2018-03-02

Nya elbilssuven Jaguar I PACE nu ute, imponerar trots sitt höga pris

Med pompa och ståt lanserades igårkväll Jaguars första helt eldrivna bilmodell, Jaguar I PACE. För oss elbilsentusiaster var det extra roligt att en av huvudpersonerna som fick presentera bilen var Jonny Smith, en av de utmärkta programledarna bakom den mycket sevärda elbils-kanalen Fully Charged.

Eventet som ni kan se i sin helhet i slutet av inlägget var förstås ett enda stort marknadsföringsjippo för att få folk att beställa denna ny elbil som det talats om i över ett år och många hoppats på. Men upplägget var riktigt genomtänkt och bilen imponerade.

För det första är det värdefullt att en klassisk biltillverkare som Jaguar nu visar att de på ett seriöst vis tagit fram en elbil som byggts från grunden för att vara just en elbil och inget annat. Till skillnad mot många andra gamla biltillverkare har de till och med utnyttjat grillen i fronten och INTE bara för att behålla sin fossila look. Det sitter trots allt inte någon kylare eller stor förbränningsmotor bakom, utan Jaguar har helt enkelt behållit den för att förbättra aerodynamiken genom att låta luft strömma igenom "grillen" och upp över framrutan. På detta sätt minskar inte bara luftmotståndet utan ger även elmotorn mellan framaxlarna gratis kylning, en smart lösning.

Lanseringseventet inleddes något kaxigt med att låta Jaguar I PACE tävla mot marknadens enda seriösa elbilssuv som är i produktion, Tesla Model X. En Tesla Model X med 100 kWh batteri och fyrhjulsdrift matchades mot nya Jaguar i-Pace som har ett 90 kWh batteripack. Med acceleration på 0-100 på 4,8 sekunder slog den Teslas Model X. Här ska dock understrykas att det egentligen är en rätt orättvis jämförelse, inte främst för att Teslas prestandamodell av Model X är mycket snabbare, 0-100 på 3,1 sekunder, utan för att de helt enkelt är helt olika storlek och vikt på modellerna och i olika prisklass.

Jaguar I Pace är en bil som är byggd för att kunna köra fem vuxna med gott om bagage-utrymme fram (finns likt i Teslas bilar en "frunk" eller "fruit" som engelsmännen beskriver den, där förbränningsmotor normalt sitter) och bak, medan Tesla Model X kan ta upp till sju vuxna personer. Men den stora skillnaden är helt klart priset. En Jaguar I Pace i grundutförande kan nu beställas i Sverige och kostar då från 829 000 SEK medan en Tesla Model X 100 D kostar från 1 163 000 SEK, båda priserna avser innan avdrag för supermiljöbilspremien på 60 000 kr som börjar gälla från första juli i år.

För att avsluta jämförelsen med marknadens enda nuvarande elbilssuv är det intressant att kika på räckvidden. Jaguar I Pace har med sitt 90 kWh batteripack 47 mils räckvidd eller minst 35 mil i verklig körning, fullt jämförbart med Tesla Model X 100 SD som har 56,5 mil i räckvidd (NEDC-cykeln) och cirka 41 mils räckvidd i verklig, blandad körning. Ja, sex mil kan tyckas rätt mycket i skilnad men inte om man betänker att de flesta ändå vill ta en bensträkcare och mat/toa-paus efter 3 timmars  körning, vilket alltså räcker till nästa snabbladdare.

Här kommer vi dock in på något viktigt, nämligen laddningen. Under eventet hävdade chefsingenjören för Jaguar att med DC-laddning kan nya i-Pace laddas till 80 % på runt 40 minuter. På Jaguars hemsida står det dock att med de vanligast 50 kW laddarna längs vägarna laddar I Pace upp till 270 km per timme. Med andra ord krävs tillgång till minst 100 kW laddare längs vägarna för att laddningstider på runt 80 % ska uppnås på runt 40 minuter. Detta är ett problem då endast Tesla har ett välutbyggt snabbladdningsnätverk i såväl Europa, Nordamerika som Sydostasien med en  egen laddstandard på hela 135 kW.

Det ska dock sägas att det går utmärkt att åka långt även utan snabbladdare äver 50 kW men det kräver mycket mer planering och att man stannar runt en timme istället för runt 30-40 min, något icke-elbilspionjärer ej är vana vid. Men inget vardagligt problem då de flesta resor trots allt inte görs inte över 35 mil på en körning utan snarare mellan 4-8 mil.

Vi lyfter på hatten för att Jaguar tagit till sig och lärt sig av Tesla, Nissans och BYD samt otaliga nya kinesiska elbilstillverkares framgångar de senaste par åren. Ska en biltillverkare eller lastbilstillverkare överleva är det främst eldrift som gäller nu och det hintar även Jaguar om nu då chefsdesignern för I Pace under lanseringseventet berättade att alla Jaguars kommande modeller kommer bygga på samma tänk som I Pace, dvs det lär blir ren eldrift.

Se gärna våra testkörningar av elbilen Hyundai Ioniq Electric och Renault Zoe Bose Edition , provkörning av nya Nissan Leaf är på gång!

Men till skillnad mot vad många tror är det inte bara för att gå runt utsläppen och putsa på sin miljöimage som Jaguar valt elvägen. Det finns många andra fördelar med ren eldrift som tex möjliggör en helt annan design av bilarna, med större lastutrymme, stabilare väghållning och en säkrare bil. När batteripacket placeras i botten av bilen bildar det som en gigantisk stötdämare runt bilen i form av sin massa mot omgivande balkar och med sin tyngd även håller kvar bilen på vägbanan och motverkar att bilen voltar vid kollision vilket krocktester i av Teslas Model S visat -den krocksäkraste bil som testats i USA.   

Näst steg för Jaguar blir att se till att det byggs snabbladdare värt namnet och att säkra massproduktion av billiga batterier vilket kan bli ett problem då de till skillnad mot Tesla och BYD inte sitter på egen storskalig produktion och alla andra biltillverkare nu står på kö till Panasonic, LG Chem, Samsung, BYD... Men Jaguar kommer initialt försöka slå sig in i premium-lyxsegmentet där Tesla redan visat att elbilar är framtiden genom att krossa konkurrensen i tex Nordamerika där varken BMW, Mercedes eller Porche kunnat matcha Tesla Model S och Tesla Model X. 

Vi avslutar med att meddela av vi nu äntligen filmat klart vår första show i vår nya studio och kommer inom kort ladda upp första programmet på vår EVolution-kanal, ett program som handlar om självkörande elfordon och Podcars/Person Rapid Transit (PRT) där vi bland annat teståker Easy Miles nya självkörande minibussar/pods som nu rullar i Kista utanför Stockholm.

I väntan på det, kika gärna på Jaguar-eventet nedan, trevlig fredag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentarer bör hållas till bloggartikelns ämne. Håll god ton.