2018-05-17

Vi provkör nya Nissan Leaf

Nu har vi äntligen redigerat vår första video av provkörningen med världens mest sålda elbil som i höstas lanserades som nya Nissan Leaf. Under två dagar körde vi bilen i Upplandstrakten bland annat till vackra Skokloster slott och blev positivt överaskade av hur rolig den var att köra och alla dess nya egenskaper.

Den nya Nissan Leaf har mycket mer än bara ett större batteri. Sedan Nissan släppte sin först Leaf 2010 har batteriet gått från 24 kWh och 30 kWh i föregående version och är nu på 40 kWh som standard vilket ger den en verklig räckvidd på cirka 25 mil under sommarhalvåret i blandad körning och cirka 20 mil under vintertid (enligt tester gjorda av bland andra youtubern Björn Nyland i under 10 minus grader).

Vi hade inte möjlighet att snabbladda bilen flera gånger i följd under en längre resa samma dag (tex 60 mil) men efter att ha kört den i blandad körning under två dagar känner vi oss bekväma med att ange siffran 25 mil på en full laddning under sommarhalvåret i blandad körning och om den inte körs extremt hårt. Enligt Nissan kan bilen snabbladdas till 80 % på mellan 40-60 minuter men detta alltså när bilens batteri inte är kraftigt nedkylt på grund låg utetemperatur eller att batteriets arbetstemperatur inte uppnåtts på grund för kort körning fram till snabbladdaren.

Det talas nämligen om hur den nya batterikemin i nya Nissan Leaf inte har smart temperaturkylning och därmed är mer känslig för kyla och värme vilket kan bli ett problem under längre resor där laddning ska ske flera gånger under samma dag eller när batteriet inte har hunnit bli uppvärmt tillräckligt, särskillt vid temperaturer under minus tio. Men vi har alltså inte kunna testa detta och vet därför inte hur mycket det påverkar.

Ser vi till helheten ger vi utan tvekan nya Nissan Leaf högt betyg. Den är troligen den första riktigt prisvärda elbil som kommer under 300 000. Efter avdrag för den nya utökade Supermiljöbilspremien på 60 000 kr som införs den första juli  i år, kan standardversionen med Visia paketet köpas för 288 900 kr. Nya Nissan Leaf kan även privatleasas för 3990 kr (för 1000 mil/år) men då ingår en hel del extra utrustning som inte ingår i Visia-paketet.

Vi tackar Hedin Bil i Uppsala som lånade ut bilen till oss i två dagar.

Vi har inte fått någon ersättning för att skriva detta inlägg eller göra videon utan gör det som en del av vårt intresse för eltransporter och med förhoppning att inspirera andra.

Nedan finner ni våra video där vi sammanfattat våra intryck av den nya Nissan Leaf på vårt internationellt intriktade EVolution kanal. Vi kommer troligen klippa ihop en svensk version för Olja för Blåbär-kanalen nästa vecka.

11 kommentarer:

  1. http://klimat.story.aftonbladet.se/chapter/var-civilisation-ar-redan-dod/

    Den här artikeln tycker jag Nanotec ska läsa.. Eller alla kan läsa den..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu har jag läst. Hon kan ha rätt. Fast när hon säger:

      "vi hamnar i det här med att priset på solceller sjunker – ja, det gör det kanske."

      Om vi ser i backspegeln har priset för solceller alltid sjunkit. Har vi nått lägsta kostnad nu? Jag menar att det är så många utvecklingsspår som pågår när det gäller just solceller att hon har gravt fel med detta. Tillväxten av alternativ till olja sker inte bara med solceller. Jag ser än just alternativ till fossila marktransporter som den lättaste möjligheten till att nå en klar minskning av fossilbrännandet och minimera klimatpåverkan.

      Jag fortsätter än att försöka minska vårt stora beroende av fossilt med investeringar i alternativ.

      Men saknar fortfarande allt för många pollinerande insekter i trädgården. Körsbären har blommat klart, men än finns mer hopp för äpplena.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera
    2. Om jag fattade rätt har inte den förnybara energin ersatt ett skit av det fossila någonsin. Det förnybara täcker ju bara ökningen av energianvändning varje år.. Det är ju därför det är kört..

      Radera
    3. Och det täcker inte ens ökningen.. Det täckte väl bara 30 %.. Vilket skämt..

