Vi fokuserar i det här inlägget på oljan men kommer återkomma i ett antal andra inlägg om kolet, förnyelsebar energi och andra delar som även är värda att belysa.
Men innan vi börjar med oljan vill vi understryka det kanske mest positiva med 2016 års siffror. Kolanvädningen i världen fortsatte att minska i fjol och det är nu andra året i rad det sker. Andelen kol i den globala energimixen är nu nere på den lägsta nivån sedan 2004 och utgör nu 28,1 % . Världens primära energikälla i världen är fortfarande oljan som ligger ohotad på knappt 33,3 % av världens energianvändning. Huruvida den minskade kolanvändningen beror på minskad ekonomisk aktivitet i Kina eller satsning på sol och vind i tex Kina och Indien samt nedläggning av äldre ineffektiva kolkraftverk återstår att se men kan ändå betraktas som små, positiva steg i rätt riktning.
Världen har aldrig konsumerat mer olja men det är skillnad på billig och dyr olja
Vad som fortsätter att ske på olje- och gasmarknaden nu är att konventionella, relativt lättåtkomliga energikällor ersätts med mer energikrävande okonventionella energikällor så som skifferolja och skiffergas. Med andra ord krävs det mer och mer energi och pengar för att få ut samma mängd energi vilket gör det mycket svårt för olje- och gasbolagen att vara lönsamma. Nettoenergin eller det som även kallas Energy Return och Energy Invested minskar stadigt.
Detta avspeglas tydligt i oljebolagens balansräkningar. I en läsvärd artikel av Steve St. Angelo på SRSrocco Report kan vi bland annat läsa att mellan tredje kvartalet 2014 och tredje kvartalet 2016 ökade räntebetalningarna på lånen hos 68 olje- och gasbolag från 25 % till 75 %. Dvs 75 % av företagens kassaflöden gick åt till att bara betala räntor på lån, inte amortera/minska dem utan helt enkelt hålla sina långivare, i huvudsak banker nöjda för att kunna fortsätta sin verksamhet.
Vi har alltså sannolikt redan passerat eller kommer passera produktionstoppen/Peak Oil för världens konventionella oljeproduktionen inom bara några år. Exakt när vet vi först i efterhand men den okonventionella oljan har bara köpt oss några års tid till produktion och innebär samtidigt att lönsamheten för många oljebolag inom oljeindustrin, särskilt i USA där omställningen mot okonventionell oljeproduktion går som snabbast, pressas hårt. Detta sätter i sin tur press på det finansiella systemet som måste fortsätta att hålla oljeindustrin under armarna utan att oljan kan vara det smörjmedel för ekonomisk tillväxt som dagens ekonomiska system förutsätter. Ingen billig energi/olja in i systemet , inga billiga produkter ut att sälja/konsumera, så enkelt är det.
USA nådde sin konventionella oljetopp, Peak Oil redan 1970 vilket tvingade landet att importera mer och mer olja varje år i takt med att den inhemska produktionen minskade. Men 2009 började USA vända landets importbehov av olja genom att öka produktionen från skifferolja som sedan dess ökat varje år. Först i fjol, 2016 minskade produktionen med 3,2 % men det hör sannolikt i huvudsak ihop med ett lågt oljepris som gör det mycket svårt för amerikanska bolag att motivera en fortsatt ökad produktion när det ändå inte ger någon vinst.
Ett lågt oljepris och förstås en ökad produktion från framförallt Iran, Irak, Saudiarabien och Ryssland har gjort att världens oljemarknad mer än väl mättats och efterfrågan kunnat mötas trots minskad produktion från tex USA. Peak Oil har därför snabbt kommit att avfärdats eller utbytts till ett nytt narrativ om "peak demand" eller att förnyelsebar energi snabbt ska kunna ersätta behovet av oljan. Detta är felaktigt då vi fortfarande tex ser att konsumtionen av olja ökar i länder som Kina och Indien, i fjol med 3,3 respektive 7,8 % mot föregående år. Med växande medeklasser i dessa länder ökar konsumtionen av energi och då primärt olja och det kommer krävas mycket mer än bara elbilar och elbussar, solenergi, för att vända den utvecklingen snabbt. Vi måste även förändra vår livsstil.
Det finns mycket att analysera närmare i BP Statistical Review 2017 som vi rekommenderar att en kikar igenom men det återkommer vi till de närmaste veckorna.
