2017-11-07

Den flygande elefanten i rummet: Superbilliga flygbiljetten

Johan minns när han reste till New York från Arlanda flygplats med sina föräldrar 1994 och av sin far fick veta att hans flygbiljett kostade 8000 SEK tur och retur. Idag kostar samma resa (tur och retur) för två vuxna och ett barn under 8000 SEK! Dvs priset för resan har fallit (icke inflationsjusterat) till mindre än en tredjedel mot idag.   

Många känner inte till eller har glömt bort att det inte var länge sedan flygresande var något exotiskt där långresor gjordes sällan och av privilegierade samhällsgrupper. Det fallande priset på flygbiljetter de senaste decennierna har möjliggjort för den explosion i flygresande som i sin tur haft stor påverkan på utsläppen av växthusgaser i atmosfären och som skapats tack vare tillgång till billig olja.

Det fallande priset på flygresor är dock bara ena sidan av klimatmyntet. För om nu politiker och forskare inser att flygandet måste minskas för att vi ska ha en chans att nå 1,5- graders målet, varför införs inte koldioxskatter som gör flygbiljetterna lika kostsamma som tex 1965?

1965 kostade en flygresa mellan Sydney och London motsvarade 22 veckors lön (för en schweizisk banksekreterare) eller nästan 16 000 dollar (mätt i 2009 års penningvärde), dvs drygt 134 000 SEK i dagens penningvärde. Hur många tror ni skulle ta flyget idag vid sådana priser?

Problemet med att förmå politiker att sätta ett pris på koldioxutsläpp från flyget stavas globalisering och ekonomisk tillväxt. För det finns vid sidan av Internet knappast något som mer kommit att förknippas med globaliseringen de senaste årtionden än den exponentiella tillväxten av antalet flygresor.

Svenska ungdomar gör tex idag fler flygresor än många av de flitigaste globetrotters gjorde så sent som i början av 1990-talet. Men ännu viktigare sett ur ett globalt handelsperspektiv, är transporten av prylar för tex komponenter inom tillverkningsindustrin och livsmedel som flygs kors och tvärs över planeten. Faktum är att många fabriker världen över skulle stå stilla om inte flyget fungerande.  Kommer delar för tillverkningen av tex en elmotor till en elbil inte fram, kan inte bilarna sättas ihop. Containerfartyg kan ta veckor och månader innan de kommer fram.

Hela produktionskedjor måste med andra ord förändras i grunden och vi ser redan början på det men av helt andra skäl än insikten om att eskalerande klimatförändringar kräver radikala förändringar av våra vanor. Automatiseringen i fabriker som nu sker i allt högre grad på grund av robotar och utecklingen av artificiell intelligens gör att allt fler företag likt elbils- och batteritillverkaren Tesla Inc. väljer underleverantörer så nära den egna fabriken som möjligt. Avstånd är tid och energi och ökade avstånd medför ökade risker för avbrott i produktionskedjan. 

Mitt i allt detta säger svenska politiker att Sverige ska visa föredöme och minska utsläppen. Men de svenska utsläpp som ökar mest, svenskars internationella flygresande och konsumtion av varor importerade till Sverige talas det lite om hur de ska bemötas. Signalerna som sänds från politiskt håll talar sitt tydliga språk. Kör gärna elbil, källsortera, köp lite ekologiskt eller närodlat och stöd organisationer som hjälper länder som redan nu drabbas av klimatförändringar men flyg för all del på långsemester, det är helt ok bara vi klimatkompenserar lite.

Ett slående exempel på denna förnekelse är att regeringen med närings- och innovationsminister Mikael Damberg i spetsen redan börjat förbereda för en ny flygplats i Sälen. Detta trots att ett godkännande för byggandet ännu inte är taget. Natursskyddsföreningen har överklagat beslutet då en rad uppenbara formella fel begåtts av Transportstyrelsen.

Ordförande för Naturskyddsföreningen i Dalarna, Mattias Ahlstedt skrev bland annat följande i en debattartikel:
"Vi vill att det tillstånd som finns för flygplatsen upphävs tills vårt överklagande har prövats. Det har begåtts en lång rad formella fel av Transportstyrelsen. De sprängningar som krävs för flygplatsen är till exempel oåterkallelig påverkan på miljön, något som påverkar hur ärendet ska hanteras. Transportstyrelsen har heller inte gjort de utredningar som luftfartslagen kräver. Om dessa hade gjorts på rätt sätt hade det varit uppenbart att flygplatsprojektet inte är ”lämpligt ur allmän synpunkt” som det står i Luftfartslagen.
Exempel på de formella fel som begåtts:
Transportstyrelsen har skickat ett dokument på remiss som anges som en komplettering. Själva ansökan ingick inte i remissen. 
Transportstyrelsen har bara remitterat ansökan till Försvarsmakten, Länsstyrelsen i Dalarna och Malung-Sälens kommun, inte – som den borde – till Trafikverket, Luftfartsverket, omkringliggande kommuner och flygplatser, Region Dalarna, Naturvårdsverket, andra trafikoperatörer och ideella föreningar. 
I remissbrevet citeras luftfartslagen, men inte alla krav som lagen ställer.
Beslutet borde innehålla information om hur man kan överklaga, s k besvärshänvisning. Det saknas.
Transportstyrelsen har inte kungjort beslutet. Det har därför varit näst intill omöjligt överklaga för de som har rätt att göra det".
Flygplatsen ska kosta 250 miljoner skattekronor att bygga. Men varför vill regeringen bygga den? Är turismen till en av Sveriges största skidorter viktigare än omställningen till den fossila framtid vi måste röra oss mot i högsta möjliga tempo?

