2017-11-12

Fossilbilar lika ovanliga som hästar inom 10 år

Inom tio år kommer nya bensin- och dieselfordon vara lika ovanliga på vägarna som hästar. Kort därpå kommer även befintliga fossilbilar försvinna då de blir för dyra att äga relativt självkörande elbilar som brukas som service.

Det må låta som science fiction men när ni sett Tony Sebas presentation om vad som håller på att hända inom transportsektorn kanske ni tänker annorlunda.

För se bara hur snabbt häst och vagn försvann från New Yorks gator i början av 1900-talet. På drygt tio år gick de vackra hästdroskorna från att vara vardag och ett självklart transportmedel för att snabbt tillhöra ovanligheterna på New Yorks huvudgator. Ett klassiskt exempel på hur snabbt något förändras när kritisk massa närmar sig och det som kallas superexponentiell utveckling i en s-kurva tar fart.

Vad vi ser nu är nämligen bara början i en utveckling mot eltransporter som precis inlett den resa som inom 5-10 år kommer genomgå en minst lika omvälvande utveckling som droskorna gjorde mellan 1900 och 1913 på 5 avenyn i New York då hästarna byttes ut mot bilar.

Varför det låter otänkbart för de flesta idag är för att människor tenderar att tänka linjärt när det gäller framtidsprognoser för teknisk utveckling och luras därför tex av det faktum att världens produktion av elbilar nyligen bara passerat 1 % av den totala nybilsproduktionen. De skulle enligt rådande linjära syn på fossilindustrins dominans innebära många årtionden innan elbilar blev ett dominerande inslag på vägarna.

Men för den som följer den tekniska utvecklingen genom historien vet att detta är helt fel, utvecklingen sker exponentiellt likt en s-kurva. Först till synes långsamt men sedan explosionsartat i fråga om tid och skala och ett paradigmskifte är plötsligt en realitet. Vi återkommer snart till detta. 

Tony Seba har vi nämnt tidigare på bloggen med anledning av Rethinkx-rapporten om framtidens eltransporter som Johan analyserade i en video i somras på vår internationella EVoution-kanal.
I presentation nedan förklarar Seba på ett inspirerande och övertygande sätt kärnan i Rethinkx-rapporten som vi tror kommer skaka om många när det kommer till hur omvälvande snabbt omställningen till självkörande eltransporter kan utvecklas bara inom 5-10 år.  

Tony Seba är en mycket framgångsrik entreprenör, föredragshållare och författare till bland andra boken "Clean Disruption of Energy and Transportation – How Silicon Valley Will Make Oil, Nuclear, Natural Gas, Coal, Electric Utilities and Conventional Cars Obsolete by 2030” som legat på första plats på Amazon. Seba har bland annat studerat datorvetenskap och utvecklingen av artificiell intelligens vid Massachusetts Institute of Technology (MIT) och har en master i business administration vid Stanford University. 

Det finns sannerligen mycket att lyfta fram i presentationen men här några av de viktigaste följt av våra tankar.
  • 2021 kommer självkörande elbilar som erbjuds som service (ej privat ägande) vara 4-10 gånger så billigt per mile (1,6 km) än att köpa en ny bil (elbil eller fossildriven bil). 
  • 2021 kommer självkörande elbilar som erbjuds som service (ej privat ägande) vara 2-4 gånger så billigt per mile (1,6 km) som att äga en gammal/befintlig icke självkörande bil.
  • Motsvarande ytan av tre San Francisco kommer kunna frigöras bara inom Los Angeles området (!) när parkeringsytor och enormt breda gator som idag präglar hela stadsbilden i jättestaden kan användas till annat än transporter. Detta tack vare att 80 % av antalet bilar på vägarna försvinner när de ersätts av självkörande elbilar. 
En elbil har tack vare sin högre verkningsgrad, färre komponenter och 5 x så lång körsträcka under sin livstid avgörande fördelar i omställningen till självkörande drift av fordon. En elbil skulle kunna köra 80 000 mil under sin livstid enligt Tony Seba och därmed fungera utmärkt som självkörande bil där den kan köras mer eller mindre dygnet runt i 5 år. Detta skulle inte fungera med en bil med förbränningsmotor som behöver servas regelbundet (en elmotor består av tiotalet komponenter mot en förbränningsmotor som kan ha flera tusen för att fungera) och är dyr i drift.  

