Vad som gjorde det hela minst sagt ironiskt var att Daimler nyligen gått ut med att de ska satsa över 100 miljarder SEK på en elekrifiering av sin transportflotta. Vi skrev tex nyligen om lanseringen av Mercedes Benz första från grunden utvecklade elbilsmodell, nya elbils-suven EQC som visades upp i Stockholm. Det vill säga lika mycket som VW kan komma att få betala i skadestånd satsar Daimler på elektrfiering. Men det hela slutar inte där. Kort därefter meddelade i sin tur Daimler att företaget ska skala upp produktionen av elbilar långsamt för att de är osäkra på garantikostnaderna för el-suven EQC...
Här noteras att Daimler siktar på att var fjärde producerad bil år 2025 ska vara en ren elbil. Utgår vi från Daimlers årsrapport för 2017, där 4,8 miljoner fordon tillverkades, innebär det att 1,2 miljoner elfordon ska produceras av det tyska bilföretaget 2025...
Vilket förvisso är mer än Volkswagen som nyligen meddelade att koncernen har som mål att tillverka 330 000 elbilar 2020 och bland annat ska börja tillverka en ny version av sin "folkebil", Volkswagen e-Golf för under 25 000 euro (knappt 260 000 SEK). Vidare slår VW på stora trumman och lovar en miljon elbilar om året från 2025. Dessutom ska VW ha lanserat 27 nya elbilsmodeller till 2022.
Men det är lätt att låta sig imponeras av Daimler och VW innan man sätter deras produktionslöften och siffror i ett större sammanhang. Är det verkligen en riktig satsning på elbilar dessa biljättar gör eller sitter man fortfarande på bromsen? Vill de hellre se business as usual men i form av en satsning på vätgasbilar för att kunna behålla dagens infrastruktur med mackar och en andrahandsmarknad där bilar ska lagas och servas, samt där kunderna inte kan ladda sin bilar hemma?
Eller är det helt enkelt så att inte ens världens största biltillverkare, däribland VW kan säkra tillgången till batterier från sina underleverantörer LG Chem och Samsung samt saknar förmågan/erfarenheten att skala upp elbilstillverkningen för drivlinan tillräckligt snabbt för en rad olika modeller samtidigt?
Dessa frågor väcks onekligen när en borrar lite i siffrorna. En förhållandavis liten biltillverkare som Tesla Inc. tillverkar idag cirka 2000 Tesla Model S + Tesla Model X (räknat på Teslas kvartalsrapport nr 3, 2018) eller drygt 106 000 elbilar. Lägger vi sedan till ca 5000 Model 3 per vecka hamnar vi på 260 000 Model 3 per år. Totalt med nuvarande produktionstakt liger alltså Tesla på cirka 366 000 elbilar i produktionstakt. Med andra ord, "lilla Tesla" ligger redan idag på en produktionstakt av elbilar som världens största biltillverkare, VW SIKTAR PÅ ATT NÅ 2020. Det är i det här sammanhanget en ska läsa VW "satsning" på elbilar.
Självfallet lyfter vi på hatten om de överträffar målet, ja vi önskar att alla biltillverkare gör en seriös satsning på elfordon. Och ja, kanske VW i själva verket medvetet sätter produktionsmålet lågt för att kunna "överraska marknaden positivt" när vi väl är framme vid 2020 men en gnagande tanke dröjer sig fortfarande kvar. Hur kan VW (eller Daimler för delen) vänta sig att behålla sina ledande roller som biltillverkare med en så långsam uppskalning av elbilstillverkningen och hur kan någon seriös analytiker påstå att det är en seriös satsning i förhållande till deras storlek och produktionskapacitet?
Kanske finner vi en del av svaret i att de helt enkelt är sena på pucken och inte insett med vilken fart tåget redan lämnat stationen. Nedan följer VW Sverige svar på Johans tweet från början av inlägget:
Johans replik 1:
VW replik 2:
Johan replik 2
Sent ska alltså de stora bjässarna vakna. Vi har i tidigare inlägg pekat på en rad missförstånd kring litiumbatteriets långa resa och breda användningsområde som vi bara sett början på. Eller snarare, batterilager som inte nödvändigtvis kommer kräva litium i framtiden men kommer spela en nyckelroll för energilager i fordon, elnät, hushåll, fastigheter, fartyg och även i växande usträckning flygfarkoster.
Den som tvivlar på att batteriteknologins framtid bör suga på dagens karamell. Det energilager som Tesla installerade på 100 dagar i Australien har redan fungerat så effektivt för att täcka topparna i elnätet södra Australien (bättre än reservkraftstationer drivna av kol eller gas) att franska Neoen som tagit investeringen på över 590 miljoner SEK, tänker låta bygga fler batterilager. Redan under första halvåret har nämligen Teslas batterilager dragit in 8,1 miljoner euro (83,8 miljoner SEK).
Neoen har insett värdet av att balansera tillgången till elproduktion från vind och solanläggningar samt hur batterilager kan rycka in för att bidra vid nättoppar eller tillfälliga produktionsbortfall/strömavbrott i delar av elnätet. Detta bådar gott för att kunna ersätta allt fler kol- och gaskraftverk när vind och solenergianläggningar kan komplementeras med batterilager. Något planeten skriker efter, ja eller snarare människan, planeten kommer troligen klara sig tills en tillräckligt stor asterioid kommer i dess väg...
Mer om Neoens satsning på batterilager kan ni läsa i en artikel av Ny Teknik 26/9 (ingen länk i väntan på EU:s genomförande av beslut om länkskatter mm).
Mer av detta tack, VW och alla andra men i volym!
VW e-Golf Johan fångade på bild under en 430 mil lång elbilsresa i Europa
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Kommentarer bör hållas till bloggartikelns ämne. Håll god ton.