Med Johan på en ny elbils-resa i Norge med en Tesla Model S och i väntan på färdiggställandet av en video om framtidens självkörande elbilar, får det bli lite perspektiv på diesel- och förbränningsmotorns väg ner från tronen.
Det har varit minst sagt många nyheter om dieselbilarnas motgångar på sistone. En av de största är utan tvekan domstolsbeslutet i Stuttgart nyligen där miljöorganisationen DUH vann i ett omtalat mål mot tyska delstaten Baden-Württemberg , Daimler och Porsche om ett förbud mot dieselbilar i den tyska staden. Miljöorganisationen har lett i bevis att då Stuttgart bryter mot tysk lag om utsläppsgränserna inom staden måste förbjuda dieselbilar för att dels leva upp till lagen och dels skydda hälsan för stadens invånare som nu utsätts för stora mängder partiklar och kväveoxider från framförallt dieselbilarnas avgasrör. Domstolen gav DUH rätt och om inte delstaten, Daimler och Porsche kan trolla fram dieselbilar med kraftigt minskade utsläpp innan årsskiftet kan ett förbud träda i kraft första januari 2018.
Givetvis kommer detta överklagas men även städer som Köln och München överväger dieselförbud i sina städer. Beslutet i Stuttgart sänder helt klart signaler om vart de barkar, biltillverkarna försöker bromsa omställningen och vinna tid men för många framstår det säkert allt mer som sjunkande skepp som desperat försöker kramla sig fast vid kajkanten. Det är helt enkelt bad business att satsa på fossildrivna bilar när efterfrågan helt klart går mot eldrift och ren luft!
Vilket för oss till Volvo Cars och företagets satsning på enbart el- och hybridbilar från 2019 som vi skrev om nyligen. Volvos VD, Håkan Samuelsson motiverade företagets minst sagt sena svängning mot eldrift med att bland annat uttryckligen säga att "kunderna efterfrågar elbilar nu" och att det vore riskfyllt att hålla sig kvar vid förbränningsmetoder och inte satsa på elbilar.
Så sent som i tisdags kunde vi läsa om hur Storbritanninen nu beslutat att alla diesel- och bensinbilar, inklusive hybrider ska förbjudas från 2040. Huvudskälet är hälsoriskerna kopplade till ökade utsläpp av kväveoxider som kan orsaka kraftigt ökade risker för hjärt- och kärlsjukdomar och andningsbesvär.
I början av året testade Norges huvudstad ett tillfälligt förbud mot dieselbilar för delar av stadens gator då en kombination av väder och luftföroreningar från framförallt dieselbilar väntades ge ovanligt höga förekomster av bland annat kväveoxider. Dessa föroreningar är inte ett hot mot bara tex personer med astma- och andningsbesvär utan kan enligt tex norska luftforskningsinstitutet ha långsiktigt negativa konsekvenser för alla människors hälsa. Norge som har satt som mål att bara sälja el- och hybridbilar från 2025. Ett mål våra grannar mycket väl kan nå med redan över 100 000 el- och hybridbilar i landet och en mycket välutbyggd infrastruktur för laddning i det långa landet.
Även Frankrike med nya president Macron-ledde regeringen, gick nyligen ut med att landet 2040 inte ska sälja några diesel eller bensinbilar.
Efter Norge går det som snabbast i Kina där incitamenten bakom omställningen mot fossilfritt både är extrema nivåer av föroreningar i många av de gigantiska miljonstäderna men även allt mer ekonomiska, att leda teknikutvecklingen och satsningar på elbilar (och förnyelsebar energi) handlar allt mer om att leda den ekonomiska och tekniska utvecklingen som allt fler menar är oundviklig. För Kinas del handlar det försåt om ett gyllene tillfälle att exportera teknik och få ökat ekonomiskt och politiskt inflytande. Det råder som vi ser det inget tvivel om att framtidens transportsystem är elektriskt och självkörande. Mer om just den kombinationen kommer snart i en video på vår nya EVolution-kanal.
Eltransporternas revanch kan sägas vara här, snart 100 år efter nedmonteringen av världens största och mest utbyggda spårvagnsnät i USA i början av 1900-talet. Vadå? Jo, GM, Standard Oil och bildäcktillverkaren Rubber and Tyre dömdes för detta i Senaten med mutor till järnvägsbranschens direktörer, något vi skrev om ingående i vårt kapitel om eltransporternas återkomst i vår bok Olja för Blåbär-Energi, Makt och Hållbarhet.
