Sidor

2017-08-17

Men hallå, glöm inte den smarta och hållbara cykeln!

Vi har skrivit mycket om elbilar och andra eldrivna elfordon av större storlek den senaste tiden men det är lätt att glömma mindre och mer hållbara alternativ som i många fall kan funka minst lika bra.
Det är hög tid att belysa den snabba utvecklingen av smarta cyklar.

Det finns många varianter av cyklar såväl med fokus på persontransporter eller varutransportlösningar. Glädjande nog går utvecklingen snabbt framåt även här hemma i Sverige och utbudet växer hela tiden.

Men vad som ofta saknas är breda och lättillgängliga cykelleder där stora mängder cyklar kan ta sig fram samtidigt. Det behövs likt för biltrafiken flera filer för olika hastigheter och olika typer av fordon.

Vi har med hjälp av entreprenören och uppfinnaren Douglas Malewicki tidigare visar att upphöjda 4-filiga cykelleder är ett oslagbart alternativ när det gäller antalet passagerare som kan hanteras per timme i varje riktning. Douglas Malewicki gjorde nedanstående graf efter samtal med Johan om detta.

Upphöjda, dedikerade cykelbanor är svårslagna räknat på passagerare per timme i varje riktning
Graf av Douglas Malewicki, använd med tillåtelse. 

Upphöjda 4-filiga cykelleder kan hantera 240 000 människor per timme i varje riktning! Detta bygger på att dedikerade cykelleder som ej behöver korsa gång- och motortrafik kan hålla en hög medelhastighet och samtidigt hantera ett enormt trafikflöde på en relativt liten yta. Inte ens självkörande bilar eller podcars (Personal Rapid Transit -PRT) på upphöjda, dedikerade banor kan hantera dessa volymer av människor.

Det är viktigt att påminna sig om att mycket av den dagliga trafiken inom en stad eller ett mindre samhälle oftast sker inom cykelavstånd och att bussar tex håller en lägre medelhastighet än cykeln kan göra. Detta under förutsättning att cykeln inte behöver trängas med övrig trafik vilket är fallet på de flesta ställen idag.

Det krävs med andra ord ett nytänkande för såväl motoriserade persontrafiken som för cykeln. Varje nytt stadsområde som planeras bör göra detta för upphöjda, dedikerade cykelleder (där endast cyklar får ta sig fram) och även förbereda liknande banor för att podcars ska kunna transportera människor till/från stadsdelar och större bostadsområden för resor där cykelavstånden är för stora eller för människor som ej kan cykla för egen maskin, samt för transporter där större varor ej kan lastas på cyklar.  

Problemet med dagens cykelleder visar sig tex i Stockholm där det inte hjälper att vissa cykelleder breddas då inte mindre än 15 stycken olika väghållare ska se efter stadens cykelvägsnät. Cyklisten och bloggaren Krister Isaksson har skrivit om detta i ett läsvärt inlägg på sin blogg Bisycling och pekat på hur stadens pengar kastas i sjön när Trafikkontoret och 14 stycken stadsdelsförvaltningar oftast missköter cykelbanorna och flera är emot cykelbanor vid parker (!?).

Så länge cyklar ska trängas med övrig trafik tappar de sin största fördel, att kunna transportera människor från start till destination non-stop. 

Med lärdomar från cykelstäder som Freiburg och Köpenhamn kan cykeltrafiken minska/ersätta trafikflödet på vägarna med minst 20 % och därmed avlasta vägarna samtidigt som utsläppen och ytorna för bilar inom städer och samhällen kan minskas och avsättas till annat så som mötesplatser, bostäder eller odlingsytor...

Vårt grannland Norge och även Tyskland är exempel på länder där städer planerar flerfiliga flerfiliga, upphöjda cykelleder som ej korsar övrig trafik. I Oslo planeras det till och med för helt bilfria zoner vilket bara kommer kunna nås till fots eller med cykel. Framöver kommer säkerligen även mindre självkörande elfordon ta sig fram där, en del med varor likt mindre lådbilar och andra likt Zbee-taxin vi rapporterat om som transporterar 1-2 passagerare helt på el och tar liten plats och max får köra i 45 km/h.

