Tesla Motors VD, Elon Musk har ju i flera år hintat om en eldriven pickup men även talat om en helt eldriven tung lastbil. Så sent som igår tvittrade Elon:
"Tesla Semi truck unveil set for September. Team has done an amazing job. Seriously next level."På en twitterfråga igår om när en eldriven pick up kommer visas upp svarade Musk:
"Pickup truck unveil in 18 to 24 months"Med andra ord kommer Tesla Inc. visa upp/ge mer info om någon form av tung eldriven lastbil i september och inom 18 till 24 månader visa upp en eldriven pickup.
Men en uppstickare som fått mycket uppmärksamhet det senaste halvåret är Nikola Motors som vi skrev om i november inför lanseringen av företagets vätgasdrivna lastbil "Nikola One" som visades upp i december.
Denna lastbil har en elmotor för vardera av de sex hjulen som hålls igång med el från batterier som fylls på med energi från en bränslecell som i sin tur drivs av vätgas. Räckvidden uppges på Nikola Motors hemsida till mellan 128 mil och 192 mil vid full tankning.
Vad som är intressant med Nikola Motors är att de kopierat så mycket av Teslas framgånskoncept. Inte bara det mycket snarlika namnet utan även bland annat, i deras fall idéen om ett eget tankningsnätverk för vätgas (till skillnad mot Teslas Superchargers för laddning av elbilarnas batterier). Ett nätverk som enligt Nikola Motors ska omfatta 364 vätgasstationer i Kanada de närmast åren, med start 2019.
Likt Tesla vill Nikola Motors även helt tänka om hur en lastbil är byggd och fungerar. Tex finns inga vanliga ingångar på höger och vänster sida om hytten och de mesta ska styras från en 21 tums touch screen likt i Teslas Model S och Model X (17 tum). Nikola Motors ska också likt Tesla äga vätgasproduktionen (Tesla köper in förnyelsebar el) och distributionen (Tesla äger sitt Supercharger-nätverk).
Nedan en video från lanseringen i december där man ser Nikola One utvändigt och invändigt och får lite info av VD:n för Nikola Motors, Trevor Milton.
Här är det lätt att börja klia sig i huvudet. Hur ska Nikola Motors framställa alla denna vätgas? Enligt Nikolas VD ska de bygga och äga sin egen vätgasproduktion som ska framställas via elektrolys där vatten omvandlas till vätgas med hjälp av elektricitet vid gigantiska solcellsanläggningar på 100 MW styck (som ännu inte byggts).
Många frågetecken återstår förstås och framförallt är frågan hur långt det kommer ta att bygga ut vätgasanläggningar och vätgasstationer? Hinner de etablera sig som el/vätgas-lastbil ledare före andra uppstickare som Tesla och eller andra som svenska Einride?
I Ny Teknik kan vi läsa nämligen om ett nytt svenskt företag som utvecklar en självkörande eldriven tung lastbil som ska visas upp i sommar. Lastbilen kallas T-Pod och är 7 meter lång och väger 20 ton vid max last. 2020 ska 200 lastbilar köra på vägarna mellan Göteborg och Helsingborg. Vad som skiljer ut T-Pod från tex Nikola One är att den helt saknar förarhytt, är helt batteridriven och ska vara helt självkörande. Dock kommer den till en början vara fjärstyrd (lär även först användas inom begränsade områden då regelverket ännu inte tillåter helt självkörande lastbilar i trafik).
Räckvidden är dock endast på 20 mil enligt svenska VD:n Robert Falck. Det kan dock räcka långt inom städer och bli nischmarknad. Samtidigt noterar vi att batterierna blir bättre och bättre. Igår rapporterade tex bloggrannen Cornucopia? om vad som kan vara ett revolutionerande genombrott inom batteriutvecklingen som om det stämmer skulle vända helt ut och in på möjligheterna för lagring och användning av elektricitet.
I övrigt står vi och väntar på vad som ska hända med Scania och Siemens elmotorvägs-projekt (även kallat E-highways). Ett projekt vi skrivit om i flera inlägg om tidigare och en teknik som gör det möjligt för lastbilar att drivas helt på el under färd på motorväg med hjälp av ihopkoppling med strömavtagare på lastbilens tak som får el via eltrådar ovan vägbanan. Projektet har potentialen att elekrifiera den tunga lastbilstrafiken mellan tex Stockholm, Malmö och Göteborg men vi har inte fått några nya uppgifter om några sådana planer är på gång.