Analys av tester från befintliga elbilsägare av Tesla Model S har granskats av bland andra Professor, Maarten Steinbuch vid Eindhoven University of Technology som tyder på att batterierna har kvar 80 % av sin laddningskapacitet efter 54 000 mil och har en livslängd på upp till 25 år.

Men, tänker säkert någon, att äga en befintlig bil är väl ändå billigare och bättre för miljön än att låta producera en självkörande elbil? I länder som Sverige tar det ju 18 år innan en ny bil byts ut och lämnar vägnätet och hamnar på skroten. Så ser det ut idag men det menar vi precis som Tony Seba kommer förändras i grunden då det inom 5-10 år med all sannolikhet blir billigare att låta en bil hämta upp dig och ta dig vart du vill än att äga en bil. Den enkla anledningen är försäkringskostnaden för självkörande elbilar kommer vara obefintlig (de kommer köra mycket säkrare än människor) , driftskostnader blir minimala och service och underhållskostnader minskar radikalt med en eldriven bil. Men vad som kommer bli lika avgörande är att resor kommer kunna optimeras för att fordon ska fyllas med så många passagerare som möjligt istället för att idag låta personbil transport 1-2 person i bilar för 5 personer eller fler. Detta är en enorm resurs- och miljöbesparing.

Priset för själva resan/biljetten med en självkörande elbil kan rent av bli gratis för de som väljer att åka gemensamt, istället kommer "oemotståndlig" service erbjudas i fordonen som biltillverkare eller andra företag säljer ombord, allt från mat till upplevelser eller fordon med extra sköna stolar för vila/sömn under resan. Här kommer det dras in mycket pengar av operatörerna som gör att priset för resan snabbt kan täcka driftskostnader mm med råge. 

En följdfråga som säkert ligger på mångas läppar blir då hur eldrivna bilar kan vara mer miljövänliga när de inte drivs på förnyelsebar el utan tex får el från kolkraftverk? Vad många inte känner till är att även om så alla framtidens elbilar drevs på el från kolkraftverk (vilket inte ens är fallet i Kina som är världens största användare i absoluta termer, men ej i andel av sin totala energianvändning då det tex finns öar som helt kör på kol eller olja) -är det fortfarande mer energieffektivt och mer miljövänligt än om de körs på den mest energieffektiva bensin eller dieselmotor! 

Det enkla anledningen är att  kolkraftverk har en verkningsgrad på runt 40 % vilket innebär att om så all eldrift i världen driver elbilar med 90 % verkningsgrad blir det mer enegieffektivt och därmed mindre utsläpp än med en diesel på 20 % verkningsgrad. Detta oräknat den enorma mängd energi som går åt för att framställa och transportera den diesel som till slut hamnar i bränsletanken (det ska först utvinnas olja, sedan transporteras, raffineras till diesel och sedan transporteras igen). 

Men kol och oljekraftverk (framförallt i länder som Saudiarabien med stor egen oljeproduktion) är på väg att ersättas av sol+vind i kombination med gigantiska batterilager eller vattenkraftmagasin. Med andra ord sker just nu en revolution inom såväl transportsektorn som energisektor som inom tio år kommer förändra fossilindustrin i grunden. Den snabbaste förändringen kommer sannolikt ske inom transportsektorn på grund av kombinationen av självkörande teknik med deep learning och Artificiell Intelligens och ren eldrift. Kostnadsbesparingarna det innebär, de nya marknader för resor som en service-upplevelse öppnar för och de 80-90 % färre fordon på vägarna som kommer förändra markpriser och öppna för nya platser för boender och mötesplatser mm blir minst sagt revolutionerande.

