Sidor

2018-12-31

Två supertrender 2018: AI och Klimatförändringar

Detta inlägg är signerat Johan. 

När jag nu på årets sista dag blickar tillbaka över året som gått är det framförallt två trender som biter sig fast och som i vissa avseenden hänger ihop: Den expontentiella utvecklingen mot generell artificiell superintelligens och accelerande klimatförändringar. 

Inom AI har vi fått se en rad stora framsteg inom tex ansiktsigenkänning, självkörande teknik, medicin/sjukvård, underhållning/datorspel, investeringsanalys av enorma mängder finansdata, restaurang-branschen och förstås komplicerade brädspel som kinesiska GO där en AI nu inte bara kan slå de bästa spelarna utan spela och utklassa alla spelare samtidigt! 

Inom alla dessa områden blir olika självlärande AI-algoritmer allt mer sofistikerade detta främst med hjälp av ökad datorkraft i kombination med att likt en mänsklig hjärna förbättra sig själv genom att bygga upp sin egen erfarenhet genom "learn by doing" -pröva och lära för att uppnå ett visst mål. Skillnaden mot en mänsklig hjärna är att en AI för tillfället ägnar sig åt att lära sig en sak i taget men redan nu tusenfaldigt snabbare än vad en biologiskt begränsad hjärna någonsin kan förmå.   

Den som tvivlar på vart vi är på väg och varför vi inom bara 10-15 år kan stå inför ofattbart stora samhällsförändringar på grund av utvecklingen inom AI bör snegla på bloggens julklappslista där jag tar upp två AI böcker av Max Tegmark och Nick Boström som med logik och detaljerad insyn i den senaste AI-tekniken visar vad vi har att vänta, you can´t make this up!

Ett tips är även att kika på mini-serien År 1 miljon -berättelsen om din framtid som går att se på Svt fram till den 25 mars 2019. Har bara sett de två första avsnitten ännu men de tar upp många av de moraliska såväl som existentiella frågorna vi måste börja diskutera redan nu för att minska riskerna med att AI-tekniken blir ett verktyg för manipulation och kontroll av hela mänskligheten av några få människor eller företag som sitter på spetstekniken. 

Den andra och ännu större utmaningen är att förmå mänskligheten att inse behovet av samabete för att skapa ett internationellt ramverk som minskar risken att en generell artificiell superintelligens utraderar oss av bara farten, inte av ondo utan för att vi bara råkar vara ivägen och inte har skuggan av en chans att påverka vårt öde när väl en AI passerar människans kollektiva intelligens. 


Det allseende AI-ögat ser och förutser allt vi gör och inte gör...
 Bild från första avsnittet "Älska AI"- från Svt-miniserien År 1 miljon -berättelsen om din framtid

Dessvärre pågår just nu en AI-kapplöpning som talar emot att ett samarbete ska komma på plats i tid för att minimera de existensiella risker som annars kan uppstå antingen genom skador med AI-verktyg mot människor av människor eller utvecklingen av en överlägsen generell superinteillgens som inget land eller mänskligt nätverk kommer kunna kontrollera i efterhand. Vi får hoppas organisationer som OPEN-AI, Future of Life Institute och Elon Musks Neuralink kan vända den trenden, hoppet lever än. 

Under året som inleds imorgon väntar jag mig dock att otaliga företag fortsätter att försöka nischa in sig på olika data-analys verktyg som får ny kraft och nya användningsområden tack vare AI-utvecklingen, tyvärr utan någon som helst djupare reflektion över vilka risker det kan medföra. Vilken oro och de följder det kommer medföra på grund av omvälvande förändringar på arbetsmarknaden är ett ämne för ett inlägg i sig. Men jag konstaterar redan nu att detta är en fråga jag tror många tar allt för lätt på vilket i sin tur kan intensifiera kraften och investeringarna i AI i hopp om att kunna kontrollera de stora rörelser det kommer skapas inom politiken och på den ekonomiska marknaden när automatiseringen och AI-användningen ritar om hela kartan. 

Jag kommer ägna många program i min kommande EVolution Show under året att diskutera AI-utvecklingen, såväl dess positiva effekter som dess enorma utmaningar... 

Hur hänger då AI och klimatförändringar ihop? Det finns olika kopplingar men särskilt viktigt att förstå är att en hel del ledande AI-utvecklare sannolikt räknar med att en generell artificiell superintelligens är det enda som kan rädda mänskligheten från sig själva, dvs att desto snabbare vi utvecklar en super-AI kan vi lösa klimatförändringarna då vi uppenbarligen inte förmår det själva och annars inte hinner göra det i tid bör väl tilläggas. Frågan är bara om vi inte biter oss i svansen här och att den tekniska ivern att bygga vidare på den innovationskraft som föder dessa företag egentligen handlar om något annat.  

Oavsett är den mer kritiska frågan om om AI-utvecklingen hinner nå en sådan nivå innan klimatförändringarna rent av hindrar/bromsar en fortsatt exponentiell teknisk AI-utveckling, kommer skapa en AI-auktoritär övermänsklig supermakt som tvingar oss till förnuft (vare sig vi vill eller ej) eller en AI som tar oss in i ett vakuum-liknande tillstånd utan livsglädje och minsta lilla valfrihet? Om så sker och vi inte kan undvika det för att vi är naiva, vad är då vårt tekniska arv kunnande generationer byggt upp och kämpat fram till nu värt? 

En annan koppling eller snarare likhet mellan klimatförändringar och den till synes obarmhärtigt ensidiga tron på att AI-utvecklingen i huvudsak är positiv är sprungen ur samma problem, mänsklighetens oförmåga att se exponentiella samband. För det är samma kortsiktighet som lett till ökad konsumtion av fossila bränslen som skapat klimatförändringarna som driver oss att skapa en oändligt mycket mer intelligent teknisk livsform än oss själva, trots att det är som att ge bort nycklarna till mänsklighetens största skatter till en främmande livsform. Det kan bli fantastiskt bra men också fruktansvärt illa men ska vi bara lämna det åt slumpen?  

