Sidor

2017-06-13

Tesla Model 3 banbrytande men Tesla lastbil en game changer

Det pågår mycket spekulationer just nu om Teslas kommande elbil, sedanen Tesla Model 3.
Kommer den i grunden kunna skaka om bilindustrin? Tesla var från början bara den lilla rebellen, elbilstillverkaren som stack ut i mängden i övrigt fossildrivna bilar men Tesla har blivit mer än så då företaget åtminstone mätt i marknadsvärde redan är större än Ford. Men sett till produktionsvolym är Tesla förstås ännu en liten spelare där produktionsvolymer i miljoner per år är det enda som räknas. Å andra sidan ska elbilstillverkaren från Kalifornien kanske mer betraktas som ett blivande energibolag... men det får vi fördjupa oss i en annan gång.

Att Tesla ännu är en lite biltillverkare blir tydligt när vi tex betänker att världens tredje största biltillverkare, amerikanska General Motors under 2016 snitt producerade cirka 10 gånger fler bilar per månad än Tesla gjorde under samma period på årsbasis (cirka 80 000 bilar). Men jämförelsen är orättvis då uppskalning av produktion tar tid och Tesla fortsätter att öka månad för månad. Att Tesla skulle nå 500.000 producerade elbilar per år 2018  (ca 5 % av GM:s årsproduktion som jämförelse) är därför inte otänkbart men vi menar att även om den milstolpen nås finns det en annan som så få ännu diskuterat eller tagit på allvar som vi menar kan bli betydligt viktigare. Nämligen Teslas spark i baken på övriga tillverkare när det kommer till omställningen av tunga transporter på väg från diesel till ren eldrift.

I ett tidigare inlägg diskuterade vi Teslas, Nikola Motors och Einrides, ja även Scania/Siemens satsningar på tunga eldrivna lastbilar. Nej, Nikola Motors lastbilar kommer drivas med i huvudsak stora vätgastankar i likhet med Toyota som fortsätter sin vätgassatning trots att, för att låna en talande formulering från en artikel i Wired om just Toyotas vätgassatsning:
"...Men det finns ett skäl till att till tekniken med bränsleceller, trots 50 års utveckling inte slagit rot. Det har inte funnits några incitament för att bygga infrastruktur för vätgas, så det finns ingenstans att fylla på tanken och trots att väte är den vanligaste förekommande byggstenen i universum,  krävs det mycket energi för att konvertera det till flytande form."   
Idag framställs vätgas i huvudsak med hjälp av fossilgas (naturgas) och även om Nikola Tesla och Toyota kan lyckas producera detta i enorma mängder med hjälp av omfattande solcellsanläggningar i direkt anslutning till vätgasanläggninar, förefaller detta som ett minst sagt omständigt sätt att kringgå problemet med räckvid och energi för att driva tunga lastbilar eller i Toyotas fall även bilar. Varför inte bara plugga in i väggen hemma eller vid snabbladdningsstationer för el där dessutom energiförlusterna är minimala?

Detta leder oss till den stora frågan. "Ja, men inte kan väl en tung lastbil köras med ren batteridrift? Scanias och Siemens försök med trådar längs motorvägen visst men...".

Tillgången till litium har vi diskuterat tidigare och kan läsas om här.

Men med anledning av bland annat ett uttalande av Elon Musk (VD:n för Tesla) under årsstämman nyligen får nog tvivlare ta och fundera om det verkligen stämmer. Vi vet ju sedan tidigare att Tesla i september ska visa upp en protyp av en tung eldriven lastbil. Men under årsstämman meddelade Musk inte bara att företaget skulle tillverka eldrivna tunga lastbilar "i riktiga produktionsvolymer" inom 18 månader utan att stora åkerier redan fått provköra lastbilen och komma med synpunkter hur den skulle kunna anpassas bättre för deras behov men att de redan nu är så entusiatiska att de vill beställa den.

Med andra ord har Tesla med all sannolikhet redan funnit ett sätt att göra eldrivna lastbilar konkurrenskraftiga med ren batteridrift även under längre sträckor. Låt oss därför leka med tanken att Tesla har på sig minst 1,5 år på sig att bygga upp ett snabbladdningsnätverk för lastbilar mellan amerikanska väst- och östkusten samt åtminstone norröver mot Kanada, för att leva upp till sitt löfte på 18 månader innan "riktiga volymer" nås.

Slutsatsen av detta blir otvetydigt att Tesla kan vara på väg att skaka om lastbilsindustrin ordentligt. Det är ju tex fullt möjligt att frigöra massor med utrymme och vikt på en lastbil genom att tex plocka bort motor och bränsletankar, särskilt från amerikanska lastbilar som inte är så kompakta som tex Scanias och Volvos (åtminstone de Euopeiska varianterna). Det finns dessutom mycket plats för batteripack som dessutom kan tryckas in i hytten om den minskas ner. Tesla kan ju tex satsa på tunga lastbilar som inte behöver ha de största och lyxigaste hytterna med motiveringen att förarna ändå kommer vara piggare och ja inom inte så många år (3-5 år?) inte ens behöver köra lastbilen. Detta då lastbilen med Teslas självkörande teknik kommer köra först delvis själv men i takt med att regelverk anpassas kommer kunna köra helt själv där förarna mest är med som lastskötare och möjligen för körning vid vissa oförutsedda moment.

Med tanke på utsläppen som skadar såväl människor/djurs hälsa som planetens förmåga att släppa ifrån sig värmestrålning, skulle eldrivna lastbilar vara en välkommen förändring även om vi samtidigt hoppas att såväl sjöfarten (eldriven och segel) som järnvägen kan axla huvudansvaret för tunga godstransporter framöver för att minimera behovet av vägtransporter. Eller för den delen, andra smarta transportlösningar för transport av tungt gods, tex Podcar-systemet som byggs i Sydafrika.

Utvecklingen av batteridrift/ren eldrift för tunga lastbilar bereder samtidigt vägen för en snabbare utveckling mot mindre lastbilar och fordon som kan täcka transportbehoven lokalt och regionalt som vi bör säkra som ett avgörande led i vår matförsörjning och krisberedskap.  

Vi äger aktier i Tesla.
Teslas eldrivna lastbil?

76 kommentarer:

  1. För lastbilar borde väl system med utbytbara batterier vara ännu bättre än för personbilar. Det har tydligen testats lite i tidigare men bristen på standarder och infrastruktur gör väl att det inte har varit något alternativ hittills.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Bra poäng. Tänkte i på det även om Tesla byggt en sådan station som ej är i bruk för Model S och de lagt ned den satsningen, troligen pga ekonomiska skäl och förväntan om låg efterfrågan på att betala extra för den lilla tidsvinsten. Men för lastbilar med fler, större batteripack skulle det kanske funka. Blir intressant vad Tesla visar upp och säger i september.