Vi konstaterar dock nu precis som många gånger tidigare att vi plockat de lågt hängande frukterna först och på grund av det nu har en begränsad tillgång till konventionell/billig olja . Detta är skälet till att vi tvingas ställa om och använda mer energikrävande och oftast miljöskadlig utvinning av annan olja, det är fysiska resursbegränsningar och ekonomisk drivkraft och inte främst följden av teknologisk utveckling som många gärna vill få det att låta som. Men utan insikt om detta riskerar mycket energi och rersurser investeras i teknologi och infrastruktur som inte är hållbar i en framtid där inte billig fossil energi längre finns att tillgå eller vi kan använda med hänsyn till planetens klimat.
Glädjande nog sker det samtidigt på många håll i världen en satsning på sol- och vindenergi och även en omställning av transportsektorn som kan göra övergången till en fossilfri framtid mer hanterbar och ge många framtidshopp och inspiration. En bra sammanfattning av detta finner ni i den sevärda dokumentären "Fossilbranschens sista strid" som nu går att se på Svt-play.
Trevlig fredag!
Fossilbranschens sista strid
Den filmen får bli helgbion. Nått annat jag funderat på ett tag är vart KTH forskarens Vladimir kutcherov tog vägen med sina idéer om att olja och gas inte behöver fossil för att bildas? Vet att det var en del skriverier om det där för en 5-6 år sedan och att Vladimir hävdade att vi bara var i början på oljeåldern och att den skulle räcka i minst 200 år till..tror tillochmed han fick sina vetenskapliga resultat publicerat i tidskriften Nature..finns det något uns sanning i det där eller är det bara floskler..
SvaraRaderaMvh Berra
Hej! Vladimir Kutcherov vid Gubkin Russian State University for Oil and Gas och tillika adj. prof vid KTH, är den enda förutom French Institute of Petroleum som ger svenska prospekteringsbolaget Igrene stöd i teorin om abiotisk olja och gas. Kutcherov hävdar stick i stäv med övriga inom geovetenskaperna att metangas bildas kontinuerligt i jordens inre (inuti manteln) och att Siljansringen tack vare meteoritnedslaget kan ha öppnat det skyddande hölje av granit som håller oljan och gasen borta från att sippra ut.
RaderaEnligt teorin bildas oljan och gasen under Siljan icke organiskt i jordens inre och Sveriges sitter på en enorm energikälla under Siljan...
Utan att producerat någonting sedan 2002 när bolaget drog igång har 2500 aktieägare hoppat på och 41 miljoner dragits in via 7 nyemissioner, dra din egna slutsatser. Självfallet finns det metangas i Siljansringen men att det skulle återbildas i jordens inre finns det inga andra belägg för än ovan nämnda och Igrenes ord mot övriga geovetares kunskaper.
Den vikigare frågan är inte energikällans ursprung utan att låta fossila energikällor eller "icke fossila" om du så vill (Igrene talar fortfarande om Metangas)- i backen för att minska utsläppen och för att inte investera i energi infrastruktur som inte tillhör framtiden.
Mvh
Johan
Bra. Nu behöver jag inte fundera på det längre utan kan återgå till odlandet. Det tar i stort sett all tid just nu.
RaderaMvh Berra
Lycka till med odlandet Berra! Trevlig helg!
RaderaMvh
Johan
Tack Johan. Det går inte så jättebra med odlandet. Jag är hemskt besviken på tobaken. Den har redan gott i blom och är bara ca 30 cm hög.. Tror jag förgrodde för tidigt. Trevlig helg du med.
RaderaMvh Berra
Idag subventioneras oljeanvändning på många håll i världen och när det gäller Sverige sker det tex genom att tunga lastbilar bara betalar en liten del av sitt vägslitage.
SvaraRaderaDe närmaste åren kommer nog Kina, Indien och en rad andra länder fortsatt starkt öka sitt antal fossila och elbilar. Pris och prestanda för elfordon kommer också förbättras i mycket högre takt än de fossila.
För mig känns det avgörande att sol och vind fortsätter bli effektivare samt att högspänd likström byggs ut. Att Litium jon batterier blivit 16 % billigare per år i 20 år bör också ge en viss effekt.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Hur mycket betalar en tung lastbil i skatt och avgifter och hur mycket borde dom betala för att det ska gå jämt ut?
RaderaTck på förhand Martin
Citat "Vi gick inte från Stenåldern på grund av sten tog slut"
SvaraRaderaVad vill de i egentligen på skinna?
Att vi använder mer sten nu än på stenåldern?
Så när vi får mer förnyelsebart i form av solceller & vindkraft så kommer vi använda mer olja & kol än vad använder nu?