Några inlägg på AI temat från året som gått följer nedan: 
Men året som gått har i övrigt präglats av en annan "trend" som inte längre kan viftas bort, nämligen accelerande klimatförändringar. I Sverige blev sommarens extrema torka och historiskt omfattande skogsbränder blott en av många påminnelser på det globala planet att människan bokstavligen leker med elden när vi trots en i praktiken enig forskarvärld fortsätter att öka vår förbränning av fossila bränslen när det förvärrar och förstärkar de klimatförändringar vi med all sannolikhet själva är huvudorsaken till.   

Det finns bara en väg framåt, vi måste vända på den ohållbara ekonomiska ekvationen om oändlig materiell tillväxt på en ändlig planet och inse att vad som krävs och göra det nu: 
Greta Thunbergs budskap är blott en påminnelse om vad många av oss redan kämpar för men icke desto mindre tacksamt tas emot och förstärks av en global rörelse som fått nog, framtiden är vår att forma hållbart för många generationer (om så kanske digitala AI-livsformer i förlängningen). 

Glädjande nog finns det även flera svenska företag som är med och försöker vända utvecklingen, bland annat Minesto och Einride, båda företag jag själv investerat i. Missa inte heller presentationerna från Podcar City 2018 i Gävle som jag filmat i sin helhet och kan ses på EVolution-kanalen, här finns mycket inspiration att hämta när det kommer till självkörande, eldrivna transporter som kan delas av många!

Nu måste jag förbereda nyårsmiddagen så nedan följer lite inlägg på klimat-temat från året som gått: 
Avslutningsvis vill jag önska alla bloggens läsare Gott Nytt År! Ta hand om er och de ni bryr om och framförallt ge ej upp hoppet om mänskligheten, mörkrets krafter har inte vunnit förrän det står game over på skärmen!   

2018-12-23

God Jul och julmystips från oss på Olja för Blåbär!

God Jul från oss på Olja för Blåbär!
Vinterbilder av Johan under en vacker promenad i Dalarna igår

Vi önskar alla bloggens läsare, vänner och bekanta en riktigt god julledighet, en "traditionsenlig jul" eller om så bara ett tillfälle att träffa goda vänner, nära och kära eller lite lugn och ro för reflektion för den som önskar det! 

Appropå reflektion, ni håller väl nere på köttkonsumtionen till jul!? En av de största resurs- och klimatbovarna är vår extrema köttkonsumtion som särskilt till jul gör sig påmind. Mer grönsaker och frukt (efter säsong) och lokalt eller svenskt minskar såväl transport som energianvändandet för produktionen av livsmedel. Det är dessutom mer hälsosamt att inte äta så mycket kött- och mejeriprodukter som vi gör i detta land.   

Johan hälsar att han minsann för andra året i rad gjort vegansk rödbetssallad på helt svenska råvaror enligt recept från den utmärkta matbloggen Jävligt gott. Där finns det även inspirerande recept på tex veganska köttbullar som funkar prima, i år blev det dock i brist på ekologisk sojafärs (som för övrigt måste importeras...), istället ekologisk svensk lammfärs för Johans hemmalagade köttbullar. Men även grönkålssallad och glutenfritt vörtbröd på egen honung!  

Alla behöver inte bli veganer (det är inte Johan heller även om han till 70-80 procent är det nu) men nog kan och måste vi minska på köttätandet. De flesta tvekar nog av ren vana, och för att de inte tror det blir gott men det finns massor med veganska supergoda recept. Igår prövade Johan tex att göra vegansk pad thai, även det med recept från Jävligt Gott bloggen vilket även räckte till lunch idag... 

Den som ännu inte funnit några trevliga och lärorika böcker att läsa rekommenderas Johans julklappstips som ni finner här. Vi vill även passa på att tipsa om att samtliga presentationer och seminarier från Podcar City konferensen i Gävle som Johan filmade och sedan redigerade, nu finns att se i form av 31 videos på vår EVolution-kanal. EVolution show med djupgående intervjuer på energi- och transporttemat, AI och hållbar livsstil drar igång i mitten av januari är det tänkt, mer om det framöver!

En särskilt hoppfull presentation från Podcar City konferensen som samtidigt ger en klarsynt bild om läget för klimatet och vad vi kan göra, gavs av Ron Swenson. Denna svenskättade pionjär och mångsysslare i Silicon Valley som Johan skrivit om i flera inlägg tidigare här på bloggen

Ron berättade bland annat om de många solenergiprojekt han är involverad i och hur han försöker stödja studenter från hela världen som bland annat samlats i San José i flera år i rad för att utveckla smarta transportsystem (Spartan Superway) som kan delas av många och är såväl elektrifierade som självkörande. Ron är även skicklig på att beskriva trender och sätta dem i ett historiskt sammanhang. 

Kika gärna på Ron Swensons presentation nedan men gärna även flera av de övriga från Podcar City konferensen i Gävle som bjöd på många perspektiv för lösningar och utmaningar kring självkörande, eldrivna transporter för primärt kollektivtrafik. 

Inspiration från solenergipionjären och mångsysslaren Ron Swenson
 


En annan sevärd presentation med lite nytt ungt blod, stod tre internationella masterstudenter från KTH i Stockholm för, studenterna som för övrigt vann första pris för sitt arbete kring en smart trafiklösning kring Spånga norr om Stockholm. Studenterna Elda Shurdaj, Islam Gaber & Aregay Kebede tog ett helhetgrepp och inspirerade verkligen. 

Stockholm/Spånga med delade sjävlvkörande eltransporter

2018-12-17

Naturens rikedom: Ekonomi som om överlevnad spelade någon roll

Detta inlägg är signerat Johan. 