      Mvh
      Johan

      Radera
    2. Ett problem med utbytbara batterier är att det krävs dubbelt så många batterier vilket gör att capex och behovet av råmaterial för dessa dyrgripar fördubblas. Kapital som Tesla inte har för närvarande.
      Mvh

      Radera
  2. Li jon har fallit i pris med 16% per år de senaste 20 åren. Min gissning är att prisfallet fortsätter. Över 50% av amerikanska lastbilstransporter är under 16 mil (100 miles). Jag utgår från att eldrivna lastbilar kommer att ta i princip alla transporter i våra städer mycket snabbt. Diesel fasas ut inom några få år genom lagstiftning där det först förbjuds i citykärnor och sedan allt längre ut.

    Vänliga hälsningar

    Nanotec

    SvaraRadera
  3. Hej! Ja men Li jon utvinningen går mkt segt relativt ökningen i efterfrågan därmed den snabba prisuppgången som blivit rena Klondyke. Vet att det finns Litium men hur snabbt kan det fås fram och hur ska de stora biltillverk. kunna matcha Teslas och BYD:s battertillverkning/tillgång och låga priser per pack? Det är frågan de närmaste 3-5 åren. Går inte att trolla fram med pengar, det ska byggas och kunskaper byggas upp.

    Mvh
    Johan

    SvaraRadera
  4. Hur många Thailandsresor räknat i co2 utsläpp blir det vid tillverkningen av batterierna till den lastbilen? Om det var 17 flygresors utsläpp vid tillverkningen av ett litet batteri till en tesla.. Ojojoj, hur ska mänskligheten klara målen för parisavtalet..? Ska jag vara ärlig tror jag inte det räcker med att sluta flyga.

    Ska tillägga att jag lever på att få folk att handla närproducerat.

    Mvh Berra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Förstår hur du tänker och det är viktig poäng. Men tänk så här. Om en ny lastbil ersätter befintliga och snabbt blir självkörande, blir kostnaden sett ur konkurrensnackdelar med driftskostnader underhåll osv att utsläppen minskar även när vi räknar in tillverkningskostnaderna/utsläppen för den nya el-lastbilen. Det ta fungerar dock bara om tillräckligt många eldrivna lastbilar kommer ut på marknaden för att kunna vända utsläppskurvan. Mkt kommer ske inom 5 år, hoppas det sker åt rätt håll.

      Lokalproducerat är jätteviktigt hur som helst, vi behöver både och.

      Mvh
      Johan

      Radera
    2. Jag tror inte vi behöver både och. Det lokala räcker gott och väl.

      Mvh Berra

      Radera
    3. Vad jag vet så tog det ca 17.5ton koldioxid för att tillverka ett Tesla batteri (med nu varande energi mix i USA eller vart det var). Thailandsresa ger närmare 2,5 ton koldioxidekvivalenter per person källa: http://www.nyteknik.se/fordon/kth-forskare-stoppa-flygets-graddfil-6423154

      Det innebär att ungefär 7st resor till Thailand eller att en familj på 4 personer reser 2 gånger för att motsvara ett Tesla batteri.
      Och Tesla bör väl minst hålla 10år.

      Visst är kan man ifrågasätta hur stora miljövinsterna är men jag kan inte fatta varför flyget alltid ska framställa som något nödvändigt så att man måste för minska utsläppen hela tiden.
      Ta exempel
      http://www.nyteknik.se/fordon/stora-utslapp-fran-elbilarnas-batterier-6851761
      citat "Som jämförelse kan nämnas att en resa för en person tur- och retur från Stockholm till New York med flyg orsakar utsläpp på drygt 600 kilo koldioxid, enligt FN-organisationen ICAO:s beräkningsmodell."
      Men de glömmer att räknat på två länder, delvis "mottagas" & "avsändare" landet, enligt FN så "delas" utsläppen mellan länderna
      så det totala koldioxid utsläppet är drygt 1,2ton och inte 600kilo.
      Man kan även ganska enkelt räkna fram det om man vill.
      6328km mellan Stockholm och New York.
      Förbrukningen på ett modernt jumbojet ligger på ca 0,3L/mil (0,03L/km)
      1Liter förbränd bränsle ger ca 3,17kg Koldioxid.
      så 6328(km)*0,03(L/km)*3,17(kg/L)*2(tur & retur) ~ 1204kg

      Ni får ursäkta mig men jag stör mig så enormt på det, så det är inte riktat till någon av er. :)

      Mvh Mattias

      PS. Visst måste vi minska transporterna radikalt men tror ändå att en viss global transporter måste till, annars finns det risk att de som kräver morgon kaffe blir riktigt surra ;) DS.

      Radera
  5. Det tar inte så lång tid innan besparing i CO2 är större än vad batterier till lastbil kostar jämfört med att bränna diesel. Utvecklingen av batterier går snabbt och de kräver alltså mindre CO2 i tillverkning per kW. Batterierna har visserligen bara 8 års garanti för Tesla med vansinnig acceleration medan de för bussar har 20-30 år. Sedan kan de begagnade batterierna användas för annan ellagring innan de går till återvinning.

    Stiger priset ytterligare på litium kommer en del annan användning att gå till batterier istället och det går säkert att öka framställningen på de befintliga platserna medan nya gruvor kanske tar 3-5 år att få igång. Det är inte så avancerad teknologi.

    Jag tror inte vi klarar Parisavtalet men vi kommer att återgå till max 1,5 grader några årtionden senare om inte någon badkarseffekt sätter in. Litium är ett viktigt hjälpmedel men långt ifrån nog.

    Självstyrande fordon som beräknas börja få effekt 2021 betyder mycket.

    IoT och 5G samt nästa president i USA har betydelse.

    Vänliga hälsningar

    Nanotec

    SvaraRadera
  6. Det ska tydligen finnas en del alternativ till batterier av Litium så man ska kanske inte stirra sig blind på just Litium. Några 17 thailandsresor tror jag definitivt inte att det tar att göra batterier till en Tesla.

