2017-07-05

Breaking: Volvo elektrifierar bilindustrin

Vi har skrivit det flera gånger här på bloggen, vad väntar Volvo på? Elbilståget har lämnat perrongen. Vi har båda varit volvoägare och våra familjer i flera generationer. Men vi har både mycket frustrerat och besvikna sett hur ett av Sveriges största varumärken hukat sig för verkligheten att fossilbilarna tillhör det förgångna. Men idag kom ett mycket glädjande besked som kommer bidra till att skaka om bilindustrin i grunden och sannolikt få svenska laddinfrastrukturen för elbilar att blomstra likt i Norge.

Volvo cars VD, Håkan Samuelsson går nämligen idag ut i media och meddelar att företaget bara ska tillverka elbilar och hybrider efter 2019 och ska släppa 5 renodlade elbilar mellan 2019 och 2021. Hur snabbt nuvarande modeller ska fasas ut framgår inte.

I Sveriges Radio uttalade Samuelssons bara för en liten stund sedan följande efter att först fått följande fråga om beslutet av SR:
"Finns det inte risk att ni tar er vatten över huvudet med tanke på att man inte vet hur elbilsmarknaden utvecklas framöver?"
Samuelssons svar:
"Alla beslut är behäftade med risker, men jag är övertygad om att det skulle vara ännu större risk att hålla kvar vid förbränningsmetoder, säger Håkan Samuelsson."
Detta kommer få många stora konsekvenser som de flesta kanske inte ännu greppat. För det första kommer andrahandsvärdet på Volvo dieslar och bensinare fram till 2019 sjunka som en sten. Men det här är precis vad Volvo räknar med. För vad Volvo kan göra nu är att intregrera elbilar med sin självkörande teknik som utvecklas tillsammans med Nvidia. Volvo är troligen den enda biltillverkare som kan matcha Teslas självkörande teknik just nu (vad kineserna lurar på är förstås ett oskrivet kort). Det betyder i sin tur att alla elbilar och hybrider som Volvo säljer 2019 kommer vara utrustade för att vara 100 % självkörande.

Anledningen till att vi är så säkra på hur långt Volvo och Nvidia har kommit framkom under konferensen Podcar City 2016 i september där vi hade ansvaret för filmandet. En resa vi för övrigt gjorde med elbilen Tesla Model S.

Nvidias europachef visade hur långt företaget kommit i utvecklingen av så kallad Deep Learning, en form av maskininlärning där en mjukvara/dator kan lära sig själv genom upprepad övning utan att människan lägger sig i. Med Nvidias supersnabba grafikkort och de senaste processorna har denna teknik nått en helt ny nivå som just nu håller på att slå igenom med full kraft. Den som tvivlar kan kika på nedanstående presenation som vi filmade under Podcar City konferensen i Antwerpen.


Efterfrågan på Volvos självkörande elbilar i Sverige och internationellt kommer bli enorm och även om Tesla kommer vara först med Tesla Model 3 som levererar de första 30 bilarna den 28:e juli och den första serieprdoucerade bilen denna veckan, kommer marknaden räcka mer än väl för båda tillverkarna och fler lära följa i deras spår.