Titeln till detta inlägg är stulen från en av mina favoritböcker av den amerikanska författaren John Michael Greer och dennes eminta bok: The wealth of nature: Economics as if survival mattered. Greers geniala ordvits anspelar på det motsägelsefulla som ligger i att bygga den moderna ekonomiska marknadsekonomin utifrån Adam Smiths idé om att om bara den magiska handen får leda oss kommer konkurrensen och effektiviteten hos enskilda bolag, individer och nationer skapa ett brett välstånd som tjänar oss alla. 

De idag märkliga orden ekar tillbaka i mitt huvud från några kurser i nationalekonomi som jag läste vid Uppsala Universitet för över 10 år sedan som ungefär förespråkade samma sak men då var jag för dåligt påläst för att inse varför denna tanke är ohållbar och blott kan överleva som en parantes i historien. 

Men låt oss nu bortse från det faktum att den globala ekonomin långt ifrån verkar under fria marknadskrafter, då den snarast är att betrkta som en illusion eller möjligen ett mål som i olika avseende bara delvis kan uppnås då det finns för många särintressen som inte följer reglerna. Istället finns ett annat mer fundamentalt litet problem med antagandet att människan skapar den primära ekonomin och därmed har kontroll över dess öde. 

Tanken bygger nämligen på att människans förädling av råvaror och tekniska uppfinningar är sprungen ur en oändlig källa och att denna "grundplatta" om man så vill som all annan ekonomisk verksamhet bygger vidare på, det vill säga den primära ekonomin, kan fortsätta att växa hur mycket som helst så länge marknadens fria krafter får verka. 

Men människans smarta manicker och accelerande resursuttag för att tillfredsställa och möjliggöra en växande befolkning utgör bara den sekundära ekonomin, den primära ekonomin utgörs trots allt av naturen som står för ett smörgåsbord av resurser som människan kan ta ut mer eller mindre gratis till priset av energin det går åt att utvinna och sedermera förädla dess naturresurser. 

När Greta Thunberg häromdagen höll i mina ögon och öron ett historiskt viktigt och påfallande slagkraftigt tal under FN:s klimattoppmöte i Katowice i Polen, var det som vanligt med kristallklara poänger och argument men jag blev särskilt glad och varm i kroppen när denna kloka unga tjej sa följande:
"Ni talar endast om oändlig grön ekonomisk tillväxt eftersom ni är rädda för att bli impopulära. Ni talar endast om att gå vidare med samma dåliga idéer som ledde oss till den här röran. Trots att det enda förnuftiga är att dra i nödbromsen. Ni är inte tillräckligt mogna att säga som det är. Till och med den bördan lägger ni på oss barn."
Jag kan fortsätta med hur många bra citat ur talet som helst men gillar särskilt avslutningen: 
"Vi har inte kommit hit för att böna och be världsledare om att bry sig. Ni har ignorerat oss fram till nu och ni kommer ignorera oss igen. Vi har fått slut på ursäkter och tiden är slut. Vi har kommit hit för att uppmärksamma er på att förändringarnas tid är här, vare sig ni giller det eller ej. Den riktiga makten hör till folket..."
Precis som John Michael Greer i titeln på en av sina många inspirerande böcker fångar Greta Thunberg själva essensen i det vi faktiskt måste inse och utgå från. Planeten är inte vår, vi är bara en av dess invånare och ekonomin vi byggt vårt välstånd på är inte värt ett jota om det den vilar på inte längre kan leverera den frukt vi lever på, dvs naturresurser och tjänster från ekosystem i balans. 

Det finns inte så mycket mer att tillägga än att jag uppmanar alla att se och sprida talet nedan. Vidare rekommenderar jag även det längre och minst lika bra Tedx-tal som Greta Thunberg höll i Stockholm nyligen. Ni finner det i  slutet av inlägget nedan. 

Gretas snabba genomslagskraft vittnar om att det finns hopp om att nå kritisk massa bland människomyrstacken och vad som måste göras åt planetens och vår egen hälsa om vi ska överleva och utvecklas vidare till en klokare art i balans med naturen och oss själva. Många börjar vakna ur sin slummer och det är i grevens tid!  

Talet du aldrig trodde du skulle få höra men drömde om!
  

Greta Thunbergs TedX-talk

2018-12-15

Olja för Blåbärs Julklappstips 2018

Detta inlägg är signerat Johan.

Ett axplock från årets kunskapskällor
Bild från nya studion som drar igång i januari!

Mitt i den för många julstressiga tiden kommer vårt bidrag till lite hållbara klappar som kan köpas eller lånas medan andra kanske tillverkas eller åtnjutas som en upplevelse själv eller med någon man gillar.

Men innan julklappsjakten tar över kan det vara värt att påminna sig om att julen i huvudsak bör ses som ett tillfälle att skapa minnen för livet med människor man älskar och bryr sig om och inte handlar om materiella ting även om särskilt god mat och en och en annan överaskning kan ge en trevlig krydda!

Att investera i något som varar och kan nyttjas över lång tid präglar hur som helst årets julklappstips.

Vi börjar med de riktigt hårda klapparna.

Leonardo Da Vinci av Walter Isaacson 

En bok jag ännu inte hunnit läsa färdigt men som redan imponerat stort på mig är Walter Isaacsons biografi om Leonardo Da Vinci (Walter Isaacsson har även bland annat skrivit den fantastiska biografin om Steve Jobs). Att ge sig på en bok om Leonardo Da Vinci är dock något helt annat. Den italienska superuppfinnaren, konstären och vetenskapsmannen från Florens som lagt grunden för mycket inom allt från flygmaskiner, dykardräkten, vapendesign och allehanda krigsmaskiner inklusive stridsvagen, människokroppen och medicin och förstås en av om inte den största konstnären genom tiderna. Da Vinci har därför rätteligen blivit själva sinnebilden för renänssansmänniskan. Att inte bara kunna mycket om lite som idag utan relativt mycket om mycket för att kunna göra interdiciplinerära språng och tänka utanför boxen. 