    SvaraRadera
  7. För att klara klimatmålet ska alltså vi sänka våra koldioxid utsläpp från nuvarande ca 9 ton till 1,5 ton per person i Sverige . Tyvärr tror jag att vi måste i stort sett ställa alla fordon och gå för att lyckas. Att tro att ett byte från ett nerskittande fordonslag till ett lite mindre nerskittlande hjälper föga. Det måste till bra mycket radikalare åtgärder. Därför är jag rädd för att vi skitit i det blå skåpet för länge sedan..hela samhällsaparaten behöver byggas om. Vi måste bort från allt vad transporter och konsumtion heter för att åtminstone lyckas halvägs. Men samtidigt förstår jag att ni hoppas att allt löser sig med alla åtgärder ni räknar upp. Har någon räknat på vad förslagen innebär i utsläpp när dom väl är genomförda?


    Mvh Berra


    SvaraRadera
  8. Jo, det är ett stort problem vi har framför oss. Men elbil innebär 90% mindre utsläpp över livscykeln enligt Naturvårdsverket så då tycker jag att nya bilar ska helst vara elbilar. Sedan håller jag med om att det kommer inte att räcka med att byta typ av bil, det kommer att krävas minskad bilism mm som tex Trafikverket också säger.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Enligt en ny rapport från svenska miljöinstitutet så blir det 150 kg koldioxidutsläpp för varje kwh som ett batteri kan lagra vid tillverkningen. Således blir det 17 ton utsläpp vid tillverkningen av ett 100 kWh batteri till en tesla. 750 kg koldioxidutsläpp blir det vid en Thailandsresa. Tur och retur/person. Alltså 17 resor. Naturvårdsverket är antagligen inte uppdaterade om de nya uppgifterna.

      Mvh Berra

      Radera
    2. Svenska miljöinstitutet ser i backspegeln. Utvecklingen går snabbt. Men jag tar deras 150 kg CO2 per kWh för ett batteri och jämför lite. En fossilbil som drar 1 liter per mil ger ca 2,5 kg CO2. Körs bilen 6000 mil motsvarar det en Tesla på 100 kWh. En taxi kör den sträckan på ett par månader.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera
    3. Det stämmer säkert Nanotec. Frågan är bara hur ska målet på 1.5 ton nås. Om ingen vill ändra på livsstilen, utan bara köra på tills vi dör av andningsnöd. Tesla ger förbättringar det medger jag. Men inte jättestora. Frugan och jag gjorde klumatmatrisen
      http://www.klimatkontot.se

      Vi hamnade på 1.7 ton tillsammans och lever inte direkt på stenåldern. Skulle tro vi kommer ännu lägre för hemmaodlade baljväxter fanns inte som alternativ. Samt att vi håller minst 10 hushåll i byn med ägg. Det borde ge en bonus. Eller hur? :)

      Mvh Berra

      Radera
    4. Du har inte tänkt på om folk bara drar ner sitt flygande hit och dit kanske vi inte behöver så många taxi? Det måste vara det allra smartaste..

      Mvh Berra

      Radera
    5. Har för mig att en längre flygresa med fyllt modernt plan ger mindre CO2 än en motsvarande fossilbil för samma sträcka, åtminstone med vanligt antal resande i en bil.

      Var i måndags på en heldag med ett sextiotal småföretag som presenterade sig. Några sa rakt ut att bilföretagen nu var inriktade på el.

      Jag satsar mest på att självstyrande fordon kommer inom några få år och då slipper vi transportera omkring föraren av taxi. Behovet av antal bilar faller kraftigt av ekonomiska skäl. Men behovet av taxi ökar kraftigt.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera
    6. Så du menar att taxin släpper ut mindre co2 utan förare? Ska vara det han andas ut då isf. Fast taxichauffören släpper ut det ändå om nu sitter i en stol och vilar istället för att köra taxi.

      Mvh Berra

      Radera
    7. Ja en självkörande bil väger mindre och kör mer energiekonomiskt. En fullt självkörande behöver ingen ratt och inga pedaler och inte de 80 kg för föraren. Ytterligare en passagerare kan tas in där föraren traditionellt satt. Mest för energianvändning betyder nog utbytet av information mellan bilarna om hur det är med trängsel, hinder och just det hela tiden smarta körsättet.

      Summan betyder mycket när du räknar på hela bilens livslängd.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera
  9. Thailandsresa = 2,5 ton utsläpp

    SvaraRadera
    Svar
    1. Matte är inte min grej. Men jag klarar mig ändå. Rätt skapligt :) då blev det bara åtta resor.. Jaja

      Mvh Berra

      Radera
    2. Men det är ju inte gratis att göra en ny fossilbil heller. Sedan ska den släppa ut co2 i snitt 17 år

      Radera
  10. Det är orimligt att tro att produktion av bilar ska upphöra helt. Nya bilar bör helst vara elbilar

    SvaraRadera
  11. Flyget släpper ut lika mycket som om varje passagerare skulle åka fossilbil. Det är inte så ofta man åker bil till Thailand. Och i alla fall inte i varsin bil

    SvaraRadera
    Svar
    1. Därför måste det vara bättre att skita i att åka till Thailand. Var hemma och köp inte nått.

      Mvh Berra

      Radera
    2. Berra vi är inte många som vill leva som dig. Försöker därför ändra världen till ett bättre läge. I måndags hörde jag ett finskt företag som är världsbäst på "vanliga" 15 m2 solfångare, som tillverkas med robotcell och har sin största marknad i Danmark där de ersätter fossileldadMes fjärrvärme. Ett annat är effektivast på att generera el dygnet runt med solfångare och förbränning genom att omvandla solljus till el med 33% vilket är världsrekord. Bränslekonverteringen ger 40% el.

      Bland alla måndagens företagen satsar jag mest på ett som gör effektivare antenner för höga frekvenser. Antennerna sparar mycket energi jämfört med andra antenner. Den stora utrullningen beräknas komma 2020 när 5G tar fart om inte stereoradar för bilar hinner ta fart tidigare. En liten kul antenn de levererar mäter jordbävningar via radiotelekop på olika kontinenter. Teleskopen är riktade mot samma mycket avlägsna stjärna och med Einsteins rön kan man pga de små förändringarna i hur elektronerna med ljusets hastighet träffar antennen mäta hur, var och styrkan på jordbävningar. Dessa antenner betyder mycket för forskare men är få och därför ekonomisk av liten betydelse för företaget.

      De flesta företag sysslade med nya medicinska rön.

