- Hur det funkar att leva med elbil i Norge och varför de är i täten
- Den omtalade Rehinkx-rapporten om självkörande eltransporters framtid
- Varför Tesla ligger i täten bland världens elbilstillverkarer och ett besök till världens största laddningsstation i Norge
- Volvos satsning på eldrift och kopplingen till Northvolt och den svenska biltillverkarens påverkan på övriga biltillverkare
- Tysklands elbilsomställning och domstolsbeslutet i Stuttgart som kan driva landet mot eldrift snabbare än många tror
Skälen till försprånget är många men vad som framkommer som tydligast och som varje elbilist i Norge upprepar är följande: Snabbladdning finns nästan överallt och företag och hotell erbjuder laddning, de får till och med betalt för att installera snabbladdare. Bensinstationer har inte en sunkig snabbladdare som tyvärr oftast är fallet i Sverige, undanskymd där tre elbilar med tre olika kablar/uttag ska dela på utan mellan tre och sex stycken riktiga snabbladdare varav minst fyra som laddar din bil på 20 minuter för 45 spänn och som mer än väl räcker för dagens arbetspendling och ärenden.
Norrmännen sparar dessutom mellan 1500 och 2000 NEK varje månad på att slippa betala vägavgifter (bompenger) när de kör med elbil istället för diesel/bensin. Köper du en elbil i Norge betalar du heller ingen moms eller någon form av skatt på fordonet, över huvudtaget. Parkeringar är oftast gratis... 2025 ska ALLA ny elbilar i Norge vara elbilar, Johan tror detta mål kan nås innan dess.
Och medan Sverige utreder och utreder och tex testar hur tung lastbilstrafik ska kunna gå på el via trådar (på riktigt om 5, 10 år??), finns det redan tunga lastbilar i trafik som går på batteridrift i Norge... yes du läste rätt och det är bara början (mer om det i ett senare inlägg). Många av bilfärjorna i landet går dessutom redan helt på hel. Självkörande containerfartyg med ren batteridrift mellan norska hamnar är som vi skrivit tidigare redan på gång.
Vi tycker att svenska politiker, inklusive ledningen för Volvo Cars, Scania och Volvo Trucks ska åka på eltransportkurs till Norge! Sverige och många andra länder ligger så långt efter Norge att en tar sig för pannan. Det går inte längre att skylla på att norrmännen kanske är världens rikaste land per capita med en oljeskattkista som berett vägen för mycket av landets välfärd och satsningar. Svenskar är inte korkade, de vill bara ha någonstans att ladda och lära sig hur det funkar att leva med elbil. Det är ju inga konstigheter att sätta upp laddstolpar och som en norrman sa "jag byter aldrig tillbaka till en bensin eller diesel". Och nej vi ska inte byta ut i närheten av hela fordonsflottan till elbilar där enskilda individer som idag åker runt i stora elbilar med plats för fem men det får ni veta mer om i videon där Johan går igenom rapporten RehinkX och ger sin syn på saken.
Svenska politiker och svenskt näringsliv bör ha väldigt klart för sig att Sverige bara har att förlora på att vänta. Minst fyra internationella elbilsturister i Norge Johan talade med sa att de gärna åkt till Sverige, särskilt norra delarna men avstånden mellan snabbladdarna var (är) för långa och för att de vågade göra detta utan räckvidds/semesterstress. Johan tappade räkningen när det gäller alla turistande tyskar, tjecker och holländare som var på besök i Norge med sina elbilar och kanske var det inte bara för att uppleva det vackra landet utan även precis som Johan för att kunna uppleva den avslappnande känslan med en normal tillvaro där en elbil är vardag. Elbilister får ju tid att umgås med andra också medan de tar en bensträckare och ett mål mat eller en fika.
Vi kommer göra fler videos om eltransporter, inklusive mindre fordon, cyklar eller andra smarta transporter för framtiden framöver. Även smarta energilösningar med personer och företag som inspirerar till fossilfri omställning kommer vara del av programmen. Det blir lättare när vår studio är klar...
Jag tycker den där studion är kanonbra. Det känns modernt och resurssparande att använda en lokal till flera saker. Det ger ett intryck av att personen som gör dom här filmerna tänker rätt. Det ligger helt klart rätt i tiden..
