2018-08-25

Uppstickaren Arcimoto: Eldriven trehjulig motorcykel med fart och fläkt

Det dyker upp allt fler uppstickare som helt fokuserar på eldrivna fordon. Men det är inte bara Tesla, Nissan, BYD eller svenska Einride -med sina självkörande tunga lastbilar utan förarhytt (samt en rad kinesiska tillverkare för elfordon) som går framåt starkt just nu.

Mindre kända företag utvecklar i rasande takt sina egna affärsmodeller och hittar nischmarknader som är små idag men som kan växa sig stora på bara några år. Ett sådant företag är amerikanska Arcimoto som vill fylla den lucka och det behov som säkert många av bloggens läsare saknar: små eldrivna fordon med rejäl räckvidd som är användbar i vardagen och har ett relativt litet fotoavtryck i form av naturresurser och utsläpp.

I staden Eugene i delstaten Oregon har detta lilla företag sedan 11 år arbetat fram en trehjulig eldriven motorcykel som kan användas inom staden men även kan köras på motorväg och landsväg utan problem. Fordonet som vi snart kommer till är nu godkänt för att köra på allmän och börjar levereras under kvartal fyra i år.

Framförallt ville grundaren Mark Frohmayer, programerare och entreprenör, ta fram ett elfordon som blev tillgängligt för de flesta, antingen genom att göra det möjligt att köpa eller hyra dem. Målet är även att bidra till omställningen av den fossildrivna transportflottan och snabba på elektrifieringen. 

Resultatet är Arcimotos Fun Utility Vehicle (FUV) aka Arcimoto SRK som börjar levereras till två platser i USA detta kvartal för uthyrning och till övriga privatpersoner och företag kvartal fyra i år. Totalt har nära 3000 FUV reserverats via Arcimotos hemsida där man kan sätta upp sig på kön för att senare välja att köpa/ta leverans av detta elfordon mot en återbetalningsbar avgift på 100 dollar (ca 912 SEK).

Några av Arcimoto FUV:s egenskaper:

Framdrivning: Två elmotorer fram, en för vardera hjul
Räckvidd: Mellan 128 km och 208 km beroende på val av batteri.
Acceleration: 0-100 km/h på 7,5 sek
Topphastighet: 128 km/h
Fordonsklass: Motorcykel (men då det är en trehjuling får den köras med vanligt B-körkort i tex Sverige).

Men priset är kanske det som gör att denna eldrivna trehjuling sticker ut mest mot sina konkurrenter och gör att vi tror att den kan få stor spridning på många marknader, inklusive Sverige. I USA kommer FUV:n kosta 11 900 dollar eller motsvarande drygt 108 560 SEK i nuvarande växelkurs. Det kan jämföras med svenska Unitis lilla elbil som troligen börjar levereras i år och går på 14 900 Euro eller 157 500 SEK men det är förstås en fyrhjulig bil och och inte en trehjulig motorcykel. Detsamma gäller Renaults eldrivna Twizy som liknar Arcimoto lite i utseende men är även den en bil och har en betydligt kortare räckvidd med strax under 9 mil.

Däremot har klassikern Morgan släppt en eldriven version Morgan EV3 som är riktigt snygg men kostar ungefär fyra gånger så mycket som en Arcimoto FUV och är mer att betrakta som ett entusiastfordon då den tex saknar tak... Men den har en räckvidd på 19,2 mil vilket är i paritet med Arcimoto FUV. Morgan EV3 börjar produceras i detta kvartal.   

Vilka kommer då köpa Arcimoto FUV? I USA kommer versionen utan dörrar säkert passa många i delstater som Kalifornien och Florida med den frihetskänsla och semi-motorcykel-feeling vinden i ansiktet och utsikten ger. Uthyrning av dessa fordon börjar på utvalda platser i Kalifornien och i Eugene (Oregon). Men vi kan tänka oss många andra delstater i USA och tex södra Frankrike, Spanien och Holland.     

Norge lär även kunna bli en stor marknad för Arcimotos FUV särkilt i Oslo. I Norge undantas eldrivna fordon från moms och registreringsavgifter samt "bomeavgifter" (vägtullar) vilket gör att priset kan hamna på ungefär samma som sen den säljs för i USA. Med tanke på att den kommer att komma med dörrar som tillval (och kupévärme får vi hoppas) samt det faktum att det får plats tre stycken FUV:s på en parkeringsplats, lär den passa många norrmän i landets städer. Många unga som antingen kommer kunna hyra eller köpa dessa istället för en betydligt dyrare elbil eller fossildriven bil kan nog lockas.

Asiatiska marknader som Indonesien, Indien och Kina är förstås även möjliga, där är drivkraften bakom elektrifieringen främst att minska utsläppen och om fordonen tar mindre plats är det förstås ett stort plus. Och varför inte Sverige? Räckvidden gör att den faktiskt skulle funka utmärkt på landsbygden också och inte bara inom större tätbebyggda områden. 

Arcimoto börsnoterades på Nasdaq i september och vi äger aktier i bolaget.

Nedan en infovideo om Arcimotos FUV följt av senaste kvartalsrapporten där grundaren och presidenten/högsta chefen Mark Frohmayer ger en rappprt samtidigt som kan kör FUV:n.

Video om Arcimotos helt eldrivna trehjuliga motorcykel/trike

Sammanfattning från andra kvartalsrapporten med ordförande Mark Frohmayer bakom styret

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentarer bör hållas till bloggartikelns ämne. Håll god ton.