      En del reser till Thailand för att få billiga tatueringar. Kanske en ny affärside skulle vara robotar som tatuerar nästan gratis här. Dottern ringde nu om att vi måste bestämma utflykter i anslutning till solförmörkelsen i augusti. Blev vingård och fotokurs samt förhoppningsvis ett stort observatorium. Mer kul än tatuering i Thailand.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera
  12. Alla dom här grejorna du skriver om är jättebra. Men allvarligt tror jag inte dom är på plats och fungerar innan vi ligger en halvmeter nere i backen och är döda om sådär en 20 år. Vi brukar ligga ca 10 år efter USA i all utveckling. Vi måste hitta andra sätt att rädda klimatet. Sådant vi kan göra nu och som inte kräver att vi måste sitta och rulla tummarna och vänta på att några tekniska grejor ska fixa allt. Sluta flyga som Johan är ett jättebra initiativ.

    Du kanske skulle trivas jättebra att leva som mig. Stressfritt och lugnt. Har du prövat? Du ska veta att vi har många besökare här som är jättenyfikna på ett alternativt sätt att leva. Så där tror jag faktiskt du har fel Nanotec. Den här sommaren är det fullbokat men jag kan ta undan en vecka till dig nästa sommar så du får pröva :) som typ "gäst i spenaten" som går på barnkanalen.

    Mvh Berra

    SvaraRadera
    Svar
    1. I går kväll var jag högst upp i Sturebadet (ligger vid Stureplan) där det finns en större konferenslokal. Fick veta en del om världsläget och lärde att 83% dör av kroniska sjukdomar. Många av dessa sjukdomar kan hanteras allt bättre och en ökande del botas från tex cancer. Just cancer i måndags var flera företag lyriska över de nya metoderna som ska ersätta kirurgi, strålning och kemoterapi. Vi har blivit allt längre levande i genomsnitt de senaste 100 åren och nu är denna höjning nära en kraftig uppgång. Hur vi ska passera 150 år är långt ifrån löst ännu för människor men teknologin i primitiva maskar fungerar. Många stora upptäckter kommer av en slump när man söker annat. Häftigast i måndags var ett företag som skulle undersöka hur en komponent i bröstmjölk påverkade bakterier och virus. Man visste att den påverkade men råkade få med cancerceller och alla dog. Nu har man en medicin på väg mot först blåscancer. Mesta medicin måste testas länge men här tror de att det ska bli godkänt inom kortare än tre år.

      Telefon tog +50 år innan de flesta hade hemma. Internet tog kanske 10 år. Från äldre mobil till smart mobil hos de flesta tog det 5 år. För självstyrande bilar beräknas genombrottet 2021 varefter i princip inga nya fossilbilar säljs. Kanske släpar lagstiftning efter i Sverige så det kommer ett eller två år senare här.

      Usa är mycket bättre på marknadsföring än Sverige. Jag var för Telia i Amsterdam 1990 och blev upprörd när en högt uppsatt chef för en amerikansk operatör sa som avslutning: "Vi förutspår att det finns en miljon mobiltelefoner år 2000". Mitt svar var: "Ska alla finnas i Sverige då?" Verkligheten blev att det fanns flera miljoner mobiler här år 2000.

      Nu dags för lunch. Skulle vara kul och köpa några ägg av dig och dricka en kopp kaffe. Gillar att sitta i spenaten. Kan bli så att jag kan påverkas.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera
  13. En annan intressant grej är att en människa släpper ut ca 350 kg co2 i utandningsluften per år.. Delar vi alla bilars co2 utsläpp i hela världen med antalet människor blir det ca 170 kg per capita.. Människans utsläpp genom käften har ökat med 217% sedan 60 talet.. Rätt makalöst om man tänker efter..och desto större befolkningen blir desto med utsläpp..om det nu verkligen är så farligt för klimatet? Det kanske bara är en stor bluff..ibland vet man inte vad man ska tro.. Blir det för lite co2 dör väl växterna.. Nu verkar dom frodas iaf. Min potatis är enorm redan..

    Mvh Berra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Berra det finns ingen global risk med för lite CO2. För mycket CO2 däremot, utom i instängda växthus, ger höjd temperatur. Vad vetenskapen inte har helt klart är exakt vad det innebär. CO2 stannar länge i atmosfären även fast en del gör havet surare och ställer till det i ekosystemet. Lite höjd temperatur gör att mer vatten avdunstar. Vatten regnar ner på ca 7 dagar,vilket är blixtsnabbt jämfört med CO2, men hinner påverka temperaturen uppåt. Nya vädermönster uppstår och kan ge torka eller översvämningar oftare i olika områden.

      Jag är just nu mest bekymrad för polernas is och Grönland samt den permafrost som smälter.

      Tro inte på Trump.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera
    2. Jo det finns definitivt en global risk med för lite co2, hört talas om fotosyntesen som drivs av just co2?

      Radera
  14. 200kg litiumjonbatterier har samma energimängd som en kaffekopp med diesel. => ett ton litiumjonbatterierför en dryg lite diesel. En dieselmotor har c:a 33 % verkningsgrad så om vi är snälla med batteriet och elmotorn och antar 100% verkningsgrad så säger vi att ett ton batterier motsvarar 3 liter diesel. Det kommer en lastbil en mil på.
    En lastbil har kanske 300 liter eller mer i tanken. För att komma lika långt (100mil) med batterier endast, måste vi ha ett hundra ton litiumjonbatterier. det blir inte mycket plats kvar för last då...
    Inte ens om vi drar ned räckvidden till 25 mil. 25 ton litiumjonbatterier plus kanske 10 ton lastbil med semitrailer ger bara 9 ton lastvikt upp till normala 44ton (dragbil och semitrailer)
    Det är inte rimligt att bara ha batterier som energilagring. Det finns anledningar att Volvo och Scania satsar på elmotorvägar.
    En distributionsbil kan eventuellt klara sig med batterier på 15-20 ton och en lastvikt på några ton men inte en landsvägsbil. Dock är inte många tunga lastbilar i lokal distribution, då snackar vi lätta bilar, <16 ton.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den lokala distributionen har redan börjat med hybridbilar. Snart kommer hybrider av luftskepp och helikopter. Första solcells och batteridrivna flygplanet har flugit jorden runt drygt 100 år efter ett primitivt litet fordon tyngre än luften.

      Nya bättre batterier utvecklas idag. 20 rörliga delar för service och krångel i elbil mot 2000 i de fossila.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera
    2. HybridLuftskepp?? Åherregud..det låter helt otroligt men skulle inte förvåna mig. För tunga transporter då?
      Det smarta med sådana är att inga vägar behövs och så kanske höga hissar till olika luftskepps stationer.. Vid persontransporter.

