Sidor

2017-05-17

Norge: Från oljekonge till elchock?

Vi följer upp måndagens inlägg om eltransporter och Kinas nya moderna och expanderande variant av Sidenvägen med en ny eltråd. Denna gång är det Norges satsning på mindre omnämnda eltransporter som står i fokus, två nyheter som kan betkratas som elchocker i dubbel bemärkelse...

Norge är som bekant känt som Europas oljemecka men då landets ekonomiska tillväxt mätt i BNP får svårt att växa i takt med att landets oljeproduktion fortsätter att falla de närmaste åren måste landet se över sina alternativ. Norge nådde ju sin oljetopp/Peak Oil redan 2001 och har sedan dess sett sin oljeproduktion halveras fram till idag. Oljeproduktionen har ökat något de senaste åren men är sett till norska Oljedirektoratets senaste siffror för mars månad på drygt 1,7 miljoner fat/dag i genomsnitt, ännu bara dryga hälften av produktionen under toppåret för över 15 åt sedan.

Men här väcks en intressant tanke. Har den norska regeringen insett att de måste ställa om sin oljeberoende ekonomi snabbt för att hantera en minskad oljeproduktion? Eller är det helt enkelt så att norska företagsledare och norska invånare insett att de måste ta saken i egna händer för att olje- och gasindustrin och norska regeringen sitter i samma gamla läckande båt och inte klarar att ställa om till fossilfritt tillräckligt snabbt?


Norsk oljeproduktion under 2016

Förändringarnas vindar blåser i Norge!

Vi har tidigare skrivit mycket om hur Norge räknat per capita tveklöst är det land i världen med flest antal elbilar på vägarna, Johan hade i somras tex inga som helst problem att köra en elbil från Dalarna till Stavanger på Norges väskust. Men mindre känt för många är att det även tillhör de länder som satsar mest på fristående cykelleder just nu som en del i landets arbete för att minska oljeberoendet och utsläppen i landet största städer. Om detta kan ni läsa mer om tex här.

Vad som är anmärkningsvärt är hur snabbt intresset för cykling och då särskilt elcyklar har vuxit i Norge på bara några år. Ny Teknik rapporterade igår att 80 000 elcyklar beräknas säljas i landet i år. Detta från att för bara fem år sedan legat på 2000 nyregistrerade elcyklar. Om branschorganisationen Norsk Sportsbransjeforening får rätt i sin prognos för årets uppgång blir det en dubblering sedan fjolårets försäljning.

I Norge rullar det redan 10-tusentals Teslor och flera hundra tusen rena elbilar av olika slag och även om det är imponerande att elbilslandet nyregistrerade 30 000 nya elbilar bara i fjol är det ännu viktigare för landets fossilfria omställning att så många väljer cykeln. Cykeln kräver mindre underhåll av vägarna och kräver mycket mindre energi för att producera. De går till och med att köra när batteriet inte funkar längre!

Så till en annan elektrisk transportnyhet från våra avlånga granne i väst som även den rapporterades om av Ny Teknik igår.

Självkörande, eldrivet containerfartyg i Norge
Nyligen skrev vi om att Sverige i sommar kommer få se sin första helt eldrivna färjetrafik i mellan Helsingborg och Helsinggör, något många experter tvivlat på skulle vara möjligt eller ekonomiskt lönsamt. Well, nu har norska Yara och Kongsberg inlett ett samarbete som 2018 ska resultera i världens första helt självkörande och 100 % eldrivna containerfartyg. Ett fartyg som i första hand kommer trafikera norska hamnar och ersätta 40 000 lastbilstransporter på land.

Fartyget kommer ha batteripack på 3,5-4 MWH eller motsvarande 41 till 47 av elbilen Tesla Model S 85 kWh batteri. Vad som gör att fartyget kan bli revolutionerande för i första hand sjöfart inom länder med lång kust som Norge och Sverige är att det tack vare att fartyget kommer bli självkörande redan med dagens batteriteknik, kan bli både utsläppsfria och ekonomiskt lönsamma. Yara Birkeland som första fartyget kommer heta kommer nämligen inte ha några hytter, restaranger eller överhuvudtaget ytor där fartygspersonal normalt vistas. Här kommer istället batterier och last placeras.

Om Yara och Kongsberg håller tidsplanen och norska regelverk godkänner fartyget utan personal ombord, kommer det att köra själv (givetvis under kontroll/styrningsmöjlihget från distans) redan 2019. För mer om fartyget se gärna videon nedan.

Den som ännu tvivlar på att de närmaste årtiondens transporter (förutom inom rymdindustrin) kommer bli helt eldrivna får nog tänka om...

10 kommentarer:

  1. Ja, jag får väl tänka om. Jag ger elen en chans. Fast bara en. Antagligen går det käpprätt åt fanders ändå. Läste en vetenskaplig studie idag och blev lite tveksam om stålarna verkligen kommer att räcka till en omställning bort från det fossila. Måste tillägga att jag verkligen inte är rasistiskt på något vis.

    https://ledarsidorna.se


    Hur som helst. Jag funderar på att koppla en liten solcell och ett batteri till min vattenpump. Den sitter i botten på brunnen ca 50 m ner. Pumpen går på en fas 10 amp. Är det en stor apparat att ordna med? Nanotec tror jag har stenkoll på sådant..