SvaraRaderaMvh Berra
Hej Berra! Det har du rätt i! :) Dock är det mkt tids/energi-krävande att förbereda för filmandet i utrymme som används för andra saker varje gång. Kommer säkert bli fler klipp fron arbetsboden dock. Det även för trångt för att kunna ta emot gäster och vara två, tre som samtalar...
RaderaMen uppskattar och delar din uppfattning om att det är resurssparande i ordets rätt bemärkelse!
Mvh
Johan
Hej, kan det vara pga. att norge byggt ut sin vattenkraft så kraftigt som man får en positiv utveckling för elbilen? Det ska ju trots allt släpas runt på batterier motsvarande vikten av 4 passagerare. Är det någon som räknat på tillgången av ämnen som behövs för att tillfredsställa världens behov av elbilar? Vad händer i länder där man inte har tillgång till vattenkraft? Hur långt kommer man med tex. med en Tesla om det är 27 grader kallt och det inte råkar finnas en elstolpe där man parkerat för natten?
SvaraRaderaUndrar Christer.
Hej Christer! Norge är sannerligen världsledande när det gäller andelen elproduktion som kommer från vattenkraft ocj ligger på cirka 95 % men där ligger Sverige stark tvåa i världen med drygt 40 % (2016). Självfallet underlättar det ha tillgång till billig elproduktion men även om hela bilflottan i Norge eller Sverige byttes ut till elbilar skulle ett smart elnät klara det utan problem. Det kommer dock ej ske på det sätt många tror, dvs det kommer inte till närmelsevis krävas lika många elbilar som dagens diesel/bensinflotta när det inom kanske 5-10 blir självkörande elbilar som dominerar bilmarknaden.
RaderaVi kommer även se hur elbilar på ett ställe laddar andra elbilar på andra ställen gemom att så kallad vehicle to grid-teknik dyker upp när fler bostadsomdråden och enskilda hushåll producerar sin egen el. Pågår redan försök med detta Holland som vi skrivit om tidigare här på bloggen:
http://www.peak-oil.se/2017/02/ladda-hus-och-bostadsomraden-med.html
Teslas batterier är till skillnad mot tex Nissan Leafs litiumbatterier mkt köldtåliga och tappar inte mer än runt 5-10 % vid kallstart om den stått i runt -25 över natten. Har själv prövat flera gånger så vet att du kan köra 25 mil utan problem med ett 85 kWh Tesla batteri även i motorvägsfart vid runt -20. Men vad de flesta elbilsägare lär sig är att precis som övriga bilägare som är vana vid kalla vintrar, är att sätta bilen på laddning så att den är schemalagd att ladda de sista timmarna innan du ska iväg på morgonen till jobbet tex. Då är batteriet och även hela bilen varm invändig och lite energi går åt att få igång värmen etc.
Men även de få gånger du inte kan ladda över natten hos tex vänner och bekanta spelar det ingen roll med en Tesla då närmaste snabbladdare ligger inom 20 mils avstånd över hela Sverige. Det går idag att åka från Malmö till Skelefteå med en Tesla tack vare snabbladdare längs hela vägen, eller tex västerut mot Göteborg. I slutet av året kommer det även en snabbladdningsstation i Töre utanför Kalix och säkerligen en i Kiruna inom kort. På norska sidan kommer du redan betydligt längre norrut...
Hela Väst och Central-Europa nås med en Tesla nu, där det räcker att ladda 30 min för att kunna komma vidare till nästa snabbladdare. Lagom för en fika/bensträckare efter 2,5 timmes körning.
Kika gärna på Teslas supercharger-karta här så förstår du lättare.
https://www.tesla.com/sv_SE/findus#/bounds/65,55,34,-11,d?search=supercharger&name=Europe&place=toresupercharger
När jag körde landsvägskörning sista sträckan från Norge kom vi med två personer i bilen och rätt mkt packning och kamerutrustning mm 33 mil på en laddning och hade cirka 10 % kvar i batt. -27 med samma bil, fixar lätt 25 mil, dvs tillräckligt för att komma till nästa snabbladdare.