Nedan några varianter på smarta cyklar i Sverige:

Sveriges första omfattande lastcykelpool planeras i Umeå där staden planerar att köpa in 24 lastcyklar, fördelat på tre lastcykelpooler. Men lastcykelpooler planeras i en rad svenska städer och i flera bostadsområden finns det redan, läs mer här. 

Lastcykelpooler planeras tex i Umeå med smarta och praktiska lastcyklar likt de nedan som redan är populära i tex Holland och Köpenhamn.



En annan rätt cool variant är svenska Podride som troligen kommer ut på marknaden i slutet av året...
 

Cargobike -Låd/lastcykel för transport av upp till tre barn/massor med prylar. Eldriven hjälpmotor.


Vi kommer skriva fler inlägg om cyklar framöver och kanske göra några filmer. Bland annat om utvecklingen i Australien där en cykelpoolspionjär Johan träffade i Silicon Valley under en Podcar City -konferens för två åren sedan fått stor uppmärksamhet och spridning i landet den senaste tiden. Detta i ett Australien där annars bilen körs överallt då städerna inte alls är anpassade för varken gång eller cykeltrafik.

Cykeln är definitivt på väg tillbaka i en rad olika varianter!

4 kommentarer:

  1. Cykel är ett mycket bra alternativ för en klick svenskar. Kanske 5-10 %.. Hur man skall få upp övriga som är överviktiga, lata och bortskämda på en cykel återstår att se. Kanske under pistolhot. Fast det är nog att ta i. När alla andra alternativ är slut så kanske det går. Då är problemet att få cykelramen att hålla för påfrestningen. Cykeln får inte bli för tung liksom.

    Mvh Berra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Berra! Erfarenheterna i städer som Köpenhamn visar att 20-25 % av transporterna inom en stad eller ett mindre samhälle lätt kan ske med cykel. Det är sannerligen mer än en klick av befolkningen. Jag ser inte de fysiska/lathet/bekvämlighet som de främsta hindren, tvärom vittnar de som använder cykeln i dessa städer om just fördelarna och bekvämligheten när det funkar med övrig trafik dvs. Självfallet kommer många inte ens våga pröva, andra kan inte och andra vill inte men det spelar mindre roll. Om så bara 20-25 % cyklar till och från jobbet eller i de dagliga bestyren är det ett enormt fall framåt.

      Jag ser definitivt att detta kan bli möjligt även i Stockholm och andra svenska städer i takt med att fler bilfria zooner införs och diesel/bensin-trafik/parkering blir förbjudna i stadens mest centrala/folkkära delar.

      Cyklar kan återanvändas och ramar på moderna cyklar tål enorma påfrestningar. Hade en mountainbike i tonåren som var med om det mesta och sedan togs över av min far 10+ år senare. Behövde bara byta däck och sadel sen var den good to go. Cyklar med kvalitet håller mkt länge om man ser efter dem.

      Mvh
      Johan

      Radera
  2. Det klart cykeln kommer mer och mer när dom andra alternativen inte finns längre. Dom allra tjockaste 150 kg + får väl gå till att börja med. När magen blivit mindre går det säkert börja cykla och ramarna kommer hålla.

    Förbjuds biltrafiken i städerna kommer cykling öka jättemycket. Samtidigt frigörs stora ytor på gator och parkeringar där cyklisterna kan härja fritt.. Där går även att ordna trevliga odlingar och handelsplatser.

    Rekoring är något nytt som kommer nu. Vi har sådan här. Kanonbra. Folk beställer grönsaker och annat i en Facebookgrupp av odlare och andra. Sedan träffas alla vid ett torg och varorna levereras på studs utan mellanhänder. Vinst både för odlaren och konsumenten.

    Mvh Berra

    SvaraRadera
  3. Steve Angelos inlägg är intressant om problemen i världsekonomin och sambandet med den krympande energieffektiviteten.. Har inte så mycket med cyklar att göra men nog så viktigt.. Det går utför helt klart.

    https://srsroccoreport.com/market-will-fall-by-50-75-as-petrodollar-energy-sector-breaks-down/

    Mvh Berra

    SvaraRadera

Kommentarer bör hållas till bloggartikelns ämne. Håll god ton.