Sidor

2017-11-18

Teslas nya tunga lastbil och sportbil revolutionerar på flera plan

I onsdags ägnade vi en hel dag åt elmotorvägen utanför Sandviken för att filma och lära oss mer om världens första elmotorväg för tung konventionell lastbilstrafik. Ett projekt som leds av Region Gävleborg som tillsammans med åkeriet Ernst Express lät oss följa med i deras ombyggda Scania-lastbilar. Det var minst sagt imponerande och gav hopp om att den tunga lastbilstrafiken i Sverige kan eletrifieras. Mer om vårt äventyr kommer inom kort i de filmer vi just nu klipper ihop.


Vårt besök till Sandbacka Science park i onsdags och elmotorvägen utanför Sandviken

På samma tema följer dock dagens inlägg som berör Teslas minst sagt uppseeendeväckande uppvisning av sina två batteridrivna lastbilar och en helt banbrytande sportbil, Roadstern som visades upp i Los Angeles i USA  på fredagsmorgonen svensk tid. 

Eventet som skjutits upp i flera gånger på grund av problem i produktionen av Teslas senaste elbil Model 3 har omgärdats av spekulationer och mycket skepsis från fordonsexperter och motorjournalister. "En tung batteridriven lastbilen kan knappast gå längre än 300-350 km på en laddning", "hur ska de kunna laddas", "hur mycket last ska de kunna dra", "de kommer bli för dyra jämfört med tunga diesellastbilar", ja listan kan göras nästan hur lång som helst.

Vi påminns om hur snacket gick när Tesla Model S lanserades 2009 och sedan kom i produktion 2012 efter en hel del förseningar. Den skulle inte gå att sälja, utbyggnaden av laddning fanns ju inte osv. Men de så kallade experterna fick helt fel. Bilen utsågs bland annat av amerikanska oberoende Consumer´s report till den bästa bilen de testat någonsin, alla kategorier och gav högsta betyg i säkerhet, prestanda, komfort mm. Sedan har  Tesla Model S inom premiumlyxsegmentet ätit sig in på amerikanska marknaden i konkurrens med BMW, Mercedes och Porches prestanda modeller. I Norge är det den mest sålda elbilen efter Volkswagen E-Golf.

När det kommer till laddningsinfrastrukturen har Tesla byggt ut ett omfattande supercharger-nätverk som nu omfattar nästan hela Europa, Nordamerika och i växande grad även Kina och Australien. Över 7000 superchargeladdare finns nu utspridda över världen som gör att en Tesla-ägare kan resa på långresor utan problem och ladda på sin elbil supersnabbt. På cirka 30 min är du redo för en färd på 25 mil för att komma till nästa snabbladdare eller 35-40 mil om du laddar på i cirka 50 min.     

Tillgången till snabbladdare gör hela skillnaden för kunden och den så kallade räckviddsångesten försvinner, istället blir laddningen en trevlig paus med tid för bensträckare, matpaus och toalettbesök.
Vi har tex kört till Antwerpen från Stockholm och runt i Västeuropa med en Tesla Model S och Johan har gjort flertalet långresor i Norge där utbyggnaden av snabbladdningsnätverk för alla typer av elbilar är minst sagt imponerande, med flera snabbladdare vid varje bensinmack, vid hotell och längs vanliga gator.

Vad har nu detta med Teslas lansering av två eldrivna lastbilar och en supersportbil att göra? Poängen är att det lätt glöms bort att trots Tesla har haft otaliga motgångar med smutskastning från övriga bilindstrin. Dessutom har en till synes dieselångande motorjournalistkår samt investerare stirrat sig blind på Teslas försäljningsmodell och ekonomiska utmaningar men bolaget har mot alla odds tuffat vidare och intresset för deras har produkter ökat exponentiellt. Tesla som för övrigt inte bara är att betrakta som en bilföretag utan mer och mer är att likna vid ett energibolag som även bygger elfordon.

