Förbränningmotorns era har inte bara inlett sin väg nerför tronen, det är snart rena ruschbanan ner till botten som gäller. Vi ska nämligen snart komma till varför en elbilsmodell inom loppet av tre år kan vara den mest sålda av alla bilmodeller i världen, något de flesta tycks tro är otänkbart idag.
Världens mest sålda elbil sett till 2017 års siffror är varken Tesla Model S eller Nissan Leaf (kika gärna när vi provkörde nya Nissan Leaf nyligen, svensk video kommer snart), utan en för oss svenskar tämligen okänd bil nämligen kinesiska BAIC:s EC series. BAIC:s lilla elbil såldes i 78 079 exemplar under året som gick. Nu är det säkert någon som tänker "världens mest sålda elbil utgör bara 7,8 % av andelen bilar som världens mest sålda bilmodell står för, vilket bevisar att det kommer ta många år, ja årtionden innan en 100 % eldriven elbil kommer vara med bland top 5 mest sålda bilmodellerna i världen"!
Vi kommer i detta inlägg argumentera för att detta är ett helt felaktigt antagande och att samtliga icke seriösa elbilstillverkare kommer få se sig om efter andra affärsverksamheter och snart kasta in handsken då de inte fattat hur snabbt saker och ting håller på att förändras. Det är framförallt ett företag som sticker ut från mängden och som de flesta ännu underskattar som en uppstickare utan sting... De flesta tror dessutom att personligt ägande av bilar och dagens enorma antal på vägarna är nödvändigt för att tillgodose framtidens persontransportbehov, något vi i flera inlägg understrykt är ett fundamentalt feltänk.
Efter att noga följt elbilstillverkaren (eller i växande grad ett energibolag) Tesla Motors, nu Tesla Incs resa sedan 2010 har det gång på gång blivit uppenbart hur få som inser varför detta företag med sin geniala VD och grundare Elon Musk ligger så långt före alla övriga biltillverkare. Något som återigen bekräftades med all sin tydlighet under Teslas årsstämma som hölls i Kalifornien för några dagar sedan.
Företaget bjöd på många nyheter men framförallt målade de en framtidsbild med konkreta och genomtänkta exempel för de närmaste åren som kommer förändra förusättningarna för alla bil- och lastbilstillverkare samt företag som säljer batteri och solcellsanläggningar världen över.
Alla som fortfarande tror på ryktet om ett Tesla som kommer gå bankrutt kan lugnt slappna av medan de som kortat aktien bör dricka mycket vatten för det kommer bli ett svettigt halvår... Tesla räknar nämligen med att visa gröna siffror redan kvartal tre i år med bland annat positivt kassaflöde. Under årsstämman meddelade bolaget att de inte behöver ta in några mer pengar under året alls.
Anledningen till självförtroendet är helt enkelt att uppskalningen av nya elbilsmodellen Tesla Model 3, "Teslafolkbilen" nu äntligen börjat ta fart. Faktum är att Tesla Model 3 i USA nu är den mest sålda premiumsedan-bilen i mellanklass-segmentet bland såväl fossilbilar som elbilar. Ja du läste rätt. Detta före tex BMW 3-serien, Mercedes och Audi mfl.
Tesla Model 3 redan den mest sålda bilen inom premium mellanklass-segmentet i USA
Graf från Teslas årsstämma 5/6/2018
Men vad som är mest anmärkningsvärt med detta är att Tesla Model 3 just nu bara säljs som den dyrare varianten (större batteriet) och med få utrustningsalternativ utan fyrhjulsdrift mm och inte kommer börja levereras som "budget-version" (cirka 360 000 SEK efter Supermiljöbilspremien i Sverige) förrän till höst då även fyrhjulsdrift och förhoppningsvis även dragkrok kommer finnas med.
Just nu producerar Tesla cirka 2500 Model 3 i veckan enligt Bloombergs kalkylator och har hittills producerat drygt 35 600 Model 3 där i praktiken alla leverats i Nordamerika.
Under årsstämman meddelade Teslas VD Elon Musk att företagat beräknas nå en tillverkningstakt på 5000 Model 3 per vecka till slutet av denna månad. Detta är en enorm bedrift med tanke på att det inte var många månader sedan det handlade om hundratalet Model 3 per vecka. Anledningen till det förnyade självförtroendet och att uppskalningen nu kommer öka snabbt är bland annat att en ny, tredje produktionslina håller på att installeras för Model 3 i Freemont-fabriken i Kalifornien. Den nya linan uppges vara dubbelt så effektiv som de två övriga för bilmodellen som även delvis delas med tillverkningen för Model S och Model X.
