Förvisso har Elon en tendens att vara tidsoptimistist men även om det tar längre tid än vad han säger är det icke desto mindre häpnadsväckande planer och saker på gång. För detta är några av de saker Elon tar upp i intervjun:
- Tesla/Elon har redan provkört en eldriven tung lastbil som enligt honom själv kommer golva vilken diesel eller bränsledriven lastbil som helst "den kommer kunna dra en tung lastbil upp för en backe och ha lång räckvidd". Teslas eldrivna lastbil ska visas upp i september som vi skrivit om tidigare.
- I juli kommer Tesla börja produktionen av den masstillvekade elbilen Tesla Model 3, en bil som kommer kosta cirka 400 000 SEK och ha minst 35 mils räckvidd och vara utrustad med hårdvara för att kunna köra helt själv.
- I nov-dec ska en Tesla (de med självkörande hårdvara installerad och med senaste mjukvaran uppdaterad) kunna köra helt själv (men med en förare bakom ratten då regelverket kräver det och den ännu inte är att betrakta som säkrare än en förare), från en parkeringsruta i Los Angeles och hela vägen till en parkering i New York. Därifrån ska du sedan kunna låta bilen köra dig till exempelvis Toronto i Kanada (ja du måste kliva ut och plugga i och ur laddkabeln längs superchargerstationerna längs vägen men du måste ju ändå ta pauser och röra på dig...).
Igår tog Johan den här bilden av en Model X med en rejäl hästvagn på dragkrogen vid Supercharger-stationen i Gävle. Och ja, Model 3 kommer med dragkrok som tillval.
Elhäst med hästvagn...
Bildkälla: Johan Landgren
- Elon nämnde i förbifarten att minst två till platser för Gigabatterifabriker kommer tillkännages i år "men troligen fyra till". På frågan vart de ska byggas svarade Musk ungefär "att de kommer behövas globalt".
- Så sent som igår lyckades Elon Musks privata rymdbolag SpaceX genomföra den fjärde raka uppskjutningen med den egenutvecklade Falcon 9-raketen. Detta innebar inte bara ännu en till glad kund som fick en till satellit i omloppsbana (den här gång en amerikansk spionsatellit), utan för fjärde gången i följd lyckades SpaceX landa första steget av raketen på bolagets landningsplats vid flygbasen Cape Canaveral Air Force Station i Florida. Så sent som i mars återanvändes motsvarande del av raketen och användes i uppskjutningen (ett revolutionerande steg i rymdfarten gällande kostnadsbesparingar). Men i TED-intervju nedan berättade Elon mer om en ny raket rymdföretaget utvecklar som kommer vara ännu kraftfullare än Falcon Heavy-raketen som SpaceX just nu bygger. Den ska ha lyftkraften motsvarande fyra gånger världens hittills kraftfullaste raket, Saturn V-månraketen och kunna lyfta massan motsvarande en fullastad Boeing 747 (jumbojet) -inklusive passagare och bränsle.
- Elon Musks senaste projekt dock är det nystartade företaget "The Boring Company" och om det säger Elon Musk att det helt enkelt handlar om att han ledsnat på att inget görs åt trafiken i Los Angeles. Därför har han köpt en jätteborr, anlitat ett antal ingenjörer på deltid samt okänt antal praktikanter som börjat arbetet på att planera för underjordiska tunnlar i första hand Los Angeles -området. Tanken är att bilar ska ta hissar ner från markytan för att sedan transporteras på plattor som för fordonen fram i tunnlar i upp till 200 km i timmen. Genom ett antal åtgärder Elon går igenom i intervjun menar han att det är nödvändigt och fullt möjligt att få ner kostnaden för att bygga tunnlar till mindre än en tiondel av dagens kost... Fördelen med tunnlar enligt Elon, är att de kan byggas hur många som helst, i olika nivåer utan att de likt ovan mark snabbt korkas igen av ett trafikflöde som växer snabbare än ny tunnlar hinner byggas/löser trafikstockningarna.
Musk har tex varit nära att dö flera gånger i livet, både som mobboffer i skolan och i malaria. Med alla sina företag har få journalister, företagsledare eller "experter" av alla de slag trodde han (tillsammans med tusentalts andra vid företagen som slitit med sina liv för att lyckas) trott han skulle lyckas med vare sig Zip2, Paypal, Tesla, SolarCity och SpaceX. Men färre vågar nog tvivla på att Elon ska lyckas med The Boring Company...
Johan har tidigare bland annat intervjuats i ETC om Elon Musks Hyperloop som inte togs upp mer än i förbifarten i TED-intervjun.