En annan intressant notering från Volvo Cars stora nyhet idag är Samuelssons blinkning till batteritillverkare:
"Det gäller att signalera för aktörer att det är en ny marknad, till exempel gentemot batteritillverkare. Vi vill gärna att fler investerar i batteritillverkning då vi behöver kapacitet och konkurrens. Detsamma gäller laddinfrastrukturen."
För vad var en av de största nyheterna igår? Jo svenska Northvolt med Peter Carlsson i spetsen (tidigare hög chef vid Tesla), närmar sig nu slutfasen i valet av svensk kommun för byggandet av vad företaget hävdar ska bli Europas största batterifabrik. Är det en slump att Volvo släpper elbilsnyheten idag? Oavsett om det är en reaktion på Northvolts satsning eller vändningen i Volvo Cars styrelserum (som med säkerhet livligt diskuterat hur Tesla skapat det sug efter elbilar som inte fanns där innan) spelar mindre roll. Det innebär nämligen en stor konkurrensfördel för Volvo om en jättebatterifabrik etablerar sig i Sverige då det gör att de kan etablera sig som en stor elbilstillverkare i Europa. Om vi leker med tanken att Northvolt börjar producera batterier i en batterifabrik i Sverige 2020 som Peter Carlsson meddelade igår, kan Volvo smygstarta sin elbilsproduktion 2019 och säkra batteritillgången året efter när Northvolt kommer igång. 
Precis som Tesla, kan Volvo via en mycket fördelaktig logistik få batterier levererade till Volvo Cars fabriken i Torslanda utanför Göteborg. För oavsett hur snabbt övriga biltillverkare vaknar nu, spelar det ingen roll hur mycket pengar och resurser de har om de inte kommer över tillräckligt många, billiga batterier om de ska kunna matcha Tesla och BYD i Kina, och ja framöver kanske Volvo?   
Den som öppet tvivlar på att framtiden för eltransporter är elektrisk kommer om några år sannolikt bli betraktad med samma frågande min som de som trodde att Internet skulle kunna ersätta gula sidorna i telefonkatalogen...
Men elbilen är väl inte bra för klimatet? Läs Anders Hallströms mycket läsvärda sammanfattning om elbilsmyter och dess relaterade utsläppsmyter på Eco Now House: En sakllig sammanfattning som punkterar de flesta myter och missförstånd om att elbilen skulle vara sämre än fossildrivna bilar när det kommer till utsläpp/fotavtryck på naturen.
Det skulle vara rätt kul att se alla de motorjournalister som sliter sitt hår just nu... 

18 kommentarer:

  1. Jag undrar jag om självkörande bilar bara är ett par år i framtiden? Tänk att en fientligt sinnad nation (läs Nordkorea, diverse islamistanknutna organisationer) skulle få kontroll över självstyrande bilar. Helt plötsligt, i en koordinerad attack kan tusentals bilar löpa amok? Visst kan tusentals jihadister göra detsamma med konventionella bilar men med självstyrande bilar kan det koordineras på ett helt annat sätt. Som vår gamle vän James Rickard har sagt attöka rkomplexiteten i samhället ökar också risken.

    Bara de senaste 2 månaderna har vi haft 2 större IT attacker på system.

    Elbilar ja, självkörande bilar inom ett par år -låt mig tvivla.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Låt mig förtydliga: Volvos elbilar 2019 kommer sannolikt ha hårdvara för 100 % självkörning. Mjukvaran kanske klar men regelverket mer tveksamt. Men vad som troligen blir helt banbrytande är just kombinationen av elbil och självkörande bilar. Först ser vi det kanske i Sverige inom avgränsade områden, sen som Taxi-bilar osv. När tillräckligt många finns tillgängliga som abonnerande service på marknaden blir det svårt att motivera ens ägandet av ny bensin/dieselbil och i förlängningen även en elbil du bara köra själv. Så fort drivmedelskostnader, försäkring, service mm blir högre än att beställa en självkörande bil on demand/eller dela ägandet/tillgången till den med andra kommer det gå mkt snabbt. Priset och människors värdesättande av tid till annat under resan och all tid personbilsägande kräver kommer attrahera många tror jag.

      Jag är även jag orolig över säkerheten i självkörande bilar men ser ändå att det i den riktningen vi rör oss, av energi och resursskäl och pga utv av den exp. utv. av AI och Deep Learning.
      Mvh
      Johan

      Radera
  2. Elbilar är inte alls bra för klimatet. Elbilar är bättre än fossilbilar för klimatet men inte bra. Något som är bra för klimatet är inga bilar alls. Sedan att vi inte klarar oss utan transporter är en annan sak.

    Berra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej igen. Jag förstår din logik som i grunden är rätt men min poäng är just att vi inte kommer undan att transporterna, även de som vi egentligen borde "hoppa över"- dvs personbilar vi äger och framställer och vägar vi underhåller med fossila energikällor. För att ta oss från A till C kan vi inte hoppa över B (dvs elbilar och andra långt ifrån optimala transporter), då haverer hela transportsystemet och allt annat av värde som byggts riskerar att försvinna i bara farten. Jag är rätt säker på att du är medveten om detta men vill bara understryka hur jag tänker.