Vad visade då Elon Musk, Teslas VD och en av företagets huvudgrundare, upp under lanseringen? Till att börja med en tungt eldriven lastbil med en räckvidd på hela 80 mil. Ja ni läste rätt, 80 mil i motorvägsfart på 90 km/h, fullt lastad med 36 ton!

Men "Semin" eller tunga 18-hjuliga trailers så kallade klass 8 i USA, som den tungt eldrivna Tesla-draglastbilen klassifieras som imponerar mycket mer än så. Den har bättre aerodynamiska egenskaper än världens tredje snabbaste bil, Bugatti Chiron eller cirka hälften av luftmotståndet på en vanlig lastbil.

Kraften och accelerationen i Teslas draglastbil är lika revolutionerande. Teslas Semi gör 0-100 på fem sekunder och fullt lastad med släpet på accelererar den 0-100 km/h på 20 sekunder. Det kommer en vanlig diesel-lastbil inte ens i närheten av...i presentationen förstår ni varför.

Genom att bland annat smala av lastbilshyttan i fronten (med två passagerarplatser bakom föraren) och placera föraren i mitten får man ner luftmoståndet men ger även föraren en oöverträffad överblick framåt och på sidorna. Elon Musk sa att även han som inte har någon som helst erfarenhet av att köra lastbil kunde lätt köra lastbilen, att lära sig växla behövs tex inte ens, den har bara en växel.

Tesla har precis som med Tesla Model S och Tesla Model X jobbat mycket med att förbättra detaljer som gör stor skillnad för att förbättra ekonomin och räckvidden i sina eldrivna fordon.

Ett vanligt problem för lastbilar är tex att de drabbas av stenskott som gör att de inte får köra eller kanske ens kan köra vidare på grund av för dålig sikt. Detta har Tesla löst genom att installera skottsäkra glas.

Laddningen då? 80 mils räckvidd måste ju innebära ett enormt batteripack som tar lång tid att ladda upp? Till att börja med innebär den för ett elfordon enorma räckvidden att även innan Tesla får upp sina nya lastbilssuperladdare, eller "megachargers" som de kallar dem, kan en Tesla lastbil i regel ta sig till sin destination och tillbaka för laddning vid hemmabasen. I Sverige måste tex en lastbilschaufför ta en paus efter 4,5 timmars körning men Tesla Semin kan alltså köras i 7-8 timmar innan den behöver laddas.

Med Teslas megachargers som de kommer bygga upp de närmaste åren likt sina superchargers för elbilar, kan den tunga Tesla semin eller eldrivna tunga lastbilen laddas på 30 minuter! Elen i Teslas megachargers kommer precis som idag alltid, vara garanterat miljövänlig. I USA hämtas elen i regel från solcellspaneler via Teslas batteripack på plats, i Sverige och andra länder köps miljömärkt el från tex vattenkraft där sol eller vindel finns att tillgå.

Inköpspriset för Teslas tunga lastbil är okänt med Elon angav att den tack vare de betydligt lägre driftskostnaderna och underhåll/service skulle gå med plus redan efter två år. 20 % lägre i drift än dagens mest effektiva diesel-lastbilar och när Tesla lastbilen körs med i konvoj med två självkörande lastbilar bakom kan ekonomin pressas med hela 50 %, till och med lägre än kostnaden för transport med tåg.

Teslas nya eldrivna draglastbil: Tesla Semi
   Bildkälla: Tesla Inc. 

Intresset för Teslas nya tunga lastbil är redan enormt


Amerikanska supermarket-kedjan Walmart har tex redan reserverat 15 Tesla Semi men även Meijer, en annan stor amerikansk butikskedja. Andra har inte varit sena att följa efter så som det stora transportföretaget J.B Hunt Transport Services. Fler lär följa efter. Det handlar nämligen inte bara om ren ekonomi med potentiellt enorma besparingar med eldrift och låga underhållskostnader utan minst lika mycket om grön marknadsföring för företag som använder lastbilar i sin verksamhet.


