2018-05-05

Svenskar ger Elon Musk soffa och Volvo första ägare av en Tesla Model 3

I väntan på att vi redigerar klart vår video från provkörningen av ny aelbilen Nissan Leaf som vi provkört under två dagar, kommer tre roliga elbilsnyheter som indirekt är kopplade till varandra...

Att döma av titeln på dagens inlägg kan världen verka upp och ner, åtminstone vid första anblicken men skenet kan bedra dubbelt om och så är sannerligen fallet när det kommer till den kampanj som svenskar i Tesla Club Sweden drog igång nyligen.

Det hela började med ett reportage om Tesla av CBS This Morning den 15:e april. En journalist från CBS som var på besök vid Teslas elbilsfabrik i Freemont Kalifornien blev under en intervju med Elon Musk (Teslas VD och en av grundarna) varse, att Elon Musk inte bara sov nära produktionlinan på fabriken, utan dessutom gjorde det på en dålig soffa. Ja, eller ofta på golvet för att soffan var för liten och obekväm. Varför sover en VD på soffan vid en produktionslina frågar sig säkert många? Skälet har för Musk varit mycket enkelt, för att snabbast möjligt och med egna ögon kunna avhjälpa de problem med uppskalningen av produktionstakten av nya elbilen Tesla Model 3. Något som många menar är avgörande för att Tesla ska kunna nå ut till den breda massan med elbilar och sätta press på övriga tillverkare att matcha detta.

Syftet med Tesla har enligt Elon Musk hela tiden varit att snabba på den fossilfria omställingen av transportflottan som är nödvändig för klimatet.

Men åter till soffan. När medlemmar i Tesla Club Sweden fick nys om att Elon Musk inte fick sova ordentligt vid produktionslinan (ja eller närmare bestämt inne på ett litet kontor bredvid produktionslinan), på grund av den dåliga soffan, inleddes en insamlingskampanj för att kunna köpa en ordentlig soffa/bäddsoffa till Elon Musk. Tre timmar senare hade 10 000 kronor samlats in. Nu har hela 1500 dollar eller drygt 13 000 kronor samlats in bara av svenskar men detta är bara början på historien.

Kort efter att Tesla Club Sweden inlett insamlingskampanjen fick amerikanska youtubern och Tesla-entusiasten Ben Sullins nys om det hela och inledde sin egen insamlingskampanj som fick ihop 8000 dollar eller drygt 70 000 SEK. Ett samarbete mellan Tesla Club Sweden och Ben Sullins uppstod där de bestämde att tillsammans köpa en soffa och skänka resten till välgörenhet. Men amerikanska E-möbelföretaget Wayfair beslutade att stå för kostnaden för soffan (förstås en PR-stunt) vilket innebar att 9500 dollar (inklusive de 1500 från Tesla Club Sweden) kunde ges till välgörenhet.

Tesla beslutade då att matcha hela insamlingsbeloppet och ge lika mycket till välgörenhet. Så vart går då pengarna? Insamlingen i Sverige via Tesla Club Sweden ska gå till Trine - en crowfunding plattform som hjälper folk i Afrika skaffa solceller. Ett företag vår bloggranne Cornucopia? bland annat skrivit om tidigare. 70 000 SEK eller de pengar Ben Sullins och ett stort antal främst amerikaner samlade in går till Renewable World, en mindre organisation som arbetar mot fattigdom och just nu bland annat hjälper till att bygga upp efter jordbävningskatastrofen i Nepal genom att förse människor med electricitet via små solcellsanläggningar.

Nedan kan ni se videon när Ben Sullins leverar soffan till Teslafabriken



Vi fortsätter på Tesla- och elbilstemat och just Tesla Model 3 med en annan lite rolig nyhet...

Sveriges första svenskregistrerade Tesla Model 3 rullar nu på landets vägar men det är inte en privatperson som fått sin bil (de första Model 3 kommer enligt Tesla under andra halvan av 2019, Johan är en av de tidiga  reservationshållarna och reserverade en inom 5 minuter från att det var möjligt online). Nej, ingen mindre än Volvo har köpt en av de uppvisningsbilar som varit runt i Europa och ska nu enligt Tesla Club Sweden vara ute och köra i Göteborgstrakten med regnr: BMF 106 så befinner du dig i Göteborg, håll utkik och hör gärna av dig med foto om du får syn på den!