Det är alltså varken vattenkraft/tillgången till egen, billig elproduktion eller tekniken i dagens elbilar som är bromsklossen utan kunskapen om hur det är att leva med elbil (och utbredningen av snabbladdare för de som inte har en Tesla) och tillgången till billiga elbilar med samma kvalitet/teknik som Tesla kan erbjuda som gör att det inte tagit riktigt fart ännu. Men med Renaue Zoes nya modell med större batteri, Nissans Leafs kommande modell med större batt och förtås Tesla Model III är jag övertygad om att övriga etablerade biltillverkare kommer skakas om rejält. Inte ens Mercedes sitter säkert då de bevisligen inte klarat att ta fram egna batterier och elmotorer själva. Läs tex här:
http://teslaclubsweden.se/stackars-mercedes/
Mvh
Johan
Framgången i Norge kommer naturligtvis av kombinationen av en stenrik befolkning och massiva skattelättnader, t.ex. momsfrihet, köra i bussfil, gratis laddning/parkering och gratis vägtullar som det finns massor av i Norge. Men många lättnader är nu på väg bort, t.ex. att köra i bussfil (det funkar inte när fler skaffar elbil). Och förhoppningsvis så avskaffar de snart momsfrihet och andra idiotiska tilltag och slutar subventionera bilsamhällen, för att istället ställa om till ett mer hållbart samhälle. Redan nu så satsar de stort på järnvägsutbyggnad och förbjuder elbilar och andra privatfordon i centrum av huvudstaden.
RaderaHej Jonas. Många av de incitament som införts i Norge har haft som syfte att ge elbilssatsningen få genomslag för att sedan kunna stå på sina egna ben. Syftet med tex möjligheten att köra i bussfilen var ett sådant exempel som aldrig var avsedd som en permanent lösning, det säger sig självt. Att Oslo satsar på att bilfri zoner är heller inget konstigt och bör inte ses som en motpol till elfordons generella existens som komplement i andra områden. Vi kommer se självkörande minielfordon även i bilfria stadskärnor, vars föregångare i form av större elfordon son idag tar för mkt plats och stör gång/cykeltrafik berett vägen för de mindre som kommer senare.
RaderaHåller verkligen inte med om att momsfritt/eller stöd till elfordon är "idiotiska tilltag" eller bara ska betraktas som en konsekvens av att norrmännen har en stor skattkista. Jag ser inte framtiden som bilsamhälle som idag men ser i allra högsta grad självkörande elfordon som en viktig del i en större elektrifiering, om det så blir med podcar-liknande system 5-10 meter ovan mark på banor eller i hängbanor och med rälsliknande lösningar/järnväg.
Jag är väl medveten om att de flesta tänker att subventionerar man elbilar är det bara en förlängning av det ohållbara bilsamhället men ett samhälle där självkörande elfordon som maximerar antalet resenärer per resa såväl bussar som mindre fordon är något helt annat än idag och kräver mkt mindre resurser som dessutom kan få nytt liv på en eftermarknad där litiumbatterier både kan verka som lagringsenheter med nya funktioner eller fungera tillsammans med mikroelnät.
Vi har subventionerat bensin/diesel i snart 100 år, att tala om ge batteriutvecklingen en chans och köpa sig tid i en fossilfri omställning med elfordon är på inget sätt idiotiskt, tvärtom när du sätter det i ett större sammanhang och inte stirrar dig blind på att det förvisso har sin rot i fossileran men kan utvecklas vidare mot något hållbart om det bara får lite tid. Något det sannerligen inte fått ännu.
(*Självkörande elfordon i framtiden ej lika med privatfordon).
Och ja, järnvägen är utmärkt för längre resor men fungerar mindre bra första och sista sträckan på resan eller för transporter av varor från dörr till när väl godsvagnen nått distributionscentralen och ska ut till kund.