      I New York City tar de flesta sig fram till fots eller via tunnelbanan och ser till skillnad mot de flesta amerikaner smala ut men dessvärre väldigt stressade och äter oftast bara en bulle och kaffe till frukost... Det är mkt som är i obalans, inte bara transportsystemet...

      Mvh
      Johan

      Radera
  3. "motorjournalister som sliter sitt hår" - haha, det är ju precis sån motorjournalister ni har blivit. Förr handlade bloggen om oljeproduktionstoppen, eftersom ni skrev en bok om det en gång i tiden. Men nu har ni börjat recensera bilar och allt som inte har med hållbar utveckling att göra. Att biltillverkare lanserar modeller som under en livscykel bara förbrukar marginellt mindre med energi är knappast nåt att hurra över. Samma dag har det kommit nyheter om järnvägssatsningar och liknande, något som har lite mer betydelse för att gå över till ett mer energisnålt och hållbart samhälle.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Synd du uppfattar oss som "motorjournalister". Järnvägen är verkligen energieffektiv och bör vara högsta prioritet. Såg ett rätt långt godståg med Green Cargo idag men vet att de har haft problem med de höga banavgifterna och enspårig järnvägen norrut och tvingats gå över allt mer till lastbil trots att de föredrog godståg.

      Det kommer bli en hel del lokal omställning på vår kanal och förstås om hur en minskar sitt oljeberoende men eltranporter (av alla de slag) ser vi på kort sikt som en oundviklig och viktig del i en den fossila omställning därav en hel del om det.

      Mvh
      Johan

      Radera
  4. Johan>> menar du verkligen på allvar att jag skulle bli miljövänligare om jag skrotade caddyn och köpte en ny elbil för typ 350 000 kr? Det innebär att jag måste börja lönejobba igen, och pendla 10 mil om dagen. Jag kommer inte längre orka med att odla min egen mat, heller inte ha några höns som värper ägg till minst 10 hushåll i byn här. Fåren och lammkött som folk i trakten köper på hösten runt om kring här är bra lägga av med. För vem ska ta in hö när jag kör grävmaskin i Örebro. Väldigt tveksam till att mina utsläpp på ett ton co2 skulle bli mindre med en elbil. Kan du visa en exempel på hur det skulle kunna bli mindre?

    Mvh Berra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Nej Berra, ett liv utan bil är för de flesta rena drömmen -sparar tid energi och pengar/resurser till saker som har djupare värde för oss människor att vara utan den. Om fler levde som du skulle saker och ting se mkt annorlunda ut, för de flesta till det bättre! Men problemet är att det finns väldigt många som inte har de förutsättningar och kunskaper som krävs och står en konsument och väljer mellan att köpa en fossilbil och elbil ska valet vara givet. Framförallt ska alla kort upp på bordet. Hur kan det funka utmärkt med en elbil i vardagen, varför måste den inte vara så stor, var kan man ladda, hur kan den ägas/delas av fler osv.

      Ofta framstår det som att elbilen bara har brister eller alltid kommer vara dyr. Framtidens transportutmaningar löses samtidigt knappast med bara en massa självkörande elbilar men att inte se värdet av dem som en viktig kugge i ett övrigt elektrifierat transportsystem tror jag är ett stort misstag.

      Mvh
      Johan

      Radera
    2. Bra. Då behåller jag caddyn och skiter i att låna 350 000 kr och tar myten om att slita på gamla bilar inte är bättre än att köpa en ny elbil med en axelryckning :)

      Mvh Berra

      Radera
    3. Fast jag tror att biltillverkarna typ Volvo inbillar sig att volymen bilar inte kommer att minska framöver. Dom räknar kallt med att fortsätta tjäna stålar fast bara sälja en annan typ av fordon. Att jordens resurser inte räcker till att alla hushåll ska ha minst två bilar nog inte riktigt biltillverkarna fattat. Eller vill inte fatta. Där är det affärer som gäller. Sedan kan dom spinna på sin sk miljömedvetenhet och klappar på ryggen. Det är trots allt en bluff.

