Nu är vi äntligen klara med vårt första program i den nya studion och timingen verkar rätt bra då
Trannsportstyrelsen idag presenterar en utredning för regeringen med förslag om nya regler och lagar för självkörande fordon.
I detta avsnitt tittar vi nämligen närmare på olika självkörande eldrivna podcars och Personal Rapid Transit (PRT)-system. Vi besöker bland annat Kista utanför Stockholm för att åka med Easy Miles självkörande mini-elbussar eller poddar och jämför dessa med 2getthere´s liknande fordon som rullar i Rivium Business Park utanför Rotterdam i Holland som vi besökte för drygt ett år sedan.
Det blir bland annat även en gennomgång av det första Podcar/PRT-systemet i Morgantown i USA som varit igång sedan 1975 och än idag är mycket uppskattat och inspirerat många att bygga liknande system i andra delar av världen.
Vi kommer framöver göra fler program i studion såväl för internationellt inriktade EVolution-kanalen som Olja för Blåbär-kanalen, med teman som eldrivna fordon, självkörande teknik, smarta energilösningar och Artificiell Intelligens (AI) med samtal och analyser och inbjudna gäster.
Hoppas ni gillar första programmet, kom gärna med önskemål och synpunkter för kommande program! Nästa program kommer framförallt handla om en självkörande eldriven lastbil utan hytt och förare ombord.
Vår första show från nya studion för vår internationella EVolution-kanal
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Bra - möjligen var ni lite stela i premiären, men klippningen med er två framför olika transportfordon var utmärkt. Utgår från att det blir lite intervjuer med andra också.
SvaraRaderaDistribution av olika slag blir nog det som får snabbast tillväxt. Slipper transportören den dyra föraren så återstår bara lastning och lossning. Slitage och bränsle (el) betyder mindre.
Inför AI läs Max Tegmarks Liv 3.0.
Vänliga hölsningar
Nanotec
Hej Nanotec! Tack för input! Ja finns mkt förbättringspotential! :). Tar ett tag att få ordning på tekniken och smilbanden ;)
SvaraRaderaVi ämnar göra både intervjuar på distans tex med inspirerandd personer på andra sidan Atlanten och inbjudna gäster. Får ta och beställa Tegmarks bok ;)
Mvh
Johan
Förvirrande terminologi. Varför kallar ni självkörande bussar för podcars när alla andra kallar de självkörande bussar? Ni verkar kalla nästan allting för podcars, utan att helt definiera det, det blir väldigt förvirrande och det blir svårt att föstå vad det är. Ser på wikipedia att podcar=PRT som är sjävkörande transport med en guideway, så även självkörande tunnelbanan i Köpenhamn och den kommande i Stockholm är då podcars. Självkörande bussar har väldigt lite guideway så det känns bara fånigt och dumt att kalla de för podcars, då är nästan allt en podcar. EasyMile själva verkar inte kalla de för podcars, men "driverless shuttle" en benämning som är lättare att förstå och ger mycket mer mening. I Sverige är bussen i Kista omnämnd som just "självkörande buss", ni är nog de första jag ser att benämna den podcar, och det bara förvirrar. Operatören Nobina nämner den också som Självkörande buss.
SvaraRaderaHej! Jag har gått i precis samma tankar men blev själv förvirrad efter att ha talat med en podcar-expert om detta nyligen. Kanske ska vi helt enkelt definiera podcars som delade, eldrivna och självkörande fordon som mer brukas som taxitjänst, oavsett om de är på egna banor eller i vanligt trafik el både och.
SvaraRaderaSjälvkörande elbussar känns också lite fel då de kan variera så i storlek. Tackar för uppmärksammandet, ska vara tydliggöra framöver!
Mvh
Johan