Ett företag som leder utvecklingen av elbilar och ligger i spets när det gäller självkörande teknik får mycket uppmärksamhet. Tesla sticker här ut på många sätt som vi varit inne på många gånger tidigare. Detta gäller allt ifrån helhetstänket kring batterikapacitet och laddningsnätverk till kombinationen eldrift och självkörande teknik. Det senare som nu med hjälp av deep learning algoritmer och avancerade sensorer kan fånga upp det mesta det mänskliga ögat/hjärnan förmår i trafik.
Det är även ett företag som utnyttjar design och egen batteriproduktion för att säkra inte bara tillgången till litiumbatterier på en marknad där det redan efterfrågas mer litium än det kan leveras. Med världens i särklass största litiumbatteri-fabrik, "gigabatterifabriken" i Nevada får Tesla inte bara kontroll över produktionen av den enskilt dyraste komponenten i en elbil (batteriet), de får dessutom insyn i hur det kan förbättras och kan minska priset per batteri-enhet och därmed hela bilen.
Det är här Tesla har sitt största försprång gentemot framförallt övriga stora biltillverkare. För vad de flesta inte tycks förstå är att det inte bara är redan gjorda investeringar i bilmodeller, drivlinor eller de redan utvecklade diesel/bensinmodellerna som gör att de stora bil/lastbilstillverkarna sitter på bromspedalen. Utan tillgång till miljontals billiga batteripack är det omöjligt att skala upp produktionen och göra en seriös satsning på elbilar. Något övriga konkurenter med undantag för Nissan och några kinesiska tillverkare, saknar.
Men varför Tesla utvecklar och skalar upp sin batteriproduktion tillsammans med sin största partner Panasonic är inte bara för att kunna massproducera elbilar till ett relativt konkurrenterna, lägre pris. Det finns en långt större marknad än bilsmarknadens där Tesla än så länge är ännu mer överlägsen sina konkurrenter och det är marknaden för energilagring.
Senaste tiden har nyhet efter nyhet visat hur Tesla erbjuder allt ifrån småskaliga till storskaliga energilagringslösningar som inget annat företag kommer i närheten av att matcha i pris per enhet eller i omfattning. Senaste i raden av exempel kom igår med beskedet från danska Vestas (vi tackar en av bloggens läsare för tipset!), världens största vindturbintillverkare som nu inlett ett samarbete med Tesla för undersöka möjligheten att kombinera vindkraftparker eller enskilda vindkraftverk med batterilagring. Sådana system finns förtås redan för mindre vindkraftverk såsom vindblommor. Det är dock något helt annat att lagra överskottsel från gigantiska vindkraftverk för att inte tala om vindkraftsparker, för att sedan kunna energin till lokala, regionala eller nationella nät när det råder underskott.
Precis som solenergi lider vindkraften av problemet med överskottsenergi under vissa perioder och otillräckliga energimängder under andra då lagringen av energi för dessa system inte kunnat hanteras. Istället har vi främst fått lita på vattenkraftverk, kärnkraftverk och en kombination av fossila energisystem för att garantera konstant energitillgång över hela året.
Det finns dock som alltid undantag som i Abu Dhabi där solel kan levereras billigare än billigaste fossilalternativet, naturgas men även där kan det bli problem med peakar och dippar vid natt och extremt soliga dagar då energilagring med hjälp av batterier ännu inte är utbyggd.
Detta är Tesla alltså nu på väg att förändra. Men egen batteriproduktion har inte bara gjort att de nu kan erbjuda storskaliga energilagringssytem som kan kombineras med sol- och vindkraftanläggningar. Häromdagen sänktes priset på företagets premiumlyxbilar Tesla Model X och Tesla Model S efter att Tesla meddelat företaget fått ner tillverkningskostnaderna på de största 100 kWh-batteripacken med 3 %. Prissäkningen innebar för de dyraste varianterna en sänkning med 46 000 kronor. Något som Teslaclubsweden bland annat rapporterat om.
