För ett par veckor sedan skrev vi att elbilstillverkaren Teslas möjlighet att som första biltillverkare få bygga elbilar i Kina är en gamechanger. I detta inlägg fokuserar vi på en lika omvälvande game changer som är lika viktig för omställningen till fossilfria transporter men istället för produktionen av elbilar och batterier handlar om infrastrukturen för elektrifieringen av elfordon.
Men vi syftar här inte på nyheten från i fredags förra veckan när biltillverkarna Volkswagen, BMW, Audi, Daimler, Ford och Porsche gick ut och meddelade att de bildat bolaget Ionity för att bygga ett gemensamt snabbladdningsnätverk i Europa. En satsning som handlar om 400 snabbladdningsstationer i Europa med en laddeffekt på upp till 350 kW (sannolikt ej per stolpe, utan flera stolpar som delar på ett laddskåp likt Tesla) som ska byggas fram till 2020.
Att dinosaurierna uppenbarligen har vaknat av Teslas, Nissans och flera kinesiska elbilstillverkares framgångar att locka till sig allt fler nybilsköpare är förvisso ett fall framåt. Men det gick inte många dagar innan det överträffades med råge och det återigen blev uppenbart hur löjligt liten Ionitys satsning i själva verket är.
Den riktiga elchocken står E.ON. för som meddelar att de precis som Ionity ska bygga ett snabbladdningsnätverk i Europa fram till 2020 och även de med en laddeffekt på till 350 kW men de kommer bli aningen fler... de bygger nämligen hela 10 000 snabbladdare! Ja ni läste rätt. Det ska dock i rättvisans namn sägas att Ionity bygger 400 snabbladdare med flera laddstolpar per station men även om de sätter upp säg åtta stolpar per station i snitt, innebär det ändå bara 3200 laddstolpar totalt i Europa. Detta från några av världens största biltillverkare medan Eon alltså som ensamt bolag bygger mer än tre gånger så många under samma period!
Det är knappast så att Volkswagen och gänget inte har råd att bygga fler snabbladdningsstationer, det bör i sammanhanget handla om kaffepengar för dessa biljättar. Om en i fårhållandevis liten biltillverkare som Tesla kan bygga 349 snabbladdningsstationer i Europa och över 7300 snabbladdare världen över på bara några år och E.ON. bygga 10 000 i Europa, förväntar en sig klart mer av Ionity. Samtidigt är det givetvis positivt att fossilbilstillverkarna gör en satsning och kanske inser de under snabbladdningsbyggandet att det är bra för deras dieselluktande image att de bygger betydligt fler...
E.ON. har i samband med pressleasen om satsningen släppt några mycket sevärda videos där riktiga elbilshjältar visar upp sina egenhändigt ombyggda eller designade elbilar. Mitt ute i öknen får vi se allt från en eldriven Monster truck (Big Foot 20) till den första Raesr-protypen som visats upp för allmänheten och alltså kör för fullt tillsammans med de övriga handgjorda elbilarna. Eller vad sägs som om en eldriven 52 Chevy och en Volkswagen Bug?
Kika på videon nedan. Framtidens transportmedel är eldrivna, punkt.
Ett ovanligt gäng elbilshjältar visar sina ombyggda elbilar i ett race in i framtiden
Detaljer om hur filmen gjordes och mer om elbilarna
Utmärkt att E.On. gör en insats. Men kanske går utvecklingen i andra riktningar. Ett kul exempel är MIT och Lamborghinis försök med en bil med namnet Terzo Millennio som byggs av nanorör som utgör karossen och fungerar som en superkondensator. Nanorören ska också kunna laga sprickor i karossen av sig själva.
SvaraRaderaEn annan möjlighet är olika sätt att snabbt byta batteripaket.
Ett tredje sätt är vätgas om det kan tillverkas på ett ekonomiskt sätt och inte som idag från fossila källor.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Hej Nanotec! Superkondensatorer är verkligen på g men vi får se hur snabbt de kommer ut på marknaden till ett konkurrensmässigt pris. Däremot är jag i dagsläget väldigt tveksam till poängen med att byta batteripaket på långresor. Det blir klurigt med garanti på batteriet/ägande vid degradering av laddkapaciteten på batteriet som kommer batteriet du köper.
SvaraRaderaTesla var ju tidigt ute med att testa detta men har lagt det hela på is. Det är även svårt att få ekonomi i det hela både för den som säljer tjänsten och den som köper den. Få som är beredda att betala extra bara för att kunna stanna kortare, kanske 5 minuter mot 20-25 minuter idag. Med de nya 350 kW laddarna och de bilar/fordon som framöver kan ta emot den effekten kommer du kunna ladda på kanske 10 min eller kortare och åka vidare med 80 % full tank. Då kan en köpa en kaffe, göra sin behov och ta en bensträckare. För pengarna du betalar extra för batteribytet får du säkert kaffe och en macka eller mer.
Däremot tror jag vi kommer se lösningar likt de som experimenteras med av Renault, där du under motorvägsresor laddar i vägbanan men osäker på om det passar i svenska klimat med mkt salt och snö.
Se Renaults tester här:
https://www.youtube.com/watch?v=2t0E4AcVu6o
Mvh
Johan
Superkondensatorer kan ändra det mesta när det gäller transporter om några lyckas med utvecklingen fram till marknad.
SvaraRaderaJag tänker mest på självkörande fordon i företag som tex taxi när det gäller att byta batteripaket. Håller med om att det inte verkar så lätt om fordonen ägs av enskild person. En marknadsmodell kunde vara att batteripaket hyrs och uthyraren garanterar viss kapacitet hos paketen.
Ett problem man ibland tar upp är ytbehov för solceller. Motorvägar borde kunna vara en möjlighet. Byggs tak med solpaneler över vägen blir det inte mycket vare sig salt eller snö på vägbanan. Fast vid snöstorm kommer nog vägen att behöva röjas. Mesta tiden av året skulle Renaults modell fungera även här.
Kör ofta långt utan paus och gillar kaffe så en 20 minuter då och då är säkert överkomligt. Dieseltanken idag kockar för mycket till lång körning utan stopp.
Vänliga hälsningar
Nanotec