Jag hoppas inte det :)
Klart vi använder mer sten nu. Sten används till massor av saker. Betong, asfalt, grusvägar, murstenar osv. Så jag tror vi är mer i stenåldern nu än på stenåldern.. Nu är vi i fossilåldern men på gränsen till återbruksåldern.. Om 50 år lever vi nog mest på rester från fossilåldern i som jag tror en bra mycket mindre befolkning i spridda grupper som lyckats överleva finnbullvintrarna .. Trevlig helg
RaderaBerra
Jag läste någonstans att flygtrafiken beräknas öka med 50 % till 2050. Då kanske en omställning till nästan fossilafria fordon på marken äts upp och de samanlagda co2 utsläppen blir i stort samma som nu om inte större. Sedan kan man fundera på vad bensinen som blir när man tillverkar flygbränsle ska användas till..vare sig man vill eller ej blir det sådan vid tillverkningen..elda upp den låter jättedåligt.
SvaraRaderaMvh Berra
Det är enkel trendframskrivning, men är nästan säkert fel. Jag gissar att flygtrafiken är större men att jetbränsle inte används så mycket då.
RaderaSol och vind fortsätter bli effektivare de närmaste årtiondena och högspänd likström byggs ut. Betyder att el kan överföras mycket långa sträckor med små förluster. Litium jon batterier har blivit 16 % billigare per år i 20 år och fortsätter det bör också ge en viss effekt. År 2023 kostar de 1/3 av idag och 2029 1/10. De nya hybridfarkosterna jag skrivit om lär få eldrift och ha solceller på taket.
Om all teknologisk utveckling saktar ner kommer effekten av ökad CO2 att bli än mer uppenbar och vi kommer att införa skatt på CO2 i nästan alla länder och de som ställer sig utanför får svårt med sin handel.
Oljan blir på sikt utkonkurrerad av el. Men flyget och sjöfart är fortfarande ett stort problem. Jag lovar hitta lämpligt sätt att kompensera de 600 kg jag behöver i augusti.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Oj. 600 kg! Vad ska du göra? Sluta flyga kanske?
SvaraRaderaDet bästa för miljön är väl om länder slutar handla och var land tillverkar det som behövs på hemmaplan?? Då slipper vi alla långa miljövidriga transporter hit och dit. Trump kanske inte är den miljövidrigaste trots allt om man tänker efter. Frihandel kanske är värre. Har du räknat på det?
Mvh Berra
Behöver fundera mer.
RaderaMen utgår från att sluta handla mellan länder är helt orealistiskt.Sapiens har alltid bytt varor på långt håll.
En ganska låg skatt på CO2 som man höjer år för år i de flesta länder skulle däremot ändra inte bara handel och transporter utan också sättet hur mycket tillverkas och vad som efterfrågas. Stiger priset på cement byggs högre i trä tex.
Men vi behöver ha mer matproduktion närmare av andra skäl än CO2.
Miljövidrigt var när Kina började tillverka stål i alla byar. Korta transporter men mycket kol brändes per kg järn och dåligt stål blev det som resultat. Nu har den tanken med allt producerat lokalt ersatts av betydligt mer frihandel.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Är det orealistiskt att sluta handla onödiga och miljöförstörande varor med varandra trots att det kanske är lösningen är det lika orealistiskt att tro att någon teknik som bara finns på ett skrivbord ska rädda mänskligheten. Det är inte alls orealistiskt att sluta handla så mycket med typ Kina som vi gör nu. Vi kan handla lite bara och samtidigt bli mer självförsörjande på mycket varor. Förstår inte varför det skulle vara orealistiskt förutom för dom som tjänar storkovan på att utnyttja folk nästan som slavar i låglöneländer. du kanske har aktier i sådana företag? Isf förstår jag att du tycker det är orealistiskt.
SvaraRaderaMvh Berra
Nja Berra vi borde sluta handla med onödiga och miljöförstörande varor. Men det tar för lång tid att övertyga många nog om detta. Sedan är det lite omtvistat vad exakt som är miljöförstörande och graden av detta. Jag tror det är enklast att styra via priset, dvs skatt på CO2 och tex förbud mot fiske på vissa platser.
RaderaFör Sverige är det bättre att vi tillverkar det vi är bäst på och byter med andra länder. Självförsörjande bör vi bara vara på mat och lite till som försäkring.