Att Volvo är först med en Tesla Model 3 är ju minst sagt ironiskt, inte minst för att Volvo Cars ligger långt efter när gäller utvecklingen av elbilar jämfört med övriga konkurrenter och inte minst marknadsledaren Tesla (ja Nissan Leaf säljer bäst i antal globalt men uppmärksamheten kring elbilar har vi främst Tesla att tacka för). Nu väntar väl rigorösa tester av Volvo och sedan nedmontering av bilen på atomnivå för att avslutningsvis konstatera "det här var ju inga konstigheter, varför har vi inte gjort byggt en sån här elbil själva?".

Men Volvo Cars har samma problem som de flesta andra biltillverkare, främst:

  • De har inte byggt ut något snabbladdningsnätverk för att göra det praktiskt och trevligt att göra långresor med elbilar (Tesla har ett som täcker större delen av Europa, Nordamerika och i växande grad bland annat Kina)
  • De har inte tillgång till en egen batterifabrik för att säkra tillgången till den enskilt dyraste komponenten i en elbil dvs batteripacket.
  • De sitter i ett dilemma av sällan skådat slag, de tjänar pengar på att sälja fossildrivna fordon som går sönder oftare och som återförsäljare kan ta en rejäl kaka av innan den når konsumenten.

Frågan om tåget har gått för Volvo eller om de kan överleva omställningen, kanske är räddningen Volvos huvudägare, den kinesiska biltillverkaren Geely. Kina leder trots allt elektrifieringen av transportflottan och är världens största bilmarknad...

Avslutningsvis en nyhet som skakar om bilvärlden just nu. Ett litet kroatiskt företag har nämligen utvecklat en supersportelbil som får alla andra supersportbilar att blekna i jämförelse, med ett undantag, Teslas nya Roadster som vi skrivit om tidigare. Innan vi kommer till dess häpnadsväckande egenskaper vill vi understryka att vi tar upp det som ett exempel på hur elektrifieringen nu sveper fram på alla fronter och att den teknik som företaget lyckats få in i bilen innebär ett tekniksprång som kan gynna intresset och utecklingen av alla typ av elfordon framöver. De visar helt enkelt vad som är möjligt och att det inte finns någon annan väg än framåt för elfordon medan det är godnatt för fossilbilstillverkare som inte satsar helhjärtat på eldrift och det nu.

Vi ser förstås mycket hellre tex fler elpoddar likt dessa som vi provkörde i somras.

Ok, Rimac Automobili som det kroatiska företaget heter bakom C -Two sportbilen har utvecklat en supersportelbil som kommer säljas i 150 exemplar och går för endast 1,7 miljoner Euro eller närmare 18 miljoner kronor... Men tekniken i elbilen är häpnadsväckande:

  • 0-100 på 1,89 sekunder
  • 0-300 på 11,8 sekunder
  • Topphastighet 412 km/h
  • 120 kWh batteri  
  • En elmotor som kan ge en momentan effekt på över 1,4 MW! Eller motsvarande 1914 hästkrafter!
  • Räckvidd är 650 km (enligt den mkt verklighetsfrånvända NEDC cykeln vilket innebär att en verklig räckvidd när den körs som en vanlig bil...på kanske 500 km men det är mer än tillräckligt för de flesta). Detta kan jämföras med Tesla Roadstern som ska ha ett batteripack på 200 kWH och räckvidd på 1000 km.
Sevärd ny video om Rimacs C- Two supersportbil av Fully Charged nedan.

6 kommentarer:

  1. Efter förra inlägget efterlyste ni en tävling om vilken svensk stad som blir först med enbart elbussar. Nyköping, Katrineholm och Flen vinner tävlingen då de har inhandlat och ska köra enbart elbussar i stadstrafiken från augusti 2019. https://bors-nliv.svd.se/index.php/news/detail/cb924b79-7d42-4156-abb4-3fae5e358c15

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul Jonas. Då får vi se vilken stad som blir fyra. Men chansen finns för andra städer än Nyköping, Flen och Katrineholm under det drygt ettåriga tidsspannet. Sedan kanske Flen är för liten för att klassas som stad. (Ja jag bor i 08, som inte har skuggan av en möjlighet att bli först).

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera
    2. @Jonas. Tack För tipset! Verkligen roligt att höra, blir något att skriva om som uppföljning.
      Mvh
      Johan

      Radera
  2. Är inte SLs linje 73 nån sorts elbuss. Kanske bara el-hybrid.

    SvaraRadera
  3. Det har också kört runt en elbuss i Stockholm de senaste 3-4 åren mellan Karlberg/Odenplan och Hagalund i Solna. Privat företag som kör men fritt för allmänheten.

    SvaraRadera
  4. eller så borde jag läsa inlägget först, så att jag ser att det handlar om ENDAST elbussar

    SvaraRadera

Kommentarer bör hållas till bloggartikelns ämne. Håll god ton.