Se gärna intervjun med Elon Musk nedan och läs gärna även boken om ni inte gjort det redan, ni lär skratta, förundras och skaka på huvudet men vårt råd är att inte avfärda Musk som någon stereotypisk teknikoptimist bland andra teknikoptimister. Det är tydligt att det finnas mycket mer bakom Elon Musk storstilade planer än coola prylar eller drömmar (ja, eller snarare pågående planer). Tex om varför det är vettigt att göra människan till en multiplanetär art med första siktet på att bygga en självbärande civilisaton på Mars.
Det är även glasklart att Elon Musk tar klimatförändringarna och världens oljeberoende på högsta allvar och gör allt i sin makt för att driva på en omställning så snabbt som bara möjligt. Sedan kan det alltid diskuteras om den teknikomställning Elon Musk eftersträvar/ser som nödvändig är den man önskar eller tror är möjlig...
Kanske den mest sevärda intervjun med Elon Musk hittills
En färgstark person är Elon utan tvekan.
SvaraRaderaHär är annars en ganska intressant diskussion om elbilens framtid av några som jag anser tillhör kategorin snillen.
Hoppay motoring.
https://www.youtube.com/watch?v=FRL7VStgKhk
Mvh Berra
Hej Berra! Tack för tipset! Ska kika.
RaderaMvh
Johan
Hej igen Berra! Det var en mkt intressant rundabords-diskussion en samling herrrar jag läst många böcker från och verkligen respekterar. Men det finns en hel som jag tycker berördes lite väl lättvindigt och kräver en djupare analys. Blir ett inlägg om detta inom kort! ;)
RaderaMvh
Johan
Det blir intressant. Jag väntar spänt på det inlägget. Nu ska jag sätta mina sarpo mira.
RaderaMvh Berra
Angående Elon så kan bloggen Wait but Why:s artikelserie om Musk och hans företag vara av intresse (Musk kontaktade bloggförfattaren för en serie exklusive intervjuer).
SvaraRaderahttp://waitbutwhy.com/2017/03/elon-musk-post-series.html
Hej! Tack för tipset! Snubblat in där nån gång förut och artikelserien om Elon var mkt läsvärd.
RaderaMvh
Johan
Jag tror Elon är uppbackad av Amerikanska Staten. Hade aldrig funkat annars.
SvaraRaderaDet är skattebetalarna samt alla som köpt aktier i Tesla som får betala.
Bubblan kanske spricker och Tesla går under.
SpaceX är bara fejk. Raketerna skjuts aldrig upp i rymden och jag tror att landningarna är trickfilmade. Det är bara propaganda med SpaceX precis som NASA.
Det gäller bara att ta nya tag och låtsas som att privata initiativ kommer fram så att ungdomarna kan bli lurade. Tänker nu när alla har tröttnat lite på NASA.
Synpunkter? Tänker jag fel?
Hej! Ja Elon/Tesla fick (precis som övriga inom bildinsutrin) ett finansiellt lån i samaband med finanskrisen 2008/2009 som Tesla var det första företaget att betala tillbaka med ränta. Sedan har Spacex indirekt fått statligt stöd i forma av miljardroder på uppskjutningar av utrustning och proviant till internationella rymdstationen då NASA sedan 2011 inte längre har något rymdfärjeprogram.
RaderaAtt påstå att SpaceX är fejk är ett vågat påstående, om du inte skojar, får får du nog fundera ett par vändor till. Finns tusentalt internationella turister som på första parkett bevittnat SpaceX-uppskjutningar och det cirkuerlarer ett antal satelliter ovanför våra huvuden vars tjänster är kärnverksamheten i många företag vars styrelser och aktierägare inte varit nådiga om SpaceX inte levererat dessa på riktigt.
Rätt många astronauter skulle gå hungriga nu om de inte fått mat levererad av SpaceX (ja, visst hade Ryssland troligen kunnat fixa det oxå men de har fokuserat på rymdturism för miljardärer).
När du för ett par hundra tusen kronor kan boka en biljett upp i omloppsbana runt jorden (kanske inom 10 år) eller får höra från en bekant som gjort resan, kanske du får ett mer övertygande svar...
Mvh
Johan
Jag tror i alla fall det är något skumt med Elon.
RaderaHan är bara en figur. Han har inte åstadkommit allt detta själv.
Folk vill ha hjältar och förebilder men i detta fall är det fejk.