Detta är inte bara ett tecken på att utvecklingen mot energieffektiva batterier går snabbt utan visar än en gång på vikten av att kunna producera batterier i volym. Många små företag kan utveckla avancerade batterier men att tillverka batterier av hög kvalitet till låga kostnader är nyckeln. Detta bereder vägen för stora och mindre energilagringsenheter för att allt ifrån eldrivna fordon som små till stora elbilar och eldrivna lastbilar, till små hushållslagringsenheter eller gigantiska energilagringssystem där många batterier bildar ett eller flera jättebatterier.
Bloggrannen och författaren Corncopia?/Lars Wilderäng var inne lite på samma tema igår i ett läsvärt inlägg om hur mycket som kan sparas i service- och driftskostnader samt miljöpåverkan med en elbil som enligt långdistanstester som gjorts av taxibolaget Tesloop kan köras under många fler år än en fossilbil.
Men även när det gäller Teslas små energilagringssytem börjar det hända mycket nu. Nedan kan ni tex lära er om för- och nackdelarna med att installera ett Powerwall 2 -batteri i hemmet.
Priset är ännu högt för de flesta privatpersoner och kräver även tillgång till en rejäl egen sol/vindkraftanläggning (storleksordningen 4-5 kW) och största nackdelen som vi ser är att Teslas Powerwall 2 just nu inte är gjorda för att kunna driva hushållet vid strömavbrott, vilket är ett stort minus i fråga om krisberedskap. Men priset på Teslas batterier kommer sannolikt att gå ner bara de närmaste par åren i takt med att produktionen ökar i gigafabriken och batterlagringstekniken fortsätter att utvecklas. Det finns även hopp när gäller efterfrågan off-grid förmåga då tex många australienska Tesla-kunder fullkomligt skriker efter batteri-backup i landet där "black outs" eller strömavbrott är mycket vanligt och kan vara långvariga...
I södra Australien bygger Tesla för övrigt just nu världens största batterilagrings-anläggning som kommer vara på hela 100 MW och ska lagra energi från en vindkraftpark på 99 vindsnurror och förse 30 000 hushåll med energi.
Avslutningsvis vill vi understryka att Tesla verkligen inte kommer kunna lösa våra energi-utmaningar själva eller ensamma hitta sätt att hantera vår tids tre största utmaningar: Peak Oil (minskad tillgång till billig olja pga fysiska begränsingar/fallande produktion), klimatförändringar och utvecklingen av artificiell intelligens (AI). Men företaget bör inte betraktas som en liten uppstickare med lyxiga elbilar, de har satt elektriska blixtrar i baken på såväl trasportindustrin som energi-marknaden och förstås många frusterarade människor som väntat på en förändring. Nu måste den fossila omställningen fortsätta på alla fronter och involera hållbar produktion och hållbar konsumtion/livsstil. Energilagring är ett viktigt sådant steg.
Vi äger aktier i Tesla Inc.
Jag lutar åt att vi inte har något större problem med peak oil längre. Tycker därmed inte att denna blogg ska avvecklas - tvärtom.
SvaraRaderaVad jag menar är att lösningarna för att ersätta den fossila oljan, kolet och gasen börjar bli så många och växande att en nedgång på 6-7% på oljeproduktion påverkar allt mindre. Var länge rejält pessimistisk med tanke på de stora mängder fossilt kol som finns kvar i marken. Nu verkar fossilt kol på väg bort (trots Trump) och oljan har svårt att under goda ekonomiska tider stiga i pris. Kvar finns fossil gas.
I Sverige har vi vår vattenkraft som ett enormt batteri så jag tror inte Tesla kommer sälja mycket till vindkraften här men Danmark kommer troligen bli stort. I Kina verkar det bli SaltX som blir en första lösning med världens tredje största turbintillverkare för vind.
Viktigare är förmodligen lagring av energi från solceller i mellanöstern. Signalvärdet av att sol slår fossilgas hos producenterna är enormt.
Men det tar tid och klimatet påverkas långsiktigt med risk för badkarseffekter.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Jag är tveksam till om konsumtion av tesla produkter påverkar jordens resursbrist mer än annan konsumtion? Grejen är att vi ska leva på ett sådant sätt att vattnet, luften och jorden (marken) vi lever i ska bli bättre inte sämre.
