Hur påverkas arbetsmarknad, utbildning och hur ska vi anpassa oss till en ökad automatisering och utbredning av artificiell intelligens? Det är några av de frågor som Hirsch berör på ett tänkvärt sätt.
Vad som är intressant är när man kopplar samman det som sker inom AI med utvecklingen mot självkörande elbilar. Nyligen kom tex rapporten Rethinking Transportation 2020-2030 där en omvälvande och mycket snabb omställning för bilindustrin beskrivs som "bara runt hörnet". Tesla Club Sweden har i en läsvärd artikel med den talande titeln "Din sista bil" sammanfattat rapporten på svenska med bland annat:
"År 2024 upphör i stort sett nybilsförsäljningen – ingen kommer vilja köpa nya bilar längre..."
"...De självkörande taxibilarna blir så billiga i drift att de inte bara blir billigare än att köpa en ny bil – de blir billigare än att tanka din befintliga bensin- eller dieselbil också! Det blir billigare för folk att åka självkörande taxi än att sätta sig i egen bil och åka själv. Det är den prisskillnaden som är orsaken till snabba omställningen."
Rapporten har i veckan belysts av bland andra Financial Post.
Man behöver inte hålla med om tidsramen och det finns många frågetecken tex om hur litiumproduktionen ska kunna matcha efterfrågan på litiumbatterier men automatiseringen kommer oavsett förändra vårt förhållande till personbilen i grunden och troligen långt snabbare än de flesta idag kan föreställa sig.
Vi kommer säkerligen få anledning att återkomma till Rehinkx-rapporten men så länge hänvisar vi till föregående inlägg om Norges frammarsch på eltransportfronten samt tidigare inlägg om AI-utvecklingen och rekommenderar förstås att en kikar på Volker Hirsch video nedan.
Trevlig fredag!
Efter en kort tid ser jag för mig prenumeration på mjölk där ett större autonom fordon släpper ut ett antal mindre och dessa ännu mindre. Inte behövs några ton fordon för att leverera några liter mjölkprodukter sista biten. Sedan blir det färskt bröd osv. Leveranserna sker inom säg 10 minuter från kundens önskemål och kunden ändrar lätt behovet idag via en app.
SvaraRaderaHur många behöver resa till ett jobb? Mycket mer går att utföra i AR i samspel med robotar och andra människor.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
RaderaDet som jag tycker ska bli väldigt intressant är hur stat och kommun ska finansieras när AI slår igenom på allvar. Några skattekronor på arbete kommer nog inte dugga så tätt. Skatt på produktionen lär inte hända i Sverige. Då blir det inte ett företag kvar.
SvaraRaderaMvh Berra
Stat.
RaderaMoms blir kvar och jag är säker på att en rejäl fastighetsskatt istället för den löjligt låga avgiften till kommunen. Fastighetsskatten kommer vid en kris att förhandlas fram en "underbar" natt. Om större slott och herrgårdar undantas som förr är en fråga. Ränteavdraget kommer givetvis att avskaffas. Kan nog bli mycket annat också.
Kommun.
?
Men kanske får kommunerna ta ut en "liten" vinst för vatten, avlopp och sopor samt lite större för alla gamla och nya tillstånd. Egen brunn innebär givetvis inte hinder för avgift.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Det där lär inte räcka långt..du får tänka att nästan all skatt på arbete brinner inne. Det är astronomiska belopp. Kommunalskatten. Ca 33 % på alla löner..sedan de sociala kostnaderna som arbetsgivaren betalar till staten på alla löner ca 30 %.
RaderaSka höjda avgifter betala det bortfallet? Då kommer vattnet kosta minst 300 kr litern.
Mvh Berra
Om 2 000000 årinkomsters skatt försvinner om låt oss säga lågt räknat 200 000 kr. När jag slog det på miniräknaren blev det error :(
RaderaBerra det blir bara 400.000.000.000 eller 400 miljarder om nu 2 miljoner helt slutar arbeta och handla.
Radera1. En av tio vuxna svenskar (mellan 20 och 80 år) har nu minst en miljon kronor på sparkontot. Det visar Sifo-undersökning genomförd på uppdrag av banken SBAB, skriver Di.
2. Sparandet ökade 2016 med 129 miljarder kronor.
3. Kapitalinkomsterna stiger för allt fler.
Min gissning är att vi hittar nya jobb till de flesta som beräknas friställas de närmaste 20 åren pga nya robotar. Fler än jag får också betydande del av inkomsten i form av just kapitalinkomster och det ger skatt till staten.
Men hur vi snabbt ska klara alla som om några år blir av med jobbet inom transportsidan är en stor utmaning. Medborgarlön tror jag är en möjlighet. Dvs en låg summa som är skattefri likt barnbidrag och sedan vanlig skatt på alla inkomster från annat håll. Mycket administration av socialbidrag kan sparas och några arbetslösa som förlorat hoppet om jobb studerar, utvecklar egna företag eller tar kortare jobb för att få mer.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Den som lever får se. En del problem lär det hur som helst bli. Fast en medborgarlön skulle sitta som en smäck.. Tackar och bockar :)
RaderaMvh Berra