Tesla lovar att lastbilarna håller i 160 000 mil och har hela fyra elmotorer.  Tack vare återanvändningen av bromsenergin sparar lastbilarna både energi och bromsbackar, de senare som enligt Musk aldrig behöver bytas under lastbilens livslängd.

Tesla tunga drabil ska börja leveraras 2019 men som vanligt får vi räkna med förseningar, att döma av Elons optimistiska tidsplan för övriga modeller. Oavsett har Tesla återigen satt ribbban för vad som kan göras med ren eldrift. Andra varianter med vätgas och uppkoppling mot luftledningar likt elmotorvägen utanför Sandviken bör inte betraktas som konkurenter till Teslas eldrivna lastbil, utan komplement som snabbar på den fossilfria omställing av tunga transporter.

Under eventet visades även eb mindre eldriven lastbil upp men den får ni lära er mer om i videon i slutet av inlägget.

Mer om lastbilarna kan ni även lära er om genom att läsa ett detaljerat inlägg på Tesla Club Swedens läsvärda site.

Plötsligt dyker en ny elbil upp som golvar mattan med resten av världens sportbilar

Ur släpet på Teslas stora lastbil rullade det ut en ny Tesla sportbil, en helt ny Tesla roadster med helt oöverträffad prestanda och räckvidd som vi snart ska komma till.

Världens näst snabbaste bil för vanlig väg är redan en elbil, Tesla Model S P100D med Ludicrous update ("galen uppdatering") som gör 0-100 km/h på 2,4 sekunder. Men vem bryr sig om en sportbil om en tänker på miljön? En befogad fråga men precis som solpaneler först dök upp på internationella rymdstationen för att senare kunna vidareutvecklas och bli billig teknik för vanliga jordlingar handlar det dels om teknikutveckling. Eller närmare bestämt omriktat fokus på miljövänlig teknik som snabbar på omställningen till fossilfritt. Kom ihåg att det finns en enorm motorkultur där framförallt grabbar snackar bilar och motorer utan att överhuvudtaget prata om utsläpp, föroreningar, buller osv. När även dessa börjar snacka fördelarna med eldrift, vare sig av miljöskäl eller prestanda sätts stor press på fordonsindustrin, det går inte längre att förhala, leta medelvägar med hybrider eller säga att "världens snabbaste bil drivs av en förbränningsmotor".


Nya Tesla Roadstern

Ok, nya roadstern då, den gör 0-100 km/h på 1,9 sekunder och har en räckvidd på 100 mil i motorvägsfart. Med 3 elmotorer leverar den ett vridmoment på smått ofattbara 10 000 Nm.

Världens just nu snabbaste bil för vanlig väg är Porsche 918 Spider som gör 0-100 km/h på 2,5 sekunder (tillverkarens tid, snabbare individuella tider har gjorts)

För att förstå hur överlägsen nya Roadstern är när det kommer till prestanda och räckvidd betänk detta: En sänkning med 0,5 sekunder på 0-100 km/h är som om världens genom tidernas snabbaste sprinter, Usain Bolt inte bara skulle slå sin närmaste konkurrent med 11 hundradelar (9.58 sekunder på 100 meter för män mot tredje bästa tid 9,69 sekunder, Tyson Gay), vilket redan det är överlägset, utan plösligt skulle springa hundrameter på nästan 2 sekunder snabbare tid!

Om Usain skulle vara nya Tesla roadstern så skulle tvåan i 100 meters-loppet ha drygt 20 meter kvar till mål. Det är ett gigantiskt avstånd.


När det kommer till räckvidden är redan Tesla överlägsna med sina modeller Tesla Model S och Model X som har upp till 50 mils räckvidd men med nya Roadstern dubblar man alltså detta och når 1000 kilometers-gränsen. Bilen ska börja levereras 2020.

