Det är helt naturligt att ställa dessa frågor, för de flesta har ju aldrig kört en elbil och de flesta känner inte till hur snabbt de senaste årens utveckling av batterier gått. Framförallt känner de inte till hur utbrett laddningsnätverket blivit i Sverige om man kör en Tesla men det går även att göra långresor med många andra elbilar och i vardagen är det inga problem alls. Det kräver kanske lite mer planering men som sagt det mesta är en vana och anpassning de flesta inte har några problem med alls.
Under en av många långresor vi gjort med en Tesla Model S de senaste snart 4,5 åren har vi upplevt utvecklingen på nära håll och fått skörda dess frukter med fler och fler laddare och bara de senaste åren till vår stor glädje inte bara för Tesla-ägare. Med handen på hjärtat, de flesta har inte råd att köpa eller leasa en Tesla Model S eller Tesla Model X och även Tesla Model 3 kommer kosta runt 400 000 SEK. Det är förvisso ett stort steg framåt då det är mindre än hälften än vad en Tesla Model S kostade när de första började rulla i Sverige 2012. Men den stora omställningen som Tesla bidragit till är att sätta eld i baken på övriga tillverkare som sett sig tvingade att bygga riktiga elbilar.
Men nog om det. Under se senaste tre dagarna var Johan på en liten utflykt söderut till Göta kanal, eller närmare bestämt trakterna kring Töreboda för att längs vägen besöka Karlsborgs fästning, Töreboda biredskapsfabrik och ett besök till the Swedish Windforce maker!
Elbilsladdning hemma hos Ulf Bolumlid, The Windforce maker!
Bild: Johan Landgren
Ett av resans huvudmål var ett besök hem till Ulf Bolumlid grundare av Sveriges ledande återförsäljare och utvecklare av små vindkraftverk, Windforce. Mer om det i ett senare inlägg. För tillfället nöjer vi oss med att konstatera att Ulf såg till Johan kunde passa på att ladda en Tesla Model S med el från gårdens flertalet vindsnurrar och två rejäla solcellsanläggninar.
Men resan började i Falun och första laddningen skedde vid Arboga Tesla Supercharger. Här noterade Johan flera positiva förändring sedan han sist besökte supercharging-stationen för två år sedan. Teslas antal laddplatser har ökat från 8 till 13 (en till finns på plats men är inaktiv). En liten familj med en Model X visade att det med en elbil inte är några problem att dra ett släp. Johan har ju tidigare visat att inte ens ett rejält hästsläp är några problem...
En Tesla Model X med vattenskoters-släp laddar vid Arboga Supercharger
Bild: Johan Landgren
Tyvärr var ju inte vattenskotern eldriven men de finns ju och kommer bli allt mer vanliga framöver.
När vi ändå är inne på släpvagn är det värt att uppmärksamma att Tesla Model 3 väntas få dragkrok och därmed kommer kunna få dra ännu mer än Model X förutsatt att man bara har vanligt B-körkort utan tillägg, vilket alltså innebär att bilens och släpvagnens sammanlagda totalvikt inte får överstiga 3 500 kg.
Detta innebär att en Tesla Model X som väger 2493 kg max får dra en släpvagn som inklusive last väger max 1007 kg medan den tvåmotoriga, 4-hjuldsdrivna Tesla Model 3 med (långräckviddsversionen) som kommer till Sverige till våren, väger 1847 kg och därmed får dra ett släp med last på 1653 kg. Johan har reserverat en Tesla Model 3 som kan levereras till våren men kommer bestämma sig slutgiltigt om han ska ta leverans efter provkörning.
Är man intresserad av att köpa/leasa en Tesla Model S eller Tesla Model X kan man få gratis superladdning under hela bilens livstid genom att utnyttja Johans länk här. Läs mer om Teslas rekomendationsprogram här.
Vid Teslas supercharing-stationer laddar du upp till 80 % eller tillräckligt för att komma till nästa Supercharging station på cirka 30-40 min, tiden beror på vilken storlek på batteri du har (de flesta är idag på 85 kWh men det går att beställa mellan 75-100 kwh batteripack på de senaste versionerna av Model S och Model X). Av betydelse är även om du delar laddskåp med en annan Tesla samtidigt (varje laddskåp är på hela 130 kW som förser två laddstolpar med laddning samtidigt).
Mer om hur Teslas laddstationer skiljer ut sig mot övriga kan ni med fördel läsa här.