Något vi för övrigt har mycket att lära av då vi kommer tvingas tänka just utanför boxen alltmer de närmaste åren med alla de utmaningar människan nu står inför. 

Jag har faschinerats av Leonardo Da Vinci ända sedan jag var liten och besökte en utställning med många av hans uppfinnigar. Det lär därför bli en längre recension lite längre fram. 

Lätt att odla naturligt av Eva Pettersson

I septemeber skrev jag en recension om denna eminenta och trevlig boka och nämnde då att den direkt skulle kvalificera sig in på årets julklappslista. Lätt att odla naturligt av Eva Pettersson, en bok  som jag har haft nöjet att läsa redan i manusform och som är skriven av en person jag haft förmånen att samarbete med under arbetet med Tidningen OM för några år sedan och vars nummer ännu går att läsa gratis här och fortfarande är högst aktuella.  

Lätt att odla naturligt kan ni bland annat köpa via Adlibris och bör kunna fås hem innan jul men med Postnord vet man ju aldrig...

Permakultur! -Framtiden i din trädgård av Ylva Arvidsson med familj
På samma tema, dvs odling, självförsörjning av mat och energi och hållbar livsstil vill jag återigen slå ett slag för annan bok, nämligen Ylva Arvidsson med familjs bok, Permakultur! -Framtiden i din trädgård. Denna bok påminde mig bland annat om att den bästa investeringen du kan göra är inte i företag, aktier, guld eller egendom utan i kunskap och egna färdigheter samt naturligtvis relationer med människor med kunskap du själv saknar och tryggheten och styrkan ett brett socialt nätverk ger.

Även Permakultur! -Framtiden i din trädgård recenserade jag tidigare i år så läs gärna mer om den här  

Liv 3.0 -Att vara människa i den artificiella intelligensens tid av Max Tegmark 


Ingen kan ha förbigått hur snabbt utvecklingen inom Artificiell Intelligens (AI) går just nu och eftersom denna utveckling är exponentiell har den aldrig gått snabbare än under 2018 och kommer således accelera med tiden i sin resa mot singulariteten. För att snabbt sätta in sig i varför vi alla bör ha en åtminstone grundläggande förståelse och hålla oss uppdaterade om vad som händer inom detta både skrämmande och spännande område, är Max Tegmarks bok Liv 3.0 en bra start .  

Detta är en bok som jag skulle önska var obligatorisk läsning för alla på åtminstone tredje året på gymnasiet, för alla riksdagsledamöter och givetvis företagsledare men även alla andra som vill undvika att stå förvånade när en AI tar över arbete efter arbete och mycket mer...

Superintelligens -Vägar, faror, strategier av Nick Boström 

På samma tema men mer som fördjupning är annan bok om Artificell Intelligens och lustigt nog även den skriven av en världsledande forskarsvensk inom detta område, nämligen Nick Boströms Superintelligens - de tänkande maskinernas tidsålder.   

Boströms bok är mer tekniskt skriven än Tegmarks vilket gör att jag rekommenderar den som bok två att läsa trots att den utgavs före. Jag vill dock understryka att Boströms bok likväl är en oerhört viktig bok, rent av en milstolpe inom AI-litteraturen som tydligt inspirerat Tegmarks bok och även den en "måste läsa bok" om en verkligen ska sätta in sig i vilka ekonomiska- och samhällspolitiska konsekvenser vi kan vänta av utvecklingen mot en generell artificiell superintelligens  de närmaste åren och årtiondena. 

Angel av Jason Calacanis
Ska man bara läsa en bok om hur man kan investera i onoterade bolag, vad man ska undvika och hur man kan göra även när man startar med en  liten portfölj eller hur man tillsammans med andra kan starta ängelbolag för att kunna göra större investeringar. Ja, då skulle jag verkligen rekommendera Jason Calacanis bok Angel. Den ger även en sällsynt inblick i investerarvärlden och varför så många bränner sig på investeringar där de lägger alla sin ägg i en korg.  






Olja för Blåbär -Energi, Makt och Hållbarhet av Johan Landgren & Roberth Hansson 

Olja för Blåbär -Energi, Makt och Hållbarhet är vår egen bok som utgavs av Fri Tanke förlag 2015, en bok med inspiration för en fossilfri omställning i världen, Sverige och lokalt. Boken har fått många fina recensionerJohan Kuylenstierna,  dåvarande chef för Stockholm Environment Institute (SEI) skrev bland annat följande: 

"Detta är en bok som borde delas ut till samtliga skolelever i årskurs tre på gymnasiet – men även till samtliga riksdagsledamöter och gärna till alla företag inom Svenskt Näringsliv."

Saudi Inc. av Ellen A.Wald
Följ oljan och pengarna och du kan förstå varför världen ser ut som den gör brukar det sägas. Well, i Ellen Walds bok Saudi Inc. får vi följa med till världens oljemecka Saudiarabien och lära oss mer hur kungadömet investerar långsiktigt men till mångas förvåning investerar de inte med oljan som huvudkälla till framtida inkomst. Det saudiska kungahuset investerar långsiktigt generellt, förvisso med oljan som bottenplatta men i denna bok får vi följa med bakom kulisserna i en värld få känner till eller riktigt förstår. Frågan är inte vad som händer utan oljeinkomsterna, utan vilka av Saudiarabiens redan gjorda investeringar som blir framtidens olja... 


Driverless- Intelligent cars and the road ahead av Hop Lipson och Melba Kurman 

Självkörande hur? Bil som delad tjänst? Bilindustrin elektrifieras och automatiseras men hur ska alla fordon bli självkörand och hur fungerar de olika teknikerna, vilken eller vilka är mest lovande? I denna tunna bok får en grunderna på ett pedagogiskt sätt. 