Tesla Model S och Model X tillverkades i över 100 000 exemplar under 2017 vilket innebär att Teslas två främsta modeller placerade sig på andra respektive fjärde plats bland de mest sålda helt batteridrivna bilarna i världen (se China Dailys lista-vi räknade bort Toyota Prius Prime då det är en hybrid). Extra anmärkningsvärt eftersom dessa två modeller går för cirka en miljon kronor och uppåt.
Låt oss nu anta att Tesla lyckas skala upp produktionen per vecka för Model 3 till 5000 per vecka i slutet av denna månad för att sedan nå 10 000 per vecka till första januari 2019. Tesla har satt 10 000 Model 3 per vecka som mål för nästa år. Om vi sedan leker med tanken att de kan upprätthålla den nivån under hela året innebär det 520 000 Tesla Model 3 producerade, förvisso inte levererade/sålda då det alltid är ett antal veckor, ibland månader i leveranstid, särskilt till Europa och Asien/Australien. Men om vi lägger till årets leveranser i transit från produktionen i november/december i år på 2019 års leveranser för samma månader kan de kanske jämna ut sig. Vi drar sedan av fyra veckors underhållsarbete och leveransproblem med komponenter till Model 3 och vi hamnar på runt 480 000 Tesla Model 3 levererade under 2019.
För att sätta detta i ett sammanhang. På Forbes topplista över 12 mest sålda bilmodellerna i världen 2017 såldes det 550 000 bilar av nummer 12 på listan, Honda Civic. Någon placering därefter skulle alltså Model 3 hamna redan nästa år. Låt oss sedan anta att Tesla når produktionstaket/ej har plats för fler produktionslinor i sin fabrik i Freemont i Kalifornien under 2019 och därför installerar en produktionslina i gigabatterifabriken i Nevada för att vinna tid medan en ny bil- och batterifabrik byggs i Kina. Möjligen kan en produktionslina även komma igång i samma fabrik som måste byggas för att kunna bygga ellastbilen Tesla Semi (se tidigare inlägg) men det räknar vi med tar minst hela 2019 innan det kan bli aktuellt.
Men vi tror att det är fullt möjligt att Tesla kan nå 15 000 Model 3 i produktion per vecka till slutet av 2019. Om vi sedan lägger till antingen en ny produktionslina i kommande lastbilsfabriken eller första produktionslinan för Model 3 kommer igång i Kina i början av 2020 kan 2020 bli året då Tesla med god marginal prodcerar över 1 miljoner Tesla Model 3 (20 000 Model 3 per vecka) och därmed kniper om inte första platsen så hamnar på minst topp 3 bland de mest producerade bilmodellerna i världen. Det vore en game changer för hela bilindustrin.
Vad som talar för att Tesla ska lyckas både upprätthålla efterfrågan på Model 3 kontra andra elbilar från tex Kinas många elbilstillverkare är främst de redan utbyggda snabbladdningsnätverket och tillgången till billiga och effektiva batterier. Kollektivt kommer dock de många kinesiska uppstickarna leverera fler elbilar än Tesla Model 3 vilket bara är positivt för en snabb elektrifiering.
Under årsstämman meddelade Elon Musk att i slutet av denna månad kommer ett tillkännagivande göras om byggandet av en ny kombinerad elbils- och batterifabrik i Shanghai i Kina vilket blir den första icke kinesiska biltillverkaren som får tillverka bilar i Kina utan att behöva dela teknik och partnerskap med ett kinesiskt bolag på plats. Musk nämnde även att Tesla letar en plats för att bygga en liknande fabrik, med batteri- och biltillverkning även i Europa. Vi har tidigare skrivit om varför det behövs otaliga batterifabriker i världen, inklusive Northvolts fabrik i Europa.
Den som är intresserad av köpa en Tesla Model S eller Model X kan använda Johans rekommendationskod och på så sätt få gratis laddning vid Teslas Supercharger. Läs gärna mer om Teslas rekommendationsprogram här.
Att Tesla helt dominerar när det kommer till tillgängliga snabbladdare för elbilar underströks även det under årsstämman. Tesla kommer i höst släppa en ny typ av supercharger/snabbladdare som vi spår kommer korta ner laddtiden från dagens cirka 40 min för en 80 % laddning till runt 20-25 min. Det är egentligen meningslöst att korta ner laddtiden till kortare än så, efter cirka tre timmars körning vill de flesta ta en bensträckare, käka och uträtta sina behov vilket oftast tar klart mer än 20 min. Viktigt att ta hänsyn till är elbilarnas batterikemi/kylning ska anpassas till de enorma effekter snabladdare på över 130 kW (Teslas superchargers har maxeffekt på 130 kW men ligger oftast lägre) genererar och batteriernas livslängd kan även påverkas negativt vid högre effekt.
