Sidor

2017-11-29

Vi besöker Elväg E16: Världens första elmotorväg för tunga lastbilar

Vi har i flera tidigare inlägg skrivit om hur snabbt utvecklingen går när det kommer till elektrifieringen av tunga transporter. Senaste tiden har det förstås talats mycket om Teslas nya Semi som vi skrivit om och även om Emoss-lastbilen som bland annat rullar i Norge. 

Vi har varit kritiska till hur långsamt utvecklingen gått i Sverige på personbilssidan och igår påmindes vi om hur ruggigt långt efter Sverige ligger på elbuss-sidan (med undantag för delar av landet!). Men när det gäller intresset för eltransporter i Sverige, vare sig det gäller elcyklar, elbilar och elbussar börjar det hända saker.

Förutom elcyklar som går som tåget i Sverige nu (japanska tåg, ej svenska!) händer mycket inom elektrifieringen av tunga transporter just nu i landet.

Ett av de mest inspirerande besökte vi för ett par veckor när vi åkte till Sandbacka Science Park och världens första färdigbyggda elmotorvägssträcka utanför Sandviken, eller E-Highway som den även kallas. Under en hel dag fick vi en exklusiv inblick i detta eltransportprojekt för tunga lastbilar som Region Gävleborg är ansvarig för och leder.

Ett extra stort tack till Helena Fahlstedt, kommunikationsansvarig i projektet samt projektledare för etablering av mötesplatsen i Sandbacka Park vid Region Gävleborg och spindeln i nätet för detta projekt som gjorde att dagen blev mycket lärorik och trevlig.

Under besöket fick vi först en upplysande genomgång om projektet med Jan Nylander och Magnus Ernström. Jan Nylander är projektledare för Elväg E16 som projektet kallas. Nylander har i många år bland annat arbetat med finansierings- ledarskaps- och regelverksfrågor relaterat till implementering av nya möjligheter, i satsningar som leder till effekt och nytta för slutkunder, användare och samhälle.

Magnus Ernström är strateg vid regionstaben för Region Gävleborg med ansvar för regional utveckling samt generell strateg med specialintresse implementering av innovationer i offentlig-privat samverkan, behovsidentifiering, upphandlingsfrågor, juridik och innovationsledning.

Vi förstod snabbt att utmaningarna med att bygga Elväg E16 för riktig trafik inte varit tekniska utan i huvudsak organisatoriska, hur alla parter skulle mötas och förstå varandra något som Jan Nylander och Magnus Ernström arbetat hårt på från början och lyckats med.

Förutom Region Gävleborg ingår många andra i projektet så som Siemens och Scania, Boliden, SSAB, Sandvik, Stora Enso, Ernst Express, Midroc Electro, Outokumpu, Sandviken Energi, Gävle Hamn, Gävle Energi, Handelshögskolan i Stockholm samt Högskolan i Gävle. Andra som deltar i projektet Trafikverket, Elsäkerhetsverket, Vinnova och Transportstyrelsen.

Intresset för projektet är stort och företag andra representanter från andra regioner i landet gör regelbundet studiebesök till Elväg E16 för inspiration om hur de kan göra något liknande och planera för långa sträckor där tung trafik kan elektrifieras via luftledningar. En teknik som inte är konstigare än spårvagnsteknik men i dagsläget kompletteras med en dieselmotor och ett batteri. 

Internationellt har Elväg E16 ingen motsvarighet när det kommer till en teststräcka i riktig trafik. Men utanför Los Angeles invigdes nyligen en teststräcka på 1,6 km där tre olika tunga lastbilar ska testköras, även där mot en luftledning för eldrift. I det projektet ingår en hybridlastbil från Volvo Trucks via sitt dotterbolag Mack Trucks.

I Tyskland har Siemens sedan ett antal år en teststräcka med luftledning vid ett gammal flygfält utanför Berlin men alltså inte i riktig trafikmiljö. Så sent som i januari kom Angela Merkel och  Stefan Löfven överens om en samarbete kring elmotorvägar som sedan blivit ett avtal mellan Trafikverkets Generaldirektör Lena Erixon och Tysklands motsvarighet som ska gälla till 2020. I Tyskland ska tre pilotprojekt stå klara 2019, låt oss hoppas att de blir klara före det och byggs i riktig trafikmiljö.

Idag står teststräckan på 2 km utanför Sandviken på E16 färdig sedan drygt ett år och testkörs nu med tungt lastade Scania-lastbilar som byggts om i ett samarbete med tyska Siemens. I dagsläget kör lastbilen helt på el när den är uppkopplad mot luftledningen. Åkeriet Ernsts Express har köpt in två lastbilar som nu testkörs på sträckan regelbundet och ska göra det i två år till för att se hur de klarar sommar och vinterkörning.

Lastbilarna är i nuläget utrustade med en elmotor, en dieselmotor och ett batteri på 18.5 kWh som laddas upp när den så kallade pantografen eller strömavtagaren kopplar upp sig mot luftledningen som byggts längst sträckan.

De kommande hybridlastbilarna från Scania kommer ha ett större batteri som gör att lastbilen kan köra 10 km på ren batteridrift när den kopplar bort sig från luftledningen på motorvägen.

Vi kommer återkomma mer om möjligheterna och utmaningarna med eldrivna tunga lastbilar men de flesta frågor och detaljer kring det spännande Elväg 16-projektet utanför Sandviken får ni nog reda på genom att kika på videon nedan. Vi gjorde en längre intervju med Jan Nylander och Magnus Ernström om projektet.

En till video om besöket till elmotorvägen utanför Sandviken kommer laddas upp på vår internationella youtube-kanal EVolution den närmaste veckan. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentarer bör hållas till bloggartikelns ämne. Håll god ton.