Sen det där med satelliter. Jag tror de är fejk också. Hur skulle de kunna snurra i nästan vakuum eller vad det är däruppe och hur hålls de på plats? De är precist riktade mot exakt rätt ställe hela tiden. Sen ISS är också fejk. Tänk dig att det är lika farligt som att vara i en ubåt på botten av ett hav. Känns inte som de är drillade för det. I en ubåt är det militärisk ordning och det är ständigt ett skift som jobbar och ser efter allt. De tränar ständigt på att en katastrof ska inträffa. Skulle det göra det följer de scheman hur de metodiskt går till väga för att lösa problemet. Clownerna på ISS har fullt upp med att spela gitarr och annat strunt så fort man ser dem. Jag vet inga ubåtar som varit på havets botten sen 1989 utan ha plockats upp för service. ISS har inte plockats ner för renovering på 28år. Är det rimligt? Sluta drömma och tänk logiskt. Alla är lurade. Det är Amerikas paradgren vi snackar om. Vilket är att lura världen genom propaganda. Inte så svårt att förstå om man tänker till.
Rymdresor för privatpersoner snackas det bara om under speciella propaganda perioder.
Just nu verkar vi vara inne i en sådan då det är snack om rymden varje dag.
Mars snackas det vilt om. NASA var där med Vikinsonderna på 70-talet och körde bil på planeten och tog 55000 bilder. Men det verkar alla ha glömt nu. Konstigt att man aldrig får se de där 55000 bilderna. Hur skickade de dessa till jorden på 70-talet?
Digitalt? Den tog även upp jord som analyserades. På riktigt? Bra batterier i den 70-tals roboten. Jag tror inte på det. Tror någon annan här på den historien? SpaceX är bara propaganda och alla verkar gå på det precis som de gick på NASA. Curiosity är ju fortfarande på Mars. Konstigt att inte linsen har blivit smutsig på 5år.
Äntligen hunnit se intervjun med Musk. The Boring Company (BC) är kul. Behovet är stort i större städer och lyckas de göra tunnlar mycket billigare än idag så kan det nog fungera. Har annars funderat på tunnlar endast för självstyrande fordon nivå 5 som bara därför kan bli enklare genom att ventilation helt duger med vinddraget, med mitt antagande att alla nivå 5 kommer att vara eldrivna. Musks ide är roligare och klarar alla typer av bilar under viss storlek. Just detta med mindre bredd och höjd är avgörande för bra ekonomi med tunnel. Snabbt att bygga eftersom man går ner under all annan byggnation. Finns många behov bara i Stockholm om hans borr klarar vår granit.
SvaraRaderaVänliga hälsningar
Nanotec
Hej!
SvaraRaderaTesla bara fortsätter att blöda pengar, $13 000 / bil enligt senaste rapporten. Hur ser ni på det?
Henrik, Tesla är högt värderat, men det är lite fel att bara se på vinst eller förlust just idag. En viktig faktor är att Tesla gör stora eller ska vi mer rätt säga gigantiska investeringar för produktion av betydligt fler personbilar och fler modeller och lastbilar. Lyckas Tesla sälja bra framåt kommer det att bli vinst istället för varje sålt exemplar.
RaderaAlla tillverkare av personbilar ska nu ta fram minst en ren elbil så även om de inte vill säga det upplever de en press från Tesla.
Sålde själv mina Resla för tidigt och är beredd att köpa igen vid lämpligt tillfälle som kan vara i kväll eller i höst eller ...
Vänliga hälsningar
Nanotec
Tackar för dina synpunkter! Ja...jag gissar att "marknaden" resonerar som dig. Verkar ju finnas ett aldrig sinande flöde av hugade spekulanter som handlar upp aktiekursen vid minsta dipp eller är tradingrobotarna?
RaderaCaset och Musk är spännande att följa, men jag slutet låter jag nog helst bli att sia om.
Mvh
Hej! Kan tillägga att värderingen i skrivande stund till viss del beror på rätt många som blankat aktien och nu måste sitta kvar och köpa eftersom aktien envisat sig fast och gått uppåt pga alla positiva nyheter kring Tesla och Elons "lysande stjärna" som fångat mångas uppmärksamhet och med det nya aktiesparare.
RaderaMen när man värderar Tesla är det många som gör misstaget att bara betrakta det som ett en lyxbilstillverkare av elbilar. Tesla håller allt mer på att omvandlas till ett energibolag och det tror jag varit Elons plan från början. Med uppköpet av Solarcity och byggandet av Gigabatterifabriken i Nevada kommer Teslas intäkter i växande andel utgöras av försäljning av hushålls/fastighetesbatterier och solcellsanläggningar. Skulle inte förvånas om Tesla inom 5-6 år till 60 % säljer batterier och solceller och 30-40 % består av elbilar och el-lastbilar.
