Sidor

2018-02-27

Hur gruvindustrin kan elektrifieras utan batteridrivna jättefordon

Har varit lite tunnt med inlägg på bloggen på sistone då vi förbereder för vår första show i vår nya studio. Just nu sitter vi och klipper ihop vårt första program i denna studio. I första programmet kommer vi prata om självkörande elfordon och utvecklingen av Podcars. Programmen kommer handla om eltransporter, självkörande fordon, smarta energilösningar, Artificiell Intelligens (AI) och hur en kan investera i dessa områden. En del av dessa videos kommer vara på svenska och kunna ses på Olja för Blåbär-kanalen men ofta göras på engelska för vår internationella EVolutional-kanal.

Så till dagens inlägg.

I Ny Teknik kan vi idag läsa en artikel om hur Boliden undersöker möjligheten att elektrifiera sina enorma dieseldrivna gruvtruckar med hjälp kontaktledningar. En möjlighet som påminner mycket om elmotorvägssträckan utanför Sandviken vi nyligen gjorde en film om där tunga lastbilar längs en två kilometer lång sträcka kan koppla upp sig mot en kontaktledning via en pantograf/strömavtagare som sitter på lastbilen.

Denna teknik är beprövad och gör alltså att lastbilen kan köras med ren eldrift så länge den är uppkopplad mot kontaktledningen och kopplar då bort dieselmotorn som bara behöver gå igång igen när lastbilen lämnar kontaktledningen.

Tanken att köra gruvtruckar på el är dock inte ny. Schweiziska företaget e-dumper har tagit fram en dumper/gruvtruck som förvisso "bara" väger 45 ton men kan ta last på 65 ton. Men denna finurliga maskin kan tack vare ett batteripack på 700 kWh och en ovanlig arbetssträcka generera mer el än den använder! Detta har bland annat Teslaclubsweden skrivit om i ett läsvärt  inlägg. Det är egentligen inte så konstigt som det låter, lastbilen kommer använda elmotorn för att bromsa på färden nerför berget och då ladda batterierna med bromsenergin. Väl framme vid avlastningzonen vid en cementfabrik försvinner alltså 65 ton av vikten och batterierna räcker mer än väl för att köra upp för en ny lastning och återigen energipåfyllning nerför berget. På detta sätt kör e-dumpern ett 20-tal gånger per dag och generar faktiskt överskottsel som kan matas ut på elnätet.

Men när det gäller gruvor finns ett mycket mer hållbart alternativ som inte kräver enorma, energikrävande gruvtruckar som till och med skulle kunna ersätta de gigantiska maskiner på mellan 2-300 ton som just nu tex kör i Sveriges största koppardagbrott i Atikgruvan utanför Gällivare.

Problemet idag är inte bara att dessa gruvtruckar drar 400 liter diesel i timmen vilket innebär att cirka 60 % av hela driftskostnaden i en gruva går åt bara för att bolagen tvingas köra dessa fossila jättar fram och tillbaka ner i gruvan. Det innebär även mindre hälsosamma arbetsmiljöer för de som måste arbeta i gruvan och att mycket plats måste beredas för att gruvtruckarna ens ska komma fram.

Under Podcar City konferensen i Antwerpen vi bevakade på plats 2016 presenterade Andies Louw, VD:n och grundaren av sydafrikanska bolaget Milotec, en variant av Podcars eller vad bolaget kallar Fractional Rapid Transit (FRT) system som företaget hävdar sänker driftskostnaderna till en tredjedel mot dagens gruvtruckar. Detta system kan även användas för att transportera människor. Det är inte tomma ord, företaget har redan övertygat ett antal gruvbolag i både Sydafrika och Sydamerika som tagit beställningar sedan dessa blev möjligga 2016. Det första systemet för persontransporter med samma teknik är beställt för att nu byggas kring Pretoria Unversitetet i Sydafrika. 

Milotecs Fractional Rapid Transit System (FRT)

Denna teknik möjliggör för transport av tungt gods eller råvaror i tex gruvor och kan hantera enorma volymer med hjälp av eldrivna hängande vagnar som tar sig fram i spår på enkelt monterade moduler som består av stabila balkkonstruktioner. Mer om hur tekniken fungerar kan ni se i videon i slutet av inlägget.

Milotecs Fractional Rapid Transit System (FRT) som vi skrivit om tidigare är skapat för att allt från människor till giraffer och elefanter och andra vilda djur i Afrika ska kunna ta sig fram obehindrat under banan. FRT-systemet är anpassat för sträckor på cirka 20 km till och från gruvan (och ner i gruvan). Det kan även monteras ner och flyttas då det är byggt i moduler vilket innebär att det kan hyras ut eller hämtas tillbaka om bolaget som köpt/hyrt det inte betalar sina räkningar.

Boliden och andra gruvbolag bör helt klart undersöka möjligheten att bygga transportsystem likt FRT-systemet istället för att elektrifiera truckar.

Nedan kan ni se hur Milotecs Fractional Rapid Transit System (FRT) fungerar, presenterat av Andrew Louw under Podcar City konferensen i Antwerpen. Årets Podcar City konferens äger rum i Gävle den 10-12 oktober och vi kommer förstås vara på plats för att bevaka den!

2 kommentarer:

  1. Utmärkt och jag ser fram mot tipsen.

    Skrev ett långt inlägg som plötsligt försvann. Ger en kortare version. Luft av god nog kvalitet behövs och i speciellt djupa gruvor med många gångar kräver mycket inpumpad frisk luft för att få bort spränggaser, diselavgaser mm och detta minskar vid el och ännu mer om fordon och maskiner fjärrstyrs.

    Nu får jag besked om paket med reaböcker att hämta i olika spel och tobaks kjoker och en och annan vanlig butik. Tråkligt att behöva bränna diesel. Minns ett trevlig samtal med en ung kvinna på Nordnets seminarium nyss. Hon kom från Tallinn och visade sig känna en av grundarna av Starship Technologies som tillverkar små robotar som mest kör hem mat i City i låg fart. Hennes ögon lös när hon berättade om utvecklingen där för mig som inte varit där sedan strax efter Estonias förlisning. Om några få år kommer Starship Technologies köra hem mina böcker eller någon efterföljare.

    Vänliga hälsningar

    Nanotec

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Nanotec! Det händer verkligen mkt nu på transportsidan. Tysklands ja till förbud mot gamla dieslar kommer få snöbollseffekter men det är minst sagt tokigt hur svenska politiker först uppmuntrat folk att köpa dieslar och nu "tvingar" dem att byta in sina begagnade bilar med lite pengar i inbyte.

      Spännande med Starship Technologies, tänkt skriva om dem men inte riktigt hunnit med. Du har säkert sett den här videon men intressant:

      https://www.ft.com/video/60ab7727-f9ca-465a-97f7-13cfd770e5b7

      Mvh
      Johan

      Radera

Kommentarer bör hållas till bloggartikelns ämne. Håll god ton.