Den som vill förstå vad som håller på att ske inom transportsektorn just nu rekommenderas verkligen att se på Tony Sebas presentation. Presentationen bjuder på overvärderliga insikter, vare sig det är ur investeringsperspektiv, tankar kring nästa bilköp eller för att förstå hur den fossila omställningen kan utvecklas. Det senare med samhällsomvälvande utmaningar för infrastruktur och marktillgång när parkeringsplatser försvinner och vägar till stor del kan börja användas till annat än bara transporter i takt med att självkörande eltransporter tar över på vägarna.

Håll i hatten, Tony Sebas presentation är inget för känsliga fossiler 

Johan analyserade Tony Sebas rapport i somras i samband med ett reportage från en elbilsresa i Norge. Under resan som genomfördes med en Tesla Model S besöktes vad som då var världens största snabbladdningsstation norr om Oslo. En större snabbladdningsstation har nämligen redan byggts väster om Oslo... och en ännu större byggs nu söder om Oslo...

I videon om resan och rapporten, kopplar Johan även samman elbilsutveckling med svenska Northvolts satsning på vad som kan bli Europas största batterifabrik i Sverige.

 

För er som älskar doften av diesel och klassiska bilar behöver inte oroa er. Det kommer gå utmärkt att köra bensin- och dieselbilar även i framtiden men precis som med hästdroskor och hästar i allmänhet kommer det ske på speciella platser och inom avgränsade områden och med drivmedel som kostar en månadslön eller så. Det är helt enkelt en sysselsättning som kommer betraktas som lyxig hobby men som till skillnad mot hästar kommer vara strikt förbjuden på alla vanliga vägar.

Vi människor är trots allt obetänksamma och oberäknliga förare till skillnad mot en helt självkörande bil vilket kommer leda till att ingen stat eller något försäkringsbolag kommer acceptera mänskliga förare i allmän trafik. Det är bara en tidsfråga så njut bakom ratten medan ni kan, den kommer monteras bort snabbare än de flesta tror.

11 kommentarer:

  1. Tack Johan!

    Får göra som publiken i slutet på föredraget. Boken han visade snabbt var några år gammal, men förmodligen läsvärd. Har du läst den?

    Drivmedel för hobby behöver inte bli så dyrt. Såg för någon tid sedan att hästarna på Värmdö är fler nu än för hundra år sedan.

    2021 blir kul. Innan dess tror jag att än mindre och långsamma autonoma fordon börjar bli disruptiva för de butiker som tagit över den gamla postens pakethantering.

    Tony nämnde den snabba utvecklingen för mjukvara, men gick inte närmare in på den. AI kommer på allt fler områden och konsekvenserna är inte lätta att se tydligt. Bör till 2021 påverka en hel del av industrins tillverkning och kanske därmed behovet av långa båttransporter som idag står för 90% av allt transportarbete.

    Vänliga hälsningar

    Nanotec

    SvaraRadera
  2. Ni lever i en fantasivörld. Om 10-15 år är hästdroskor vanligare än en bil. Kollapsen blir en riktig käftsmäll.. Allt går åt helsike samtidigt.. I rest my case..


    Mvh Berra

    SvaraRadera
  3. Du har rätt Berra, med att vi lever i en fantasivärld. Det är detta med att vi människor kan föreställa oss olika alternativ framåt som gjort oss så framgångsrika i utbredning över världen. Sedan kan vi med redskapet matematik förstå ännu mer. Sannolikhet är en del av matematiken och den kan få oss att ompröva ett och annat vi tidigare trott.

    Peak oil är vi alla tre överens om, men möjligheterna att klara detta hyfsat anser jag har blivit betydligt bättre. Såg du hela föredraget?