Ponera att du åkt långt och bara har kvar energin för motsvarande några mil i batteriet och den enda laddaren du anlänt till ej fungerar... Detta kan enkelt kan lösas med flera laddstolpar som delar på flera laddskåp. Och det finns nu längs E18 västerut vid Arboga/Diners parkering bredvid Teslas Superchargers.
Här finns tre laddstolpar, en snabbladdare på 50 kW där två bilar kan dela laddaren om den ena har möjlighet för laddning med CHadeMO och den adra CCS EU. ZOE:n nedan laddade vid 22 kW- stolpen som hade två Typ 2 uttag (vilket dessvärre innebär att laddar två elbilar vid samma stolpe får de dela på hastigheten och ofta får den som laddar först mest kräm). Det finns desstuom en stolpe för långsam laddning på 3,7 kW två elbilar kan dela på. Men oberservera att 22 kW och 3,7 kW stolparna erbjuder gratis laddning!
En trevlig lite Renault Zoe laddar vid en av tre laddplatser vid Arboga Diner
Bild: Johan Landgren
Är man intresserad av Renault Zoe, kika gärna på vår provkörning.
Förutom ovanstående laddplatser finns även ytterligare en laddstlope från Clever med uttag för CCS EU 50 kW, 50 kW CHadeMO och ett 43 kW Mode 2. Detta kräver dock att du beställt Clever kort/registrering innan resan! (krångligt med olika kort till olika laddningstjänster istället för att betala med betalkort överallt...)
Längs vägen mot Töreboda blev det ett stopp vid Karlsborgs fästning vars muesum och fästningsområde var mycket sevärt. Här är bland annat Falskärmsjägarskolan fortfarande aktiv vackert belägen där Mosskärr möter vattnet från Vättern under ståtliga träd. Finns populära guidade turer kring fästningen.
Fallskärmsjägarskolan vid Karlsborgs fästning
Karlsborgs fästning
Väl framme i Töreboda blev det ett besök till Sveriges största återförsäljare av biredskaps, Töreboda Biredskapsfabrik och inköp av lite glasburkar mm till Johans biodling. Det var första gången Johan var i Töreboda så det gällde att passa på.
Fanns det då laddning i lilla Töreboda? Jodå en utmärkt laddstolpe vid Töreboda Torg som dra på trissor inte krävde en massa krångliga laddkort, registreringar eller liknande för att kunna ladda/betala. Det var bara att gå in på denna laddportal, ange hur länge du tänkte ladda och betala med ditt betalkort. På 60 min laddade Johan på cirka 9 mil i batteriet och betalade 50 kr för detta eller 2,50 kr per kWh. Det ska dock sägas att hade en till elbil stått där hade laddning bara gett max hälften under samma tid. I detta fall var det perfekt att ladda magen med mat vid ett av torgets flera restauranger medan Teslan laddades på med energi för vidare färd.
Tack Väner Energi AB för bra service!
93 km/h in i batteribanken, helt ok när en ändå behöver käka och längre paus
Resans huvudmål var dock att hämta upp en ny familjemedlem, denna lilla västgötaspets.
Så för att sammanfatta: Att äga elbil är enkelt när man kommit in i det. Ladda på hemma över natten och/eller om möjligt vid arbetet om en arbetspendlar med bil, särskilt om en har kortare räckvidd än resa till och från arbetet plus avstickare. Vid långresor inom Sverige, om en ej har en Tesla (och ibland även om en har en Tesla) och ska resa inom de fläckar där snabbladdare ej är inom räckhåll -planera resan genom att tex kika på uppladdning.nu eller ännu enklare, kolla med den du ska besöka om du kan få ladda på över natten tex. När Johan skulle bo vid det trevliga Cafe och Logi Göta kanal kollade han om det gick att ladda på över natten och det var inga problem, krångligare än så behöver det inte vara att ladda och resa med elbil!
Över-natten laddning med Tesla Model S vid Cafe och Logi Göta kanal
16 A, trefas laddning och vanlig vägguttag fanns tillgängligt (ströp dock laddningen till 10 A för att inte riskera någon säkring men bilen laddade på drygt 50 kWh/över 250 km över natten). På vägen tillbaka blev det laddning vid Arboga Supercharger igen och det kom Teslor hela tiden, många från Norge.
Några av många Teslor som kom och laddade vid Arbogas 13 aktiva Teslastolpar
Se gärna även tidigare långresor vi gjort med elbil:
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Kommentarer bör hållas till bloggartikelns ämne. Håll god ton.