Fire and Fury - Inside the Trump White House 
av Michael Wolff
Skratta, gråt eller bli djupt deprimerad av vad som händer innanför Vita Husets väggar. Den sittande regeringens styre är allt annat än jämförbart med tidigare presidenters ämbetsperioder vid rodret. Är bara en tiondel sant av vad som står i denna i bok sant bör vi vara minst sagt oroade över USA:s framtid och därmed konsekvenserna för resten av världen. Donald Trump och krafterna som fört honom till makten visar inga tecken på att bry sig om vetenskap eller planetära hotbilder eller nationell säkerhet för den delen. Makt och kortsiktiga vinster och karriär tycks viktigare. En mycket läsvärd bok, oavsett men anekdoter och historier som är hisnande. 

Det var de hårda klapparna. Ska jag rekommendera en biofilm (där jag är minst sagt färgad av mitt intresse för rockbandet Queen) så rekommenderar jag starkt att gå och se Bohemian Rhapsody. Historien om den makalösa sångaren och ett av historiens mest framgångsrika rockband är briljant skildrad och skådespeleriet magnifikt. Vi får en inblick i Freddie Mercurys problemfyllda men också kärleksfulla liv, en person med stor ödmjukhet och empati för andra och med en känsla för musik och med en scennärvaro som få. 

Slutligen vill jag rekommendera att investera i färdigheter, det är långt mer hållbart och roligare än prylar. Varför inte ge bort en grundkurs i biodling tex. Mer än hälften av de nya biodlarna är faktiskt kvinnor numera och alltfler yngre förmågor blir intresserade så varför inte du eller någon du känner! Själv har jag nu varit biodlare i snart fem år vilket tog fart efter en biodlarkurs i Uppsala vid studieförbundet Vuxenskolan som jag kan rekommendera starkt. Både teori och praktik i en bra kombination. 

Ta det lugnt som det står på omslaget till liftarens guide till galaxen!

2018-12-06

Nu kan jag designa min Tesla Model 3 -bör jag vänta?

Detta inlägg är signerat Johan.

I samband med lanseringen av Tesla Model 3 i USA den 31 oktober 2016 reserverade jag en Tesla Model 3 och fick då lägga ut 10 000 SEK. Då jag sedan 2014 haft förmånen att kunna köra en Tesla Model S står jag nu inför valet att byta den mot en Tesla Model 3. Igår öppnades så den svenska sidan för oss som reserverat en Tesla Model 3.

Bild från Teslas designstudio

I det här osedvanligt långa inlägget följer lite av mina tankar  kring priserna och tillvalen samt mina första intryck av Tesla Model 3. Detta efter att för två veckor sedan provsuttit och kikat på Tesla Model 3 i Stockholm och nu fått lite mer information med Teslas svenska designstudio öppen. Jag kommer även gå in lite på skillnaderna mellan Tesla Model S och Tesla Model 3 då jag nu har 4,5 års erfarenhet av att köra en Tesla Model S. 

En Tesla Model S är en mycket stor bil, "en riktig amerikanare" som förvisso är fantastisk för långresor men en alldeles för stor bil för de allra flesta. Det är givetvis även en bil de flesta ej har möjlighet att köpa varken privat eller leasa -den kostar i runda slängar dubbelt så mycket som en Tesla Model 3. Jag har inte heller behov av en så stor elbil men när jag stog inför att köpa en ny bil 2014 var det den enda elbil med tillräcklig räckvidd för mig. Tesla Model 3 tilltalar därför mig bättre och jag tror den kommer intressera många svenskar också, snart även av ekonomiska skäl inte bara klimat- och teknikskäl. Jag ska återkomma till det i slutet av inlägget.   

För det första är det viktigt att understyrka att Tesla Model S banat vägen för Tesla Model 3. Utan pionjärer och människor som tagit risken att köpa en bil från ett företag som det inte ens var givet skulle överleva i början och som gett höga marginalvinster per såld bild (över 25 % per såld Tesla Model S). Ja, då skulle det inte funnits något finansiellt utrymme för att bygga ut varken bilfabriken i Fremont i Kalifornien eller bygga världens i särklass största batterifabrik, gigabatterifabriken i Nevada. Den senare som fått upp volymerna och fått ner priserna på Teslas batterier en förutsättning för att kunna sälja Model 3 överhuvudtaget.  

Teslas VD och medgrundare Elon Musk var mycket tydlig från början att syftet med företaget var inte att skapa lyxbilar och superlyxsportbilar för de värbärgade utan att accelera elektrifieringen av bilindustrin. Elon trodde rent av att när de visat upp hur säker och användarvänlig en elbil kan vara i form av Tesla Model S och till och med öppnat upp sina patent, skulle övriga biltillverkare ta över och driva elektrifieringen ännu snabbare och i större skala. Så blev dessvärre inte fallet, istället mötte Tesla oproportionerligt omfattande kritik från såväl bilindstrin, media/motorjournalister och allehanda "experter".

Kritiken var oftast helt ogrundad och byggde på en linjär och verklighetsfrånvänd framtidsbild om att den fossila transport- och energiomställningen kan ske långsamt och med samma business as usal tänk kring bilar och energianvändning som idag trots att planeten och vår civilisation inte skulle överleva det (det mesta av den återstående oljan, fossilgasen och kolet måste stanna i backen om vi inte ska få accelerande klimatförändringar och kollapsande ekosystem pga en planetär resursuttömning). 

Och nej, vi ska inte ersätta världens bilpark med elbilar i dagens omfattning, det är varken önskvärt (människans välmående och en hållbar livsstil byggs inte kring en gigantisk bilpark,  det är inte heller resursmässigt hållbart om vi ska hålla oss inom planetens gränser).

Likväl krävs en elektrifiering av fordonsflottan som kanske bara behöver bli en hundradel mot idag om den primärt byggs upp utifrån delningsekonomin och kretsloppstänkande. En elbil bör ses som en liten men viktig del i ett större elektrifierat transportsystem med tåg, podcars, cykel+elcykel, mindre elfordon, batteri- och kite-segelförstärkta transportfartyg och i framtiden även elflyg för kortare sträckor. 