Detta innebär att Tesla minskar sin sårbarhet för konkurrens eller andra oförutsedda händelser relaterade till bilmarknanden och kan fokusera på sol och batterisidan i takt med att Gigafabriken byggs färdigt och nya fabriker byggs i andra delar av världen vilket vi sannolikt får höra om i slutet av året.
Värderingen på lång sikt, dvs +2 år och framåt kan därför mkt väl vara lågt räknad om vi utgår från dagens pris per aktie som inte rymmer en explosionsartad eftefrågan på batterier, sol och ja möjligen även Teslas eldrivna lastbil. Om Model 3 samtidigt verkligen slår...ja då kan aktien sticka som en raket. Äger själv inga aktier i Tesla men var med tidigt...
Mvh
Johan
Tesla har nog ett för litet återförsäljarnät för att bli bra på service, support och reparationer. Sen blir de nog svåra att sälja som begagnade.
RaderaNanotec>>En liten undran från en lantis. Vad är det tänkt att det skall vara för beläggning på vägarna i framtiden? Asfalten lär väl vara ganska dyr om sådär en 15 år. Spåriga jordvägar går la knappast en Testa fram på..
SvaraRaderaMvh Berra
Tessla menade jag :)
RaderaStavningsprogram är bara ett jäkla knöl. Tacka vet jag att sätta potatis.
Har just kommit in efter att plockat upp ca 3 kg potatis som låg under ett träd som föll i höstas och först nyligen blivit sågat så jag kommer åt. Mesta potatisarna verkar bra.
RaderaFinns säkert asfalt att få tag i även om 15 år och betong fungerar som alternativ. Grus fanns förr på alla vägar. Oljan tar aldrig slut och kan tillverkas syntetiskt men däremot är jag av åsikten att det inte byggs många fordon som behöver olja om 15 år. Kvar finns år 2032 en hel del fordon från förr som körs allt mindre och får allt längre till en öppen mack.
Fartyg är en mer öppen fråga. Lyckas Musk sänka kostnaden för framtida transporter och snabba på tunnelbyggandet några magnituder så kan mycket långväga gods och persontransporter forslas under marken med så där 1200km/h. Långsammare eldrivet hybridflyg kompletterar.
Vidare kommer modern teknik med robotar, nanoteknologi och 3D-printing minska transportbehovet avsevärt.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Det finns säkert asfalt? Du, det där övertygar inte så där jättemycket :) grusväg? Du vet vad hålor det blir i sådana. Du kommer hoppa ur din bil pga alla gupp :) betong? Färdig betong kostar skjortan, minst 2000 kr m3 nu..Vem ska ha råd att åka på den betongvägen? Då kanske det måste bli något system som i Norge med vägtullar tills vägen är betald.
RaderaNjut av solen
Mvh Berra
Det kanske går att göra betongvägar med 3D-printing och och ett par flinka robotar.. Nu är jag nog med i matchen iallefall..
RaderaTrevligt att du är med i matchen. Jag tror det blir stora mängder robotar som jobbar tillsammans med lite människor för att bygga en väg. En hel del av dessa människor befinner sig på andra platser och deltar via nätet.
RaderaNågra av de uppgrävda potatisarna från tidigare idag åt vi nyss med sill, ägg, gräddfil, lök mm.
Asfalt finns fortfarande om 15 år. Priset och hur mycket som används till vägbeläggning är mer osäkert. Motorväg anses kosta 30.000 per meter i byggnation. Hur stor del ytbeläggningen står för vet jag inte men tjockare lager än några dm betong tror jag inte behövs så då blir det inte omöjligt med 2000/m3.
För övrigt sliter de tunga fordonen mycket mer än personbilar per körd km, men de stora subventioneras av de små.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Du tjuvstartar midsommarfirandet, din lille rackare..
RaderaJa med nyupptagen potatis som var riktigt god och gräslöken var från växthuset. Satt där några timmar med en god öl innan middagen och läste i 30-35 grader fast fönster i taket var öppna. Först när dörrarna på kortsidorna varit öppna någon timme sjönk midsommartemperaturen till 25.
RaderaSåg en energisk humla som besökte blommor där inne i växthuset. På glasverandan doftar den blommande citronen. De lokala koltrastarna utkämpar sin melodifestival. Sommaren verkar äntligen ha kommit. Ska snart bli lite lök och potatis i inre trädgården om inte något oplanerat kommer emellan. Inre trädgården är inhägnad mot de råa djuren, fast mördarsniglarna får bekämpas på annat sätt.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Det där med tunnlar genom jorden ända till Kina låter kraftfullt. I det varma i mitten av jordklotet går det säkert att isolera med något bra material som vi ännu inte upptäkt ännu. Transporten av varor går att lösa med kraftig tryckluft eller enorma vakumsugar så det bara sprutar elbilar ur ett hål ur marken. Tur och retur Kina på 40 sekunder. Vilket drag.
