2017-08-07

Debatt: "8 miljarder liter olja slösas bort varje år"

Johan är nu tillbaka efter en lärorik och trevlig elbilsresa i Norge. 1800 km i berg och dalar med en Tesla Model S blev det. Många intervjuer, bilder, filmklipp och noteringar i anteckningsblocket bearbetas just nu, ett första inlägg från resan kommer senare i veckan. Vi kommer kommer även klippa ihop en video till vår nya EVolution-kanal för ett avsnitt där Johan analyserar de självköranade elbilarnas framtid med inslag från Norge-resan. Bland annat från världens största snabbladdningsstation norr om Oslo som besöktes och filmades under resan.

Det går även att få en förhandsglimt av resan genom att gå till vårt nystartade Instagram-konto: evolution_channel där många bilder och korta kommentarer redan lagts upp från resan.

Tills dess kan vi tipsa om att Johan idag fått en debattartikel publicerad i Dagens ETC som kan läsas digitalt utan kostnad nedan eller genom att klicka här. Artikeln är en uppdaterad version av ett tidigare inlägg här på bloggen.  

Johans debattartikel i Dagens ETC

12 kommentarer:

  1. Elbilar med mänskliga förare drar mer däck för det är svårt att inte nyttja möjligheten att ibland öka farten snabbt. Elbilar med självkörande möjligheter drar mindre el och mindre däck genom smartare körsätt.

    3D-printing kommer att spela allt större roll i produktionen men att vi själva hemma ska printa egna däck verkar osannolikt. 3D-printrar görs för olika ändamål och de kommer betyda mycket för reparationer och reservdelar i närmiljö. Än har de bara börjat komma.

    Mer än 3D-printing, åtminstone under de närmaste 10 åren, betyder robotarnas genomslag i industrin. Mycket tillverkning flyttar närmare kunderna.

    Mest påverkan på samhället, som jag ser nu, blir ändå de självkörande fordonen under de närmaste 10 åren. Samtidigt kommer nya innovationer som ännu är okända och nya hot förutom klimatet.

    Vänliga hälsningar

    Nanotec

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är nu haven förstörs av microplast. Om 10 år är haven så fulla med microplast att det inte spelar någon roll om vi går över till 3d printade gräsdäck. Haven är ändå knökfulla av plast som kväver det mesta av liv. En omställning bort från transporter hit och dit på vägar med fordon på gummihjul har nått vägs ände. Det måste upphöra och det brådskar. Att gå och vänta på nya svindlande upptäckter räcker inte halvvägs. Det krävs krafttag och det kommer aldrig att ske tyvärr.


      Mvh Berra

      Radera
  2. Man häpnar. Handlar bloggen om olje- och energiproblemet i världen eller handlar den om bilälskandet? Det är en stor motsägelse. Har ni varit på studieresa i Norge, så skriv gärna om det kommande bilfria centrumet i Oslo, väldigt bra och intressant. Har ni varit i Sverige i sommar så kanske ni har märkt att det har skett en milstolpe med järnvägen i Stockholm under sommaren. Ska ni skriva om motorkåta gubbar så får ni gärna flytta det till en annan blogg.

    SvaraRadera
  3. Hej Jonas. Förstår din frustration men bilåkandet kommer vi inte runt på kort sikt trots energikrisen kopplad till en fallande global oljeproduktion/Peak Oil. Känner väl till satsningen på den bilfria-satsningen i Oslo däribland flerfiliga, upphöjda "cykelmotorvägar" som jag skrivit om här på bloggen tidigare:

    http://www.peak-oil.se/2016/02/4-filig-cykelvag-och-cykeldelning-en.html

    Nämnde Oslo som kortast här:

    http://www.peak-oil.se/2016/05/fredagsmys-den-coola-cykelns-aterkomst.html

    Resan i Norge var en kombinerad studieresa och semester och vi besökte inte Oslo denna gång. Syftat var att intervjua norrmän och bättre förstå varför Norge ligger så långt före när det gäller omställningen till eltransporter, särkilt elbilar men även andra eltransporter som satsningen på tung lastbilstrafik på endast batteri (mer om det i senare inlägg).

    Vi ser Norge som ett viktigt föredöme på eltransportsidan men är väl medvetna om att landet tex inte är med i EU, ej hållits tillbaka av inhemsk fossilbilsindustri och ja sitter på mkt olja/stora ekonomiska muskler men likväl finns det många exempel som kan anammas i andra länder, däribland Sverige för att göra omställningen på person- och godstransportsidan från fossildrift till el, som gör att den kan ske snabbare.

