mindre och nischade tillverkare, tex svenska självkörande ellastbils- och logistikutvecklaren Einride som jag själv investerat i, kommer ha mycket större möjligheter att klara omställningen. Det räcker nämligen inte med en halvseriös satsning, det är all in eller all out som gäller.

Har även varit och kikat på Tesla Model 3 i Scandinavian Mall utanför Stockholm, mer om det framöver också, har reserverat en men ännu ej bestämt om jag ska ta leverans. Måste ju provköra först!

Jag kan för övrigt meddela att samtliga presentationer från Podcar City-konferensen som hölls i Gävle under oktober månad nu är färdigredigerade och uppladdade på vår EVolution-kanal, 31 videos allt som allt, var mycket arbete som stal mycket av min tid från bloggen och annat men nu är det klart! Mer om de enskilda presentationerna och intrycken från konferensen i senare inlägg.

Jag gör en storsatsning på en studio som har fått en ny medarbetare som kommer sköta tekniken med tre kameror och mycket mer så snart kör vi igång, mer om det snart!


Tre Tesla Model S-taxibilar laddar samtidigt vid Infra City Supercharger-stationen norr om Stockholm (och 2 icke Tesla-taxibilar ). Intressant nog en Teslataxi från var och en av  Stockholms tre största taxibolag: En Taxi 020, en Taxi Kurir och en Taxi Stockholm 
Foto: Johan Landgren 

3 kommentarer:

  1. Jag och motsvarande utveckling ser vi på tågsidan. Det är dags för Europeiska och andra kontinenters bolag att bli medvetna om magnettåget. Ett tågsystem helt utan mekaniskt slitage och krav på utbyte av mekaniska slitdelar. Billigare att bygga och med minimalt underhållsbehov. Plus okänsligt för yttre störningar.

    Nu sker övergång från fossil- till elbil och höghastighetståg till magnettåg med eller utan vakuumpumpning. Det senare mycket, mycket tveksamt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Ja tågen icke att förglömma! Ett enkelt steg som skulle underlätta mycket för resor ner på kontinenten från Sverige är att sätta in nattåg. Det är det många som skulle nappa på och kunna göra stor skillnad utan stora investeringar som dessutom tar tid att realisera i form av minskade utsläpp. Ska kika närmare på tåg och magnettåg i inlägg framöver, tack för att du tog upp det!

      Mvh
      Johan

      Radera
  2. Jag tror nya bättre batterier är nära. I de flesta fall kan säkert alla tillverkare av batterier ta dessa förändringar till sig. Förutom fordon används batterier för att spara el i näten.

    Hörde igår kväll ett svenskt företag som har några intressanta förbättringar av sättet att spara el från de timmar strömmen är billig till när den är dyr. Första inspirationen kom efter Gudrun fällt stora skogar i Småland. Bra vindlägen, men hur mycket el kan man mata ut på det närliggande befintliga nätet? Det tar mycket längre tid att bygga nytt nät än vindkraft. Tillstånd kan ta 10+ år. Vi har stora vattenmagasin i norr (mycket större potentiell el än all världens batterier) men svårt att transportera elen söderut vid toppar i behov så ofta har vi olika elpris i landet.

    Pumpkraftverk behöver låga och höga magasin. Svårt att få bygga nya dammar i EU för få accepterar förändringar i sin närmiljö. Lösningen de nyttjar är att hitta överblivna hål. 50 lämpliga överblivna hål har de hittat i Tyskland där också priset på el varierar mycket mer än här. AI är deras andra ide där de kommit långt för att hitta och blixtsnabbt ändra när de ska fylla och tömma magasin för bästa lönsamhet. En tredje ide är standardiserade turbiner mm för byggena av magasinen. 77 % av elen in får de ut vilket är klart bättre än tidigare pumpkraftverk. Ja de överblivna hålen är gamla gruvor.

    När det gäller tåg hoppas jag den regering som kommer prioriterar att få dagens tågtrafik att fungera framför högre hastighet. Tror lösningen är att bryta loss ansvaret för järnvägen så inte hela tiden biltrafik prioriteras och satsa på förebyggande underhåll samt fler omkörningssträckor istället för dagens reparationer när något gått sönder och väntan på långsamma godståg. Dvs färre ekonomer i besluten och fler ingenjörer istället. In time för tågen istället för Just in time.

    Vänliga hälsningar

    Nanotec

    SvaraRadera

Kommentarer bör hållas till bloggartikelns ämne. Håll god ton.