Nya tjänster och produkter ändrar mycket. Svårigheten är att se det lite innan det får de stora effekterna. Hur sedan en ny tjänst används är ännu svårare att se. Innan sms hade lanserats trodde vi att det skulle vara meddelanden av typ "ring mig" eller "köp snus" som skulle bli stort. Vi var helt oförberedda på verkliga användningen. Nya miljoninvesteringar fick göras och de var intjänade på någon månad.
Möjligen hade jag lite påverkan på att Kenya blev stort tidigt på betalningar med mobil.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Nu kom jag på hur du ska kompensera dom där 600 kg. Eftersom jag har lite över 700 kg tillgodo kanske vi skulle göra en liten affär? En begagnad sådan där ezgo golfbil är jag sugen på.. Du vet det kostar att ligga på minus..
RaderaSka vi hårddra det finns det väl egentligen inget som någon annan är bättre på att tillverka än Sverige. Varför byta till oss sådant som vi kan tillverka bäst själva. Elektronikvaror har vi alltid varit bäst på, även textil. Nu gör allt sådant i Asien. Helt fel. Vi har råd att betala för våra svenska varor.
Höja skatter kan nog bli svårt. Du slutar fler än Berra att jobba och då är det snart klippt för hela samhällsapparaten.
Mvh Berra
En skatt på CO2 är för att styra bort från CO2 och kan gärna kompletteras med sänkt skatt på något annat tex löneskatt.
RaderaVänliga hälsningar
Nanotec
varför går oljepriset ner? 47 dollar nu. Det har legat runt 50 länge. Opek har ju stramat åt för att få upp priset.. 3 % är ingen jätteminskning i pris men lite märkligt ändå. Det är förändringsriktningen jag finner intressant.
SvaraRaderaMvh Berra
Di har idag en artikel som åberopar Thina Saltvedt oljeanalytiker på Nordea. Hon menar att det är stor överproduktion fast de flesta i Opec minskat.
RaderaSedan finns på hela mittuppslaget en artikel med rubriken: "Så påverkas oljepriset av elbilar". Mycket av artikeln verkar bygga på RethinkX utmärkta artikel. Johan har hänvisat till den nyligen.
En bild visar att 83% av ett oljefat går till transport i USA men bara 68% i Europa.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Symtomatiskt rubriceras sista sidan: "Volvochefer gör elracer". Artikeln handlar om chefsändringar på Volvo. Polestar är nya märket och den ska ligga i framkanten för tex uppkoppling (progresssiv teknik?). Vd Samuelsson vill hellre jämföra med Tesla än Mercedes eller BMW.
RaderaVänliga hälsningar
Nanotec
Ok, kan stämma. Men tveksamt om dom få elbilarna kan påverka priset så pass. Jag snubblade nyss Gail Tvebergs senaste inlägg. Hon menar att räntan är det som påverkar om jag fattat rätt?
Raderahttps://ourfiniteworld.com/2017/06/12/falling-interest-rates-have-postponed-peak-oil/
Mvh Berra
@Berra. Ang. Oljepriset det kräver ett inlägg i sig skulle jag säga. Men Thina är väl inne på det uppenbara. Vi såg ju redan i BP:s siffror att USA:s minskat sin oljeproduktion mend över 3 % under fjolåret men utbudet av olja på marknaden har mer än väl kompenserats av ökad produktion från Iran, Irak och Ryssland. Iran som exkluderats från OPEC:s planerade minsknningar och Ryssland som pumpat på rejält tillsammans med nästan fulla lager i tex Cushing i Oklohoma i USA samt välfyllda lager på andra håll, säkerligen iranska supertankers och lager i länder som Saudiarabien, Föreneade Arabemeiraten mfl gör att det är svårt att nå balans med efterfrågan på kort sikt. Marknaden tycks räkna med god tillgång på oljan. Efterfrågan på olja från Kina och Indien växer stadigt och kompenserar mer än väl ev minskad efterfrågan i väst som på marginalen påvekats av minskat bilåkande, fler elbilar eller konjukturdippar där folk håller i plånboken och drar in på sitt bilresande, flygande osv (det senare ser vi dock ej i Sverige!)
RaderaSka nog skriva någe om det nästa vecka, bra du påminde om det Berra!
Mvh
Johan
Kan tänka mig att elbilar idag körs mer än fossila men vet inte. Helt klart är att nya bilar i allmänhet har längre körsträcka och många nya bilar drar mindre bränsle än 10-år gamla.
RaderaSolig administrativ midsommar här i 08. (Verkliga midsommar var i onsdags) Hoppas alla har trevligt.
Vänliga hälsningar
Nanotec