    Cykelsatsningen i Oslo är verkligen värd att ta upp och fördjupa sig i mer, vet en kvinna som leder ett sådant intiativ i Sydney med stor framgång. Noterar det för kommande inlägg.

    Citybanan har vi förstås inte missat, helt enkelt fått begränsa oss lite under sommaren pga mkt annat arbete. Järnvägen är jätteviktig och vi betraktar inte den som mindre viktig än elbilar, tvärtom men återigen har det varit en prioriteringsfråga.

    Mvh
    Johan

    SvaraRadera
  4. Johan.. Du skriver ofta om att vi inte kommer undan transporterna på kort sikt och därför måste vi satsa på el. Det köper jag men hur länge är kort sikt? Vad händer när kort sikt är över.. Står det då en massa solida lokalsamhällen där helt plötsligt av sig självt som inte är beroende av alla dessa långväga transporter eller vad är planen?Hur ska dessa samhällen se ut och när och hur och av vem ska dessa byggas..jag ser inga direkta tecken på att det sker något som på sikt gör oss oberoende av transporter förutom någon cykelväg här och där. Det mesta centraliseras mer och mer känns det som.. Tvärt emot den utvecklingen som behövs.

    Mvh Berra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Berra vi kommer aldrig undan transporter. Dagens däck med sina plaster och läckaget av mikroplaster till havet är för djävligt. Det går att minska snabbt.

      Långväga transporter kan bli mycket bättre ur miljösynpunkt på några få år. Kan vi styra över långväga lastbilstransporter till båtar och tåg minskar koldioxiden stort och mikroplast i haven till en obetydlighet från de långväga tunga transporterna. Om järnvägen moderniseras när det gäller signalsystem till den nivå flyget nådde på 90-talet, dvs med transpondrar som ger position till alla lok blir förseningar orsakade av kopparstölder och slitage små med konsekvens att fler företag litar på tågens tidtabeller. Det var Håkan Lans geniala uppfinning baserad på gps som förbättrade navigering och säkerhet för flyg och båttrafik. Uppfinningen anses som den största inom navigering sedan kompassen. SJ ville ha transpondrarna införda men Banverket ville ha kvar sin stora underhållsorganisation för signalsystem och sade nej.

      Däck måste inte ha så mycket plast in sig. Mängden går att minska och ersätta med mindre skadliga produkter. Utgår från att mycket vatten från diken runt vägar inte renas alls idag utan får rinna ut i vattensystemen och nå haven. Borde gå att ändra med någon form av filter.

      På lite längre sikt kan helt nya däck utan plast ersätta dagens.


      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera
  5. Annie Lööf dillar om att Sverige ska ha fossilfria transporter om 12 år. 12 år. Då helt plötsligt ska vi ha solida lokalsamhällen som i stort är självförsörjande. En kvarn, ett Slakteri, ett mejeri. Trädgårdsodlare och lokala tillverkare av det mesta en människa behöver... I i stort sett varje liten stad i Sverige. I stora städer behövs många exemplar av det jag räknade upp ovan.

    Till det behövs bönder och andra leverantörer som levererar varor som i sin tur ska driva sina gårdar och tillverkningar fossilfritt.

    Det hela är en utopi. Tänk tillbaka 12 år. Hur mycket har hänt på dom 12 åren. Inte mycket inte.

    Mvh Berra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror inte att vi har helt fossilfria transporter 2029, men i princip alla nya bilar är eldrivna och de flesta kvarvarande fossilerna står mest och rostar månader eller år mellan nostalgiska åkturer. Inte heller kommer vi att ha skrotat alla de stora kvarnar och mejeri som finns idag. Mer lokala slakterier med mycket robotstöd bör komma.

      Mer komplexa ting som integrerade kretsar tillverkas på få platser i världen medan större sammansatta maskiner allt mer slutmonteras av robotar närmare konsumenterna.

      Bönderna har eldrivna självkörande traktorer, andra elmaskiner och bara dieseldrivet i reserv.