      Du får pollinera själv Nanotec.. Med en pensel.. 😊

      Mvh Berra

      Radera
    4. Berra om vi ser till solceller ger de i Sverige idag 1 promille av elen. Vi ligger här långt efter de ledande länderna. Om vi skulle fördubbla vår el från solceller vart annat år har vi passerat 1 procent våren 2024 och 10 procent 2030 samt 100 procent år 2037.

      För oss i Sverige betyder vindkraft mycket mer. 2017 gav den drygt 11 procent. Men den hatas av några producenter av el för i förra veckan kostade elen bara 2 öre när vinden ven och snön smälte.

      Med alla bilar eldrivna beräknas behovet av el för bilarnas körning motsvara ungefär förra årets vindkraft. När kan vi då räkna med billiga elbilar? Ja enligt vissa en utredning blir elbilarna billigare än alla andra nya bilar i inköp redan 2025. Skälet till detta är att elbilar är enklare att tillverka men det krävs större serier för att få ner kostnaden.

      Nu subventioneras lastbilar och flyg i Sverige och än värre är det förstås i vissa andra länder när det gäller fossilberoendet så en bra början skulle vara att ta bort dessa subventioner.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera
    5. Hon lät som en galen MP kvinna som vill att vi skall återgå till 1800 talet med häst och vagn.
      Omställningen till tex solenergi kommer accelerera mer och mer när priset sjunker.

      När tex lokalt producerad sol energi med tillhörande batteri sjunker till under tramsession kostnaden för el som finns idag då kommer det gå fort med omställningen.
      Se mer om detta här https://www.youtube.com/watch?v=Hv2XeSrEbnc




      Radera
    6. Milda det är lätt att tänka häst och vagn om man inte förstått hur snabbt den teknologiska utvecklingen går. Första gången jag minns mig sett någon presentera häst och vagn för framtiden var det en professor som var folkpartist och expert på olja. Mest åter till det gamla samhället är givetvis SD med sin argumentation.

      Men det verkar ofta finnas tankar på alla håll och kanter och om hur bra allt var förr i barndomen när solen alltid lyste och man badade i varma böljor eller åkte skidor. Tiden mellan bad och skidor fanns inte.

      Ja infångade fotoner eller utnyttjande av deras följdeffekter blir vi allt effektivare på. Även batterier utvecklas men har en ganska lång bit kvar för att bli billigare än systemet med våra vattenmagasin och transmission där taxor är det mest primitiva. Transmissionen bör snarast moderniseras med mer högspänd likström. Nya taxor kommer nästan automatiskt med mer elfordon, solceller och vindkraft.

      Tycker youtube tar mycket tid så hoppar över det med den förutfattade inställningen att det mest är inriktat på situationen i länder med obetydligt nätbatteri i form av vattenmagasin. Vi kommer också få enkla taxeförändringen med pris mer anpassat till kostnad för produktion.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera
    7. @Nanotec Intressant att flyg och lastbil subventioneras i Sverige. Har du källor på det? Vill gärna läsa mera.

      Radera
    8. Anonym vi glömmer tillfälligt påverkan via koldioxid, kväveoxider och partiklar på atmosfär och oss samt ser på annan subvention. Länge sedan jag läste om detta med subventioner. Finns tex för lastbilar när det gäller vägslitage. Lastbilens ägare betalar om jag minns rätt ca 4 ggr mer än personbilen men sliter i storleksordning 1000-10000 ggr mer på vägkroppen. Slitaget gör att stora kostnader behövs för att bygga om hårt belastade vägar. Källa Bör gå att söka fram på Ny Teknik för några år sedan.

      Flyg betalar ingen skatt på bränsle och detta motiveras ofta med att de kan tanka i ett annat land. Kommuner betalar ofta mycket för drift av dåligt nyttjade flygplatser utan att ägarna av flyg betalar särskilt mycket i avgifter för användning av flygplatsen. Motiveras ofta med att det måste finnas en flygplats för det lokala näringslivet.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera
  2. Hej Berra! Har jag läst när de först publicerades på DN kultur. Mkt tänkvärd även om jag tror de flesta missförstår den som om det är kört med en fossilfri omställning.

    Jag ser det mer som att komma till insikt om att krisen är här och nu och att vi kommer tvingas till stora förändringar de flesta idag inte är beredda att acceptera.

    Mvh
    Johan

    SvaraRadera
  3. Precis. Ingen kommer att acceptera.. Det kommer köras på som nu i det längsta.. Stackars våra barn säger jag bara.
    Mvh Berra

    SvaraRadera

Kommentarer bör hållas till bloggartikelns ämne. Håll god ton.