Sidor

2017-04-21

Lilium: Genombrott för eldrivet flygplan?

Är den lilla startupen Lilium Aviation påväg att lyckas med att ta fram det första eldrivna flygplanet som kan starta och landa vertikalt? Ja, den frågan ställer sig många nu efter att ha bevittnat nedanstående video som släpptes igår eftermiddag. Det tyska företaget Lilium Avitation startades av ett gäng ingenjörer 2015 men har nu för första gången testflugit vad de hävdar är världens första eldrivna flygplan för vertikal start- och landning.

Det tvåsitsiga planet ska enligt bolaget ha en räckvidd på 300 km och en topphastighet på 300 km/h. Till en början kommer det köras av en pilot vad det verkar men i testflygningen nedan görs uppstigningen med kontroller från marken utan någon som sitter i. Det får en förstås att tvivla lite på hur nära flygning med människor de är men det ser imponerande ut och antalet jetdrivna fläktar ser mycket säkrare ut än tex än en quadrokopter-drönare för transport av människor som Ehang 184 som fått mycket uppmärksamhet det senaste året.

När ni sett videon kommer ni börja undra, eldrivet flygplan det kan väl inte funka och batteridensiteten har väl inte gjort något jätteskutt sista året? Nej, men små förbättringar görs hela tiden både på batterifronten, materilutvecklingen och intelligent-mjukvara vilket tillsamans talar för att Lilium kanske bara är ett eller två år bort (eller tidigare) från att faktiskt börja erbjuda folk flygningar med ett eldrivet flygplan. Det hela skulle förstås vara helt revolutionerande även om det inte innebär att långflygningar över Atlanten eller längre än kanske 40-50 mil blir aktuellt de närmaste åren.

Det finns nämligen många fördelar med att bygga ett eldrivet flygplan när man kan få in tillräckligt lätta/energitäta batterier i flygplanskroppen. Den som tvivlar bör se videon i slutet av inlägget där Elon Musk -superentreprenören och en av grundarna till elbilsföretaget Tesla Motors samt privatägda rymdbolaget SpaceX - analyserar just fördelarna med ett eldrivet flygplan som beskrivs i detalj.

Ska bli spännande att se vad Lilium eller liknande startups kan hitta på de närmaste åren, det verkar inte vara himlen som sätter gränsen, utan batterierna och flygsäkerheten...


Lilium- planet: Världens första vertikalt startande eldrivna flygplan 
 

Varför eldrivet flygplan? Elon Musk förklarar

11 kommentarer:

  1. Att folk bara orkar? Vår sjuka livsstil skall fortsätta till varje pris.

    På tal om annat. Såg på tv i förrgår om en Ecokommun i Indien som förbjudit alla plastförpackningar. Alla. Ska bli intressant att se hur länge det dröjer innan det blir aktuellt här i Sverige. Intresset verkar svalt bland journalisterna iaf. Har inte sett en enda artikel om saken än. Dom blir antagligen lidande själva så därför tystas det ner.

    Mvh Berra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Berra! Tack för tipset om ekokommun i Indien! Hållbart intiativ! :)
      Mvh
      Johan

      Radera
  2. Jag ser fram mot att se ett eldrivet flygplan för 250 passagerare på väg till Thailand...... :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej igen! Det lära dröja, mer troligt det blir eldrivet luftskepp först, kommer kanske ta några timmar till men å andra sidan skulle de nog bli en häftig upplevelse...

      Mvh
      Johan

      Radera
  3. Hybrider är förmodligen närmast. Startar och landar helt elektriskt men vanligt jetbränsle när de kommit upp en bit. Fördel kraftigt minskat ljud på marken och något mindre lokal luftförorening samt lite mindre koldioxid.

    Nu har priset på el från sol och vind fallit så mycket att ny större produktion blir billigare än alternativen på allt fler platser.