      //Berra

      Radera
    3. Ja tunga transporter och persontransporter nära centrum. Luftskeppen väger lite mer än luften det tränger undan. Använder propellrar de kan vinkla för att lyfta eller flyga framåt. Hastigheten blir inte så hög för transporten. Viktigt är att de kan hålla igång länge med mycket tyngre last än en tung helikopter.

      Kan bli stor hjälp vid kraftledningar, vindkraft, gruvor och katastrofer samt givetvis turism. Tråkigt nog drivs första generationen med dieselmotorer. Senare kan de ta över lite längre långtradartransporter och mer brådskande fartygsfrakter.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera
    4. Vart har du fått siffrorna ifrån?
      Från https://en.wikipedia.org/wiki/Energy_density
      kan vi se att Lithium-ion battery har ca 100-243wh/kg
      och Disel har 9944wh/L
      så ett 200kilo Lithium-ion battery har mellan 20kwh och 48,6kwh
      vilket motsvarar ca 2L till 4.9L.... Så vilka häftiga kaffekoppar :)

      Jag skulle tro att få en räckvidd på 500km skulle man behöva ca 6ton batterier.

      Mvh Mattias

      Radera
    5. Hej! Ett 85 kWh Tesla batteri har en räckvidd på 35-40mil i en Tesla Model S på 2200 ton plus 4 passagerare o packning. Jag har själv prövat flera gånger. Med andra ord många liter diesel/bensin i ett 85 kWh Tesla batt och ännu mer i ett 100 kWH. 85 kWh batt väger ca 600kg.
      Mvh
      Johan

      Radera
    6. Om man antar att liknade bil som tesla fast diesel drar ca 0.6L/mil och lastbil drar 4L/mil, Så kan man uppskatta vikten på ett batteri med 50mils räckvidd.
      600kg*4L/0.6L*500km/350km ~ 5700kg

      Vilket kan anses rimligt uppskattning.

      Mvh Mattias

      Radera
  15. Jag ser fram emot luftskeppen. När kan dom vara i drift och hur många är det frågan om? Tror ungarna kommer gilla skeppen och så ser jag fram emot att se hur en tung lastbil ska kunna köra 100 mil med ett batteri som väger 100 ton. En förutsättning är nog att lastbilen är förarlösa. Då kan lastbilen iaf lasta 80 kg barlast.

    Mvh Berra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det största som flyger nu håller än på med testflygningar. Flög tre timmar förra månaden utan problem. Den heter Airlander 10 så jag hoppas den kommer sättas in från Vättern till Arlanda om några år. Den är en kombination av många tidigare lösningar för att kunna flyga. Bland annat flygplan, helikoptrar och luftskepp mm. Denna modell är ska hålla sig uppe på 6100 m i fem dagar enligt Hybrid Air Vehicles (HAV), som byggt farkosten som är 92 m lång.

      Northrop Grumman skrev nyss på ett $517 miljoner stort kontrakt för militären. HAV’s farkost ska först levereras till Canada från tillverkningen i England. Discovery Air ska betala $3.3 miljarder 45 skepp utformade för att passa oljeverksamhet och gruvor i Norra Canada.

      Ska kolla upp mer senare i månaden när aktieverksamheten avtar.

      De första förarlösa lastbilarna i Sverige verkar körande nära en ledande lastbil med förare. Vinsten är både en istället för tre löner och ganska mycket mindre bränsleåtgång. 100 ton batteri verkar mer lämpligt för luftskepp. Lastbilar med batteri kommer nu att öka i Stockholm och andra städer först innan de kör längre sträckor.

      Ett av alla utvecklingsprojekt för fusion säger sig kunna placera en rektor på ett lastbilsflak. Kanske inte tänkt för att transportera särskilt mycket annat men elen skulle räcka mycket mycket långt.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera
    2. Från Vättern till arlanda. Det kommer bli en hit är jag säker på. Ett pasagerarskepp antar jag..vissa av Passagerarna skulle ev kunna hoppa fallskärm om dom vill kliva av i typ Eskilstuna eller vart det nu passar.. En annan smart lösning skulle kunna vara en katapult på marken som kastar upp folk till en höjd av 6000 m och som sedan sugs in med en snabel i skeppet. Då behöver inte skeppet landa och ta upp passagerare. Om det går att ordna skulle även den uppkastade personen kunna fånga en färsk gås på vägen upp som sedan köket på skeppet lagar en utsökt middag av till de övriga resenärerna. Det skulle nog bli uppskattat. det finns massor av möjligheter faktiskt att göra något riktigt stort av hela konceptet.

      Mvh Berra

      Radera
  16. Från Olja till Bilar. Ska man skratta eller gråta? Först handlade bloggen om oljeproduktionstoppen, sen har ni glömt oljan och skriver om hur man ska gifta sig med ett oljeberoende.

    Den hållbara vägen framåt borde vara färre bilar och mer tågresande/tågtransport istället för lastbil/buss/flyg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hm. Det var inte så snällt skrivet. Själv tycker jag det här är den enda seriösa bloggen o sitt slag. Elbilar och luftskepp måste väl ändå handla om bort från oljan? Tänk på att Johan även slutat flyga..

      Mvh Berra

      Radera
    2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    3. Hej! @ Jonas. Kommer ett inlägg om oljaprodtoppen imorrn ;) Och nej, det är inget vi glömt men elbilar är ett komplement som vi skrivit hela tiden. Tågresande jätteviktigt men trollas inte fram hur som helst och tyvärr står inte nya bilköpare och väljer mellan tåg eller bil utan mellan elbil, hybrid eller bensin/diesel. De flesta vet inte ens hur det är att leva med en elbil. Eltransporter i sin helhet består dessutom av en rad olika kompletterande fordon såsom elbussar(ej hybrider, tåg, spårvagnar, podcar-system, elcyklar, mindre arbetsfordon på el och elbilar mm. Elbilar är på inget sätt en "universallösning" och det är olyckligt om du upplever att det är det vi menar, för det gör vi inte.

      Peak Oil är och förblir tillsammans med klimatutmaningen vår tids största frågor/utmaningar men eltransporter kan vara ett sätt att vinna lite tid och spara resurser vi behöver under omställningen (nej inte 1 miljard elbilar, men väl tillräckligt många snart självkörande elfordon för att omställningen av transportsektorn förhoppningsvis ska bli hanterbar).

      Mvh
      Johan

      Radera
    4. Jonas pinsamt för många historier var en viktig grund för den svenska ekonomins tillväxt från svår fattigdom att genombrottet för industrin i Europa krävde bränsle från Sverige. Järnväg når inte överallt utan sista biten måste klaras. Allt fler bönder koncentrerade sig på bränslet som exporterades och bönderna köpte allt annat de behövde från andra. Ändå blev det pengar över hos många och de som inte söp upp allt placerade i tex sågverk och minsann ökad export av trävaror var ok i skolans undervisning men det viktiga bränslet för sista biten från tågstationerna i Europas stora städer till fabriker och affärer glömdes.