Det handlar om ett helt nytt tänk kring hur fordon kan byggas och användas. Så sent om igår blev vi varse detta under media och företags-kickoffen av EcarExpo, nordiska elbilsmässan som inleddes vid  Nackastrandmässan i Stockholm. Vi kommer skriva mer om det i nästa inlägg men där fanns bland annat en ombyggd Triumf GT6 som nu drivs helt på el. Det bästa av två världar, befintlig kaross med redan inbäddad energi och miljövänlig framdrivning med elmotor och batterier, en smart miljö/resursbesparing helt enkelt.


Konverterad Triumf GT6 på EcarExpo, Nacka Strandmässan i Stockholm

Se gärna presentationen av Teslas nya eldrivna lastbil men framförallt, om ni befinner er i Stockholmsområdet besök gärna EcarExpo, nordiska elbilsmässan i Nacka, mässan pågår till och med imorgon. Det erbjuds förutom många elbilar, däribland uppvisning av nya Nissan Leaf även provkörningar av en rad elbilar på plats.

5 kommentarer:

  1. 10 minuter med bil till Nacka Strand, men för sent för oss som inte håller rätt på vad som händer i närmiljön. Nu sett hela Musks frälsningsmöte. Borde gå bra att sälja den stora lastbilen. Garanti en miljon miles verkar bra och här betyder accelerationen en hel del. 2019 eller 2020 borde fungera.

    Svd hade en kul bild på en diesel delvis ner genom gatstenen igår. Rubriken Dieselbilens uppgång och fall på näringslivsdelens första sida och sedan fem hela sidor om hur bilindustrin och politikerna misskött sig gigantiskt.

    Vänliga hälsningar

    Nanotec

    SvaraRadera
  2. http://energyskeptic.com/2017/can-the-tesla-semi-really-go-500-miles/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja har läst din länk. Författaren har en hel del fel i sin strävan att bevisa att Tesla inte kan ha rätt med 80 mils räckvidd. Han utgår från att bilen tom utan batteri väger som en traditionell lastbil (A). Sedan lägger han till vad dagens batteri väger för olika möjliga sträckor (B). Han försöker förklara att många lastbilsägare är fattiga och inte heller har råd med den stora investeringen(C).

      (A) En eldriven lastbil behöver ingen tung motor för diesel och Teslas 4 elmotorer väger en bråkdel och behöver heller ingen tung växellåda eller transmission eller för den delen avgashantering med särskild reningsvätska mm.

      (B) Batterier som är effektivare och väger mindre är på väg och priset faller.

      (C) Om vi antar att priset för Teslan är betydligt högre med batteripaketet så har han rätt om de fattiga ägarna måste betala bilen kontant. Det bör vara lätt för även de fattiga att låna när de visar den klart högre intjäningen genom snabbare transporter och betydligt billigare el samt obetydlig service jämfört med de 2000 rörliga delarna i en diesel och 20 i elbil.

      Sedan när de kan köras utan förare försvinner den dyraste kostnaden för åkeriet.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera
    2. Förtydligande

      Betala kontant med egna pengar ur kassan. Säljarna kan låna ut mycket mer av startkostnaden kanske allt för att bevisa nyttan och istället en månadskostnad, leasing. Om den fattiga kan visa att han har bra beläggning och inte allt för allvarliga betalningsanmärkningar bör det vara enkelt.

      På sträckor där det är mycket backar blir elbilen med sin återmatning till batteri än effektivare än diesel.

      Helt avgörande är att den mycket snabbare hinner utföra uppdraget och i bergiga områden kommer detta att ge en dramatiskt förbättrad lönsamhet.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera
    3. Hej Nanotec och Cirre! Teslaclubsweden har en rätt bra genomgång om vad vi kan vänta oss av Tesla Semins verkliga räckvidd i förhållande till batterier etc:

      http://teslaclubsweden.se/kan-tesla-semi-vara-sann/

      Mvh
      Johan

      Radera

Kommentarer bör hållas till bloggartikelns ämne. Håll god ton.