Tillbaka till lite av mina 4,5 år med en Tesla Model S. När jag började köra en Tesla Model S i början av 2014 fanns det inga Tesla Superchargers tillgängliga. Det blev till att noga planera långresor (längre än 30 mil) ladda vid tex IKEA:s och i bästa fall 16 Amperes "snabbladdare" när man passerade dem och planera in en lunch och kanske något inköp på just IKEA. Det var lite trixigt i början men efter cirka ett år hade jag vanan inne att alltid plugga in bilen när tillfälle gavs. 

I takt med att Tesla byggde ut sitt snabbladdningsnätverk blev det lättare och lättare till att för cirka tre år sedan och framåt vara så enkelt att någon reseplanering för laddning under långresor nästan inte krävdes alls. Efter 2,5 timmes körning (ca 20-25 mil) vill de flesta ändå ta en bensträckare, uträtta sina behov och stoppa något i magen/ta en fika.

Med 25-30 min snabbladdning kommer du oftast vidare till ditt slutmål eller delmål där du kan ladda på igen. Idag har Tesla ett 30-tal Supercharger-stationener utspridda över landet vilket gör det enkelt att resa från skåne i söder ända till Skelefteå. Ska man norr om Skelefteå kommer en cirka 30 mil innan det krävs laddning vid en icke Tesla-Supercharger. Men under året ska en Supercharger öppna i Töre nära Kalix och 2019 en i Storuman vilket kommer underlätta resor i Norrland ytterligare. 

Det går dock utmärkt att åka längre norrut på norska sidan, ända till Nordkap rent av men då måste en ladda på en icke-Tesla laddare norr om Sørkjosen Supercharger, vilket är den sista Tesla-snabbladdaren i nordlig riktning i Norge vilket alltså är drygt 8 mil norr om treriksröset, Sveriges nordligast gräns. 

Jag har själv gjort ett antal långresor med en Tesla Model S från Sverige till Norge, tex till Stavanger och kört 430 mil från Sverige och ner i Centraleuropa för att bland annat inte ta flyget till Podcar City-konferensen i Antwerpen jag och Roberth fick uppdrag att bevaka 2016. Det var även samma år jag beslutade mig för att helt sluta flyga. Detta dels för att göra ett klimatstatement och uppmuntra andra att pröva samma sak och dels för att så långt möjligt minska mitt eget fossila fotavtryck. 2017 gjorde jag mitt "stannapåmarken"-val officiellt genom att tillsammans med ett antal andra författare, artister och idrottsmän skriva en debattartikel i DN där vi just gjorde klart att vi slutar flyga fossilt och uppmuntrar andra som kan och vill att göra detsamma för att minska sitt klimatavtryck.

Ok, till släppet av designstudion för Model 3. Igår kunde alltså de som köat eller reserverat en Model 3 den 31 oktober 2016 börja designa sin Model 3 och fullfölja beställningen för att, förutsatt att detta görs innan 1 januari 2019, få sin Model 3 levererad i februari. Enligt Tesla är detta även samma månad som provkörningar av Tesla Model 3 kommer bli möjliga i Sverige. Jag kommer givetvis försöka filma min provkörning och återge mina tankar från den upplevelsen här på bloggen samt EVolution-kanalen som snart får ett nytt ansikte och ett nytt liv. 

Nyligen besökte jag och Roberth Teslas show room i Scandinavian Mall där en Tesla Model 3 med fyrhjulsdrift/dual drive visades upp. 

Tesla Model 3 bakifrån väldigt lik Model S

De versioner som finns att välja i designstudion just nu är Dual Motor Longe Range och Prestandaversionen även kallad Performance Model 3. Standard range-varianten som i USA ska kosta runt 35 000 dollar och i Sverige i bästa fall kan hamna på runt 450 000 SEK (med gardering för försvagad SEK kontra dollarn) och innan supermiljöbilspremien, väntas till sommaren. 


Bild från Teslas-designstudio 

Dual Motor Longe Range versionen går att få som lägst för 659 380 SEK, i priset ovan tillkommer en destinations- och dokumentavgift på 9 180 kr varav det högre priset. Då måste du dock välja en helsvart Model 3 och standardfälgar på 18 tum som ser helt ok ut men döljs av navkapslar som kan tas av. Ingår gör förutom fyrhjulsdrift/dual drive och en acceleration på 0-100 på 4,8 sekunder, även Autopilot-funktionerna nedan: 

Autopilot som ingår och utökad Autopilot -full självkörande förmåga framtida uppgradering!
Bild från Teslas-designstudio 

Ska du ha funktioner som låter din bil styra, accelerera och bromsa åt dig i de flesta körfält och byta fil på de flesta motorvägar mm måste du dock lägga till 55 000 SEK. Detta kan väljas i efterhand också då hardvaran för detta såsom kameror mm redan kommer med bilen men att aktivera dessa funktioner i efterhand kostar mer. Utökad autopilot är dock ej detsamma som att bilen kan bli fullt självkörande till nivå 5. Men den möjligheten ska kunna köpas till i befintliga Model 3-bilar i framtiden när regelverk tillåter och datorkraften för detta installerats i bilarna samt tillräckligt med Tesla-bilar samlat in data från verklig trafik för att träna en AI-mjukvara att köra bättre än de bästa mänskliga förarna. Något jag tror är fullt möjligt inom 2-5 år redan, dels med tanke på hur mycket data Tesla redan samlat från de flera 100 000 Teslor som nu rullar runt på världens vägar och del med tanke på hur snabbt utvecklingen inom AI-området går.   

Snygg aerodynamisk design

Sett från sidan påminner Tesla Model 3 också en hel del om Model S, åminstone från mitten och bakåt, däremot är den ju kortare och fallet ner över främre rutan mot fronten blir mer brant. 