SvaraRaderaBetongen till vägarna måste gå att lägga ut med AI-drönare. Eller varför inte bygga tjocka outslitlig glasvägar på höga pelare. Då går det att odla energi i långa växthus under vägarna... Möjligheterna är enorma. Jag ser med tillförsikt på framtiden.
Mvh Berra
Tja Berra.
RaderaBra idé det där med vakuumslangar och annat. Men kan nog bli svårt.
Går inte att borra så långt. Ingen vet vad som finns längre ner i jorden än ca 12000 meter. Det där med att det är varmt i mitten är bara en skröna.
Kolla när de borrade världens djupaste hål. När de kom till 12262 meter tog det tvärstopp. Tog dessutom 19år att komma så djupt.
Konstigt att forskarna vet vad som finns i mitten. Jag är supernyfiken.
Kanske bara är tomt i mitten, precis som i mitt huvud.
Nja temperaturen i jordens inre är bara ca 5000 grader. Vi blir allt bättre på att isolera plasma på miljoner grader med allt bättre magnetfält. Hissar till Kina klarar vi inte av några andra skäl men fusion som kräver att vi innesluter ett betydligt varmare plasma än solens inre temperatur ser många projekt möjligt till inom rimlig tid. Hiss till rymden är betydligt mer tänkbart i en framtid även om vad jag vet bara ett företag i Japan jobbar med det och de ser kostnaden som helt överkomlig. Det är en kabel med en större satellit i slutet på geostationär höjd. Längs kabeln klättrar hissarna. Betydligt mer närliggande är dramatiskt billigare uppsändningarna av satelliter än dagens raketer. Dagens raketer är engångsprodukter vilket kan jämföras med att flygplan bara används för en resa. Musk har lyckats återanvända en raket och landa fler men andra projekt pågår också.
RaderaMusks tunnlar ska inte så djupt och än inte så långt som till Kina.
Vakuum är betydligt intressantare än tryckluft. 0, absolut tomrum, inget och tankar kring detta har fört kunskap framåt. Rekommenderar
boken Nothing.
Vänliga hälsningar
Nanotec
I rest my case.
RaderaNu väntar jag bara på hissarna till rymden.
Hur vet vi att det är 5000grader i jordens inre?
Nanotec..Hiss låter intressant. Till månen kanske? Bara inte hela hissen med linor och allt trasslar ihop sig med planetkropparna. Planeterna snurrar runt varandra hela tiden. Det går kanske att lösa med AI? I och för sig kan man nog få månen att sluta snurra. Några grova kättingar och så spänna fast kättingarna i något hårt berg i alperna och så runt månen sedan är det klappat och klart för hiss till månen. Skönt att man kan komma på något smart före Musk.
RaderaNu ska jag ut och riva i min gamla traktor. Ih 434 från -68. Den ska få nya spridarspetsar. Sedan blir det vårbruk. Havre blandat med gula ärtor ska sås på min jättestora åker på 1 ha.
Lycka till med dina planteringar i den inre trädgården.
Mvh Berra
Grymma idéer Berra ;)
RaderaMåste kännas riktigt bra att knäcka Musk.
Ser fram emot flera kommentarer från dig.
Det behövs fler innovatörer och vetenskapsmän som dig.
Inget kan stoppa dig och dina idéer, precis som Musk är du ostoppbara.
Ta bara AI, kättingar och en lösningen på trasslet med himlakropparna,
du är ett geni.
Helt underbar i min ögon.
Dessa idéer kommer ta dig till toppen av Pyramidspelet.
Tackar och bockar. Gött med lite beröm. Det får man allt för sällan. Frugan gillar inte överintligenta. Eftersom jag måste tänka på viktiga saker hinner jag inte med att diska, kapa ved, klippa gräs, städa och sådant där tråkigt jobb. Jag försöker förklara att jag har stora och viktiga problem att lösa.. Men men..ett stort problem som jag just nu
Raderaförsöker lösa är att hönsen äter upp äggen innan jag hinner med att plocka dom ur värpredena. Men jag har snart lösningen. Jag satt i vebon i min vilstol och funderade ett bra tag idag. Säkert 3 timmar.
Simma lugnt
Berra
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
SvaraRadera