Sidor

2018-04-07

Varför världen behöver otaliga Northvolt-fabriker

Plötsligt har bilindustrin och elbolagen vaknat och insett att de kanske är rätt smart att säkra tillgången till lagringsenheter i form av batterier. Elbilstillverkaren Tesla (i samarbete med Panasonic) och kinesiska bil och busstillverkarem BYD ligger ännu långt före sina konkurrenter tack vare att de själva kontrollerar och driver batterifabriker för sina fordon. Tesla har även insett att marknaden för stationära lagringsenheter i hem, fastigheter och som en del av större energisystem är en minst lika stor marknad som elfordon.

I takt med att elnät byggs ut för att integrera mer sol och vinkraftanläggningar och reservkraftsverk för kol och naturgas ska ersättas i länder som tex Australien och USA blir det alltmer intressant att bygga jättebatterier.

Vi har tidigare tex skrivit om hur världens just nu största batterilager som byggts av Tesla i södra Australien för att kunna balansera elproduktionen från en stor vindkraftpark. Men den har även visat sig kunna på endast 140 milisekunder gå in och agera reservkraft i en helt annan del av landet för att hantera behovstoppar och därmed undvika att elnätet i en annan del av Australien fick stängas ner. Detta var alltså inte vad batteriet primärt var ämnat för men det har visat sig vara mycket effektivt och mer lämpat för reservkraft än ett dyrare och långsamt kolkraftverk kan göra som istället kräver minst sex sekunder vilket kan vara tillräckligt för att leda till strömavbrott. Läs gärna mer om hur detta funkar i läsvärt inlägg av Teslaclubsweden
   
Att tillverka litiumbatterier är inte miljövänligt som det ser ut idag och involverar för de flesta batteritillverkare tex användning av kobolt som utvunnits i Demokratiska republiken Kongo där barn och vuxna arbetare kan arbeta under slavliknande förhållanden för låga löner. Det ska dock sägas att Tesla inte använder kobolt från Kongo av just detta skäl, hur det ser ut för andra batteritillverkare har vi dock ej siffror på men  cirka 60 procent av världens koboltutvinning sker i den Demokratiska republiken Kongo. Kobolt som inte bara är helt central i bilbatterier utan även i tex Apples miljontals iPhone-produkter.

Det finns dock hopp om att det de närmaste åren kommer kunna framställas litiumbatterier som inte kräver någon kobolt alls, något som bland andra kanadensiska företaget Nano One Materials Corp kommit lång med. Se gärna tidigare inlägg om koboltfria batterier.

Men varken Tesla eller BYD har en chans att tillgodose det växande behovet att batterier de närmaste åren, det kommer behöva byggas hundratals gigafabriker likt den som byggs just nu i Nevada. Dessutom kan både kostnader och fotavtrycket på miljön minimeras desto närmare fabrikerna och gruvorna är i förhållande till sina marknader. Därför behövs det även batterifabriker i Sverige och övriga Europa vilket för oss till svenska Northvolt.

Northvolt-projektet drogs igång av Peter Carlsson, föredetta logistikchef vid Tesla och som syfte att bygga Europas största batterifabrik i Sverige. Northvolt fick i början av året bygglov för pilot- och forskningsanläggningen i Västerås och planerar att bygga batterifabriken i Skelefteå. Batterifabriken i Skelefteå ska byggas i etapper likt Teslas fabrik i Nevada för att kunna inleda en stegvis tillverkning i takt med att olika delar av fabriken blir färdig.   

Hittills har bland andra Europeiska investeringsbanken gått in med 520 miljoner kronor i lån, Energimyndigheten 147 miljoner, Scania 100 miljoner kronor och vindkraftsföretaget Vestas gått in med 10 miljoner Euro eller cirka 100 miljoner kronor. Även ABB har annonserat att de ska gå in med 100 miljoner kronor i Northvolts batterfabrikssatsning men dessa pengar har ännu inte investerats i Northvolt. Breakit har spekulerat i att det istället för direkt kapital kan röra sig om att ABB erbjuder konsulttjänster eller eventuellt mark som ABB säljer i Västerås där Northvolt nu ser ut att ha fått tillräckligt med kapital för att bygga en pilotanläggning.

Vi tror att Northvolt kommer få tillräckligt med kapital för att få igång tillverkningen i Skelefteå trots att det krävs 40 miljarder för att finansiera hela fabriken. Detta grundar vi på flera faktorer. Till en början är behovet för att bygga batterifabriker enormt särskilt i Europa och Sverige har goda förutsättningar när det kommer till låga energikostnader, kompetens för automatisering från tex ABB samt fordonsindsutri inom landet vilket skapar logistikfördelar för leverans av batterier. Det handlar även om mycket politisk prestige och att skapa arbetstillfällen inom landet, kanske rent av en helt ny svensk industri vilket gör att finansieringsfrågan på sikt sannolikt blir ett mindre problem. Kan en demolina Västerås komma igång i slutet av året eller början av 2019 och byggandet av första sektionen i Skelefteå inte dröjer mer än ett år finns dessutom goda möjligheter att övertyga även mindre och medelstora investerare om att gå in med kapital.   

Självklart återstår många utmaningar vilket inte minst Peter Carlsson själv inte sticker under stol med. Northvolts nya rekrytering, den framgångsrike entreprenören Emad Zand menar att det krävs minst sju till åtta fabriker av Northvolts storlek bara i Europa och pekar på att energikostnaderna i Sverige är tre gånger lägre än Kina tack vare tillgången till vatten- och vindkraften i landet vilket är en konkurrensfördel för en fabrik som kommer kräva enorma mängder energi. Det handlar även om att minska beroendet av importerade batterier från Kina och USA. Här noterar vi att det även för Sveriges del skulle bli fråga om ökad beredskap om landet kan säkra egen batteritillverkning i samarbete med övriga nordiska länder även kan utvinna nickel och litium till batterierna.

Givetvis hoppas vi på framtida batterier som kan framställas med organiska material likt de vi skrivit om tidigare under utvecking vid Harvards Universitet men till dess måste vi påskynda den fossilfria omställningstakten i högsta möjliga takt, dels för att minska oljeberoendet och dels för att dämpa de redan accelerande klimatförändringarna.

Trevlig lördag!            

Johan gjorde i somras en video om bland annat Northvolt och sin resa till vad som då var världens största snabbladdningsstation för elbilar, under en elbilsresa i Norge
  

2 kommentarer:

  1. Förhoppningsvis väljer fler och fler bort bilen och politikerna förbjuder bilar i stadskärnor samt bygger ut järnvägsförbindelserna mellan städerna.

    SvaraRadera
  2. Jonas det behövs transporter även i stadskärnor av allt möjligt inklusive en stor del av handikappade. Väl fungerande järnväg mellan större städer måste kompletteras med lokala transportmedel.

    För Sverige är våra vattenmagasin ett enormt batteri för lagring och snabb tillgänglighet.

    Nya billigare batterier för nätet än litium jon verkar vara nära och kommer nog först i de flesta andra länder.

    Vänliga hälsningar

    Nanotec

    SvaraRadera

Kommentarer bör hållas till bloggartikelns ämne. Håll god ton.