Den berömda "Tesla-frunken" är fortfarande förvånansvärt rymlig

Trots att denna Model 3 har en elmotor inklämd mellan framhjulen finns ett rymligt utrymme i framluckan eller "frunken" som det kallas på Tesla-språk, där ett par rejäla matkassar går in eller en kompakt kabinväska tex. Vi hann inte kika så mycket på lastutrymmet då vi bara fick ett par minuter med bilen men i den här videon får ni en bättre uppfattningen om utrymmet fram och bak i Tesla Model 3. Kändes dock fullt tillräckligt för de flesta resor. 

Insteg förardörr...

Det första en märker när man öppmar förardörren är den minimalistiska designen. Knappt en knapp i sikte... Inte ens en hastighetsmätare framför förarratten! Hur det känns att köra utan hastighetsmätare, navigator mm bakom ratten återstår att se, en del kommer säkert vänja sig vid det snabbt andra inte gilla det. Vi pratade om att den extremt minimalistiska designen kanske är en medveten strategi från Teslas sida att stegvis vänja oss vid tanken att vi snart inte kommer köra själva alls och då inte behöver dessa funktioner ändå... Men såklart även ett sätt att hålla ner kostnaden för att tillverka bilen.  

I Dual Motor Long Range modellen ingår följande när det kommer till interör
Bild från Teslas-designstudio 

Det första man märker när man sätter sig i Model 3 är glastaket som går hela vägen från främre sätena och över baksätet vilket är rätt mäktigt. Jag frågade vad som händer om bilen voltar och hamnar upp och ner... och teslaguiden meddelade att pelaren i mitten skyddade mot detta som en störtbåge för hela bilens invändiga del. Glaset är dyrare än plåttaket och kommer i kommande standard modellen kunna väljas bort om man vill.

Vi noterar här att du just nu får ett års tillgång till media som fri musikstreaming och satellitkartor med visualisering av trafik i realtid men efter ett år kommer det enligt Tesla kosta cirka 100 dollar eller cirka 1000 SEK per år. Vanliga navigatoruppdatering av kartor ingår dock.   

19 tums sportfälgarna är tillval och kostar 16 600 SEK

Det som gör att jag för tillfället inte är att redo att byta min Model S mot en Tesla Model 3 är främst två saker (förutom att jag vill provköra den först!):  Avsaknaden av aktiv luftfjädring för att kunna höja bilen vid mycket snö eller branta uppfarter och liknande samt osäkerheten kring handtagen under vintern. Just nu finns bara aktiv luftfjädring för prestandaversionen men då kan bilen bara sänkas neråt och inte uppåt vilket Model S alltså kan och jag tycker är mycket praktiskt.  

Dessutom är jag lite tveksam till handtagen på Tesla Model 3 under vintern då bland annat en riktig Tesla entusiast, Adam Lambert från electrec i Kanada har haft stora bekymmer med att öppna dörrarna vid -7 grader Celsius ute. Handtagen gick inte att få ut och rutan som måste gå ner en bit för att kunna öppna dörren (dörrarna saknar ram i överkant och låser tag i listen när dörren stängs).

Lambert hade ändå förvärmt bilen till 22 grader i 10 minuter innan men det räckte inte. Visst kan man förvärma bilen ännu längre innan men det kan bli opraktiskt och lätt glömmas bort och då blir det jobbigt om dörrarna ej går att öppna. Idag har jag inga som helst problem att komma in i Model S, inte ens när den stått ute i -20 grader över natten, handtagen ploppar ute med kraft och rutorna går ner (jag vet dock att vissa andra Model S ägare har haft problem men inte i någon större utsträckning). Självfallet finns det allehanda trix för detta och under vargavintern 2010 minns jag att jag hade stora problem med min Volvo S60 när dörrhandtagen frös fast men i Model 3:s fall upplever jag det som ett potentiellt större problem om handtagen inte ens går att få ut.  

Hoppas Tesla löser det när de börjar rulla i Norge och Sverige till senvinter/våren. 

Långresor med en Tesla Model 3 kommer gå lika smidigt för att inte säga smidigare än med en Tesla Model S. Räckvidden för Long Range varianten som alltså är den enda som går att köpa just nu och ingår i prestanvarianten, tar dig upp till 544 km (enligt WLTP-cykeln) vilket jag bedömmer blir runt 40-45 mil under vintern och något längre under sommaren. Standard varianten som kommer till sommaren kommer ha runt 350 km i räckvidd vilket även om vi räknar att det blir 25-27 mil under kalla vinterförhållanden, är fullt tillräckligt för de allra flesta och tar dig till nästa snabbladdare under långresor. 

Nedan har jag valt ut en rödfärgad Model 3 (röd färg kostar extra mycket, 27 600 SEK närmare bestämt) men jag tror många kommer välja den ändå...Och sportfälgarna som är tillval medan svart interör ingår. Ni kan även se skillnaden mellan att köpa den privat eller leasa. 

Tesla Model 3: Dual Motor Long Range, privat VS leasing



Min erfarenhet att som mycket tidig reservationshållare (2011 för Model S) att det är klokt att ha tålamod i början. Jag kunde fått min bil redan 2013 men valde att invänta första service-verkstaden i Sverige, det innebar även att jag hann få infällbara sidospeglar vilket räddat mig många gånger i trånga garageportar... I fallet med Model 3 tycker jag defintivt man ska provköra bilen innan man tar leverans. Jag provkörde Model S i såväl Norge och Danmark innan jag bestämde mig. På så vis hinner en fundera ordentligt och en del av de vanligaste barnsjukdomarna hinner försvinna. 

Det går förvisso att ta leverans av Model 3 utan att provköra och behålla den i tre dagar för att sedan lämna tillbaka den och få pengarna tillbaka (Tesla erbjuder det för Model 3) men då förlorar du din köplats vilket kan innebära lång väntetid på en senare variant av Model 3 du kanske hellre vill ha.  