    Vänliga hälsningar

    Nanotec

    SvaraRadera
  4. Snälla förklara för mig vart alla resurser för att bygga upp en sådan värld skulle komma ifrån?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan försöka. Men du måste först säga några resurser som du ser problem med och det finns problem. Vår påverkan på klimatet är ett stort sådant. Ny energi var jag tidigare mer bekymrad över och det är grunden för ett teknologiskt samhälle, men framstegen när det gäller att fånga solenergi har varit stora senaste åren.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera
  5. Min tes är sedan ett tag att det inte kommer bli färre bilar. Elbilar betyder att du kan köra bilar på en ny energikälla, kol via el. Det kan köras fler bilar. Detta betyder att fler i de stora länderna utanför Europa kan skaffa bil.

    Fossilbilar kommer vara det lyxigare alternativet så länge de når längre och är snabbare att tanka. De som har råd kommer förmodligen ha både och, där elbilen används till kortare pendling och liknande. Bara fattiga kommer åka i delade bilar. Det är alltid lika tråkigt hamna i samma bil som en alkoholist eller värre.

    Det som är oroande är att politiker blandar sig i och börjar förbjuda fossilbilar. Vad det beror på kan man spekulera i. Medelklass och lägre kommer inte ha råd med en fin fossilbil utan blir hänvisade till att stanna lokalt. Långa resor och frihet blir åter ett privilegium.

    Självkörande bilar är ett helt separat problem/utmaning/välsignelse eller vad man vill kalla det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. GuDu du har mycket rätt för de närmaste få åren. Men det där med fattiga och alkoholister för elbilar får du nog utveckla lite.

      Förbud för distributionsbilar som är extra stinkande finns redan på många håll i city runt om i världen. Kommer säkert att vidgas.

      Självkörande fordon kommer nog först för små lokala transporter i låg hastighet. Drabbar främst de butiker som idag tagit hand om utlämning av paket. Nästan samtidigt börjar större fordon ta en del något längre transporter. Nivå 5 för persontransporter verkar komma först 2021 enligt några bedömare.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera
    2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    3. Det var om delade bilar generellt, inte elbilar. Jämför med att sitta intill en alkoholist på bussen, sätta dig på sprutan som den förre passageraren glömde eller hamna i samma bil som ett påtänt gäng som hatar äldre cismän väg till krogen. Delade bilar får samma status som att åka kollektivt, i vissa spännande områden gör hon det inte. Subgrupper med delade bilar inom samma sociala sammanhang skulle kunna komma men det hindrar väl socialismen i Sverige ungefär som den hindrar bra skolor.

      Radera
    4. GuDu förstår jag rätt att du inte gärna åker taxi idag för att passageraren före dig kan ha gömt/glömt en spruta med HIV mm som du riskerar sätta dig på? De sjuka och gamla som måste åka färdtjänst får ofta finna sig i att dela färden med andra. Samma taxi kan givetvis kört en narkoman strax innan.

      Senaste Affärsvärden har en intressant utsida med bilar och texten DIES suddigt följt av tydligt EL. I augusti hade The Economist en bild på en fossilmotor med avgasrör och ledningar som låg på rygg och läckte lite olja och texten Roadkill. Framtiden är elbilar.

      När autonoma bilar kommer som taxi väljer du själv om du ska resa ensam till dyrare pris eller dela den med någon, några okända till lägre kostnad. Kostnaden för att resa ensam i en autonom taxi blir efter en kortare tid lägre än färd i egen fossil. Självklart kan du äga en privat autonom bil för familjen, men det blir dyrare.

      Vill en subgrupp av religiösa eller politiska skäl ha egna obefläckade bilar som inte andra får åka i så kan den säkert ordna det utan att någon bryr sig.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera
  6. Jag kan inte förstå logiken i detta. Energieffektiviseringar och teknikutveckling har ju pågått under hela den fossila eran, men det har ju aldrig lett till mindre total konsumtion. Och vad gäller trafik: det går inte att bygga bort bilköer eller parkeringsbrist. Kapaciteten fylls alltid upp. Vad är skillnaden nu?

    SvaraRadera

Kommentarer bör hållas till bloggartikelns ämne. Håll god ton.