Om Scania och Siemens ska hoppa på el-lastbilståget börjar det bli bråttom nu med tanke på konkurrensen från bland andra uppstickarna ovan.
Men istället för miljardinvesteringar i el-lastbilar i Sverige ser vi första hand ett behov av att satsningar görs på en fungerande logistik mellan (framöver) eldrivna-lastbilar och järnväg och att det byggs dubbelspår från Uppsala och norrut i Sverige för godstrafik på järnväg. Vi tror även att det finns stor potential för användning av Podcars likt sydafrikanska Miloteks teknik för transport av tungt gods ovan mark, särskilt lokalt och regionalt där dessa system kan byggas ut snabbt och billigt med hjälp av flyttbara moduler. För mer om denna teknik, se videon nedan vi gjorde under vår bevakning av Podcar City-konferensen i Antwerpen i september:
Slutligen vill vi på Olja för Blåbär önska alla bloggens besökare en riktigt glad påsk!
Inför våra ögon utspelar sig just nu den mest storslagna civilisationskollapsen någonsin. Den industriella revolutionen är bara ett par hundra år gammal men självförtroendet är det inget fel på. Trots vacklande hälsotillstånd slår sig vi oss för bröstet. Kom klimatförändringar, kom bidöd och antibiotikaresistens. Kom sinande resurser, sabbade ekosystem och en skuldbubbla av kosmiska proportioner. Allt är under kontroll. Det behövs bara lite ny teknik. Och smartare konsumtion så kör vi järnet igen.
SvaraRaderaMvh Berra
Hej Berra! Jag anar en viss ironi ;). Utmaningarna är enorma, i synnerhet är business as usual en fysisk omöjlighet med sinande resurser men samtidigt gör många vad de kan för att vända skutan och ställa om, oftast i det lilla och inte storskaligt som inom transportindustrin ovan etc.
SvaraRaderaEnergilagringen är dock en nyckel för att göra den fossilfria omställningen hanterbar (i kombination med småskalig matproduktion och en till synes oundviklig automatisering av tillverkningen och utnyttjandet av Artificiell Intelligens).
Själv hoppas jag på organiska batterier med en kopiering av fotosyntesen och utveckling av hållbara material för solcellstillverkning.
Men vill understryka att ny teknik verkligen inte räcker, vi måste tänka om helt med hur vi använder resurser och vilken roll vi tillskriver oss som en del i den primära ekonomin, dvs naturen. Lyckas vi? "Det minsta vi kan göra är så mycket som möjligt" som Pär Holmgren sagt.
Mvh
Johan
Tjing. Det klart det var en skvätt ironi :)
SvaraRaderaVi måste bara inse att det vi har under fötterna. Myllan. Jorden är det som kommer att rädda oss. Inte konsumtion och produktion. Så länge vi tror att ständig utveckling är räddningen är det kört.
Trevlig helg.
Hej igen! Kan bara hålla med. Trevlig helg!
RaderaMvh
Johan
Vatten är helt avgörande. Vi består mest av vatten och jordens största yta täcks av vatten. Utan vatten dör vi snabbt. Transporter på vatten kan vara mycket energisnålt. Och utan regn så...
SvaraRaderaHär i Sverige har vi tur när det gäller el och möjligheten att spara elen i stor skala - våra vattenmagasin är gigantiska batteri.
Nu råder torka i stora delar av landet och grundvattnet ligger lågt.
En blöt påsk blir en liten kortsiktig räddning.
Kan bli eldrivna lastbilar som blir de första självstyrande bilarna nivå 5 i Sverige med övervakande operatörer på annan plats som kan ta över under en startperiod. Men nivåerna före 5 kommer snabbt för alla bilar. Intressant blir långsamma små korta transporter till slutkonsumenterna.
Glad blöt påsk!