      De senaste 12 åren har våra datorer blivit minst 100 ggr kraftfulla när det gäller processorer och minnen men algoritmerna har blivit betydligt effektivare. Under denna tiden har program som gör att datorn lär sig effektivare och mer likt människor kommit. Nu håller ingenjörer runt om i världen på att lära sig använda denna nya kapacitet. Hela konceptet självkörande har tidigarelagts med AI.

      Kostnaden för vindkraft har fallit kraftigt på 12 år och för solceller enormt.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera
    2. Du, jag var på en liten nöjestripp i går. Till Mariestad 4 mil och såg massor av fordon. Flera hundra. Bara en bil som drevs fossilfritt. En hybrid. E95 och el. En Toyota. Ändå är det semestertider fortfarande, så man kan inte påstå att omställningen till en fossilfri fordonsflotta går så fort som den borde göra.

      Ibland men bara ibland tycker jag dina framtidsvisioner är lite i överkant och kanske en liten gnutta drömska om man får uttrycka sig så.. Du skriver nästan alltid att det kommer och det är på gång och snart så.. Vi får la se..

      Mvh Berra

      Radera
    3. Berra visst får du uttrycka dig så. Innan något hänt kan man kalla det en dröm eller mardröm. Allt vi människor avser göra kan ändras om nya fakta eller fantasier får nog grepp om många nog. Nya fakta är dessa mikroplaster i haven från däck.

      Ibland funderar jag på att skriva att jag oftast haft rätt på teknologiska genombrott i samhället som ligger inom 10 år men oftast fel på konsekvenserna av det hela. Stereo och digital ljudhantering i tonåren, platta skärmar för tv, sms (men trodde inte på den enorma användningen), andra tjänster mm.

      2G (GSM) fick jag mycket skit för av högre chefer när jag sa att GSM kommer nästa år. "Du jag har sett testbilen med GSM som kör här ute och utrustningen tar upp halva bilen. Den kan omöjligen krympas och bli bärbar på många år." sa en hög chef.

      5G som kommer inom fyra år får ännu större betydelse. Det systemet behövs för fullt autonoma fordon.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera
    4. Det är lite annorlunda nu och framöver än det har varit får du tänka på. Tillgången på billig olja minskar. Både som råvara till nästan allt du ser omkring dig och även som energi. Visst solenergi blir billigare och billigare med den går inte och tillverka grejor av, sedan är det tveksamt om den hinner byggas ut i den takt som oljan minskar..

      Nu kommer du skriva att det går att tillverka grejor av andra material, typ alger eller nått. Visst det går säkert. Men hinns det verkligen. Tiden tickar fort mu. 12 år går skitfort.

      Nu har jag iaf fått snurr på en skördetröska jag fick. Från -61. Satan vad motorn går fint. Ska bli skoj att skörda veteåkern med den :)

      Mvh Berra

      Radera
    5. Visst blir världen annorlunda med allt högre fart. Mesta oljan går till transporter och det är besparingar där jag ser som börjar bli dramatiska framåt säg 2022. Parkerade bredvid en elbil nyss och utgår från att det är tätare med dem i storstäder än på landet. Vi har fortfarande stora reserver av olja som kommer att brukas innan priset stiger. Fossilt kol och gas är andra stora problemen när det gäller klimatet. Ja visst får vi snart en topp när det gäller oljeförbrukning men de andra fossilerna tar över en hel del.

      Grejor av annat än olja. Sitter under partytältet och dricker lite kaffe efter gymmet. Ser mest trä och tyg. Några glas kvar från lunchen och min kaffekopp som alla är gjorda av sand och lera. En plastflaska med bubbelvatten och en Coca-cola samt mobilen och datorn har mycket plast. Minns när all dryck från bryggeri var i glas och kan lätt se att mesta plasten i mobil och dator kan ersättas av säg kompakt trä eller titan.

      Hörde nyss att de obildade bönderna på 1800-talet gödslade med kräftor. Nu finns bara kunniga bönder, åtminstone när det gäller kräftor. I många länder anses kräftor oätliga än idag. En stor del av skördarna förstörs i världen på grund av dålig kunskap om vädret och optimal förvaring. Fula grönsaker kastas för att handeln bara vill ha "hög" kvalitet.

      Alger växer snabbt och är på väg att nyttjas till mycket mer än mat. Har för resten en liten aktiepost i Simris Alg AB.

      Kul att du fått den gamla skördetröskan att fungera. Lycka till med skörden

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera

Kommentarer bör hållas till bloggartikelns ämne. Håll god ton.