      Oljeberoendet ska bort och vi klarar det inte omedelbart. Vad gör du Jonas själv för att minska världens oljeberoende? Berra odlar potatis och ägg till närmaste omgivningen.

      Färre bilar blir det när de självkörande kommer. Behovet av fartyg har fallit kraftigt. Fartygsbyggandet har fallit 80% senaste åren och samtidigt har handeln inte minskat. Min gissning är att datorsystemen ser till att container fylls bättre och transporter sker mer rätt över hav och land.

      Ja jag har inte slutat köra bil eller flyga men gillar att åka tåg.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera
    5. Johan jag såg ditt svar nu. Håller med dig i det mesta, men min uppfattning är att de självkörande bilarna kapar bort så stort behov av enskilt ägda bilar att de snabbt kommer att pensionera de fossila som först blir mest stående i reserv men sedan skrotas. Nya fossila upphör i princip säljas i början av 20-talet.

      Tydligen faller oljepriset nu och efterfrågan på kol från Kina och Indien avtar. Jag känner stor oro för klimatet, men oron för peak oil mnskar.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera
    6. Nanotec>>Det här med att ägs en bil gemensamt för att utnyttja den till fullo tror jag blir svårt, om inte ekonomin kraschar så folk blir tvungna till samarbete. Svenskarna är väldiga individualister.

      känner du ingen oro för det här monstret?

      https://www.google.se/amp/s/svenska.yle.fi/amp/7-1149967

      Mvh Berra

      Radera
    7. Du tänker rätt här Berra. Vi är till stor del individualister. Vem ska städa bilen och serva den? Just detta gör att jag utgår från att det blir olika taxiföretag som sköter detta. Automatisering av allt som går.

      Drivkraften är ekonomin för när det blir tydligt billigare att ständigt ta taxi istället för den gamla fossilen är det helt slut på det fossila körandet. Innan dess blir det olönsamt att köpa ny fossil jämfört med taxi.

      Ekonomin har sina krascher. Vi har nu i juni haft 100 månaders uppgång och det är länge. I veckans nummer av Affärsvärlden finns rubriken: "Snart slut på champagnegaloppen"

      Svar på din yle. 92 var vi runt Neapelbukten och bodde på ett hotell i Sorento. Jag satt mycket på balkongen och såg mot Vesuvius med tankar kring supervulkanen. Världens förberedelse för utbrott är usel.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera
    8. Tror du verkligen folk orkar stå och vänta på en taxi i 8 minuter när mjölken är slut nu?.. Eller snuset eller vinet.. Du vet de flesta är otroligt rastlösa och stressade. Det ska liksom ske på en gång. Annars raseras hela världen. Ett typiskt I-landsproblem. Enda chansen är nog att ekonomin kraschar så det blir ett tvång att dela fordon. Problemet då blir istället att folk kanske inte har råd med taxi..

      Sen det där argumentet att folk slutar åka egen bil för att det blir billigare att åka taxi. Tveksamt. Det är nog billigare för många att åka taxi redan idag än att ha två bilar på uppfarten. En suw och en kombi. För en som kanske bara åker 500 mil per år blir det bra mycket dyrare milpris än taxi redan nu. Det är status med egen bil som står och blänker och skapar avund hos grannarna. Ja, som min rostiga caddy t.ex. :)

      Mvh Berra

      Radera
    9. Status är viktigt men vad som är status ändras ofta mycket snabbt.

      Hörde i vintras en man som grundat en nätbokhandel och ett nätapotek. Han hade ideer om mjölk direkt hem till kunder, ja givetvis via något självstyrande fordon. Den stora bristen nu är sista kilometern för alla paket. Beställde i måndags leksaker till barnbarnen och fick veta att vid över 1000 kr och beställning före 14:00 levererade paketet någon gång mellan 18:00 - 22:00 samma dag. En stressad ung man kom redan strax efter 18:00. Leveranser betydligt snabbare av mjölk, snus och vin kan du nog räkna med inom fem år för oss stadsbor. Det verkar bra onödigt att då själv först åka till affären och välja vilket enskilt mjölkpaket som behövs och sedan åka hem med det.

      Råd med taxi ofta idag har inte alla. Kostnaden när de självstyrande är här blir lägre än att köra egen bil och många kommer acceptera kanske halva priset mot att bilen får ta upp fler som ska åt samma håll eller få rabatt mot att reklam på skärmarna avbryter annat lite då och då.

      Status ändras och det blir inne bland yngre och äldre först att bli körd bekvämt och säkert till lågt pris. En del härdar ut längre med obekväm tillvaro så det finns säkert enstaka fossiler kvar i drift även 2030, men desto fler strandade och övergivna.

      Det är billigare idag för många i en stad att åka taxi lokalt och hyra bil vid längre resor.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera
    10. Jag kan hålla med till viss del. Men statusen att äga ett eget transportfordon. Vare sig det är fossilt eller soldrivent spelar nog ingen roll. Friheten att kunna förflytta sig var man vill när det passar en själv sitter djupt rotat i folkhemmssjälen. Det är inget som ändras över några år. Det kan ta en generation att ändra den vanan. Inte hos dig och mig men för den normala svensken är det rent ut av vansinne att ens tänka tanken..Utan egen bil kommer jag att dö är det många som resonerar. Det gäller inte bara bil utan allt som upplevs som en försämring. Vet vad folk tyckte när jag slängde ut vattenskitstolen i trägård bara för jag inte ville spola bort skit med rent vatten och använda dyngan i kretsloppet här på gården. Du vet folk skakar på huvudet. Vilken dåre han måste vara den där Berra. Och stackars barn. Ofta är det 40 talisterna som är efter och lite inskränkta.

      Mvh Berra

      Radera
    11. Just nu finns det en tydlig status i att äga bil. Med tydligare märkbar uppvärmning av jorden kan det bli mindre status med egen bil. Men det är kostnaden som fäller avgörandet.

      Några år är kanske 10 innan bytet är stort sett klart i ett land. Distributionsrobotar kommer spela stor roll med färre inköpsresor personligen. Vanliga butiker blir färre eftersom de måste vara dyrare än det som beställs på nätet under dagen och levereras hem samma kväll och mot lite mer inom 30 minuter. De första som helt skippar egen fossil blir de yngre, äldre och trendsättare. Sedan kommer de andra när de ser vinsterna hos de tidiga och det blir glesare mellan mackarna.