En flygindustri vars högsta kostnad är bränslekostnaden och inte har några kortsiktiga alternativa flygbränslen som  går i huvudsak på flygfotogen (raffinerad från utvunnnen råolja) lever på mycket små marginaler för att överhuvudtaget gå runt. Men det är knappast svenska politikers uppgift att hålla flygindustrin under armarna. Det flygbolagen kan göra för att pressa kostnaden är att sänka personalkostnaderna ytterlgiare och välja flygrutter där parkeringshyrorna vid flygplatserna är relativt låga men dit vill förstås få åka. Då transit till och från små hålor "ute i ingenstans" inte är utbyggda... Med det ordnar sig nog, vi får väl snart se robotar ombord på flygplanen för att sänka kostnaderna ytterligare vilket möjliggör billigt fossilt flygresande lite till!

Skattepengar för 250 miljoner  skulle istället kunna investeras i tex 250 snabbladdningsstationer (om vi räknar i högre kostnadsspannet, dvs 1 miljon kr för byggnation, installation mm av snabbladdare i Sverige). Svenska politiker behöver bara åka på studieresa till Norge för att se vad som händer när folk får tillgång till infrastruktur för snabbladdning. Detaljer kring kostnader för att bygga snabbladdare kan ni läsa om i ett läsvärt inlägg på Tesla club Sweden

Det går heller inte att undgå att ställa sig frågan om bygget av flygplatsen i Sälen pressas på för att underlätta logistiken för svenska stockholmspolitikers årliga resa till försvarskonferensen försvar och kongress i just Sälen? Om så är fallet bör försvarskonferesen rimligen kunna flyttas till något annat säkert ställe där logitiken fungerar utan tillgång till flyg. 

I en debattartikel i Dagens Nyheter i somras gjorde Johan ett commitment tillsammas med flera forskare, artister, idrottare och föredragshållare däribland Kevin Anderson, Björn Ferry, Heidi Andersson, Malena Ernman mfl -att slute flyga. Syftet med artikeln var inte att slå sig för brösten eller peka med hela handen på alla svenskar som flyger på semester till vänner och bekanta med familjen. Tanken var att ge inspiration och få människor att ta sig en funderare över sina fotavtryck på klimatet. Det är viktigt att inte bara se problemen och försöka göra något åt dem, det är lika viktigt att försöka hitta alternativa vägar framåt för dem som vill och kan. Desto fler som vågar gå före, ju fler vågar ta liknande steg.

Avslutningsvis rekommenderar vi att kika på någon av Charles Schlumbergers presentationer om just flygets framtidsutmaningar... Presenationen nedan gavs vid ASPO-USA:s energikonferens i Washington DC från 2011 som Johan deltog vid på plats (ja, tyvärr med flyg!). Schlumberger som vi skrivit om tidigare är svenskättling (på sin mors sida) och flygtransportchef vid Världsbanken i Washington D.C. 

ASPO-USA:s energikonferenser (ASPO=Association for the Study of Peak Oil and Gas) 2010 och 2011 i Washington D. C. var viktiga inspirationskällor under skrivandet av vår bok Olja för Blåbär-Energi, Makt och Hållbarhet. 

Vi måste inse att billigt flygresande inte är en mänsklig rättighet men att en dräglig framtid bör vara det.

Peak Oil:s inverkan på flygindustrin i tre steg, enligt ett scenario av Charles Schlumberger, flygtranportexpert vid Världsbanken (från 2011)

3 kommentarer:

  1. Självklart skulle en rejäl koldioxidskatt vara bästa metoden att hindra allt för mycket CO2 i atmosfären och haven. Nu verkar detta svårt att genomföra. Finns andra vägar?

    Var på förhandsvisning av Al Gores "En obekväm uppföljare" i söndags. Det var Investerarbrevet som ordnade detta och förutom filmen presenterades organisationen We Don't Have Time som har ambitionen att snabbt nå 100 miljoner användare och ge klimatomdömen till företag mm samt Einride.

    Einride är klart spännande och söker nu 100 investerare för 100.000 var. Einride tar fram en T-pod och har redan intresserade kunder. Talade efteråt en stund med några från företaget och lärde mig att dagens långtradares kostnader är 1/3 för hytten med alla funktioner för föraren, 1/3 för dieselmotor och 1/3 för växellåda och transmission. Einrides T-pod saknar hytt, dieselmotor och växellåda. Lidl vill tex ha dem för att sköta alla transporter till deras butiksnät. Första transporten med varor för ett företag planeras i vår med prototypen och detta företag är ännu hemligt. 2020 ska allt rulla med de självstyrande lastbilarna, som jag föredrar att kalla dem istället för T-pod. Ska kolla att jag förstått rätt med deras IR-ansvarig imorgon.

    Vänliga hälsningar

    Nanotec

    SvaraRadera
  2. Hej Nanotec! Tyvärr kunde jag ej delta vid förhandsvisningen av Al Gores nya film men fick en inbjudan.

    Einride är verkligen intressant, tack för tipset och info. Får läsa på lite mer om T-poden.

    Vi ska filma Scanias/Siemens trådlastbilar under en heldag onsdag nästa vecka. Ska passa på att fråga hur de jobbar med den självkörande tekniken i de eldrivna trådlastbilarna.

    Mvh

    Johan

    SvaraRadera
  3. Bra inlägg som sätter tummen på spiken. Flyger ofta Sthlm - Oslo. På den sträckan är järnvägen i uselt skick, annars hade det varit ett alternativ till flyget.

    SvaraRadera

Kommentarer bör hållas till bloggartikelns ämne. Håll god ton.