Nanotec
Nanotec>> du har hakat upp dig på transporter hit och dit. Det är förlegat. Samhällen i framtiden kommer att byggas så smart att inga transporter behövs. Inga persontransporter eller några som helst transporter. Allt vi behöver kommer vara närproducerat och ingen kommer jobba längre bort än dit kan du ta dig med bena :)
RaderaDäremot ett stort problem att lösa är att flertalet människor är marklösa
jordens marker ägs av en liten klick rika. Vart ska folk få maten ifrån?
Glad påsk
Berra jag tror mig ha lite koll på vad som händer med våra maskiner närmaste säg 10 åren. Om inte en fruktansvärd katastrof inträffar behövs färre bönder för att få fram mat till världens befolkning. De bönder som blir kvar kommer att ha mer och bättre maskiner.
RaderaFler kommer jobba hemifrån med sina datorer och jag är osäker på hur vi hanterar alla som friställs från dagens olika jobb. Nya jobb uppstår men de flesta kräver lång utbildning.
Möjligen kommer fler att få bidrag från stat och kommun samt börja hobbyodla i växthus en bit hemifrån via datorerna för det mesta. Odlar själv en del i ett 25 kvadratmeter stort växthus och i en inre trädgård skyddad mot rådjur.
Lärde av år 2000 och tror jag ska klara mig hyfsat vid nästa större börsnedgång. Även om jag är utomlands när den kommer bör nätet fungera, annars får jag leva på alla äpplen som idag fåglar och maskar smörjer kråset på.
I augusti sänker sig mörkret över mig och jag är en stund helt uppslukad av detta fenomen så brakar börsen ihop då så kan jag bli lite sen ut. Min uppfattning är att sådant mörker kommer vara populärt också i framtiden.
Vi är den nakna apan och levde förmodligen av havets produkter för länge sedan - kan komma åter mer om inte haven dör.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Maskinerna må vara det som göder och föder oss idag och kanske 15 år till. En dag står dom där utan drivmedel och är inte mycket mer värda en en hög med skrot. Det gäller att utveckla andra sätt att leva på. Kapitalets krig mot självförsörjningen gjorde att vi tappade banden med jorden. För att återskapa dem måste vi bryta oss ur industrisamhällets tänkande. Vi behöver ta till vara dom värden och tekniker som är nästan bortglömda, så att dessa kan växa och spira i takt med att det industriella maskineriet krackelerar.
RaderaMvh Berra
Berra du har rätt i att vi måste lämna beroendet av det fossila. Jag anser att vi kan det och att det fossila har passerat sitt max. Hur vi använder vårt kunnande är kritiskt. Men utan några dramatiska nya genombrott i vår teknologi har vi ett mycket annorlunda samhälle redan om 10 år.
RaderaMer tillverkas närmare när det gäller vad vi köper och det gäller också mat. Främsta orsaken är de nya moderna små robotarna.
Men det finns en risk att något riktigt obehagligt händer och då kan ditt jordbruk rädda några tills samhället byggs upp igen.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Märkligt att marknaden sitter så fast i tänkandet inom transportsektorn. Det är varor och personer som skall flyttas - inte nödvändigtvis fordon som tar alldeles för mycket av energin i processen. Det borde heta förflyttningssektorn där fordon blir en avsevärt mindre del i transportkedjan.
SvaraRaderaHar mest jobbat inom kommunikationssektorn. Vi transporterar (Förflyttar?) allt mer digitalt. Den digitala världen har nu börjat ge effekter på fysiska atomförflyttningar. Robotar är lika dyra att köpa för alla placeringar och därmed blir löneskillnader mellan länder av mindre betydelse för fabriker.
RaderaAR gör att experter inte behöver flygas ut till fartyg utan hjälper tekniker ombord via specialglasögon att fixa felen. Transport? Förflyttning? Kommunikation? Värden blir snabbt allt mer digital.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Fick just detta och eftersom jag tvekade om jag nyss skulle nämnt 3D-printing så:
RaderaThe First Mars Colony Could Be 3D Printed From Red Planet Dust.
http://www.livescience.com/58695-3d-inks-made-from-martian-dust.html?utm_source=notification.
Behövs inte så mycket riktigt långväga fysiska transporter. Musks mål för Mars allt närmare med modern teknologi.
Vänliga hälsningar
Nanotec