Mvh
Johan
Mvh
Johan
Små elbilar för persontransporter är ingen hållbar utveckling vare sig dom är förarlösa eller inte. Heller inte batteridrivna lastbilar för godstransport. Väl utbyggd kollektivtrafik med linjer som når de flesta med plats för gods och järnvägar är hållbart. Att köpa varor som är tillverkade långt bort och kräver miljövidriga transporter är inte hållbart. Att köpa lokalt tillverkade varor är hållbart och kräver inga längre transporter. Vi måste satsa mer på det lokala med smarta lösningar för att rädda klimatet.
RaderaFast det lobbas nog en hel del för att vi ska hållas kvar i bilsamhället. Biltillverkaroligarkerna vill naturligtvis fortsätta tjäna pengar trots att dom försöker få oss att tro att allt dom gör, gör dom för att rädda miljön och stoppa klimathotet.
Många lättlurade sväljer det betet.
Mvh Berra
Berra känner du till Kinas gamla ide med lokal produktion av stål? Varje by började tillverka stål och kvaliteten blev usel. En del produktion måste ske i större anläggningar.
RaderaBåttransporter drar lite energi jämfört med järnväg. Problemet är att båtar idag drivs fossilt.
Det går inte ekonomiskt att dra spår till alla adresser. Sista eller första biten måste transporteras på annat sätt. I mitten av 1800-talet började Sverige leverera bränsle till de moderna storstäderna och fortfarande anses svenskt havre vara bästa bränslet till den tidens förorenare i städerna. De föroreningarna försvann när lastbilarna tog över. Nu förorenar lastbilarna istället.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Kineserna kunde inte tillverka stål ibörjan. Det är först nu dom börjar kunna det något så när. I Bergslagen där jag är uppväxt låg hyttorna tätt ända in på 70 talet då dom blev utkonkurerade av Sydamerikas dagbrott. Nu har flera öppnat igen..
RaderaStål och järnmalm har alltid transporteras på tåg. Pga otroligt höga vikter. En liten fjuttig batterilastbil skulle inte rubba dom lassen jag lovar. Tveksamt du om så stora båtar som krävs för att köra järnmalm från Norska Narvik och andra svenska hamnar kan drivas med batterier. Vart ska då själva lasten förvaras. Lastförmågan lär gå åt till batterier.
Alla hyttsamhällen finns det järnspår till. Nu är visserligen de flesta banor nerlagda, men går nog att få liv i om viljan finns.
Det lokala och småskaliga kommer mer och mer. Det märks..Alla går inte i globalisternas ledband förstår du Nanotec.
Nja Berra det var under Maos tid detta skedde. Järn är lätt att tillverka lokalt och de spridda hyttorna med sin produktion av tackjärn berodde på att all skog gick åt i närområdet. Skogen omvandlades till träkol i milor ända in på 1900-talet. Idag används importerad stenkol men tankar på vätgas finns. För högkvalitativt stål behövs stor kunskap och lite mer utrustning. Bäst transporteras både malm, järn och stål med båtar för längre färder. Stål och särskilt järn har under mesta tiden transporterats med enklare medel (häst och segelbåtar) och först på 1800-talet tog tågen över för de medellånga avstånden.
RaderaMer lokalproducerad mat kommer förmodligen och jag välkomnar den. Slutmontering av olika produkter kommer säkert mer och mer göras närmare konsumenten. Men handel mellan länder fortsätter.
Vi går knappast bakåt till alla de lokala hyttorna och milor som slukar all skog i trakten. Visst kan vi odla bananer och kaffe i växthus men det är betydligt dyrare än att importera söderifrån. När vi kan få billig nog el så är det ett annat läge. Har faktiskt en liten planta av både kaffe och banan men ännu ingen skörd.
Nya bättre batterier är på väg och bäst är när det gäller fartyg att börja med lite mindre utveckling som färjor och kustsjöfart tills priset faller och kapaciteten ökat. Segelfartyg kunde lönsamt frakta vete från Australien och till Europa. Kan komma nya el och vinddrivna fartyg som seglar utan besättning med en del varor ganska snart.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Oslo böjar nu med självkörande bussar, http://www.vg.no/nyheter/innenriks/norsk-politikk/naa-kommer-selvkjoerende-busser/a/24118888/
RaderaMen jag ser självkörande fordon bara som ett litet steg i den pågående automatiseringen. Energibesparingen är marginell, anser jag. Det är en naiv övertro på självkörande fordon på den här sidan.