    Vänliga hälsningar

    Nanotec

    SvaraRadera
  4. Nanotec>>>> om jag vare en elak jävel skulle jag kalla dig miljöpopulist. Nu är jag en snäll jävel och antar att du inte snott på huvudet och kollat runt i rummet där du sitter. Allt nästan är tillverkat av lagrad solenergi. Inget av sakerna i rummet där du sitter kommer att kunna tillverkas av ny vind och solkraft. Nästan alla komponenter i vind och solkraft är tillverkade av "lagrad solenergi" hör du hur sjuk din tilltro på ny teknik låter?

    Mvh Berra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Berra vilken tur jag har som får skriva med lite respons. Tänker lite vidare på tid och rum. Det mesta i vårt universum är väldigt okänt och består av mörk energi och materia. Kanske får vi snart mer kunskap om dessa två. Om vi bara betraktar vanlig materia så kommer den mesta inte från stjärnor, men är vad stjärnor mest består av. Väte är den vanligaste atomen i vårt universum. Av väte bildar stjärnor andra grundämnen. Det jag ser runt mig är aska från gamla döda stjärnor och du består trots det av fler väteatomer än summan av alla de andra atomerna. Fast visst är en liten del av dina väteatomer från gamla eruptioner utspydda från vår sol.

      Fast igår skrev jag om hur större produktion av ELEKTRICITET på allt fler geografiska ytor sker. Det var bara en liten ekonomisk betraktelse. (Ekonomi som det mest allmänt uppfattas) Ett gammalt extra smutsigt kolkraftverk nära en kolgruva är fortfarande mer lönsamt att driva än att bygga ett nytt vindkraftverk. (Gäller så länge föroreningar och CO2 är gratis för kraftverksägaren).

      Min sjukdomsinstinkt är inte riktigt väckt än. Jag har en drift efter ny kunskap om hur världen och vi fungerar. Vår samlade kunskap ökar och denna kunskap ger ny teknologi som ibland ger oss verktyg att inse och börja rätta till gammal sämre teknik. DDT och bly i bensin har vi slutat med men än sprutar bönder in antibiotika i djur utan att de är sjuka och allt för många hatar bin.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera
    2. Mörk materia börjar vi veta lite lite mer om medan den mörka energin som övervinner gravitationen är mer svårgripbar. Vi vet ungefär så mycket som vi visste om elektricitet på 1500-talet. År 1600 kom William Gilbert med den första boken inom området, De Magnete, i vilken han skiljer mellan magnetisk och elektrisk kraft. Bara i SF har vi antigravitation - än.

      Stöder själv idag bara mer näraliggande teknologisk utveckling som nanosatelliter, medicinsk teknologi och självkörande fordon ekonomiskt. Ja jag köper mest svensk mat.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera
  5. Nanotec. Hur mörkt det än ser ut ibland tror jag verkligen det finns hopp för dig. Får du bara tänka till lite extra så.

    Mvh Berra

    SvaraRadera
  6. Berra må solen sända sina fotoner till dig och dina odlingar. Själv ska jag snart ut och ta upp lite potatis som legat gömt under ett vindfällt träd. Tog upp några inför Påsken och de funkade med lite sill och ägg trots utgången potatisdatum. I växthuset förgror några nya. Fast det är inte mycket potatis som äts här hemma utan det är betydligt vanligare med andra växter.

    På tal om fotoner av olika frekvens undrar jag om bin ser ultraviolett? Denna tanke pga en positiv bi-verkan för den första före detta totalt färgblinda man jag läste om igår som nu ser nektar i blommor. Han har godkänts för passfoto med sin antenn som anses som del av hjärnan.

    Vänliga hälsningar

    Nanotec

    SvaraRadera
  7. Jag vet inte vilka färger bin ser bäst. Blommorna kan vara väldigt färggranna av en anledning säkert. Johan kanske vet?

    Idag har jag sprätta ut hönsskit med grep och skottkärra. På höstveteåkern. 34 vändor. Det blir fina limpor till hösten. Om fotoner strömmar in :) och så lite lagomt med regn.

    Simma lugnt // Berra

    SvaraRadera

Kommentarer bör hållas till bloggartikelns ämne. Håll god ton.