Teslas smartaste drag har inte bara varit att bygga riktigt snabba snabbladdare utan att tillgängliggöra dem på ett sätt som gör att det är lätt att göra långresor med en Tesla. I dagarna passerade Tesla 10 000 snabbladdare fördelade på 1261 laddastationer. Det går nu att tex resa över nästa hela Europa från Sverige utan att ens behöva tänka på laddningen.
Idag finns det gott om Tesla Superchargers genom Sverige, Norge, Tyskland, Frankrike, Holland, Schweiz, Belgien, Österrike och snart hela Spanien. Snart är även hela Kina tillgängligt med en Tesla tack vare alla superchargers så även Japan. Detsamma gäller förstås hela Nordamerika men även östra Australien och Nya Zeeland.
Teslas nu uppe i över 10 000 superchargers/snabbladdare globalt
Bildkälla: www.teslamotors.com/superchargers
Vi har själva gjort flera långresor med en Tesla Model S till Norge bland i somras som Johan sammanfattade i en film om bland annat självkörande fordon och i ett tidigare inlägg. Året innan bar det väg till Stavanger från Falun och hösten samma år blev det 430 mil runt i Europa med en Tesla Model S under 10 dagar. I höst kommer troligen Johan resa till södra Europa med en Tesla Model S för en längre resa.
Se gärna även tidigare inlägg om ett litiumbatteris långa livsresa i 3-4 steg
Vi rekommdenderar starkt att kika på Teslas årsstämma som hölls i Kalifornien i tisdags. Den som tvivlar på att Tesla håller på att skaka om grundvalarna inom om såväl bil som energiinudstrin efter att ha sett den... Well, good luck!
Den som är intresserad av köpa en Tesla Model S eller Model X kan använda Johans rekommendationskod och på så sätt få gratis laddning vid Teslas Supercharger. Läs gärna mer om Teslas rekommendationsprogram här
Teslas VD, Elon Musk under företagets årsstämma, 5 Juni 2018
Hur ser prognoserna ut för priset på batterierna?
SvaraRaderaHej! Det här är något jag tänkt skriva om i ett kommande inlägg då det bör belysas ur flera aspekter. Men klart är att Tesla ligger långt före sina konkurenter. Under årsstämman nyligen tog Elon Musk upp att Tesla till slutet av året räknar med att nå den magiska gränsen 100 dollar kWh-battericeller och 100 dollar för hela batteripacket med kablage, aluminimum osv för hela batteriet. Det här är siffror övriga tilverkare bara kan drömma om och beror på att Tesla tillsammans med Panasonic, både designar sina egna batterier och är upp i sådana volymer att priserna nu når nivåer som innebär att Tesla Model 3 blir mkt konkurrenskraftig även gentemot fossilbilar i samma klas. Batteripacket utgör trots allt runt 40 % av kostnaden för en elbil.
RaderaFaktum är att enligt ett tyskt konsultbolag som plockat isär en Model 3 för att beräkna hur mycket dess olika delar kostar och på så vis få en fingervisning om marginalvinsten per bil för Model 3 når siffran 40 % vinst per bil. Något Elon Musk med en tweet bekräftade som den bästa analysen av Model 3...
Stämmer det innebär det att Tesla kommer kunna göra enorma vinster på Model 3, bättre än tom bilar i premium-lyxsegmentet som Porsche eller lyxigare BMW-modeller tex. Mkt talar därför att Tesla kommer vända kostnadskurvan till vinst under kvartal 3 och 4 i år.
Läs gärna mer här:
http://teslaclubsweden.se/sa-tillverkas-tesla-model-3/
https://evobsession.com/tesla-2018-annual-tesla-shareholder-meeting-quick-highlights/
Mvh
Johan
(*100 dollar/batteripack inom 2 år skulle det vara, 100 dollar/kwh till slutet av detta år)
RaderaMvh
Johan
Ojdå, det går snabbt nu.
RaderaHur många kW är det i ett batteripack?
Hej! I Teslas elbilar är det mellan 75 kWh och 100 kWh i de olika batteripacken just nu. I nya Nissan Leaf sitter ett 40 kWh batteri och nya Jaguar I Pace ett 90 kWh batteri tex. Men VW och Hyundai mfl har problem med leverasnerna den populära e-Golfen resp Ioniq electric pga batteribrist trots att batteripacken är på under 40 kWh dvs inte så stora batterier vilket kräver mindre resurser per batteripack... Nissan o särskilt Tesla ligger här långt före får se hur Jaguar fixar leveranserna av sin första helektriska modell...
RaderaMvh
Johan
Tesla sparkar många.
SvaraRaderaVänliga hälsningar
Nanotec