Segways och små elfordon; jag håller med om att de kommer bli fler med tiden, säkert, men någon stor energibesparing ser jag inte. Det är energisnålare att cykla, men det är en marginell energi-sak också detta. Det stora är om vi kan ställa om samhället så att det blir enklare att leva utan bil i städer och resa med tåg. Femernförbindelsen är ett annat stort järnvägsprojekt rätt utanför Sveriges gränser som är betydligt intressantare än någon stor laddningsstation för Telsa-rikingar.
Cykla går utmärkt. Det är ett underskattat fordon. Det tråkiga är att det flesta är för tjocka och lata för att orka utnyttja cyklarna. Men på sikt blir dom nog tvungna för att överleva.
RaderaMvh Berra
Dessvärre så är det inte så stor skillnad energimässigt att framdriva 1 ton stål med diesel eller med el. Den stora energiförbättringen i Norge är ju att man förbjuder bilar i Oslo centrum och där man nu monterar bort flera elladdninsstationer t.ex vid Akershus festning. Genom att gå, cykla eller att använda kollektivtransport så sparar man mycket energi och får en trevligare stad. Något som fler länder borde göra och kommer att göra, här ligger Sverige efter. När det kommer till eltransport så har Sverige kommit längre med mycket mer dubbelspårig järnväg och mer spårvagn. Men Norge gör massiva satsningar med Follobanen och hela Intercity-projektet, så de kan snart vara ikapp när det gäller eltransport. Jag ser eltransport där man inte behöver ha batteri som ett betydligt hållbarare alternativ, som lastbilsexemplet ni skriver om och all spårburen trafik utan batteri.
SvaraRaderaBra kommentar. Jag håller med dig. Spår är det bästa. Tänk om vi kunde få fart på och rusta upp alla järnbanor som finns igenväxt runt om i Sverige och ordna lite ordentlig kollektivtrafik med mindre elbussar där det behövs, samt att folk får cykla och gå lite mer..Vilket lyft om vi samtidig tar bort alla miljövidriga småbilar på hjul som förstör haven med microplast. På köpet får folk lite motion vilket sänker sjukvårdskostnaderna och förbättrar hälsan. Att röja och bygga om järnbanor skulle även skapa arbetstillfällen och att göra den satsningen innan oljan börjar sina på allvar skulle vara ganska smart. Väntar man för länge kan det vara kört med vettiga transporter..
RaderaMvh Berra
Nu har jag sett videon. Bra och jag hoppas den når lite internationellt. Batteri behövs mer av och med autonoma små fordon för små transporter krymper behovet av el ganska mycket. Konsekvensen blir färre affärer när mer kan skötas via nät och robotar. Persontransporter i autonoma fordon kommer kraftigt minska energibehovet genom smartare körning och ofta fler passagerare eller mindre fordon för bara en eller två.
SvaraRaderaVänliga hälsningar
Nanotec
Segelfartyg utan besättning? Vad händer om en mast blåser av utanför kaphorn? Eller en lina till ett segel går av. Nja det där tycker jag låter som ett riskabelt projekt. Dyra laster kan gå under bland klipporna.
RaderaHandel mellan länder kommer givetvis alltid finnas, men inte i lika stor utsträckning som nu. Vi går snart in i återbruksåldern och då blir det billigare att riva ett gammalt övergivet köpcentrum och återvinna stålet än köpa nytt från Kina. Eller antagligen går det inte köpa varor från Kina för dom behöver sitt själva samt att troligen är energibristen så stor att transportera varor blir en omöjlighet..nu snackar vi 30 - 40 år i framtiden.. Gilla läget Nanotec och låt dig inte luras och tro på naiv övertro på batterier.. Omställningen handlar om att skapa resilenta samhällen som är energisnåla och ekologiskt hållbara med en lokal ekonomi. Stordriften tidsålder ligger snart i graven.
Mvh Berra
Nja ett autonomt skepp kommer nog köras i kustsjöfart till en början.
RaderaTalade i går med en man som berättade om svarta solceller som blir dramatiskt bättre än dagens.
Vänliga hälsningar
Nanotec