      Det som händer sedan är svårare att se men parkeringsplatser kan nyttjas till annat och när det går att arbeta, sova, äta, läsa, leka på väg till jobb, skola, dagis eller annat kan en del välja att bo längre ut från city.

      Har för mig att 70% av vårt renade vatten i hushåll går till att spola på toaletten.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera
    12. 70%!!! Så pass mycket. Det där måste ändras på snabbt. Det låter helsjukt faktiskt.. Grundvattnet är extremt lågt just nu i stort sett hela Sverige.

      Vad vet dom här som inte vi vet?

      http://www.newyorker.com/magazine/2017/01/30/doomsday-prep-for-the-super-rich

      Mvh Berra

      Radera
    13. 75-80 % ska det vara vad vi använder renat vatten till i hushållen.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera
    14. Nanotec vart har du fått siffrorna i från?
      Om man kollar på
      http://www.svensktvatten.se/fakta-om-vatten/dricksvattenfakta/
      60 liter för personlig hygien.
      30 liter för toalettspolning.
      15 liter för disk.
      15 liter för tvätt.
      10 liter för mat och dryck.
      10 liter övrigt.

      Så 30L/140L ger ca 21-22% vilket är ganska långt från 75%-80%.
      En modern toa använder 4L/2L (2L är snål spolningen) så 30L/4L ger ca 7spolningar per dag och person.
      Även en gammal Gustavsbergs toa som jag har hemma från 70tal använder max 10L, (vid mätning utsidan 17x16x39cm, höjden på vattnet är dock lätt att se genom kondensen på toan, så 1.7x1.6x3.9 ~ 10.6L på utsidan!)
      så får vi 140L-30L+7x10L = 180L
      7x10L/180L ~ 39%
      Och jag tveksam om att man går på toa 7gånger per dag...

      Så snälla försök att kolla/kritiskt granska siffrorna som ges.
      Jag hatar vara den som alltid ska behöva på peka "fel".

      Mvh Mattias

      Radera
    15. 60 l för personlig hygien per dag? Det låter överdrivet mycket. Men skulle inte förvåna mig. Det är inte konstigt att folk blir allergiska och får alla möjliga sjukdomar. Överhygenisk är inte så bra. 60 l per vecka borde räcka. Inte konstigt om vattnet tar slut om alla vräker ut nästan 200 l i avloppet varje dag. Det låter inte hållbart.

      Mvh Berra

      Radera
    16. 60L/dag är faktiskt inte så mycket i det räknas duscha och tvätta händer mm. Ett vanligt dusch handtag ger ca 18L/min, (exempel https://www.rinkabyror.se/artikel/hg-duschset-stallbart/)
      Medans ett mer snålspolande ger ca 9L/min (exempel https://www.rinkabyror.se/artikel/fmm-vaggdusch-9000e-3-stralbilder/)
      Så om vi antar allt vatten går till att duscha så är duschningen mellan ca 3min till 7min lång....
      Det kan jämföras med att bada i badkar som jag gjorde när jag var liten. Delvis 1/3 fyllt badkar @ ca 600L två gånger varje vecka så ca 57L/dag (1/3*600L*2/7dag)
      Faktum med är att man gick från badkar till dusch så minskade vattenförbrukningen.
      Så 140L/dag och snitt få ses som ganska rimligt, Visst kan man få ner förbrukningen genom exempel vis att alla använder snålspolande duschar och använder exempel vis kompost-toa eller exempelvis använda dusch vattnet för att spola toan.
      Kompost-toa löser dock även andra problem som minskning av slam mm.
      Visst är det bra om man kan minska förbrukningen av vatten och görs lite här och där, exempelvis har tvätt- och disk-maskiner blivit mer snåla med åren. Snålspolande dusch munstycke mm.

      Ett problem vi dock inte pratas så mycket om är den ökande konstbevattningen och ökande antal poler/badtunna men även ökande befolknings från ca 8,3miljoner vid 1980 tills i dag på 10miljoner vilket i säg ger en total ökning med ca 20% vilket påverkar förbrukningen, Samt att vi har lyckas med konststycket att förorena ett antal vattentäkter.

      Angående "Överhygenisk är inte så bra." så tror jag faktiskt inte är där sko klämmer. Offentliga platser har städningen sjunkit enormt, Jag kan ta två exempel:
      1. När jag var på Arlanda för ca 3år sedan så kolla jag upp mot taket och vajrarna som höll taklamporna vid ett kaffe, så var de ludna och då menar jag inte lite utan väldigt mycket. Jag titta de sedan uppe på taket på köket/serveringen så låg det ca 10cm damm (ja 10cm damm fatta!).
      2. Min far låg på sjukhuset för ett ca 6-9 år sedan. Han mådde ganska illa och till slut spydde han på golvet, Den som städade där fortsatte torka golvet med en torrmopp över spyan! När städaren hade gått så tog jag papper & handsprit från toan torkade av golvet. Efter jag hade torkat av golvet så började jag kolla runt i rummet kunde jag konstatera att fans ställen som inte hade städs på minst ett par år.

      Nu kanske det inte är så på alla ställen men faktum är att man i de flera kommuner har gjort ganska stora neddragningar på bland annat städning, Vilket inte talar för att man har ökat städningen.
      Jag har sett någon undersökning att hel del elever vägrar gå på toa på skolan efter som de var så ostädade (snuskiga) vilket gjorde att många håller sig en hel dag vilket kan ge problem med både mage och urinvägarna.

      Sedan tror att det är skillnad på "skit" och "skit", Nu mera så är skiten kostfibrer olika kemikalier istället för jord, grus och växtdelar.
      Dessutom skurar man mindre och dammsuger mer vilket gör att finna partiklar blir kvar...

      Jag kan inte vissa att "skiten" har blivit annorlunda men exempel "fast fashion" har gjort att vi har mycket nya kläder som släpper mycket mer dam samt in håller mer kemikalier (färger mm) än gammal tvättade kläder.
      Och jag tycker att det är vansinnigt att ha en klänning 1 gång på fest för att sedan skaffa sig en ny till nästa, och tyvärr tror jag att det är vanligare än man tror :/

      Mvh
      Mattias

      Radera
  17. Tesla är en bra bil,det kan jag hålla med om, men jag tror inte det är tesla som kommer att vara ledaren i elbilsrevolutionen.

    Den stora revolutionen sker nog mer i det tysta bland små budbilar och andrahandsbilen som används till att skjutsa barn till dagis och veckohandla.