    Mvh Berra





    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Berra!

      Back up/drift av vattenpump med sol och batt är något jag själv är inne på. Berätta gärna hur det går om du får ordning på det innan mig vilket lär dröja till hösten minst...

      Mvh
      Johan

      Radera
    2. Kunskap växer skrev Yara. Jag var från 7;30 till 18:00 på Operaterassen i måndags lyssnade och talade med ett 20-tal företag och sedan på ett nytt möte någon km iväg om investeringar i tillväxtländer. Hem kom jag med ny värdefull kunskap efter 22:00.

      Igår köpte jag en första aktiepost i ett företag som låter som ett polskt bilföretag. Detta företag tillverkar små motorer som kan flytta föremål mycket noga. Skägg växer ca 12 nanometer per sekund och en av deras motorer kan flytta föremål med precisionen 1 nanometer vilket ingen annan klarar. Behovet av dessa motorer är stort och världsmarknaden för denna typ uppskattas till 15.000.000.000 kronor. Företaget i Uppsala har bara 28 anställda och går än med förlust.

      Elbehovet för en sådan liten motor är lågt och den minsta solcell som finns att köpa samt en del elektronik räcker mer än väl för drift av motorn. Idag används motorerna för tex robotkirurgi på patienter inne i en datortomograf. Utveckling för precisionskirurgi i prostata där bara en liten del ska bort pågår. Riktigt stort inom några år bedömer jag att det blir i de nanosatelliter som snart blir mycket vanliga. Men för gårdspumpar duger vanliga äldre pumpar men din pump kräver säkert några paneler, batterier och en hel del elektronik för att ge någon vattenmängd.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera
    3. Nanotec. Det var en lång dag. 15 timmar. Pust. Det låter inte nyttigt. Själv har jag sprätta hönsskit på potatislandet. 13 skottkärror blev det. Det känns i ryggen men vad bra det blev med regnet så lagom. Nu blir det näring och vatten till knölarna. Aktier har jag slutat med efter senaste klippet för 10 år sedan. Nu förser jag mig med utrustning som kan vara bra att ha inför en framtid av resursbrist :) soldriven vattenpump till djuren står som sagt på listan fast jag har en handdriven pump också.

      Mvh Berra

      Radera
    4. Bra Berra! Det finns nytta med det som föraktfullt kallas värdelös skit. Rätt hanterat gör skit stor nytta.

      Det inte varje dag jag lyssnar och lär så mycket om ibland så litet. Nanoteknologi handlar mest om ytliga ting som vi inte kan se ens om det förstoras 1000 gånger.

      Bra att du har reserver för djurens vattenförsörjning. Familjens vatten hoppas jag också du tänker på. Har själv ett antal bubbelvatten stående för någon månads behov. Vatten för toaletterna kan jag hämta med visst besvär från närmsta sjön.

      Visst var det en uppiggande nyhet om den autonoma båten nästa år i Norge, så här på nationaldagen? Eldriven istället för 40.000 lastbilstransporter.

      Resursbrist finns alltid och ibland blir den svårare. Norsk lax ransoneras nu på någon Ica Maxi för exporten till Kina har ökat så enormt. Hörde i måndags kväll att vietnameser tar över de enklare jobben från Kina för lönen är bara 30% av den kinesiska. Vietnam växer ekonomiskt snabbt och beräknas om åtta år nå nivån per invånare där Kina står idag.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera
    5. Ja, det var uppiggande. Bara det inte blir kallare klimat här i norden om co2 minskar för mycket nu när dessa 40 000 lastbilar försvinner :(

      Bra för globalisterna. Mer klirr i kassan. Då kan all tillverkning flyttas till vietnamn.. Är det Afrikas tur sedan kanske.. Eller kan det bli så att svenskarnas löner störtdyker så produktionen flyttas runt ett varv till på jordklotet..

      Vi har inte så där jättestor resursbrist än. Det är värre i Afrika.. Där svälter många.

      Mvh Berra

      Radera
    6. Robotar kostar lika mycket i inköp i alla länder och det behövs inte så många robotskötare. Min åsikt just nu är att mycket tillverkning flyttas närmare konsumenterna. Antalet svältande i Afrika minskar kraftigt om vi ser i årtionden. Möjligheten att få fram mer mat i Afrika är stor. Mycket beror på väderleksprognoser och en svensk kvinna har startat ett projekt med mycket lokala prognoser finansierade med mikrobetalningar från bönderna.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera
    7. Why povertry finns en programserie på kunskapskanalen. Kolla in den. Landgrabing sysslar Kina med i Afrika, utsugning av naturresurser fixar stora internationella globalistföretag. Befolkningen får inte ett skit med bara dom korrumperade politikerna. Inte konstigt att folk därnere drar till Europa i tron om ett bättre liv. Tråkigt bara när deras drömmar slutar i en sunkig lägenhet i Rinkeby. Där det nästan är mer kriminellt än i Afrika. Kanske inte så konstigt att dom är besvikna.

      Mvh Berra

      Radera
  2. Sen när blev Kongsberg ett tyskt företag? https://en.wikipedia.org/wiki/Kongsberg_Maritime

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppla! Där blev det fel! Tack, fixar!
      Mvh
      Johan

      Radera

Kommentarer bör hållas till bloggartikelns ämne. Håll god ton.