SvaraRaderaMvh Berra
Berra om nu kisel ersätter olja så blir klimatet mindre kaotiskt och både luft och vatten renare.
RaderaVänliga hälsningar
Nanotec
Nanotec. Det blir bara marginella knappt mätbara förbättringar. Om det skall bli bättre måste allt som tillverkas gå att göra om till ny resurs i oändlighet på ett hållbart sätt. Allt annat tär på planetens resurser och skapar avfall. Vi alla måste börja leva efter permakulturens principer. Inte bara en klick fanatiker i stjärnsund. Så det är bara att sätta igång att bygga om världen till nått bättre för det här teslalarvet för rikingar duger inte på långa vägar.
RaderaMvh Berra
Berra du tror inte på stegvisa förbättringar? Olja står för en stor andel av vår extra koldioxid. Kisel är det näst vanligaste grundämnet i jordskorpan.
RaderaVänliga hälsningar
Nanotec
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
RaderaDen här kommentaren har tagits bort av skribenten.
RaderaHej Berra! Vi har verkligen en lång väg att vandra när det gäller omställningen till cirkulär resurshantering-konsumtion och produktion. Om vi i nuvarande omställningstakt är rustade att hantera Peak Oil och klimatförändringar utan att politiskt och ekonomiskt kaos återstår att se. Om världsekonomin klarar en plötslig nedgång med 4 % eller mer i produktionsfall av oljan per år är mkt tveksamt men frågan vi bör ställa är hur mkt tid som vinns innan detta kommer ske genom att oljeanvändningen kan minska eller åtminstone inte fortsätta att öka genom elektifiering av transportnätet och minskad användning av olja i oljeeldade kraftverk (vilket ännu är dominarande i länder som Saudiarabien trots oerhörda energitilgångar från solens strålar, de har till skillnad mot Qatar inte alls satsat så mkt på solanläggningar trots att det i dessa länder kan löna sig mer än tom gaskraftverk).
RaderaPermakultur är verkligen ett helhetsgrepp på odling och förhållningssät till naturen jag gillar, däremot tror jag inte det kommer funka överallt, tex i städer. Där måste det kompletteras med teknik och växthus mm (även om permakultur-tänket om design för förstärkning av naturliga system även kan appliceras här). Ser även hur villor/hus kan byggas om för ta till vara på spillvärme och uppmuntra till odling nära huset tex som här:
https://vimeo.com/189655083
Mvh
Johan
Vilket hus! Så borde alla nya bostadsområden byggas. Det måste gå att få till det tänket. Men det klart. Här har vi fullt upp med kriminaliteten och nord Korea.. Det är synd. Krutet borde läggas på sådant som är viktigt inför framtiden.
RaderaHär hände något läskigt i går kväll. Ca 23:30 var det ett jordskalv. 2.5 på skalan som jag inte kan stava till. 3.0 är det högsta som uppmätts i sverige någonsin. Det lät som en jättestark jetmotor eller ett stort brinnande gasolmunstycke och höll på i säkert en 30 sek. Centrum var vid otterbäcken 5 km härifrån. Vilken grej.
Mvh Berra
Jordskalv är speciella senaste jag kände var i Italien och det var svagt. Upplevde ett kraftigt i Karlstad i slutet av 60-talet. Tror det var ca 4.
RaderaAnnars ett färskare skalv 2016: 19 mars. Klockan 22:55 inträffade ett skalv med magnitud 4,1 i Bottenviken, mellan Piteå och Skellefteå. Kraftigaste i modern tid var 1904: 23 oktober. Kosteröskalvet, eller Oslofjordskalvet, vilket är det största skalvet vi känner till i Sverige i historisk tid med en magnitud på 5.4.
Går vi bakåt finns för några tusen år sedan mycket kraftiga skalv.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Ja, hur som helst. Vilket dån. Har aldrig hört nått liknande. Fast det skakade inget. Det ska visst vara en del skalv efter Vänerns östra strand. Bara inte vattnet i min nyborrade brunn försvinner.
RaderaMvh Berra