2018-09-04

Dieselotto har vaknat: Världspremiär live i Stockholm för Mercedes Benz första elbil: EQC

Om en liten stund, klockan 18.30 är det världspremiär för Mercedes Benz storsatsning på vad som kan beskrivas som företagets första riktiga elbil och det hela äger faktiskt rum i Sverige. Hundratals journalister, influencers och VIP-gäster från hela världen har bjudits in till Artepelag i Stockholm för uppvisningen av denna omtalade elbil.

Efter Tesla Model X -suven och Jaguar I Pace som vi provkörde i somras följer här ännu en elbils-Suv, det som ska bli Mercedes Benz första egna elbil, EQC. Knappast en folkbil vare sig i storlek eller pris (priset avslöjas troligen under live-eventet) men icke desto mindre ett stort och viktigt kliv för elektrifieringen av bilflottan inte bara för Mercedes-Benz.


Mercedes Benz EQC kommer komma med ett 80 kWh batteri med en räckvidd på upp till 450 km (enligt NEDC cykeln). Storleken för de som är Mercedes Benz-intresserade, motsvarar ungefär Mercedes GLC-klassen. 0-100 km/h väntas bli under 5 sekunder.


Intressant är att Mercedes Benz tillverkar allt i bilen förutom elmotorn och att den är byggd för att kunna produceras på samma produktionslinor som företaget redan har. Det är bara att lyfta i elmotorn fram likt de gör med dieslarna. I takt med att efterfrågan ökar eller minskar kan de producera så många de vill, ett smart drag.


Under 2019 kommer så en ny Mercedes klass födas i och med att Mercedes börjar producera denna Mercedes EQC-Suv. Tre till elbilsmodeller ska följa efter denna, EQE, EQS och EQA i en satsning på elbilar för 8,5 miljarder pund eller nästan 100 miljarder kronor, en mycket seriös satsning alltså!


Frågan är förstås om batteritillverkningen kommer kunna öka i takt med efterfrågan växer något som både GM, Hyundai och VW redan har problem med. Efterfrågan på Chevrolet Bolt i USA tog GM på sängen (nu "Opel Ampera" under Renaults paraply) medan Hyundai Ioniq Electric (vi provkörde den tidigare) även det är en mycket efterfrågad i bland annat Sverige och Norge men inte kan levereras i volymer som kommer i närheten för att möta efterfrågan på grund av brist på batterier. Detsamma gäller Volkswagen E-Golf, åtminstone är det vad vi hört i Norge.


Kanske kommer Daimlers nya batterifabriker som byggs nu räcka men det är tveksamt särskilt då  Daimler bara räknar att 15-25 % av Mercedes Benz tillverkning kommer vara elbilar 2025. Når det inte högre än så kommer de nog få stora problem, efterfrågan på elbilar exploderar just nu, inte minst i Kina och Nordamerika. I USA är Teslas modeller, särskilt Tesla Model 3 redan nu den överlägset mest sålda elbilen och i direkt konkurrens om potentiella kunder från  Mercedes Benz, BMW och även Volvo.


Det är dock mycket positivt att Mercedes Benz nu gör en seriös satsning på elbilar. Priset lär dock hamna i paritet med Jaguar I Pace, dvs runt 800 000 SEK vilket gör att den hamnar i segmentet mellan Tesla Model X och Tesla Model 3. Eftersom det är första modellen och Mercedes Benz likt Tesla måste börja med entusiaster och de med en rejäl plånbok. Detta för att under tiden bygga upp sin kompetens och sitt kunnande kring elbilar, för att så småningom kunna nå massproduktion. Det kan det vara rätt väg att gå. Men för att det ska bli en succé krävs även en snabb utbyggnad av snabbladdningsnätverk i Europa såväl som Nordamerika och Kina där Mercedes Benz EQC kan ladda


Blir spännande att se hur andra biltillverkare påverkas av Mercedes Benz satsning, däribland Volvo som fortfarande inte har en enda helt eldriven elbil!


Vi får säkert anledning att återkomma till Mercedes EQC senare och uppdaterar detta inlägg efter att vi har sett live eventet klockan 18.30. Vi kunde ha varit på plats men valde att jobba vidare på vår ombyggnad av vår studio som vi hoppas kunna sända vår första show från inom kort. 



Mercedes Benz EQC- Mercedes första riktiga elbil

Nedan kan ni se en sevärd förhandsprovkörning av Mercedes Benz EQT där Johnny Smith för Fully Charged åker med Mercedes Benz chefsingenjör Michael Kelz dock med detaljerna dolda och bilen kamouflerad utvändigt... Snart vet vi resultat och detaljerna. 


 


  Tillägg:


Mercedes kommer tillkännage en ny eldriven skåpbil och en ny eldriven elbuss under året samt satsar på fortsatt utveckling och tester av sina helt eldrivna lastbilar. 


2 elmotorer placerade mellan hjulaxlarna fram och bak ger totalt motsvarande 300 kW (408).

0-100 på 5.1 sek, dvs ej under 5 sekunder som vi fått höra innan.  

EQC kommer börja att produceras i Bremen-fabriken följt av fabriken i Peking 2019. Produktionen kommer sedan följa i fabriken i USA och Frankrike. Övriga elmodeller i EQ-serien kommer även kunna produceras i dessa fabriker. 


Stort fokus under presentationen i Stockholm låg på hur bilens mjukvara möjliggör enkel och bekväm användning. Det ska tex gå att ladda bilen enkelt genom att bara tala om när den ska vara redo med röststyrning. Detta låter ju utmärkt men då hoppas vi bara att Mercedes Benz även fixar snabbladdningsstationer... De bygger ju under Ionity paraplyt men än så länge finns få plats i tex Europa. Positivt är dock att Mercedes Me -mjukvaran inte bara har alla laddningsstationer inlagda utan även gör det möjligt att betala via bilen utan behöva krångla med en massa olika kort.   


Vi saknar ännu prisuppgifter för Mercedes EQC, återkommer med det när vi vet mer. 


Mer info finner nu på mercedes benz site


Kommer troligen fler inlägg om detta framöver. 

1 kommentar:

  1. En satsning på 100 miljarder är imponerande. 2019 blir spännande. Nu får vi hoppas att tillverkningen av batterier också hinner skalas upp. Några större problem med att tillverka elmotorer finns nog inte och elproduktion från flödande energi ökar kraftigt.

    På Ny Tekniks hemsida under rubriken fordon toppar Mercedes följt Volvo Cars, Audi, årets fartyg, Lamborghini och alla handlar om eldrift

    Vänliga hälsningar

    Nanotec

    SvaraRadera

Kommentarer bör hållas till bloggartikelns ämne. Håll god ton.