    Jag har till exempel noterat att här i Växjö stad har brevbärarna nu har gått över till elbilar.
    Själv har jag en ezgo workhorse när jag ska ta mig runt på min gård, den passar mig perfekt förutom lite för låg markfrigån.

    Paragdimet sker nog inte i de fina bilsalongerna utan snarare i det tysta, bland de som tycker det är overkill att ta bilen några kilometer i en stad.
    Eller bland de som levererar paket och brev med många start och stopp på en begränsad yta.
    http://www.autoblog.com/2014/07/25/a-window-into-chinas-low-speed-electric-vehicle-revolution/

    Varför inte hellre titta på vad DHL är på gång med?
    http://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20161011/dhls-nya-elbil-ar-volkswagens-mardrom

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett liter citat från min första länk "There are literally hundreds of low-speed electric vehicle manufacturers in China and they manufactured over 200,000 four-wheel low-speed EVs in 2013."
      Det var 2013 det, för fem år sedan, tänk på att tillväxten är exponentiell.
      Hur många finns det nu?
      Kanske 1,5 till 2 miljoner bilar, enbart i Kina.
      Vad händer när den inhemska marknaden är mättad?

      Radera
    2. Du den där ezgo verkar ok. Vad kan en sådan kosta ny? 80 000 kanske..hm då måste jag lönejobba i 8 veckor.. Är det verkligen värt det? Eller ska man fortsätta dra runt med den gamla cykelkärran fullastad med stängselstolp och tråd..lönejobb innebär tidiga morgnar och sena kvällar.. Usch tror jag skiter i ezgo och ligger lite längre istället..

      Mvh Berra

      Radera
    3. Jag gav 15 000 för en begagnad, så 2,5 veckors lönejobb om du ska ha nya batterier också.
      De gamla batterierna kan du ha till elstängslet ett bra tag.

      Radera
    4. Bra Anders det visar att de gamla bilföretagen inte riktigt hunnit med. DHL valde alltså att gå på underleverantörerna. Samtidigt är DHL lite efter som bara tänkt att bilarna ska köras 10 timmar per dag. Fast kanske är det tidsödande laddning?

      Det är oerhört enkelt att bygga en enkel elbil jämfört med en fossil. Mer komplext är att göra dem självstyrande.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera
    5. 2,5 vecka skulle man kunna stå ut..i värsta fall.. Samtidigt är jag sugen på en volvo T 24. Skulle vara jäkligt fräckt att bygga om den till gengasdrift . Vilket inte går med elfordon..elfordon är bra men försvinner elen i en solstorm eller nått står man där med sin tvättade hals. Tänk själva att lia flera ha gräs till vinterfoder till fåren. Ryggen skulle nog gå av.

      Mvh Berra

      Radera
    6. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    7. @Anders Rydén. Tack, för tipsen. Ser många nischer inom elbil/elfordons-smarknaden. Tesla kan förstås inte dominera alla och inte heller säkert de kommer bli nr 1 i framtiden för personbilar/lastbilar. BYD och andra kinesiska biltillverkare har tex stora fördelar av att befinna sig på världens största bilmarknad och kineserna stödjer precis som övriga länder sina egna biltillverkare vilket gör det svårt för Tesla att slå sig in i där. Blir intressant hur Model 3 slår i Kina, fördelen för Tesla är att de redan byggt ett omfattande snabbladdningsnätverk i Kina och även vanliga garage-laddare på utvalda ställen då just laddningen av elbilar är svår i Kina där det inte finns någon ladd-standard eller ens framdragen el vid parkeringsplatser, stora fastigheter anpassad för många elbilar/snabbladdning. Men det håller förstås på att förändras nu.

      Försöker själv få tag i en eldriven fyrhjuling som kan ploga framför huset och köra mina bikupor på släp och andra redskap för trädgården. Finns i Kina men vill ju provköra innan jag köper...hittat den här i Storbritt men kostar ca 100 k vilket känns lite saftigt...

      https://www.youtube.com/watch?v=aLzUOfnaiKM

      Mvh
      Johan

      Radera
    8. 2015 fanns 170000 elbussar i trafik i Kina och detta var 98 % av all värdens elbussar. Scanias första elbuss kommer nästa år och Volvo har 10 i drift. Dessa uppgifter från Svd Ola Wong igår.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera
    9. Räkna med att det tar minst 10 år innan det slår igenom i Sverige. Vi är så tröga och Allt ska utredas till dödagar som du säkert vet.. Och om 10 år är nog kanske loppet kört att hinna ställa om nått överhuvudtaget. Om bloggen finns kvar om 10 år kan vi stämma av hur det gått.

      Mvh Berra

      Radera
  18. Anders>> hur fort går en ezgo? Det kanske skulle kunna funka och bara ha en sådan och ställa caddyn. Jag har 2 km till samhället och handlar mjölk där en gång i veckan och postar paket samtidigt. Tänk vad billigt att bara ha en ezgo för den behöver la ingen regskyllt? I värsta fall skulle man kunna binda fast cykelkärran bakom då får ungarna plats också. Det här känns som ett riktigt lyft för ekonomin.

    Mvh Berra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den gör ungefär 20 km Tim.
      Jag drog upp min roddbåt med min ezgo workhorse.
      Den har ett tippbart flak och passagerarplats
      Jag har den när jag ska stängsla och köra på skogsvägar.
      Det finns fler än ezgo, clubcar melex och yamaha är några andra märken.

      Radera
    2. Jamen då rullar de på rätt bra. Det där skulle kunna funka. Lite kallt på vintern kanske. Men det finns tjocka kläder och så skulle man kunna vira en byggplast runt hytten då drar det inte så farligt. Det finns en ezgo nu för 28 000 på blocket.. Ska fundera lite på detta. Impulsköp ligger inte för mig.

      Mvh Berra

      Radera
    3. Den jag har har ett tippbart flak, den är jag väldigt nöjd med.
      Sen går det att trimma och efter montera fyrhjulsdrift också.
      I USA är terrängmoddade golfbilar populära till jakt för övrigt.

      Radera
  19. Kan tänka mig att dom är smidiga vid jakt. Bara att kasta upp grisen på flaket och dra hemåt och tippa av dom. Det är gott om gris i skogarna nu och köttet är riktigt smarrigt. Här har vi ett gårdsslakteri som köper grisarna, flådde och urttagna för 45 kr kilot. Det blir korv sedan.

    SvaraRadera

Kommentarer bör hållas till bloggartikelns ämne. Håll god ton.