2017-09-21

Vi provkör Sveriges populäraste elbil just nu: Renault ZOE 40

Vi har i två dagar provkört Sveriges just nu mest populära elbil, Renault Zoe 41. Vår lånebil av Upplands Motor i Uppsala var en fullt utrustad ZOE i så kallat BOSE-utförande med det nya större 41 kWh batteriet som vi tog på en tur i Uppsala med omnejd. Den nya ZOE:n har nästan dubblerat batterikapaciteten från att tidigare bara erbrbjudas med ett 22 kwh-pack. Nedan följer en video vi gjort av provkörningen.



I augusti var denna lilla elbil den överlägset mest sålda i Sverige med dubbla försäljningen mot tvåan förra månaden, Tesla Model S. Just nu rullar det cirka 1400 Renault ZOE i Sverige vilket placerar den lilla elbilen på tredjeplats efter Nissan Leaf och Tesla Model S i totalt antal rena elbilar på de svenska vägarna. Statistik över antalet sålda elbilar finner ni på den tacksamma siten elbilsstatisik.

Håller trenden i sig kan denna elbil mycket väl gå upp i tätposition över antalet sålda elbilar i Sverige redan i år. Vi får se hur den står sig när nya Nissan Leaf börjar levereras i Sverige och i slutet av nästa år när vi kanske börjar se Tesla Model 3 på vägarna. Tesla Model 3 kommer dock kosta runt 100 000 kr mer än Renault ZOE. Vi hoppas även att Hyundai Ionic Electric får ett större batteri, en annan elbil vi provkörde i somras på EVolution, vår internationella youtube-kanal. Ionicen gav ett mycket positivt helhetsintryck och var likt ZOE:en prisvärd.

Men bor en inom ett större samhälle kan en klara sig fint utan bil, varför inte ta en tur med Zbee-taxi som Bzzt Stockholms lanserade i våras tex?

Vi får hoppas att priserna står sig och återförsäljarna inte höjer när nya supermiljöbilspremien införs från och med 1 juli nästa år, och höjs från nuvarande 45 000 kr till 60 000 kr (Roberth säger i videon januari vilket alltså är inkorrekt). Detta innebär att en ZOE med 41 kWh batteri i grundutförande efter nya avdraget kan komma ner i cirka 260 000 kronor.

Nästa provkörning blir troligen en eldriven lastbil sedan något mycket mycket mindre...

Renault ZOE, Sveriges mest sålda elbil just nu
Källa diagram, elbilstatistik

3 kommentarer:

  1. Om jag har fattat rätt så har Renault Zoe batteri hyra, vilket inte går att undvika.
    Så det totala priset på bilen blir betydligt högre och ger tveksamt andrahands värde.
    Hade priset endast varit 260tkr så hade det varit ett väldigt bra pris :) men som nu ha en hyra också 699-1199kr/m delvis 8388-14388kr per år eller ca 41940-71940kr på 5år så höjer det priset avsevärt på bilen. Plus att du inte äger bilen hela bilen (man hyr batteriet).
    Helt plötsligt är tesla model 3 ungefär samma prisklass... tåls att tänkas på.

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Hej! Du har möjlighet att hyra batteriet separat, dvs batterhyra eller privatleasa med batteriet, för 2700kr/mån ingår 1000 mil/år, åker du längre får du lägga på ett par hundralappar per månad. Du även köpa bilen och batteriet men får då endast 66 % garanterad laddkapacitet under 8 år mot 75 % garanterad laddkapacitet på 8 år om du hyr batteriet. Vad jag förstår fanns inte möjligheten att köpa batteriet tidigare vilket bidragit till en hel del missförstånd.

    Priset på standardutförandet Life för Renault Zoe 40 ligger på ca 325k medan standardutförandet på en Model 3 ligger på ca 400 k men det är väldigt stor skillnad på dessa bilar då Model 3 kommer ha betydligt längre räckvidd och tillgång till Teslas superchargingnätverk. Zoe:n lämpar sig mer för tex ett par med ett eller två små barn i storstadsmiljö eller om en har tillgång till laddning hemma/arbetet. Zoe kan mer jämföras med Nissan Leaf men Leafen har större lastutrymme och kan laddas dubbelt så snabbt tack vare DC-laddning på 50kW mot Zoe:n maxuttag på 22kW (via 43 kW uttag). Blir intressant att provköra Leafen framöver. Provar Scanias/Siemens trådlastbil i november.

    Mvh
    Johan

    SvaraRadera

Kommentarer bör hållas till bloggartikelns ämne. Håll god ton.