      Mvh Berra

      Radera
    4. De som blev först med hästlösa vagnar tjänade mycket och det samma kan vi räkna med när det gäller de förarlösa bilarna. Volymerna blir stora under 20-talet för de framgångsrika senare krymper det. De tillverkare som fortsätter med fossilt tänkande dör likt dinosaurierna snabbt ut.

      Eftersom många i ledningen för större företag och en stor del av ägarna är ganska fixerade vid närmaste föregående och framförliggande kvartal är åratal framåt tråkigt nog inte så aktuellt för beslut.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera
  5. Vad ska man tro om det här? Är det Fake news kanske?

    http://principia-scientific.org/breaking-fatal-courtroom-act-ruins-michael-hockey-stick-mann/

    Mvh Berra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Makaber historia minst sagt men jag vet för lite om detaljerna i historien för att kunna uttala mig. Men förstås olyckligt om det används av Trump och andra för att underminera värdet av de tusentals forskare som sysslar med seriös vetenskap. Finns alltid människor som förvanskar data för att det ska förstärka/bekräfta deras tes, om så är fallet i detta fall vet jag som sagt ej.

      Mvh
      Johan

      Radera
  6. En elbil har som t ex Tesla 13 rörliga delar i motorn, vilket gör att en elbil kan om vi får batterier som kan laddas utan att få sämre prestanda(finns redan) att rulla i miljoner km med minimal underhåll. Det är detta som är hållbar teknik.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En bil som ska rulla i miljoner km måste Isf byggas i rostfri plåt. Oftast är det inte motorerna som pajar på en bil utan rosten som käkar upp dem. Så tesen om att en elbil skulle rulla likt en evighetsmaskin för alltid är rent bullshit.

      Mvh Berra

      Radera
    2. Finns ingen som skriver att en elbil ska rulla likt en evighetsmaskin. Rostfritt stål är kanske en tidig struktur i en självkörande bil men det mesta ersätts säkert snabbt med starkare och lättare strukturer som tex titanlegeringar och kolfiber. Nya bättre generationer av bilar kommer.

      Sedan kommer, tror jag, de nya fordon som distribuerar mindre transporter sista biten att kallas något nytt.

      Butiker kommer bli allt färre och allt mer köps via nätet. Blir inte så många inköpsresor.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera
    3. Biltillverkarna kan bygga bilar som inte rostar bort om dom vill. Det vill dom inte. Dels blir fordonet dyrare och dels håller det längre. Inget en biltillverkare önskar. Dom vill sälja förstår du väl.. Har ägt en ny Athos för några år sedan. Handbromsspaken rostade av på 3 år :)

      Mvh Berra

      Radera
  7. Förra veckan träffade jag en teslaägare som höll på att installera solceller på sitt hus, han var runt 70 år gammal.
    Han sa att de närmsta decennierna kommer att vara väldigt omvälvande.

    Några saker vi diskuterade var att snart kan de flesta på landsbyggden vara självförsörjande på det mesta om de bara vill.
    Med internets intåg har både skivbolag och tidningsförlag fått det svårt.
    Snart är det dags för biltillverkarna och elbolagen att gå samma öde till mötes tror jag efter detta samtal.

    Men den största revolutionen blir nog självkörande bilar, finns det en stor nackdel med att bo på landsbyggden är det detta ständiga körande överallt.
    Den dagen man kan ta sig hem smidigt efter några öl eller när man kan skicka iväg barnen själva i en bil, ja då tror jag att fördelarna med att bo på landsbyggden överväger för de flesta.

    Sätten våra barn får sin grundutbildning är ytterligare en sak som kan se annorlunda ut i framtiden, khan acadamy är ett väldigt spännande projekt när det gäller just distansutbildning.

    Dessa saker gemensamt kan ändra folkets behov och önskemål på ett väldigt grundläggande sätt.
    Dagens norm med ett urbant liv och en stat som garant för ens välfärd kan komma att ifrågasättas rejält när beroenden av andra, oftast okända människor, kommer att minska.

    Som sagt var det är en spännande tid vi har framför oss.

    SvaraRadera

Kommentarer bör hållas till bloggartikelns ämne. Håll god ton.