Avslutningsvis vill jag understryka att innan ni börjar jämföra Tesla Model 3 med andra elbilar och fossildrivna bilar för den delen, specifikt när det kommer till kostnad och prestanda bör ni ha i åtanke att ovanstående priser är för fyrhjulsdrivna varianten och med flera dyra tillval och även saker som glastak, premium-ljud mm som kommer kunna väljas bort i standard varianten. Sedan kan man utan vidare räkna bort cirka 150 000 SEK i besparingar i form av drivmedelkostnad, fordonsskatt och servicekostnader som blir betydligt lägre med en elbil, då har jag inte räknat med möjligheten att åtminstone tills vidare få 60 000 i supermiljöbilspremie. 

Detta innebär att om standard varianten för en Tesla Model 3 kommer ner till 450 000 SEK blir den verkliga ägarkostnaden betydligt lägre än så sett över tex en 8 års-period, troligen klart lägre än att tex köpa och äga en Volvo S60. Det betyder förstås inte att alla kommer kunna eller ens bör köpa en Tesla Model 3, behovet och ekonomin styr. Vårt transportsystem samt planeten gynnas även bäst om de flesta av oss åker kollektivt eller att många delar samma fordon under samma resa, något som faktiskt kan komma bli vanligt med Tesla Model 3 inom några år.    



2018-12-04

De stora elefanterna får snart åka i baksätet på en Tesla

Detta inlägg är signerat Johan.

Något håller på att hända inom bilindustrin som kommer få långtgående konsekvenser för vilka biltillverkare som överlever omställningen till fossilfria, eldrivna helt självkörande fordon. Detta blev om inte annat mycket klart när Tysklands arbetsmarknadsminister, Peter Atmaier i ett panelsamtal med VD:n för Daimler, Mercedes och Daimler nyligen uttalade följande:
"Tyska bilar har alltid varit sexiga. BMW, Mercedes och till och med VW-Bubblan under 1960-talet, jag undrar när du Mr. Zetche, Mr Diess eller Mr. Krüger från BMW kommer kunna bygga en elbil som är hälften så sexig som en Tesla. När det kommer till attraktionskraften från deras elbilar så skulle ni faktiskt kunna ta in lite fräscha idéer."

Efter en pinsam tystnad ska VW VD:n Herbert Diess ha svarat:
"Men vi är fast beslutna att komma ikapp, slaget är inte förlorat ännu".    
Ni kan läsa mer om uttalandet i Frankfurter Allgemeine Zeitung (med eller utan google translate).

Att Tysklands ekonomiminster utan omsvep pekar ut sin egen bilindustri som förlorare i elbilsracet är minst sagt talande för hur snabbt elektrifieringen av bilindustrin nu går. Volkswagen har förstås bara sig själv att skylla, inte bara för att de klantat till sig big time med dieselgate-skandalerna, de har inte ens kunnat leverera eldriva bilar till tyska posten (DHL) som då tog steget själva (!) och utvecklade sin egen eldrivna budbil. DHL:s streetscooter har nu blivit så eftertraktad att DHL tvingats bygga en till fabrik för att möta efterfrågan... Nu ska fraktföretaget kunna tillverka upp till 20 000 eldrivna skåpbilar per år. Detta rapporterar bland annat Electrec om.

Men det slutar inte där. Det visar sig nämligen att det inte går lika snabbt och enkelt att sälja eldrivna bilar med lång räckvidd som de stora elefanterna hävdat de senaste åren när Tesla satt eld i baken på dem. GM, VW, Daimler och BMW har alla uttalat att de minsann snart kan sälja miljontals elbilar billigt trots att de inte har egna batterifabriker som inte ens tillsammans kommer i närheten av den gigabatterifabrik Tesla byggt och bygger vidare på i Nevada, i USA. För hör och häpna, enligt en rapport från UBS som beskrivs i Financial Times (tyvärr bakom betalvägg men sammanfattat av Electrec här, är Teslas battericeller som tillverkas vid fabriken i Nevada, hela 20 % billigare att tillverka än den närmaste konkurrenten, sydkorenaska LG Chem. Och ännu billigare än övriga batteritillverkare kan få fram.

Betänk sedan följande: Världens största elbilstillverkare än nu Tesla. Deras jättefabrik räcker inte ens för att möta deras egen tillverkning av batterier till elbilar och lagringsenheter för elnätet eller hushåll, ändå sitter de på den överlägset största tillgången till batterier som de bygger ut i rask takt. Övriga billtillverkare ska TILLSAMMANS dela på övriga batteritillverkares produktion. Det är en ekvation som inte går ihop och talar för att flera av de stora elefanterna får söka nytt arbete snart. Många mindre och nischade tillverkare, tex svenska självkörande ellastbils- och logistikutvecklaren Einride som jag själv investerat i, kommer ha mycket större möjligheter att klara omställningen. Det räcker nämligen inte med en halvseriös satsning, det är all in eller all out som gäller.

Har även varit och kikat på Tesla Model 3 i Scandinavian Mall utanför Stockholm, mer om det framöver också, har reserverat en men ännu ej bestämt om jag ska ta leverans. Måste ju provköra först!

Jag kan för övrigt meddela att samtliga presentationer från Podcar City-konferensen som hölls i Gävle under oktober månad nu är färdigredigerade och uppladdade på vår EVolution-kanal, 31 videos allt som allt, var mycket arbete som stal mycket av min tid från bloggen och annat men nu är det klart! Mer om de enskilda presentationerna och intrycken från konferensen i senare inlägg.

Jag gör en storsatsning på en studio som har fått en ny medarbetare som kommer sköta tekniken med tre kameror och mycket mer så snart kör vi igång, mer om det snart!


Tre Tesla Model S-taxibilar laddar samtidigt vid Infra City Supercharger-stationen norr om Stockholm (och 2 icke Tesla-taxibilar ). Intressant nog en Teslataxi från var och en av  Stockholms tre största taxibolag: En Taxi 020, en Taxi Kurir och en Taxi Stockholm 
Foto: Johan Landgren