Säkerligen svårt för många att tro att de breda och brummande bilarnas land en gång kryllade av spårvagnar och elbilar och ledde eltransporternas utveckling. Men sedan sadlade USA om till att bli fossilbilarnas Mekka. Kanske är det ödets ironi (eller helt logiskt) att ett amerikanskt företag (Tesla) nu tvingat övriga biltillverkare att vända riktning igen?
Vi avslutar med en liten åktur med en härlig Baker Electric från 1909, elbilar som dessa blev en raritet efter andra världskriget varefter bensindrivna jeepar och andra bensinslukare tog över och elbilen snabbt glömdes bort... Hoppa in 3:20 i videon för att komma direkt till elbilen.
Häftig elbil som nog skulle få många taxikunder i city om den fick köras utan bakljus mm. Blomvas var en kul detalj.
SvaraRaderaAnnars var det dystert för oss med diesel. Fast visst måste våra avgasbilar bort. Säkert kommer förbud på vissa gator likt dubbdäck även här. Gissar att det börjar med att alla distributionsbilar i city måste ha hybrid eller eldrift från säg 2020. (City är 08, 031 och några andra större orter)
Vänliga hälsningar
Nanotec
Den där bilen är ju bra mycket coolare än zbeen och så tar den säkert fler passagerare också. Att ingen tar upp tillverkningen på en sådan. Skulle bli en hit nu när dieseln snart förbjuds i storstaden. Tur man bor på virsan :)
SvaraRaderaMvh Berra
Det är för dyrt, inte att konstruera och tillverka, utan att få godkänd och laglig. Därför gör ingen dem.
RaderaJo, så kan det säkert vara. Det kan även vara som så att ingen kommit på tanken. Det kan väl inte vara dyrare att få en sådan godkänd än en zbeen t.ex.
RaderaMvh Berra
Tråkigt nog är det dyrare att tillverka i mindre skala än en nykonstruerad. Tillverkas miljoner exemplar betyder det att priset blir mycket lågt. Det mesta till ett fordon är standardkomponenter som blir mycket billigare än en unik egen del. Dolda moderna effektivare prylar som batterier och elmotorer är inga problem. Fjädringen var säkert något som gjordes i lite skala redan då för vagnar avsedda att dras av hästar och den tillverkningen är nu obefintlig. Fönster enligt tåg tillverkas inte heller.
RaderaMen jag vill nyttja en sådan i city och betala mer än att resa i en modern taxi.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Nu behöver man inte kopiera allt det gamla på farmor ankas bil. Det går förträffligt att sätta på modern fjädring och AI och hela kittet. Men bevara den gamla stilen så att säga och tågfönster måste väl gå att nytillverka. Krångla inte till det nu Nanotec och var inte så omöjlig.
RaderaI morgon börjar jag sälja grönsaker i min självbetjäningsbutik. Nyskördad och Gift och kemikaliefria och faktiskt lite anarkistiska grönsaker. Ska bli intressant..
Mvh Berra
Lycka till med försäljningen. Skulle gärna köpa lite anarkistiska grönsaker. Tror din butik ligger lite långt från 08.
RaderaUppfattade den väl synliga fjädringen som en viktig del av stilen. Tågfönster går nog ganska enkelt att tillverka för hand men kostnaden blir därefter. Om vi kunde räkna med en större volym än några få ex så visst skulle det fungera. En modern handbyggd hyfsad kopia, utan godkännande från myndigheter går nog att få för någon miljon om man inte räknar för hög egen lön.
Tror mer på dina grönsakers möjlighet till framgångsrik försäljning.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Det klart det måste bli fler ex än 2. Bara fjollträsk sväljer väl minst ett par tusen st skulle jag tro. En toppfart på 50-60 km/h räcker väl. 100 000 i Sverige inom 5 år är inte orimligt. Sedan ligger resten av världen vidöppen.
RaderaGrönsaksförsäljningen öppningsdagen gick långt över förväntan. Purjo, gullök, potatis, rödbetor, morötter och bönor försvann så fort så jag blev svett..Så nu ska det firas.
Mvh Berra
Zbeen är väl ett exempel på att det är för dyrt och krångligt. Riskkapital skall in. Jämför med hur olagligt de är med anarkistiska (icke registrerade) grönsaker och att sälja dem på torget utan tillstånd.
RaderaAtt industriella revolutionen kom i England och inte Frankrike var till stor del på grund av friare regler i England.
Observera att det är en sådan bil farmor anka har.
SvaraRadera